Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Zojuist heb ik het bios van mijn Asus P5B Premium (s775) proberen te updaten via de Windows tool die daarvoor beschikbaar is, maar ben bang dat deze mislukt is.

Hij gaf eerst aan dat het oude bios gewist was, daarna dat het nieuwe bios 100% geflashed was, maar bij verificatie gaf hij een foutmelding, dat het niet correct was :( Als ik nu Asus update weer probeer op te starten zegt hij dat ie geen Asus bios te kunnen herkennen en loopt het vast.

Bij Everest geeft ie nog de oude bios versie aan, maar zonder alle details die daarvoorheen wel erbij stonden. Op dit moment durf ik de pc niet meer uit te zetten, met de vrees dat ie niet meer opstart }:O

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? (Heb btw geen floppy drive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wat was de foutmelding? kan je geen usb stick prepareren zodat je zuiver kan flashen ipv via Windows?

als laatste: waarom wilde je flashen?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Ik wilde flashen omdat ik met mijn huidige cpu niet goed kan oc'en door een bug; vcore gaat terug naar Auto instelling.

De foutmelding vermelde dat de flash mislukt was. Heb hem weggedrukt omdat ik dacht dat ik het nog opnieuw kon proberen.

Ik vrees dat ik niet zover kom als ik reset, omdat ie nu niet meer gaat booten denk ik.
Heb gelezen op andere fora dat dat waarschijnlijk niet meer gaat nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Heb het een aantal jaar geleden ook gehad met een laptop, toen geen foutmelding en leek goed te zijn gegaan.

Niet dus, moest er een nieuwe chip op solderen -.- Voorlopig niet opnieuw opstarten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Misschien is het een optie om AFUDOS, een dos flash applicatie van Asus zo begrijp ik, via Windows te starten op de een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Ik zou zoeken naar een andere tool, om vervolgens met die tool je oude BIOS-versie te flashen (als je die nog ergens kunt downloaden). Wat je noemt is een alternatief, maar ik ben bang dat dat niet werkt voor een BIOS-flasher. Volgens mij moet je DOS-programma's emulaten in een soort van virtuele layer, en ik betwijfel of 'ie daaruit nog bij de BIOS kan.

Edit: Kennelijk kan het wel, zie deze link: http://www.ami.com/Support/amibiossupport/

[ Voor 11% gewijzigd door DiedB op 07-10-2013 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Je zou http://www.ami.com/Support/amibiossupport/ AFUWIN kunnen gebruiken.

edit:
te laat :)

[ Voor 16% gewijzigd door Biersteker op 07-10-2013 01:57 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Bedankt voor jullie reacties tot zover :) Heb het idee dat mijn moederbord met een been in het graf staat ;)

Afuwin geeft de melding: Error: bios does not support AFU, misschien vanwege de slechte flash?
Afudos starten vanuit CMD wil ook niet omdat hij aangeeft niet met 64bits OS te kunnen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Compatibiliteitsmodus naar W98 was een suggestie zag ik ergens, lijkt me overigens sterk dat het werkt maar probeer toch maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 13:22
CrashFree BIOS 3
Simply restore corrupted BIOS data from USB flash disk
The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

Zou dus in principe wel iets moeten kunnen hebben. Bron: http://www.asus.com/Motherboards/P5B_Premium/

Niet een al te duur bordje geweest, dus ik zou al gokken op reset en klaarstaan met een verse firmware op USB. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Is last resort natuurlijk he, nu staat de PC nog aan dus eerst daarin proberen wat je kunt, voordat je erachter komt dat ie toch de BIOS niet van je USB pakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Nee dat werkt niet, zelfde melding over 64bit.

Ja dat crashfree zit ik ook te bekijken, daar moet ik dan maar op gokken als het via Windows niet meer te herstellen is. Heb alleen gelezen dat het voor niet iedereen werkt, en in dat geval is het einde verhaal.

Ik lees net dit:

"Uiteindelijk bleek dus dat als je met een 64bit Windows versie het flash programma vanuit Windows draaide, dat je je hele BIOS inclusief Crash Free aan gort helpt. Jammer dat ik dat dus niet van te voren wist..... Ik neem aan dat dit tegenwoordig gefixed is."

