Overklokken i5 2500k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:25
Hallo allemaal,

Na wat guides over het overklokken van een i5 2500k processor te hebben gelezen, heb ik begrepen dat het mogelijk is om een eerste, simpele overklok te doen op basis van alleen een verhoging van de multiplier in de bios. Wat is jullie mening? Ik heb dit eigenlijk lang ver van me gehouden, bang dat ik ben om de boel kapot te maken, maar zou nu toch wel eens wat willen proberen. Bij voorbaat dank!

Specs voor de volledigheid:
i5 2500K@3,3Ghz
Cooler Master CPU koeler Hyper 212 Evo
Asrock P67 Pro3 SE
8Gb RAM
Corsair Builder Series CX600 V2 600w

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso is het overclocken met de BCLK een zinloze bezigheid, omdat de extra performance die je daaruit krijgt zeer minimaal is, omdat je de bus nu eenmaal niet hoger kunt krijgen dan een paar MHz, zonder dat je instabiliteit krijgt. Leuk als je een OCrecord neer wilt zetten, maar anders niet.

Als je bang bent dingen kapot te maken moet je het niet doen, al is de kans heel erg bijzonder klein dat er iets stuk gaat als je alleen de multiplier omhoog zet (de CPU is immers niet voor niets unlocked). Probeer gewoon hoever je kunt gaan, en zorg voor goede koeling. Dan kan er eigenlijk niet veel fout gaan. In het ergste geval is je systeem niet stabiel en zul je wat terug moeten klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
TERW_DAN schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:04:
Sowieso is het overclocken met de BCLK een zinloze bezigheid, omdat de extra performance die je daaruit krijgt zeer minimaal is, omdat je de bus nu eenmaal niet hoger kunt krijgen dan een paar MHz, zonder dat je instabiliteit krijgt. Leuk als je een OCrecord neer wilt zetten, maar anders niet.

Als je bang bent dingen kapot te maken moet je het niet doen, al is de kans heel erg bijzonder klein dat er iets stuk gaat als je alleen de multiplier omhoog zet (de CPU is immers niet voor niets unlocked). Probeer gewoon hoever je kunt gaan, en zorg voor goede koeling. Dan kan er eigenlijk niet veel fout gaan. In het ergste geval is je systeem niet stabiel en zul je wat terug moeten klokken.
Bedankt voor je reactie. Ik denk echter niet dat ik je helemaal begrijp. BCLK is de base clock? Wat ik volgens mij wel begrijp (hoop ik), is dat als ik de multiplier enigszins verhoog, van 33 naar 40 of wellicht hoger, ik niet hoef te letten op andere dingen (voltage)? Wat vind je trouwens van de koeler? Is die geschikt voor een dergelijke overclock? Hm, misschien is het verstandig om me nog eens extra te verdiepen in de materie. Alleen al uit mijn bovenstaande vragen blijkt dat er nog redelijk wat dingen zijn die ik niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De BCLK is de base clock, deze staat standaard op 100MHz. Door de ringbusarchitectuur, wat in feite inhoudt dat alles aan deze ringbus verbonden is is het amper mogelijk om die hoger te zetten, omdat bijvoorbeeld je SATAcontroller dan moeilijk gaat doen bijvoorbeeld. Je zult het dus met de multiplier moeten doen. Het hangt een beetje van je CPU af hoe ver je kunt gaan zonder voltageverhogingen. Ik weet dat mijn 2500K op 42 gezet kan worden als ik het standaard voltage aanhoudt, maar dat geeft geen garanties natuurlijk. Het devies hier is gewoon proberen en kijken wat stabiel is. Zolang je het voltage niet verandert kun je eigenlijk niets slopen.

Je koeler is in elk geval een stuk beter als de stockkoeler, dus je moet hiermee wel een redelijke OC kunnen halen. Hij is wel vrij klein, dus verwacht geen wonderen. Maar zolang je CPU niet te heet wordt is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
elke week is er weer een nieuw topic van iemand die vraagt kan ik met deze koeler overclocken maar dat is een erg domme vraag, want jij weet je eigen temps niet wij?...

en waarom stel je deze vragen nog er zijn zat guides en een topic hier waarin dit allemaal prima word uitgelegt? :/

-edit je snapt het nog niet een beoordeling van een koeler zegt nog steeds hellemaal niets...
en ja ik blijf erbij domme vragen allemaal al 1000 keer aangehaald in verschillende topics

ps. richt jij je nou maar op overclocken richt ik me wel op mijn nederlandse taal...........

[ Voor 33% gewijzigd door maks11223344 op 07-10-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Begin eens met de multi naar 42 te zetten en kijk met prime oid of het stabiel is. Indien niet zet de multi naar 41. Zou als het goed is met stock voltage wel moeten lukken.

Wil je met voltage aan de slag, zet je core voltage naar 1.285 en je multi naar 45. (OC foefjes als spread spectrum etc wat omhoog) Beetje tweaken met je voltage en je vind met een dagje spelen wel een stabiel voltage voor 4,5/4,6 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 22:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
maks11223344 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:36:
elke week is er weer een nieuw topic van iemand die vraagt kan ik met deze koeler overclocken maar dat is een erg domme vraag, want jij weet je eigen temps niet wij?...

en waarom stel je deze vragen nog er zijn zat guides en een topic hier waarin dit allemaal prima word uitgelegt? :/
Omdat sommige koelers beter worden beoordeeld dan andere koelers?

