Waar zit de zwakste schakel?

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd Ultio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06-2024
Beste Tweakers,

Nog even en Battlefield 4 komt uit. Ikzelf ben al even met de beta bezig geweest en ik moest toch wel even schrikken van de grafische belasting die mijn desktop te verduren kreeg. Hoewel ik me er van bewust ben dat Battlefield 4 zich in de beta fase bevind, wil ik alvast verder vooruit kijken. Bovendien gaat het denk ik toch wel een uitdaging worden om een gemiddelde framerate van 60fps te behalen in de definitieve versie van het spel. Ik ben daarom heel erg benieuwd welk component van mijn desktop de mogelijke "bottleneck" wordt / is voor toekomstige games.

Mijn desktop setup bestaat uit de volgende componenten:
- ASUS Nvidia Geforce GTX 590 3gb graphics card (nog niet overclocked)
- ASUS P67 Rev3 1155 Sabertooth motherboard
- 12GB DDR 3 / 1600MHz Corsair Vengeance CL9 RAM
- Intel i7 2700K 1155 processor @ 3,5ghz (nog niet overclocked)
- 120gb OCZ Vertex 3 SSD
- Thermaltake TPX-775M 82+ 775Watts voeding
- Windows 7 Home Premium 64-bit

Het besturingssysteem en de drivers worden up-to-date gehouden. Air flow / temperaturen zijn ook in orde.

Ik vind dat je bij een goede game-ervaring op zijn minst stabiel op 50 fps moet zitten. Mijn monitor heeft een refresh rate van 60, dus ik streef het liefst naar een average framerate van 60 of hoger.

Wie o wie kan mij vertellen welk onderdeel uit mijn PC kast de mogelijke bottleneck / zwakste schakel vormt waardoor ik niet het onderste uit de kan haal? In hoeverre is het overclocken van de videokaart en processor de moeite waard?

Bij voorbaat dank _/-\o_ / met vriendelijke groet,

Sjoerd

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoerd Ultio op 07-10-2013 03:17 ]

Verwijderd

Meten is weten. Speel eens een rondje met de Task Manager (Prestaties) en een programma waarmee je je GPU-belasting kunt meten (Afterburner o.i.d.) open, dan zie je vaak al rap waar het knelpunt zit.

Ps. hoe heb je die 12 GB RAM over je slots verdeeld? Heb je wel gezorgd dat je gebruik kunt maken van dual channel geheugen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 05:01 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Ik verwacht dat de 1,5GB geheugen per GPU het probleem zal zijn, zeker incl AA heeft de game eigenlijk meer dan 2GB nodig.
Je kunt misschien kijken of je het iets kunt verbeteren door het geheugen iets over te klokken.
De rest van je systeem zou volgens mij ruim voldoende moeten zijn.

Hadespuiter in "Videokaart voor Battlefield 4"
Hier kun je zien dat zelfs de 680-770-7970 al net zo snel zijn als je 590 (die in theorie veel sneller is).

Misschien dat ze nog niet echt hebben gewerkt aan CF/SLI met oudere kaarten, want de 6990 doet het ook niet erg best.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 07-10-2013 16:40 ]

• Sjoerd Ultio
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb enige kennis van de techniek, maar die kennis reikt niet al te ver.

@Camacha, wat bedoel je met gebruik maken van dual channel geheugen? Ik heb alle componenten destijds los besteld, maar een kennis heeft het geheel in elkaar gezet.

@Mitsumark, staat het 3gb geheugen in een SLI-kaart als de 590 GTX niet gelijk aan 3gb geheugen in een single GPU kaart? Op welke wijze is de belasting op het geheugen in mijn 590 GTX anders dan in bijvoorbeeld een 680 GTX?

Wat denken jullie overigens van de processor? Kan die er voorlopig mee vooruit? Ik heb begrepen dat o.a. Battlefield 4 de processor zwaar belast.