Gaat m dus niet worden :X

[ Voor 37% gewijzigd door kutkip op 07-10-2013 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
Dus einde verhaal voor je moederbord. Jammer. Even zoeken op Tweakers voor nieuw bordje. Zal wel niet zo duur zijn gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je erg aan het bordje gehecht bent zou je nog contact kunnen zoeken met www.flashbios.org
Zij kunnen BIOS-chips vervangen en/of (her-)programmeren (zie hier).
Maar mogelijk wordt dat duurder/omslachtiger dan ander bordje scoren ;)

[ Voor 23% gewijzigd door 3dfx op 07-10-2013 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Heb je hem nu al gereset dan? De chip zit op het mobo gesoldeerd, vervangen ervan is dus een beetje tricky.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Haha nee hij is nog niet gereset. En als het niet lukt blijft ie ook zo lang mogelijk aan staan ;)

Probeer nu Afuwinx64.exe aan te spreken via CMD met commando's erachter om te proberen de flash te forceren, maar geeft nog steeds aan dat het bios niet ondersteund is. Denk wel dat dit de enige mogelijk oplossing is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gf9FNocnLBXZgVQ0OQ0OpmmR/medium.png

update; Kan nu wel de interface laden, bij het laden van een bios crasht het programma :( :(
Geforceerd via de CMD wil niet lukken

[ Voor 31% gewijzigd door kutkip op 07-10-2013 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Probeer eens winflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinietje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:24
Haha, koekenbakker, bios-flashen in windows... :)

maaruh zonder gekkigheid, gewoon 'hopen' dat die crashfree meuk het doet, zo niet, effe die biosfile erop schrijven via een Bus-pirate.

Die biosschips zijn doorgaans SPI flash devices, waar je dus betreklijk makkelijk via SCLK, SDI en SDO mee kunt babbelen.

suc6

Edit: flash-roms :S flash uiteraard

[ Voor 7% gewijzigd door vinietje op 07-10-2013 10:52 ]

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Kan ook de bios niet lezen, zal wel goed naar de haaien zijn dan :+
vinietje schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:51:
Haha, koekenbakker, bios-flashen in windows... :)

maaruh zonder gekkigheid, gewoon 'hopen' dat die crashfree meuk het doet, zo niet, effe die biosfile erop schrijven via een Bus-pirate.

Die biosschips zijn doorgaans SPI flash devices, waar je dus betreklijk makkelijk via SCLK, SDI en SDO mee kunt babbelen.

suc6

Edit: flash-roms :S flash uiteraard
Ja dat was niet slim.
Ik dacht nog heel even van; moet ik dit niet op de ouderwetse manier doen.. nahh dat zal tegenwoordig toch wel goed gaan 8)7 |:(

Maar die crashfree blijkt niet te werken als je je bios op deze manier hebt verkloot, als ik zo op internet lees.

Iedereen bedankt voor de suggesties _/-\o_ De pc blijft nu aan staan zo lang mogelijk :X Misschien een goed excuus om te upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

Ik kan de chip er wel voor je op en af solderen (geen garantie dat het goed gaat) maar ik kan niet opnieuw de firmware er in zetten helaas...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Als alles mislukt: http://flashbios.org
Werkt het best wanneer je een BIOS in een socket hebt, dan kun je de chip opsturen met het image van de BIOS die je erop wilt hebben. Als je een vastgesoldeerde BIOS-schip hebt, (wat helaas tegenwoordig vaak het geval is) dan kunnen ze hem daar lossolderen en flashen.

Dit is wel duurder, zie prijzen op hun site.

