GamePC +/- €1600,-

Pagina: 1
Acties:

• Pachi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Hey,

Me (oude) gaming notebook van Asus werd ellendig, ging kuren vertonen en qua prestaties zat hij na toch een jaar of 4 ook niet meer wat gewenst was, daarom nu dan toch maar de switch naar een desktop, en als het kan ook in 1 keer een goede.

Zoals ik iedereen in zijn topics zag doen heb ik ook maar het lijstje vragen overgenomen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het hoofddoel is zoals al vermeld gamen, uiteraard zal ik er vast wel meer mee doen, maar ik ga er vanuit dat als photoshop op een laptop van 500 euro perfect werkt, het op een desktop van 1600 dat ook wel doet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1600, iets minder zou altijd mooi zijn, iets meer indien nodig kan ook (Alhoewel ik daar uiteraard geen 2000 mee bedoel ;p).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Qua componenten, nee, niks, de desktop zelf word alles nieuw. Qua randapparatuur niks nodig, omdat ik me vorige laptop meer als desktop gebruikte heb ik alle spullen qua beeld, geluid, toetsenbord etc. al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten voor een volledig functionele gaming desktop. Met assemblage, zonder een OS.
(Alhoewel assemblage zoals ik merkte bij bijna elke winkel wel kan)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik vind alles prima, te weinig ervaring om hier iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Alles van 1 winkel vandaan halen ivm de assemblage zou erg fijn zijn, voor de rest ben ik heel eigenwijs en wil ik liever een I7 dan een I5 (en liever een intel dan een AMD), en liever 32GB ram dan 16GB of lager.
Onderbouwing hiervoor onderaan toegevoegd.
Overclocken is overigens geen must, ik weet dat het met het K model van de 4770 wel kan, maar ben het in ieder geval niet perse van plan.

Hier dan de mooie lijst waar ik zelf op kwam, ik ga ervan uit, en weet zeer zeker dat het een rommeltje is ;p, ik heb namelijk nog nooit een pc samengesteld met het idee hem dan ook echt te gaan kopen.
Ik heb overigens alle onderdelen van 1 winkel die toevallig hier in de buurt zit (Gouda), mede door het assortiment ben ik op sommige dingen uitgekomen.
Qua daadwerkelijk eindresultaat mag er van alles in gewisseld worden qua onderdelen, aangezien ik bijvoorbeeld de behuizing echt op de gok gedaan heb, het moederbord ben ik niet zeker van, enz.
Zoals al gezegd, zou erg fijn zijn als alles uit 1 winkel te halen is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 288,-€ 288,-
1MSI Z87-G43€ 93,40€ 93,40
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 563,80€ 563,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Zalman Z11 Plus€ 57,80€ 57,80
1Cooler Master Hyper T4€ 23,10€ 23,10
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 123,90€ 123,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 123,90€ 123,90
1Corsair CX750M€ 77,50€ 77,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,21€ 86,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.513,36

Brand maar lost met dingen die ik fout heb gedaan en vergeten ben ;p...

Ik ben wat onder de 1600 uitgekomen, dit omdat ik er vanuit ga dat een assemblage toch wel 60 euro+ gaat kosten.
Of ik het niet zelf in elkaar ga zetten ben ik nog niet over uit, weet niet of ik het risico wil lopen dingen fout te doen.

Voor de rest buiten het systeem zelf nog overige tips? qua goede winkels etc.?

En in ieder geval,
Alvast bedankt! :)

EDIT:
Ok omdat hier al meteen onduidelijkheid over was nog een stukje onderbouwing.
De i7, of überhaupt intel komt puur voort uit Benchmarks, een AMD scoort op het gebied van gaming, als ik benchmarks mag geloven, nooit boven een i5, ongeacht welke AMD processor op welke clocksnelheid het is.
De I7 kiezen boven de I7 is omdat ik vrij zeker ben dat een I7 nooit gaat onderpresteren in welke situatie dan ook aan de I5, en dat de pc voor meer dingen als gaming gebruikt gaat worden.
Bovendien zou je als je het geld wat je overhoud voor toch voor een I5 te gaan naar mijn idee niet in een ander onderdeel kunnen stoppen wat echt de prestaties verbeterd, qua videokaart bijvoorbeeld kan je al geen kant op enz.

Het RAM geheugen twijfel ik nog over of ik 16 of 32GB erin wil, beide gaan genoeg zijn, alleen hetzelfde verhaal als een I7 boven een I5, meer RAM is sowieso toekomst bestendiger.
Alleen hier geen idee welk merk ram ik moet hebben, en of ik niet beter 16gb kan nemen wat gewoon sneller geclocked is, suggesties?