Verwijderd

Sjoerd Ultio schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:34:
@Camacha, wat bedoel je met gebruik maken van dual channel geheugen? Ik heb alle componenten destijds los besteld, maar een kennis heeft het geheel in elkaar gezet.
Als je 12 GB hebt bestaat de kans dat je die reepjes van 4 GB heb en dan maakt je moederbord geen gebruik van dual channel geheugen. Voor optimale prestaties is het belangrijk dat de reepjes per matchend setje van twee in de juiste slots zitten, meestal aangegeven door verschillende kleuren van de slots. Dual channel is een trucje van het moederbord waardoor je meer geheugenbandbreedte hebt, maar daar valt heel veel mooie informatie over te vinden op Google.

Maar nogmaals, meten is weten. Zomaar onderdelen vervangen is erg onhandig als je niet weet waar je je op moet richten, door een en ander eens fatsoenlijk na te meten weet je waarschijnlijk gelijk wat de probleemhoek is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 19:48 ]

• Sjoerd Ultio
Ik zal er naar kijken, bedankt ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23

Thomg

Aww yiss

Niet teveel op verkijken, we praten hier over enkele procenten...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mitsu heeft wss gelijk, een GTX590 heeft 2 gpu's die elk maar 1,5gb VRAM hebben.

En dat bottleneckt vrolijk bij BF4.

Sowieso loopt de beta nog niet helemaal soepel, daarvoor is het een EA beta.

De cpu kan nog wel even mee.

Ik gok op een VRAM gebrek in je videokaart.

People as things, that’s where it starts.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Game settings tweaken tot je max 1.5 GB verbruikt.
Dat houd in: geen MSAA, en geen ultra settings.
Ik denk dat je op lekker op low/med moet blijven zitten, het verschil is toch niet zo merkbaar tijdens het spelen.
Check je geheugen gebruik in MSI afterburner, GPU-Z or Nvidia Inspector.
Allen hebben graphs waar je kunt zien hoeveel er verbuikt worden.

Verwijderd

Zullen we eerst even vaststellen of het probleem daar wel ligt? Je kunt tweaken tot je een ons weegt, als het iets anders blijkt te zijn heb je er niets aan.

• unfor
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:47:
Zullen we eerst even vaststellen of het probleem daar wel ligt? Je kunt tweaken tot je een ons weegt, als het iets anders blijkt te zijn heb je er niets aan.
Ik zet de problemen even op een rijtje:

- Max 1.5 GB, settings laag houden.
- Niet erg geoptimaliseerd voor de oudere SLI/CFX kaarten.
- BF4 Beta is beta, simpel zat.

p.s. installeer 320.49 whql, ik ging van 7 fps op flag D naar 80.

[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 07-10-2013 22:51 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je een GTX590 ga je niet lopen pielen op medium settings, daarvoor is ie niet bedacht, Ook merk ik het iig zeker wel als ik mijn shooter op low of op ultra heb staan.

Ontdekken of je VRAM bottleneckt is vrij makkelijk: Afterburner laat ook VRAM gebruik zien, als die op 100% zit, weet je je probleem.

En zoals ik al zei: De BF4 Beta is behoorlijk zwaar.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

unfor schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:49:
Ik zet de problemen even op een rijtje:

- Max 1.5 GB, settings laag houden.
- Niet erg geoptimaliseerd voor de oudere SLI/CFX kaarten.
- BF4 Beta is beta, simpel zat.
Dat zijn geen problemen, dat zijn mogelijke oorzaken en oplossingen. Laten we nu even bij het begin beginnen en de zaken netjes uitzoeken in plaats van met mogelijke oplossingen te gaan gooien. Heel ingewikkeld is dat niet; gewoon even Afterburner open gooien en je weet een hoop.

• unfor
VasZaitsev schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:51:
Als je een GTX590 ga je niet lopen pielen op medium settings, daarvoor is ie niet bedacht, Ook merk ik het iig zeker wel als ik mijn shooter op low of op ultra heb staan.
De 590 is gewoon outdated met zijn 1.5 GB, dus je hebt weinig keus.
Je moet onder die 1.5 GB limiet gaan zitten, als dat settings verlagen inhoud. So be it.