FlashBios.org heeft jaren geleden mijn ASUS P4T BIOS chip wel eens opnieuw geflashed en dat was de redding van m'n mobo. (Ook Asus, Ook flashen onder Windows, ook vast)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Volgende keer je bios flashen met een USB stick via het bios menu ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een bios in PDIP hebt kun je hem bij mij voor nop opnieuw programmeren... (Arnhem)
Als je zelf een verloopje hebt flash ik alles. (Elnec LabProg plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit eerder gehad met een soort gelijk moederbord.
Geen enkele bios was meer te flashen, hellaas ook na dat ik de standaard bios er wel op kreeg.
Op de cd van de mobo stond een img van de standaard bios, het is zo lang geleden dat ik niet weet hoe ik hem geflashed heb.
Maar deze kreeg ik er wel probleemloos op, enige probleem was als je een bios omhoog wou gaf hij aan dat de bios niet de juiste grote was en wou niet verder flashen.
Mischien helpt het je suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:58

TommieW

Numa numa.

Ik kan mij het fout herrinneren, maar op de CD die je bij (oudere in ieder geval) Asus moederborden krijgt staat de BIOS. Deze is dan te flashen door tijdens het booten die CD er in te hebben zitten.

Misschien dat hier nog wat nuttigs staat.

[ Voor 33% gewijzigd door TommieW op 07-10-2013 17:52 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

@kutkip; join the club, heb hetzelfde gehad (zelfde mobo, zelfde foutmelding)

Mocht je handig zijn met electronica, dan schijnt deze oplossing quasi altijd te werken;
http://mondotech.blogspot...s-recovery-spi-flash.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Heb dit zelfde drama afgelope weekend gehad op een P8p67-Deluxe.
En idd werkte crashfree bios dus niet :X (lekkere benaming voor iets wat dus toch kan crashen).

Uit eindelijk heb ik dit bord kunnen flashen,door hem te booten met de bios chip van een normale p8p67-Rev3
En heb ik een unu-fi flash tooltje gebruikt
(die overal schijt aan heeft en gewoon het geen wat jij wilt er na toe flashed.)
Aangezien jou systeem nog draaid zou je dit altijd kunnen proberen.
Je zal dan wel dit proggy (dos) onder dos moeten zien te starten.
Evt kan ik vanavond je de bestandjes toesturen.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

is Kutkip zn bios alweer gefikst? [/nieuwsgierig]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
MrJayMan schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:27:
is Kutkip zn bios alweer gefikst? [/nieuwsgierig]
Nee, niets lijkt te lukken, maar hij werkt voorlopig nog prima zonder bios 8) Best apart idee :+
Nessuno schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:41:
Heb dit zelfde drama afgelope weekend gehad op een P8p67-Deluxe.
En idd werkte crashfree bios dus niet :X (lekkere benaming voor iets wat dus toch kan crashen).

Uit eindelijk heb ik dit bord kunnen flashen,door hem te booten met de bios chip van een normale p8p67-Rev3
En heb ik een unu-fi flash tooltje gebruikt
(die overal schijt aan heeft en gewoon het geen wat jij wilt er na toe flashed.)
Aangezien jou systeem nog draaid zou je dit altijd kunnen proberen.
Je zal dan wel dit proggy (dos) onder dos moeten zien te starten.
Evt kan ik vanavond je de bestandjes toesturen.
Tja onder dos starten wordt misschien lastig? Via CMD misschien? Kan het programma wat je noemt zelf niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56
Ik zou gewoon vmware/virtualbox installeren en daar in verder werken. Dan is de kans kleiner dat je windows crasht :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als de bios rechtstreeks op de flash staat en verder neit ergens nog een stukje (checksum oid) Dan zou ik het eventueel ook voor je kunnen proberen. Hier op het werk staat een programmer als ik dan de BIOS chip eraf soldeerd en dan de .bin/.img bestandje erop kan flashen zou het eventueel kunnen werken.

(kom uit arnhem)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56
even een kick:
Hoe is het met de TS? Stroom nog niet uitgevallen? :D

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
Vraag het me ook af, blijft inderdaad wel een apart idee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjarelke op 02-11-2013 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

Als je nog iets wilt doen met het moederbord, voor €10 soldeer ik de bios chip van het moederbord af, programmeer hem opnieuw en soldeer ik hem er weer op. DM maar als je interesse hebt :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1