Videokaart ook al vrij zeker van, alleen nog het merk.
Een AMD ga je als ik benchmarks lees, en wat ik vind in eigen onderzoek, minstens een 7990 nodig hebben om überhaupt boven een gtx770 te presteren. Ik heb alleen geen helder idee hoe de 7990 in verhouding met een gtx780 staat.
Wat ik op het forum hier ook al tegen kwam is dat het per game best afhankelijk is welke videokaart beter gaat presteren. In ieder geval heb ik de bf4 beta helemaal smooth zien lopen op een gtx770 van een vriend van me, dus ik ging er vanuit dat, dat met een 780 sowieso wel moet lukken.

EDIT 2:
Ik wil er 2 schermen op aansluiten van beide 1920x1080 resolutie, gamen echter gebeurt maar op 1 van de 2 schermen, het 2de scherm is een 'extra' scherm voor bijvoorbeeld een webbrowser of een chatprogramma etc. open op te houden tijdens het gamen.

EDIT 3:
Na het lezen van reacties heb ik de build aangepast naar:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Centurion 6 Zwart€ 49,99€ 49,99
1Cooler Master V8€ 58,-€ 58,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 282,50€ 282,50
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,99€ 86,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.552,53

EDIT 4:
Ben eruit, dank jullie allemaal voor de input!

[ Voor 42% gewijzigd door Pachi op 08-10-2013 08:59 ]

Verwijderd

Tsja, als je qua processor, geheugen en videokaart al bedacht hebt wat je per se wilt hebben blijft er natuurlijk weinig te adviseren :+ Je geeft zelf al aan dat dat niet echt fatsoenlijk onderbouwde keuzes zijn, dus dan wens ik je er veel succes mee.

Verwijderd

Ik zou hem gewoon zelf in elkaar zetten maar dat is mijn mening...
Als je gaat overklokken zou ik deze kiezen:

pricewatch: Cooler Master V8 samen met een coolermaster behuizing met wat meer fans.

• Pachi
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 05:53:
Tsja, als je qua processor, geheugen en videokaart al bedacht hebt wat je per se wilt hebben blijft er natuurlijk weinig te adviseren :+ Je geeft zelf al aan dat dat niet echt fatsoenlijk onderbouwde keuzes zijn, dus dan wens ik je er veel succes mee.
Dank je voor je reactie, ik heb me post doorgelezen en was misschien wel iets te strak qua al, gemaakte keuzes.
Ik heb wel degelijk een onderbouwing en die heb ik nog maar even verduidelijkt door hem uit de oorspronkelijke tekst te halen en her typed onderin toe te voegen.
Het punt is dat onderbouwen als je niet alle haakjes en oogjes ervan weet nooit volledig goed gaat, en zou advies op al 'definitieve' keuzes dan ook we waarderen.
Overigens zijn de CPU, GPU en het RAM niet de onderdelen waar ik heel erg over twijfel, of de voeding niet te sterk/zwak is, of alles op het mobo kan, en of de kast geen stomme keuze is bijv. twijfel ik veel meer over.
In ieder geval bedankt voor de succeswens ;)
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 06:33:
Ik zou hem gewoon zelf in elkaar zetten maar dat is mijn mening...
Als je gaat overklokken zou ik deze kiezen:

pricewatch: Cooler Master V8 samen met een coolermaster behuizing met wat meer fans.
Hey, thnx voor de input.
Voor een 'first timer', is het in elkaar zetten niet meer om mee te beginnen voor een wat goedkopere pc? Ik betaal liever wat meer om niet het risico te lopen dat ik het zelf fout doe..
Gaat het zonder overclock qua ventilatie en temperatuur goed lopen? Of komt alleen met een overclock de ellende van het te warm worden mee? Is echt iets wat ik erg moeilijk kan inschatten ;/

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:49
Met een V8 als CPU-fan en een deftige airflow blijft dat ding in idle een figuurlijke ijskast.

• Martijn_1998
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-04 14:32
Ik zou voor de opvolger van de v8, de v8 gts gaan.

• Pachi
AppliArt schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 07:37:
Met een V8 als CPU-fan en een deftige airflow blijft dat ding in idle een figuurlijke ijskast.
qmaster312 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:29:
Ik zou voor de opvolger van de v8, de v8 gts gaan.
Hey thnx voor het antwoord beide,
Dus gewoon het Hyper T4 geval eruit en een V8 (of GTS) erin?
De GTS had overigens wel veel meer geluidsproductie zag ik wat waarschijnlijk door de 20mm grotere grootte komt.
Overigens, de I7 komt standaard 'met koeler' wat moet ik me daarbij precies voorstellen? Standaard koeler die te weinig levert of?

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verander snel die voeding :)
De Corsair CX...m heeft secundaire caps/filter elco's van CapXon en die wil je eigenlijk liever niet in je voeding en het is niet dat die voeding zoveel goedkoper is dan de andere.

