Kan mijn PSU een HD5770 aan?

Pagina: 1
Acties:

• Richyrick
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Hallo allen,

Ik draai op dit moment de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,50€ 77,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 55,95€ 55,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 30,88€ 30,88
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 40,90€ 40,90
1Samsung SH-224BB Zwart€ 17,90€ 17,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,57

Mijn vriend gaat zijn huidige pc upgraden en ik mag zijn HD5770 hebben. Het is echter de vraag of mijn huidige voeding dat gaat trekken. Om te beginnen heeft mijn voeding geen PEG6, maar dit is gelukkig op te lossen met een verloopstekkertje vanaf 2x molex. Ik heb al wat onderzoek gedaan:

Afbeelding voeding: (geleend uit review van cantate, klik hier voor leesbare versie)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1AmeDXT5C2PQ15Xbq0nUH1rI/medium.jpg

Helaas is voor de HD5770 een 450w voeding vereist.
Op dit moment verbruikt mijn pc tijdens een beta run van BF4 129 watt max, gemeten met een goedkope meter van de Lidl.
Het TDP van deze kaart staat vastgesteld op 108watt -> zou moeten draaien.

Bij Hardware.info meten ze voor het hele systeem 213 watt. (Bron)

Bij Tom's hardware kwam er een vergelijkbaar resultaat uit de bus: Bron

Techspot meette een hoger verbruik van 284 watt, maar wel met een: ' Intel Core i7 965 Extreme Edition (Overclocked @ 3.70GHz)'

Tot slot nog een meting van Guru3d, maar zij geven zelf ook al aan dat het werkelijke verbruik een stuk lager zal liggen: 321 watt.

Nog paar puntjes om op te merken:
  • De processor is niet OCed
  • De toekomstige HD5770 is niet OCed
  • Straks is de geïntegreede GPU uitgeschakeld, waardoor het processorverbruik nog lager zal liggen. (iGPU draait op dit moment wel OCed op 894 mhz)
  • Hoewel nuttig, zou ik liever hieronder geen opmerkingen zien van 'een 430w voeding kost maar 35 euro'. Ik ben daar zelf achter gekomen, maar ik vraag me gewoon af of dit zo draait.
  • Waar ik wel benieuwd naar ben, gewoon uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er als ik meer dan 300w van de voeding vraag? Slaat hij dan gewoon af, en kan ik na eventjes afkoelen gewoon doorgaan, of is ie dan door-/afgebrand en klaar om bij het grofvuil te zetten ;w ?
Hoe denken jullie erover? Zal het draaien? Alvast bedankt, en als jullie nog info nodig hebben hoor ik het wel _/-\o_ !

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
1) Ik verwacht echt wel dat je voeding dit aan kan hoor, je processor heeft een TDP van 100W, de GPU zoals je zei 108W, en de rest gaan die 96W in mijn ogen niet volkrijgen. Wel heb je 2 rails, en kan het nuttig zijn om de GPU aan te sluiten op je kabelboom waar je CPU niet aanzit.

2) Als je die voeding overbelast zal hij uitvallen, net als wanneer je hem kortsluit, even weer aanzetten of misschien nog voeding zelf uit- en aanzetten en het is klaar. Dat is by design, maar heb ook ervaring met een vriend bij het doormeten van een zelfgemaakt stekkertje, op precies die voeding :P

Owh, voor het gemak nog even het volledige plaatje ipv thumbnail: http://tweakers.net/ext/f/1AmeDXT5C2PQ15Xbq0nUH1rI/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 06-10-2013 20:47 ]

• Richyrick
marcop23 schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 20:46:
1) Ik verwacht echt wel dat je voeding dit aan kan hoor, je processor heeft een TDP van 100W, de GPU zoals je zei 108W, en de rest gaan die 96W in mijn ogen niet volkrijgen. Wel heb je 2 rails, en kan het nuttig zijn om de GPU aan te sluiten op je kabelboom waar je CPU niet aanzit.

2) Als je die voeding overbelast zal hij uitvallen, net als wanneer je hem kortsluit, even weer aanzetten of misschien nog voeding zelf uit- en aanzetten en het is klaar. Dat is by design, maar heb ook ervaring met een vriend bij het doormeten van een zelfgemaakt stekkertje, op precies die voeding :P

Owh, voor het gemak nog even het volledige plaatje ipv thumbnail: http://tweakers.net/ext/f/1AmeDXT5C2PQ15Xbq0nUH1rI/full.jpg
Ik was dus van plan om de GPU aan te sluiten op de 2x molex stekkers, m.b.v. een verloop stekkertje.
Ik ga het denk ik gewoon proberen, en als het niet werkt, gewoon voeding 2e hands verkopen.
Als iemand verder nog info heeft hoor ik dat uiteraard graag :) !