Overigens speel ik ook op low settings in BF4 met mijn 670 SLI, het draait me niet lekker genoeg op high/ultra settings.
Ik verwacht betere performance van de final.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:01

D4NG3R

kiwi

:)

unfor schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:55:
[...]

De 590 is gewoon outdated met zijn 1.5 GB, dus je hebt weinig keus.
- ASUS Nvidia Geforce GTX 590 3gb graphics card (nog niet overclocked)
Uhu :) .

@ de TS: Houd er rekening mee dat de BF4 beta niks zegt over de daadwerkelijke release. Zelfs de devs hebben al aangegeven dat deze build weken oud is. Maar als ik even snel google lees ik dat mensen met de 590 niet maxed out @ 60FPS kunnen spelen. Al helemaal niet met ambient occlusion en AA opgeschroeft.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• unfor
D4NG3R schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:59:
[...]

[...]

Uhu :) .

@ de TS: Houd er rekening mee dat de BF4 beta niks zegt over de daadwerkelijke release. Zelfs de devs hebben al aangegeven dat deze build weken oud is. Maar als ik even snel google lees ik dat mensen met de 590 niet maxed out @ 60FPS kunnen spelen. Al helemaal niet met ambient occlusion en AA opgeschroeft.
Ja.. Zoals al eerder gezegd. 1.5 GB beschikbaar per GPU.
Marketing maakt er 3 GB van, echter is het maar 1.5.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ah de 590 is SLI op 1 bord. Dat was ik even vergeten.

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb 2x 7970 1,2ghz in crossfire en bij mij draait de bèta van BF4 ook niet fatsoenlijk, dus dat zegt helemaal niks.

Als je echt een nieuwe kaart gaat kopen voor die game, wacht dan op zijn minst tot de echte versie in de schappen ligt.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Maar jij draait een 3x zo hoge resolutie?

• Sjoerd Ultio
Hmmm, ik zie inderdeed dat HBAO en MSAA een enorme last is voor de computer. Jammer dat de kaart maar 1,5gb VRAM heeft per GPU, is toch wel een beetje onder de maat voor een kaart waar ik 2 jaar geleden bijna 800 euro voor heb betaald.

Ik ga het sowieso testen om het te bevestigen, maar het klinkt logisch.

Ik moet overigens zeggen dat ik wel vaker tegen grafische problemen loop zoals flikkerende textures. Volgens mij besteden game ontwikkelaars sowieso niet veel aandacht aan het optimaliseren van hun spel voor SLI/crossfire kaarten, kleine groep. Als de ontwikkelingen hierin niet anders worden wordt de volgende videokaart gewoon weer een single-gpu als de 780gtx.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die kaart was 2 jaar geleden gewoon de 700-800 euro waard maak je daar geen zorgen om ;) technologie veranderd dus je loopt al snel achter. En zoals je het zelf al zegt: SLI/CFX is niet groot genoeg om er een spel voor te optimaliseren. Veelal lossen AMD en Nvidia zelf veel dingen op met (beta) drivers.

• Sjoerd Ultio
Niet een al te grote fan van beta drivers.

Vraagje, mijn monitor heeft een refresh rate van 60hz, met andere woorden; mijn monitor kan niet meer dan 60 frames per second tonen, toch?

Als ik nou via Nvidia inspector de framerate vastzet op 60fps, betekend dit dan een minder zware belasting voor mijn GPU?

Verwijderd

Sjoerd Ultio schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 02:26:
Als ik nou via Nvidia inspector de framerate vastzet op 60fps, betekend dit dan een minder zware belasting voor mijn GPU?
Als het goed is wel. Niet om flauw te doen, maar ik blijf het wel roepen - meten is weten. Heb je dat nu al eens gedaan?

• Sjoerd Ultio
Jazeker Camacha ;) ik heb Nvidia inspector geïnstalleerd en ben de mogelijkheden aan het verkennen. Sinds deze post echter nog niet toegekomen aan een potje BF4, druk in de weer met mijn studie.