Dan kies je beter voor de XFX Pro series of Seasonic M12ii series. Als je trouwens geen SLI gaat draaien dan is 550-650W plenty voor een intel + GTX 780 systeem ;)

• Pachi
SmokingCrop schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:05:
Verander snel die voeding :)
De Corsair CX...m heeft secundaire caps/filter elco's van CapXon en die wil je eigenlijk liever niet in je voeding en het is niet dat die voeding zoveel goedkoper is dan de andere.

Dan kies je beter voor de XFX Pro series of Seasonic M12ii series. Als je trouwens geen SLI gaat draaien dan is 550-650W plenty voor een intel + GTX 780 systeem ;)
Thnx voor de uitleg,
De door jou aangeraden voedingen kosten alleen maar minder ;P, wat dus nog is mooi uitkomt ook! SLI was niet het idee, in ieder geval niet snel, hoop dat 1 gtx780 wel genoeg kracht levert om zon beetje alles te laten draaien, 620W zou kunnen? of is 650W sowieso nodig? had 750W gekozen omdat toevallig een vriend van me zijn 'niet zelf' geconfigureerde pc er precies die in had zitten en die een zoals al ergens eerder gezegt een gtx770 had, ging ervanuit dat 750W daarom wel het minumum was ;O

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De Max power consumption van de MSI GTX 780 TwinFrozr (dus bij het draaien van bv Furmark) is 275~ Watt.
Gemiddelde bij het gaming (Crysis 2 op ultra in dit geval) is 200 Watt.

Tel daar nog eens 150W bij voor de rest van je systeem en je komt op max 425-450 Watt bij 100% load van CPU & GPU.
Bij gaming zal dit eerder 200+125 = 325W zijn.

http://www.techpowerup.co...GTX_780_TF_Gaming/24.html

• Norbert.O
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 16:24
Qua intern geheugen zou ik beginnen met bijvoorbeeld 8 of 16 gb, extra is zo bij besteld en bijgezet, zijn genoeg youtube video's voor.

• Pachi
SmokingCrop schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:56:
De Max power consumption van de MSI GTX 780 TwinFrozr (dus bij het draaien van bv Furmark) is 275~ Watt.
Gemiddelde bij het gaming (Crysis 2 op ultra in dit geval) is 200 Watt.

Tel daar nog eens 150W bij voor de rest van je systeem en je komt op max 425-450 Watt bij 100% load van CPU & GPU.
Bij gaming zal dit eerder 200+125 = 325W zijn.

http://www.techpowerup.co...GTX_780_TF_Gaming/24.html
Maar denk ik dan heel erg raar, of zou een 2de gtx 780, die 275W draait, dan 275+275+150 = 700W op een 750W voeding al SLI kunnen?
En mocht ik geen SLI willen in de toekomst zou een 500W of een 450W voeding ook al kunnen ipv een 650W?
Norbert.O schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:16:
Qua intern geheugen zou ik beginnen met bijvoorbeeld 8 of 16 gb, extra is zo bij besteld en bijgezet, zijn genoeg youtube video's voor.
Heb me notebook ram al vaker vervangen en dat is gewoon een kwestie van erin prikken, ga ervan uit met desktops dat het ook gewoon in het moederbord prikken is.
Ik twijfel inderdaad erg om gewoon voor 16GB te gaan en de 130 euro extra uit te sparen.. Voor de rest nog tips welk merk/welk soort ram het beste is? Wil het liefst 2x8 ivm met bijzetten (4x4 zou om up te graden naar 4x8 moeten ivm met maar 4 ramslots). Las ook dat sommige moederborden ram tot sowieso maar 1600mhz ondersteunen, wat ik op zich prima vind.
En na deze lijst van vragen er dan nog 1 :P, is 1600mhz niet te langzaam? (Aangezien ik van alles tot ver over de 2000mhz aan toe zie langskomen en 1866 ook vrij standaard lijkt.)

EDIT:
Sorry voor mijn misschien ietwat 'zeikerige' gedrag en veel doorvragen, maar koop niet elke dag een PC en doe het liever zo goed mogelijk in 1 keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Pachi op 07-10-2013 10:46 ]

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
Op wat voor resolutie ga je gamen? Is dit op 1 of meerdere monitoren?

• Pachi
EricChang schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:46:
Op wat voor resolutie ga je gamen? Is dit op 1 of meerdere monitoren?
Oja shit nergens vermeld :| Had ook wel slim geweest en zal ff in me startpost aanpassen, ben van plan 2 monitoren te gaan gebruiken, maar gamen op hoofdscherm. 2de scherm om gewoon browser open te hebben, ergens een teamspeak/skype scherm open te hebben etc. Gamen alleen op eerste scherm dus (verdeling over 2 schermen lijkt me niks ivm de afstand tussen de schermen.).
Resolutie van beide schermen is 1920x1080, dit is dus ook de resolutie waar ik op wil gamen.