Heb je m'n eerste post niet gelezen? Ik stel hierin duidelijk dat ik hier en daar info heb verzameld. Bovendien, het kan toch geen kwaad om mensen die er verstand van hebben hier een vraag over te stellen? Mijn ervaring is dat er genoeg mensen hier rondneuzen die bereid zijn andere mensen van tips te voorzien.

Neem me niet kwalijk, maar het zou met het oog op de toekomst handiger zijn dat je eerst posts leest alvorens je een eigen reactie plaatst. Al helemaal voordat je suggereert dat iemand een "domme vraag" stelt, want gezien je reactie beheers je de Nederlandse taal niet helemaal. De ironie, dát noem ik dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
@eL-Jay, marcel87, TERW_DAN:

Bedankt voor jullie reacties! Het eerste wat ik ga doen is me nog even verder verdiepen. Vooral het stappenplan dat marcel87 noemde is erg waardevol. Het is in ieder geval in klare taal geschreven. Ik laat jullie zeker weten wat de resultaten zijn. Ik hoop tot binnenkort (en met een PC die nog heel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 22:37
alexander1685 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:51:
[...]
Omdat sommige koelers beter worden beoordeeld dan andere koelers?
*knip*
Ja dat zal best, maar het gaat er ook om dat je daarvoor terecht kunt in de bestemde topics, zoals die ik net linkte. Ik denk dat "maks..." het verder niet zo zwaar bedoeld.

Als iedereen een topic gaat starten voor zijn of haar i5/i7K dan wordt het nogal druk met overal vrijwel dezelfde vraag, alleen ietsje anders gesteld.

Koeler A, B of C boeit niks. Zolang je de max. temp van de CPU maar in de gaten houdt, of dat nou met de stockkoeler is, een highend luchtkoeler, een closed waterkoeler, een custom waterkoelingsysteem, tec, phasechange, waterchillers, dry ice, vloeibaar stikstof... etc
Geen dank en succes. Mijn advies is: ga gewoon ook naar dat topic als je vragen hebt, daar zitten mensen met kennis en zullen waarschijnlijk meer dat topic in de gaten houden dan alle losse topics die mensen zelf openen. ;)

En met de search in het topic zoeken kan je naast de handleiding natuurlijk ook al een hoop info vinden voor een probleem dat je mogelijk hebt, wellicht zijn er al 3 mensen voor je geweest die een soortgelijk probleem hadden bij het overklokken en dat ook de oplossing ergens in het topic staat. Navragen, dingen laten checken kan je altijd nog doen daar... :)

[ Voor 55% gewijzigd door Aardwolf op 07-10-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
marcel87 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:56:
[...]

Ja dat zal best, maar het gaat er ook om dat je daarvoor terecht kunt in de bestemde topics, zoals die ik net linkte. Ik denk dat "maks..." het verder niet zo zwaar bedoeld.

Als iedereen een topic gaat starten voor zijn of haar i5/i7K dan wordt het nogal druk met overal vrijwel dezelfde vraag, alleen ietsje anders gesteld.

Koeler A, B of C boeit niks. Zolang je de max. temp van de CPU maar in de gaten houdt, of dat nou met de stockkoeler is, een highend luchtkoeler, een closed waterkoeler, een custom waterkoelingsysteem, tec, phasechange, waterchillers, dry ice, vloeibaar stikstof... etc

[...]

Geen dank en succes. Mijn advies is: ga gewoon ook naar dat topic als je vragen hebt, daar zitten mensen met kennis en zullen waarschijnlijk meer dat topic in de gaten houden dan alle losse topics die mensen zelf openen. ;)
Dat geloof ik ook graag Marcel, maar de manier waarop hij reageert is een ander punt. Als je vindt dat iemand een topic maakt over een onderwerp dat al honderd keer ter sprake is gebracht, kun je dat toch op een andere manier stellen? Zoals jij dat bij voorbeeld doet. Maar ik zal er niet over doorgaan, want daar gaat dit topic immers niet over. Ik zal je raad opvolgen en inderdaad naar dat andere topic gaan voor eventuele vragen en/of opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Doe dat,

Mijn stappenplan begint met punt 1:

Lees je in op je ghardware door reiews te lezen en (OC-) resultaten. Dit is een belangrijke stap in het OC werk. Die reviewers gebruiken een aardig goede aircooler en hebben realistische resultaten. Goed testen en de temp onder de 73c houden. Zit je altijd goed. in jou geval iets van 42--4400 moet te halen zijn.

Ik zie je in het andere topic

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
Toevallig kwam ik langs dit gedeelte op het forum en ik ben blij verrast dit topic hier aan te treffen :D

Zelf ben ik ook het OC'en van mijn 2500k (toevallig ook met CM 212) aan het overwegen en om dan dit te vinden, waarin je gelijk de goede richting in wordt gestuurd, is echt super! OC'en op zich is voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft al lastig genoeg, en dan is het een verademing dat je toegankelijke informatie voorgeschoteld krijgt. Hiermee bewijzen jullie iedereen die zulke 'irritante' vragen hebben een ongelofelijke dienst.

Alexander, bedankt dat je dit al had aangemaakt en de rest bedankt voor de behulpzaamheid!
Pagina: 1