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
`Dit gaat niet lekker draaien.
Om te beginnen moet je er rekening mee houden dat een voeding niet altijd het opgegeven vermogen haalt. Hoe dat zit met jouw voeding weet ik niet, maar het zo maar eens kunnen dat zijn piek op 260 watt zit....

Ten tweede voelt een voeding zich het best als hij op 50 tot 70% van zijn capaciteit draait, als de voeding de 300 watt aankan, betekend dit dat je stabiele stroom krijgt tot ongeveer 210 watt verbruik.

Ten derde heb je niet 1 rail, maar 2 rails van 12 volt, en elke rail kan maximaal 10A leveren: dat is 120 watt (stabiel dus 30% van 120= ongeveer 90 watt) per rail. Op een rail zit dan bijv de Cpu, op de andere de graka (plus de rest: je hd, dvd, moederbord, geheugen moet je daarover ook aansluiten).

Kortom, het zal werken, maar bij stressen ga je teveel gebruiken. Resultaat kan zijn een instabiel systeem, maar je kan ook zaken slopen.

Aan jouw de keuze.

Verwijderd

Ik zou de voeding upgraden. Of ie het uberhaupt aan kan weet ik niet, en als het al kan vind ik het te krap.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Reepje schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 18:42:
`Dit gaat niet lekker draaien.
Om te beginnen moet je er rekening mee houden dat een voeding niet altijd het opgegeven vermogen haalt. Hoe dat zit met jouw voeding weet ik niet, maar het zo maar eens kunnen dat zijn piek op 260 watt zit....
In mijn ogen onzin, als er op die (goede!) voeding staat dat hij 2* 18A kan leveren, dan kan hij dat, in dit geval tot een maximum van 24A bij elkaar opgeteld.
Ten tweede voelt een voeding zich het best als hij op 50 tot 70% van zijn capaciteit draait, als de voeding de 300 watt aankan, betekend dit dat je stabiele stroom krijgt tot ongeveer 210 watt verbruik.
Het Rendement is het hoogste bij 70%, dat wil niet zeggen dat de voeding daarboven ineens instabiel wordt. Aangezien je bijna altijd idle draait, zit je met een voeding met dit soort vermogen minder ver van het ideale af dan eentje met heel veel vermogen.
Ten derde heb je niet 1 rail, maar 2 rails van 12 volt, en elke rail kan maximaal 10A18A leveren: dat is 120 watt (stabiel dus 30% van 120= ongeveer 90 watt) per rail. Op een rail zit dan bijv de Cpu, op de andere de graka (plus de rest: je hd, dvd, moederbord, geheugen moet je daarover ook aansluiten).
Het is dus geen 10A, maar 18A per rail max als de andere dan wat minder verbruikt. Het instabiel worden bij hogere vermogens is niet echt waar, zon A-merk voeding blijft prima binnen zijn limieten van de ATX-standaard. Dat maakt de rest dus ook vrij onwaar, je hebt dus max. ~8A voor je CPU op de ene rail met wat accesoires kom je niet boven de 12A lijkt me. Op de andere rail, met de GPU, net zo.
Kortom, het zal werken, maar bij stressen ga je teveel gebruiken. Resultaat kan zijn een instabiel systeem, maar je kan ook zaken slopen.

Aan jouw de keuze.
Een voeding die zaken sloopt is gewoon geen goede voeding. Als die overbelast wordt, zou hij gewoon uit moeten vallen.

Ergens is ook een tweakblog van mux te vinden over voedingen, die ook geen fan is van overbemeten voedingen met duidelijke informatie, ik kan hem alleen niet vinden nu.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 09-10-2013 20:43 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Als ik even snel wat benchmarks van je Geïntegreerde gpu erbij pak en die 5770, dan denk ik niet dat je veel snelheidwinst gaat boeken, dus waarom zou je zoveel risico nemen?

Verwijderd

Reepje schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 18:42:

Ten derde heb je niet 1 rail, maar 2 rails van 12 volt, en elke rail kan maximaal 10A leveren: dat is 120 watt (stabiel dus 30% van 120= ongeveer 90 watt) per rail.
Met zulke uitspraken laat je wel heel goed zien dat je geen idee hebt wat een rail is en ook geen idee hebt waar je het over hebt. Ook je andere uitspraken slaan helemaal nergens op....