3GB VRam is toch wel genoeg voor 2 schermen op deze resolutie? of zou ik hiervoor alsnog meer moeten? Want me oude notebook die nog een gts360M had met 1gb vram stuurde het ook perfect aan.

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 15:00
kloksnelheid ram is afhankelijk van je cpu uiteraard..

wat wil je d'r mee gaan doen, gamen ? zware video's bewerken ? 8 gig is toch voldoende om te gamen lijkt me. mbt je voeding, 750 is wel voldoende, ga je SLI draaien dan moet je even rekenen

• Patientzero
btw waarom eigenlijk bezuinigen op je ssd ? die 256 mb's kosten toch ook niet veel meer ?

• Pachi
Patientzero schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:51:
kloksnelheid ram is afhankelijk van je cpu uiteraard..

wat wil je d'r mee gaan doen, gamen ? zware video's bewerken ? 8 gig is toch voldoende om te gamen lijkt me. mbt je voeding, 750 is wel voldoende, ga je SLI draaien dan moet je even rekenen
De kloksnelheid van het ram word alleen veroorzaakt door CPU? Want ik zie nogal wat Ram langskomen waar 1600mhz of 1866mhz bijstaat, maar dit is de max die ze kunnen ofzo of? (Ja sorry als ik nu echt hele domme vragen stel :D)
Gamen en video's beide, maar ook met iets meer toekomstgericht denken, eventueel multiboxen van games, hosten van een eventueele server (Denk aan minecraft).
SLI niet het plan als alles qua games prima blijft draaien, maar dat gaat ooit ook minder FPS of lagere settings worden ivm ontwikkelingen qua games, dus mischien ooit in de toekomst.
Patientzero schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:52:
btw waarom eigenlijk bezuinigen op je ssd ? die 256 mb's kosten toch ook niet veel meer ?
Heel erg goed punt! Had ik niet bij stilgestaan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een GTX780 en dan FullHD gamen is een Ferrari kopen om boodschappen te doen. Het zijn prima videokaarten, maar pas nuttig als je 120fps wilt halen voor 3D of meerdere schermen hebt. Bij 1 scherm zou ik de meer dan 250 euro goedkopere HD7970 nemen, en over 2 jaar gewoon een andere kaart van 250 euro, die wss ook sneller is dan die GTX780.

16GB is nog wel nuttig voor photoshop en VM's, 32GB zie ik geen nut voor in. 8GB krijg je bij gamen niet vol. BF4 bleef bij mij steken op 4GB ongeveer.

People as things, that’s where it starts.

• Patientzero
daarom, 2 stripjes in 1 verpakking a 40 euro is voldoende !

m.b.t. videokaart.. een kaart van 250 euro laat je bf4/3 toch niet op ultra spelen VasZaitsev ?
Oh en btw, over dat framerate gebeuren heeft ie een punt... de meeste schermen tonen geeneens meer dan 60 fps :+

Tevens waarom op je niet voor een goeie sound setup ? zeker bij bf3 i.c.m. een goeie headset bijna een must

[ Voor 17% gewijzigd door Patientzero op 07-10-2013 11:05 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Volgens mij wel hoor,

reviews: Asus HD 7970 Matrix: sneller dan snel

Een Matrix is een HD7970 GE met een wat luxer PCB, dus een MSI HD7970 GE moet net zo goed presteren, bij BF3 gaat het dus nog prima, met minimaal 45fps op Full-HD en op 1440p nog minimaal 31, waarbij de GTX680 [dus GTX770] in de problemen komt.

http://www.bf4blog.com/ba...a-gpu-and-cpu-benchmarks/
is een benchmark van de Alpha, met enkele problemen:
Het is een alpha, dus geen geoptimaliseerde code.
Komt van 25 juni, dus ook nog eens een oude alpha.
Geen geoptimaliseerde drivers.

Maar daar komt een HD7970GE er nog vrij goed vanaf, als je dus met bovenstaande rekening houdt. Ja, een GTX770 is wat sneller en een GTX780 ook, maar, die zijn ook duurder.

En als het geld echt op moet en je wilt echt veel performance, ga dan 2 HD7970's in CF draaien, dan heb je een HD7990 en die is weer een stuk sneller dan een GTX780, verbruikt wel meer stroom en CF en SLI geven soms probleempjes.