Ik zie ook dat ik via inspector de videokaart kan overclocken. Ik denk dat ik de computer bij release ga formatteren en vervolgens overclocken (niet al te extreem). Wellicht kan ik daar een paar extra framerates mee winnen.

Voor het monitoren van de GPU usage moet ik echter wel terug naar desktop tijdens het spelen (heb niet meerdere beeldschermen o.i.d.). Betekend dat niet dat de GPU usage ook direct daalt omdat BF4 een achtergrondproces wordt?

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoerd Ultio op 09-10-2013 02:40 ]

Verwijderd

Sjoerd Ultio schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 02:36:
Voor het monitoren van de GPU usage moet ik echter wel terug naar desktop tijdens het spelen (heb niet meerdere beeldschermen o.i.d.). Betekend dat niet dat de GPU usage ook direct daalt omdat BF4 een achtergrondproces wordt?
Ja, dat klopt. Daarom heb je eigenlijk ook een applicatie nodig die een grafiek van de afgelopen x tijd laat zien, zoals het eerder genoemde Afterburner of één van de andere applicaties. Gecombineerd met de grafieken van CPU-gebruik en geheugengebruik in de Task Manager (van Windows zelf) zie je meestal direct waar het knelpunt zit.

Dan kan je dat simpelweg oplossen, in plaats van allerlei zaken toe te passen waar je niets aan hebt :) Dat kan ook prachtig met één scherm, dat doe ik zelf ook altijd zo.

• Sjoerd Ultio
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 02:42:
[...]

Ja, dat klopt. Daarom heb je eigenlijk ook een applicatie nodig die een grafiek van de afgelopen x tijd laat zien, zoals het eerder genoemde Afterburner of één van de andere applicaties. Gecombineerd met de grafieken van CPU-gebruik en geheugengebruik in de Task Manager (van Windows zelf) zie je meestal direct waar het knelpunt zit.
Ik zie dat Nvidia inspector die optie inderdaad niet heeft. Dan ga ik in de komende dagen aan de slag met Afterburner. Mocht ik eruit komen dan zal ik die informatie met jullie delen!

Nogmaals bedankt voor de reacties

***UPDATE***
Ik heb via MSI Afterburner een aantal minuten gameplay gemonitored De settings stonden op High, MSAA was gehalveerd en ik heb HBAO naar SBAO gezet. Er was al direct sprake van die hinderlijke framerate drops. Op bepaalde momenten heb ik 60 frames per second (zoals te verwachten in gebouwen en op plaatsen waar het zicht niet ver reikt), maar met regelmaat daalt de fps naar 30 en er is sprake van een constante "framefreeze", waarbij het 2 tot 3 frames vastloopt en weer hersteld. Dit proces blijft zich helaas herhalen, voornamelijk wanneer je in de open omgeving loopt of wanneer er veel in één keer gebeurd.

Als ik de resultaten zie (zie afbeelding) maak ik me zorgen. Zit ik dan toch met een tekort aan VRAM?
Willen jullie even bekijken en beoordelen? Camacha? Wat is mijn situatie?

Afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/97seba.png

Alvast bedankt

[ Voor 39% gewijzigd door Sjoerd Ultio op 15-10-2013 00:39 ]

• Sjoerd Ultio
bump, zie update vorig bericht

[ Voor 76% gewijzigd door Sjoerd Ultio op 15-10-2013 00:59 ]

• unfor
Je tikt je vram limit aan, iets wat je wil voorkomen. (MSAA uit zetten, FXAA aanzetten)
Verder, heb je 320.49 al eens geinstalleerd?

• Sjoerd Ultio
Ik heb 327.23, de meest recente non-beta drivers.

Is VRAM niet het GPU geheugen gebruik? Die lijn zit halverwege, maar geeft aan dat ik 3gb heb, maar ik heb van jullie begrepen dat ik slechts gebruik kan maken van 1,5gb. Hoe moet ik die gegevens interpreteren? Halverwege de max = 1,5gb dus ik zit alsnog tegen het plafond?