Verwijderd

Ik zou even sparen voor een pricewatch: XFX Pro 550W, heb 'm zelf ook en heb er zelf een GTX 770 + i7 mee draaien.
Kost maar 55 euro, dus mocht je in de toekomst een betere videokaart willen kopen, heb je daar verder ook geen problemen mee. De 5770 is nu een beetje op 't randje, ik zou 't niet proberen als ik jou was. Het kan werken, maar voor hoelang.... :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 02:12 ]

Verwijderd

Zijn PC neemt maar max 200W, 200W piek trekken uit een voeding welke 300W 24/7 kan draaien is natuurlijk geen probleem. We hebben het hier wel over een goede voeding, zulke voedingen bestaan uit componenten die 2, 3 keer of zelfs nog meer kunnen leveren dan 300W. Dit moet ook wel anders haal je nooit een fatsoenlijk rendement en kan het ook geen 300W voeding zijn.

We hebben hier geen 300W voeding welke nog geen eens 300W kan leveren en waar dus componenten in zitten die amper dat kunnen leveren en dus doorbranden.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
no problemo lukt gemakkelijk.
persoonlijk heb ik op eenzelfde voeding nog wel heftiger dingen gedraaid.

be quiet is geen slecht voeding merk en die haalt dus ook gewoon de 300w continu als het nodig zou zijn.
in dit geval is niet zo, want het piek gebruik zal misschien een keer 200+watt ofzo zijn en normale load verbruik ver eronder.

neem een goed advies over zoals van The_Mask (die weet waar hij over praat) en have fun met de videokaart.

Nukezone FTW

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:06
Kan makkelijk, geen enkel probleem.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Richyrick
Om te beginnen, hartelijk dank voor alle reacties! _/-\o_

Als ik het overgrote deel van de reacties, die ook nog eens goed onderbouwd zijn, mag geloven, gaat dit makkelijk draaien. Nog even een paar opmerkingen op reacties
SirKartoffel schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:00:
Als ik even snel wat benchmarks van je Geïntegreerde gpu erbij pak en die 5770, dan denk ik niet dat je veel snelheidwinst gaat boeken, dus waarom zou je zoveel risico nemen?
Als ik eventjes de statistieken vergelijk, is de HD 5770 stukken beter! Ik pak nu eventjes de persoonlijke praktijk erbij: Ik haal op BF3 op medium op 1280x960 35-40 fps, hij kan dat op Full HD op High.
Voor de BF4 beta (ik weet, het is nog een beta, dus resultaten zijn nog moeilijk vergelijkbaar) haal ik op 1024x768 op de laagste settings nog amper speelbare framerates, hij kan op Full HD prima spelen.
Powrskin schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 01:00:
no problemo lukt gemakkelijk.
persoonlijk heb ik op eenzelfde voeding nog wel heftiger dingen gedraaid.

be quiet is geen slecht voeding merk en die haalt dus ook gewoon de 300w continu als het nodig zou zijn.
in dit geval is niet zo, want het piek gebruik zal misschien een keer 200+watt ofzo zijn en normale load verbruik ver eronder.

neem een goed advies over zoals van The_Mask (die weet waar hij over praat) en have fun met de videokaart.
Fijn dat heftiger dingen hebt kunnen draaien :) , persoonlijke ervaringen met de voeding is altijd beter dan de theorie!

Verder wil ik The_Mask bedanken voor zijn zeer onderbouwde reacties!

Zoals nu het plan is ga ik het gewoon proberen, en kijken hoe ver ik kom. Als ie zichzelf uitschakelt, verkoop ik de voeding wel 2e hands en ga ik alsnog voor een 430 watt voeding ofzo.
Resten mij nog 2 vraagjes:
  • Ik ga als de kaart erin zit natuurlijk nog ff de stroommeter erbij houden, vanaf welk wattage moet ik gaan vrezen voor de levensduur van de voeding?
  • Als ik de kaart dus via een verloopstekkertje aansluit op de voeding, is dat de 2e rail?
Nogmaals bedankt voor alle support tot nu toe :) !

Verwijderd

Verlies van de voeding komt er ook nog bij, dus als je over de 400W gaat dan zou ik mij daar pas zorgen over maken. Maar aangezien dat onmogelijk is zonder extreme overklok hoef je je nergens zorgen over te maken. Denk dat je niet of niet vaak 200W zal zien op je meter en dan zit het verlies van de voeding er ook nog eens bij.

• Richyrick
Voor geïnteresseerden die de uitkomst hiervan nog willen weten, ik heb (na een half jaar) eindelijk mijn stroommeter teruggevonden. De hoogste piek was 220 watt uit het stopcontact. Kan met gemak dus :)
Pagina: 1