Over geluid:
Persoonlijk, als behoorlijk kritisch persoon over geluid, vind ik BF3 en 4 het geld niet waard om een dikke dure koptelefoon en boxen te kopen. Ik hoordde op mijn Kenwood versterker met 2 flinke boxen voornamelijk hoe slecht het geluid wel niet was :+ Een logitech setje van 30 euro en een simpele headset moet genoeg zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door RobinHood op 07-10-2013 11:25 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik vraag me af of een 780 echt waar voor je geld is. Het is zo'n 200 euro duurder, pakweg meer dan 50%, dan de 770,en uitgaande van de benchmarks die ik heb gezien scheelt het 1/5e. Je doet het waarschijnlijk om 60 frames per seconde te krijgen in plaats van 50. Dan zou ik een 770 kopen en gaan sparen voor een toekomstige GTX970.

• Patientzero
of 2e hands een kaart kopen ? ik heb een tijdje terug een 2e hands pov 590 voor 350 euro gekocht.
( kwam uit een sli setup, maar hij besefte dat het overkill was.. no shit sherlock )

• Pachi
VasZaitsev schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:01:
Een GTX780 en dan FullHD gamen is een Ferrari kopen om boodschappen te doen. Het zijn prima videokaarten, maar pas nuttig als je 120fps wilt halen voor 3D of meerdere schermen hebt. Bij 1 scherm zou ik de meer dan 250 euro goedkopere HD7970 nemen, en over 2 jaar gewoon een andere kaart van 250 euro, die wss ook sneller is dan die GTX780.

16GB is nog wel nuttig voor photoshop en VM's, 32GB zie ik geen nut voor in. 8GB krijg je bij gamen niet vol. BF4 bleef bij mij steken op 4GB ongeveer.
Als je die Ferrari kan betalen dan neem je de Ferrari ipv een roestbak.
Naja ik moet hier de 7970 niet met een roestbak vergelijken, is onterecht, maar alsnog, koop liever iets duurders en toekomstbestendigers.

Zie dat er ondertussen een hele load aan discussie over die videokaart is, is een 7990 nemen een beter idee dan? zag dat de Vram veel hoger ligt als een 780, maar presteerd die 7990 beter? Zag dat hij qua prijs amper scheelt van de 780 nammelijk, beter om dan toch daarvoor te gaan?
En levert een AMD kaart met een Intel cpu geen rare dingen op?

Geluid kwam ook nog langs, hiervoor zoals al ergens vermeld word het de goedkopere logitech boxjes en een headset van een niet erg spannend bedrag, niet omdat ik hier weinig om geef, maar omdat ik dit simpelweg al heb ;p

EDIT:
2de hands kopen wat ergens genoemd werd wil ik liever niet doen, zo kan de hele pc wel 2de hands voor 40% goedkoper, maar ik heb liever alles nieuw.
En liever Overkill dan te laag presteren, zie het liefste 60fps ipv 55, hij zeikerig het ook kan zijn ;p

EDIT 2:
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Natuurlijk geen idee hoe betrouwbaar een benchmark is en waar het allemaal op getest is, maar ik zie volgens de chart een 7990 toch behoorlijk aan een 780 onderpresteren?

[ Voor 16% gewijzigd door Pachi op 07-10-2013 12:18 ]

• Pachi
Na het tot nu toe verkregen advies heb ik de build wat aangepast, ik heb overigens geen idee of de voeding nu niet te zwak is, of te behuizing goed genoeg is etc.
Alhoewel ik naar mijn idee nu wel iets beter zit, toch D:?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 282,50€ 282,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.552,53

EDIT:
(Ja die edits, dat zijn er hier en daar nu al wat ;P!)
Ik heb ook nog gedacht aan gewoon 16GB ram (deze keuze komt voort uit de prijs/geheugenhoeveelheid, 32GB ram is in verhouding duurder door de duurdere 8GB modules tegenover 4GB), maar nog een vraagje daarover:
-4x4GB (quad channel)
-2x8GB (dual channel)
Wat o wat is dan de beste keuze? (Met in achterhoofd dat het misschien ooit nog 32GB kan worden is 2x8 veel goedkoper om er 32 van te maken, maar zonder het plan om up te graden, welke van de 2 keuzes presteerd dan beter? Presteren grotere modules boven meer modules of andersom?)

[ Voor 7% gewijzigd door Pachi op 07-10-2013 13:05 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Passmark is een synthetische benchmark, iets waar single-gpu's vaak wat beter in zijn dan dual-gpu's.

Ik blijf meer dan 500 euro veel geld vinden voor een videokaart die niet veel langer zal meegaan dan eentje van 200 euro minder, dat is het sneue van enthousiast-grade: Je betaald 200% van de prijs voor 120% performance. Zelf zou ik een HD7970GE of GTX770 4GB nemen, dan maar wat langzamer, maar nog snel genoeg voor moderne games op ultra, en dan over 2 jaar een nieuwe high-end kaart kopen, die vast ook sneller zal zijn dan een GTX780 nu zou zijn.