Morgen eindigt de beta. Als ik bij de final release na enkele patches nog steeds geen verbetering zie dan ga ik wellicht overwegen om over te stappen naar een single GPU zoals de 780 gtx of AMD 290x.

Ik had er op geanticipeerd dat ik Bf4 nog wel kon hebben op High met een solide 60fps. Met de opvolger van Bf4 wou ik de videokaart vervangen. We zullen zien hoe het uitpakt in de final release, ben benieuwd. Wie weet kan het allemaal nog net.

• unfor
Ik heb jou maandag 7 oktober al geadviseerd om 320.49 te installeren.
Dat is niet een willekeurig advies geweest, maar omdat ik ook net zoals jij enorme fps drops en haperingen had.. toevallig ook de 327 serie drivers.
Jij hebt blijkbaar besloten dat mijn advies onzin was, dus zou ik lekker een nieuwe gpu voor 600 euro kopen!
Tevens twijfel je nog steeds aan mijn 1.5 GB limiet verhaal.

Je wil niet geholpen worden, succes ermee.

• Sjoerd Ultio
Even dimmen unfor, ik waardeer het dat je de tijd neemt om me van advies te voorzien. Zit echter in een drukke periode en heb niet de tijd gehad om alles uit te testen. Ik heb aan de hand van jouw berichtgeving MSAA gehalveerd en heb ik HBAO naar SBAO gezet.

Verder twijfel ik niet aan je 1,5GB limiet verhaal - tevens de reden waarom ik nu in mijn achterhoofd heb dat ik wellicht de kaart moet upgraden. Ik vraag alleen door welke gegevens in de afbeelding dat blijkt zodat ik het zelf ook kan begrijpen. Is dat te zien aan "GPU gebruik" die meerdere keren tegen het plafond piekt of is het "GPU geheugen" die ten aller tijde halverwege de 3gb zit?

[ Voor 17% gewijzigd door Sjoerd Ultio op 15-10-2013 15:58 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29
Het geheugengebruik zie je onderaan (de laatste twee grafieken), welke dus halverwege 3GB zitten. Vrijwel tijdens je hele gamesessie zit het op zo'n 1,5GB welke de max. is per GPU (3GB op de kaart verdeeld over 2 GPU's).
Het geheugen op je videokaart wordt dus inderdaad volledig benut en er zo te horen aan je verhaal behoefte (door de game) aan meer geheugen.

Nou zou ik mezelf nog niet gek gaan maken omdat een bèta van BF4 niet lekker loopt, wacht gewoon de versie af die straks in de winkel ligt. In de game zelf optimaliseren ze nog veel, daarnaast komt nVidia waarschijnlijk ook wel met een driver-update (na een paar weken) die wat performanceverbetering laat zien in BF4. Dit laatste is wel even wachten uiteraard, sowieso werkt BF4 beter met AMD kaarten maar dat wist je wel gok ik.

Maar wil je nu betere speelervaring in BF4, probeer dan die driver van unfor echt is.

Specs

• Sjoerd Ultio
Freaky Maus schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:44:
Het geheugengebruik zie je onderaan (de laatste twee grafieken), welke dus halverwege 3GB zitten. Vrijwel tijdens je hele gamesessie zit het op zo'n 1,5GB welke de max. is per GPU (3GB op de kaart verdeeld over 2 GPU's).
Het geheugen op je videokaart wordt dus inderdaad volledig benut en er zo te horen aan je verhaal behoefte (door de game) aan meer geheugen.
Bedankt, dat wou ik even weten.

Ik wacht de final release van Bf4 inderdaad even af. Ik hoop dat ze tegen die tijd performance-wise sprongen vooruit zijn gegaan. Het is in ieder geval goed om te weten dat het tekort aan VRAM wellicht een probleem voor me wordt in de toekomst.
Pagina: 1