Mocht je nou met meer dan 1 beeldscherm of op hoge resolutie gamen, dan was het anders, maar dit is maar Full-HD.

AMD kaart levert zeker geen problemen op met Intel. Heeft het ook nooit gedaan volgens mij.

Iets waar je trouwens rekening mee kan houden, is de nieuwe API van van AMD: Mantle, dit zou voor een performance boost zorgen, maar het is gokken hoe groot die is en in welke games die komt.

Verder over jouw lijstje:
Waarom in hemelsnaam 32gb? Dat is pas nuttig als je zeker 16GB aan RAMdisk gaat maken, of je met 15 VM's tegelijk gaat werken. 8GB is nu meer dan genoeg, 16gb kan nog leuk zijn voor photosoep, maar 32gb? nah, nee.

• Pachi
VasZaitsev schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:04:
Passmark is een synthetische benchmark, iets waar single-gpu's vaak wat beter in zijn dan dual-gpu's.

Ik blijf meer dan 500 euro veel geld vinden voor een videokaart die niet veel langer zal meegaan dan eentje van 200 euro minder, dat is het sneue van enthousiast-grade: Je betaald 200% van de prijs voor 120% performance. Zelf zou ik een HD7970GE of GTX770 4GB nemen, dan maar wat langzamer, maar nog snel genoeg voor moderne games op ultra, en dan over 2 jaar een nieuwe high-end kaart kopen, die vast ook sneller zal zijn dan een GTX780 nu zou zijn.

Mocht je nou met meer dan 1 beeldscherm of op hoge resolutie gamen, dan was het anders, maar dit is maar Full-HD.

AMD kaart levert zeker geen problemen op met Intel. Heeft het ook nooit gedaan volgens mij.

Iets waar je trouwens rekening mee kan houden, is de nieuwe API van van AMD: Mantle, dit zou voor een performance boost zorgen, maar het is gokken hoe groot die is en in welke games die komt.

Verder over jouw lijstje:
Waarom in hemelsnaam 32gb? Dat is pas nuttig als je zeker 16GB aan RAMdisk gaat maken, of je met 15 VM's tegelijk gaat werken. 8GB is nu meer dan genoeg, 16gb kan nog leuk zijn voor photosoep, maar 32gb? nah, nee.
Jah Mantle heb ik ook al over gelezen, zelfde verhaal als dat AMD natuurlijk met zijn nieuwe GPU serie komt, maar als je alles wat er nog aankomt in gedachten houd (en alles wat er aan kan komen) dan ben ik over een jaar nog bezig zonder een PC te hebben ;p.

Als ik de benchmarks mag geloven dan scoort een 780 inderdaad maar 26% boven een 770 met ongeveer 46% prijsverschil, maar met deze zelfde logica kan je een 760 nemen en doorgaan tot je een 100 euro videokaart hebt voor de beste prijs/prestatie verhouding.
Dat je over 2 jaar of je nou een 770 hebt of een 780 hebt kan vervangen voor de beste high end moet ik maar accepteren, immers zal de 780 over anderhalfjaar nog steeds die 26% boven een 770 presteren en is de kans dat een 770 niet meer max settings draait groter als de 780 dat niet doet...

32GB ga ik inderdaad op terugkomen en toch voor 4x4GB denk ik, 32GB slaat naar wat onderzoek inderdaad nergens op en met 4x4 ipv 4x8 ben je met prijs per gb ook veel goedkoper...

EDIT:
(Note to self: Eerst bedenken wat je allemaal wil zeggen, dan verzenden)
En ja, daar kom ik weer met vervelende vraag nummer zoveel, in geval van 4x4GB ram, waar moet ik op letten? Want in geval van 4x4GB wil ik best meer uitgeven aan snelheden boven 1600mhz, maar gaat dat goed met het mobo/voeding etc.? en is het verschil tussen 1600mhz of 2133mhz ram ergens merkbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Pachi op 07-10-2013 13:20 ]

• Pachi
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.409,03

RAM wat er nu inzit te doen?
En nog belangrijker, gaat dit gehele systeem het zo doen? Of gaat dat qua voeding of mobo alsnog een ramp worden?

• Patientzero
mobo is vrij basic plankje, gezien je m al niet in elkaar durft te zetten denk ik haast dat overclocken ook niet een topic gaat worden, dus met dat plankje zal je wel goed zitten... 750 is meer dan voldoende voor dat systeempje !

• Patientzero
welk os wil je btw draaien ?

• Pachi
Patientzero schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:03:
mobo is vrij basic plankje, gezien je m al niet in elkaar durft te zetten denk ik haast dat overclocken ook niet een topic gaat worden, dus met dat plankje zal je wel goed zitten... 750 is meer dan voldoende voor dat systeempje !
Het mobo kan overclocken voor zover ik begreep, net even langs de plaatselijke computerboer geweest en die adviseert gewoon als ik niet wil overclocken een non K versie en een 'nog' bassicer mobo te nemen.
Win 7 / 8., iig Windows ;p

Heb weer een iets aangepastere configuratie, maar ik denk dat ik er nu wel uit ben, processor naar een non K model, mobo nog iets omlaag, voeding iets omhoog to play safe, en vervolgens ga ik hem zo maar eens bestellen!

Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie reacties/hulp en uitleg :)!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dat je Windows wil maakt AMD wel iets meer een mogelijkheid. Ik ben zwaar anti-AMD, maar dat is vooral omdat ze zelf zwaar anti-Linux zijn (of zo lijkt het uitgaande van de brakke driver-support).

Mijn game PC bevat voornamelijk daarom een Nvidia-kaart, ik boot niet zo gek vaak naar Windows.

[ Voor 20% gewijzigd door Amanoo op 07-10-2013 15:13 ]

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
Ons advies blijft staan om een goedkopere videokaart te halen. Je zult helemaal niks merken van die GTX780 ten opzichte van de genoemde, goede HD 7970 voor zo'n 250 EUR. En je kunt alles op ultra spelen op FullHD. Dat terwijl het prijsverschil meer dan 300 EUR is!!

Tegen de tijd dat het niet meer zo flitsend werkt (paar jaar van nu) koop je een nieuwe kaart die een GTX 780 eruit blaast.

Je gaf zelf aan in je start topic dat je wel iets minder wilt uitgeven dan 1600 EUR. Dit is een hele makkelijke besparing. Een HD7970 is nu ook overkill, een GTX 780 is zware overkill en imho weggooid geld op de resolutie waar jij op gamed. Jij zou het alleen kunnen doen omdat je het cool vindt om er eentje te hebben.

• Patientzero
en het restant duw je in een fatality geluidskaartje en goede headset...

snap nog steeds niet waarom zoveel gamers op mobo sound en 40 euro headset fijn kunnen gamen

Verwijderd

EricChang schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:20:
Ons advies blijft staan om een goedkopere videokaart te halen. Je zult helemaal niks merken van die GTX780 ten opzichte van de genoemde, goede HD 7970 voor zo'n 250 EUR. En je kunt alles op ultra spelen op FullHD. Dat terwijl het prijsverschil meer dan 300 EUR is!!

Tegen de tijd dat het niet meer zo flitsend werkt (paar jaar van nu) koop je een nieuwe kaart die een GTX 780 eruit blaast.
Dit inderdaad. Kopen voor de toekomst bestaat niet in techland. Juist die extreem dure kaart is over anderhalf jaar voorbijgestreefd door veel goedkopere kaarten die ook nog eens zuiniger, koeler en aanzienlijk stiller zijn. Dat is die 300 euro meer betalen wel waard :+

Verwijderd

Ik zou hem niet in elkaar zetten om geld te besparen maar het is belangrijk om te weten hoe je systeem in elkaar gezet is. Wat nou als er een snoertje aanloopt tegen de ventilator ga je die pc dan helemaal terug sturen zodat ze het euvel kunnen verhelpen? En wat dacht je van garantie werk als je harde schijf ermee ophoudt. Stuur je hem dan helemaal terug naar de makers die het toevallig een beetje druk hebben zodat het heel lang kan gaan duren. Of schroef je de harde schijf eruit en stuur je die zelf zo snel mogelijk naar Seagate op?

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 14:22
Pachi schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:14:
[...]
EDIT 2:
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Natuurlijk geen idee hoe betrouwbaar een benchmark is en waar het allemaal op getest is, maar ik zie volgens de chart een 7990 toch behoorlijk aan een 780 onderpresteren?
Neem dan een echte benchmark:
http://www.techpowerup.co...IA/GeForce_GTX_780/8.html

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Als ik jou was zou ik nog wachten met het aanschaffen van een GPU. Er zal de komende 3-4 weken nog veel kunnen veranderen in GPU-land. De prijzen van nVidia gaan naar alle waarschijnlijkheid dalen door de introductie van de R serie AMD. Daarnaast gaan verstevig geruchten dat er een 770TI GTX gaat komen aan de kant van nVidea.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Patientzero schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:35:
en het restant duw je in een fatality geluidskaartje en goede headset...

snap nog steeds niet waarom zoveel gamers op mobo sound en 40 euro headset fijn kunnen gamen
Ik vermoed dat ze simpelweg niet weten dat beter ook mogelijk is. Mijn fatality kaartje vind ik in ieder geval erg prima, nooit meer onboard voor mij.

Verwijderd

Het hangt ook van je moederbord af hoe groot de winst is, want het ene bord heeft een stuk beter geluid dan het andere. Het verschil is aangewezig, maar wel subtiel genoeg dat ik me kan voorstellen dat veel mensen dat die 40-100 euro niet waard vinden.

Maar goed, gamers zijn toch al niet zo geïnteresseerd in geluid. Het verbaast mij altijd hoe gruwelijk veel lawaai videokaarten mogen maken, terwijl ik echt allergisch van dat geluid word. Sinds ik toevallig een geluidskaartje op de kop getikt heb ben ik wel overtuigd van de winst, maar de herrie die van koelers afkomt vind ik over het algemeen erger. Ik heb er niet voor niets een bak geld in gestoken om dat te elimineren :p

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik vind het wel wat maf dat gamers niet zich zouden interesseren voor geluid. In de Battlefield 4 beta viel het me al op hoe handig een enigszins degelijk kaartje+surround set is. Als je geknal hoort dat duidelijk links achter je vandaan komt neem je toch wel zo graag even een kijkje. Dan heb ik het nog niet eens over de verhalen van mensen die vertellen hoe ze in Counter-Strike achter een muurtje stonden, aan de andere kant iemand hoorde lopen en zo precies wisten wanneer de granaat over dat muurtje moest. En over het algemeen is het gewoon prettiger aan te horen als het geluid dat over je set komt niet een soort bijna-mono is.

Tenzij het moederbord degelijk is vind ik wat minder geld in een videokaart en wat meer in geluid, zoals patientzero ook al zei, wel een aanrader.

En het zou me ook weinig verbazen als je meer hebt aan een wat grotere SSD dan aan een grotere videokaart, mocht een geluidskaart niet interessant genoeg zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 07-10-2013 19:33 ]

• Pachi
Misschien een hele gekke gedachte, maar zonder fatsoenlijke speaker setup, heb ik aan een geluidskaart alsnog helemaal niks? Van de andere kant, dik onder de 1600 uitgekomen, alhoewel 1600 in eerste idee alleen de desktop prijs was had ik een extra scherm etc. al los van de 1600 genomen.
Maar wat er van die 1600 over is dan maar is rondkijken voor een beetje fatsoenlijk(er) geluid. Of gaat zon geluidskaart me voeding dan alsnog verpesten?

EDIT:
Hele topic kan op zich dicht, heb nog wat keuzes overwogen en wat dingen aangepast, ben tegen sommig advies ingegaan en sommig advies gevolgd. Wat ik al zei, in ieder geval bedankt voor het advies allemaal, ook al heb ik hier en daar wat in de wind geslagen ;p Die geluidskaart is natuurlijk de vraag of die er nog in wil passen (Als de plek waar ik de desktop uiteindelijk vandaan vis geloof moet er in de kast wel het een en ander gedaan worden om die gtx780 erin te prakken), maar ik ga daar in ieder geval maar is naar kijken.
Durf het eigenlijk niet te zeggen maar atm ben ik gewend qua geluid gewoon een logitech setje van max 40 euro in de headphone jack te meppen ;p

[ Voor 43% gewijzigd door Pachi op 08-10-2013 08:53 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:33
Correct, met een 2.0 of 2.1 setje hoor je sowieso niet of het geluid van voor of achter komt.
Met een goedkoop 5.1 setje hoor ik persoonlijk geen verschil tussen een gemiddeld 2011 moederbord tegenover een midrange 2009 geluidskaart (al zouden die beter moeten zijn).
Je moet imo dus eerst minimaal 100 of zelfs 200 euro investeren in een degelijk geluidssetje voordat je verschil merkt.

• Pachi
Heb een Gigabyte GA-H87M-D3H moederbord uiteindelijk gekozen (Ivm het niet overclocken enz.) het is een niet al te spectaculair ding als ik van alles hier mag geloven, maar is het als ik een laten we zeggen een 5.1 setje neem a +/- 150 a 200 euro, nog nodig een geluidskaart erbij te nemen, of kan dat bord zelf nog wel voor de niet al te dure speakersetjes het een en ander tevoorschijn toveren?

Audio kanalen 8 (7.1)
Audio uitgangen Digitaal Optisch (S/PDIF)

Staat erbij de beschrijving in de pricewatch hier, maar zegt waarschijnlijk weinig, immers kan je bijv. een gt710 ook wel 6 hdmi poorten geven maar dat maakt hem weinig beter...

EDIT:
Over dat overclocken, de processor is dus ook geen K model i7 geworden.

[ Voor 32% gewijzigd door Pachi op 08-10-2013 15:10 ]

Pagina: 1