Macbook pro en data recovery na formatteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Mijn schoonzus heeft naar grote waarschijnlijkheid haar macbookpro geformatteerd en is al haar data kwijt.

Naar wat ik heb begrepen kreeg zij 2 harde schijf icoontjes te zien met een of ander bericht waarbij op nee clicken non stop hetzelfde bericht kwam. Daarna na ja clicken, geformatteerd (denk ik) en alles kwijt.

Nieuw account geregistreerd ook.

Daar ik geen enkele kennis van Mac's heb vroeg ik mij af of er een handige/ makkelijkere manier is om die data terug te krijgen? Nu is er een partitie.

Gewoon data recovery programma vinden en draaien en hopen op het beste of heeft mac iets met cloud opslag of account gebonden recovery voor programma's e.d.?

Zodat wellicht het account restored kan worden incl. prog's en instellingen of dat dat sowieso verloren is en met data recovery ik alleen wat data kan terugvinden?

HDD is 750GB.

Tips voor data recovery progs zijn welkom daar ik uit ervaring in windows weet dat de een beter is/ meer vind dan de ander.

Zij had zelf een of ander progje gevonden dat iets in de 25GB gevonden had aan data, maar uiteraard 100 dollar vroeg om die te recoveren. Stellar phoenix heette dat volgens mij. Die wou overigens ook niet de savelog op de gerecoverde partitie opslaan, omdat dat dataloss kan veroorzaken. Logisch, maar er is maar 1 partitie :)

Dus laptop afsluiten en er niks mee doen was mijn tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:53

Fiber

Beaches are for storming.

De back-up terug zetten...

Als die er niet is, en de data is waardevol, verder van afblijven en de laptop wegbrengen naar een professioneel data recovery bedrijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Fiber op 06-10-2013 21:04 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die MacBook niet meer gebruiken totdat je een oplossing hebt gevonden, dat in de eerste plaats. Alle schijfbewerkingen zorgen er voordat de kans op recovery kleiner wordt.

Schijf er uit halen, als een externe schijf aan een andere Mac koppelen en dan via een recovery programma de boel proberen terug te halen. In dit Apple-subforum zullen vast onderwerpen staan met dezelfde strekking, daar staan ook de programma's die je kunt gebruiken hiervoor. Link met zoekopdracht voor recovery in dit subforum.

En wat Fiber zegt is wel waar, alhoewel het niks oplost op dit moment: back-up. Apple heeft niet voor niets Time Machine een poos geleden ingevoerd. Dat is juist handig in dit soort situaties. Veel geld hoeft het niet te kosten, een USB-schijf heb je al voor een paar tientjes (afhankelijk van de grootte).

[ Voor 20% gewijzigd door sypie op 06-10-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:03:
Als die er niet is, en de data is waardevol, verder van afblijven en de laptop wegbrengen naar een professioneel data recovery bedrijf.
Als de HDD kapot is moet je bijna wel naar een recoverybedrijf. Iets simpels als een geformatteerde schijf zou onzin zijn om dan gelijk honderderen euro's te gaan uitgeven voor iets van een programma ook kan. Zolang je leest en niet schrijft kan er weinig misgaan.

Zorg er in ieder geval voor dat je verder niets meer met de schijf doet. Dus geen OS installeren of er data naar toe schrijven. Ik ben helaas niet bekend met recoveryprogramma's voor de Mac, maar ik neem aan dat er vast iets is. Mocht het wat geld kosten zie ik dit niet echt als een probleem als daarmee de data terugkomt.

Edit: En inderdaad, maak voortaan een TimeMachine. Je kan zeggen van Apple wat je wil maar TimeMachine is een prachtig iets.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 06-10-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:53

Fiber

Beaches are for storming.

PilatuS schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:09:
[...] Als de HDD kapot is moet je bijna wel naar een recoverybedrijf. Iets simpels als een geformatteerde schijf zou onzin zijn om dan gelijk honderderen euro's te gaan uitgeven voor iets van een programma ook kan...
Ligt eraan wat de data (voor jou) waard is. Als het echt waardevol is dan zou ik niet zelf gaan kloten, maar als het niet uitmaakt dan wel.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:14:
[...]

Ligt eraan wat de data (voor jou) waard is. Als het echt waardevol is dan zou ik niet zelf gaan kloten, maar als het niet uitmaakt dan wel.
Alsof er een risico is bij alleen lezen. Hoe waardevol de data ook is, waarom gelijk honderden of zelfs duizenden euro's gaan uitgeven voor iets wat een programma veilig kan doen zonder het risico te lopen op dataverlies ? Gewoon weten waar je mee bezig bent en je kan het prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Dank voor de tips.

Er is geen andere mac beschikbaar dus dat wordt stdandaard data recovery draaien em hopen dqt het installeren van het progje niet veel andere data vverwijderd.

De data is niet van mij en ik denk niet dat die zoveel waard is om een bedrijf in te schakelen boven zelf een data recovery prog te gebruiken.

Nu even op zoek gaan naar een degelijke prog hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Update, Data Rescue 3 gehaald en gedraaid, alleen wil hij een andere harde schijf dan de schijf die in de laptop is (logisch ook).

Nu is er geen externe harde schijf beschikbaar, maar wel sinds kort een Apple Airport Time Capsule 2TB (net te laat dus).

Deze ziet Data Rescue 3 echter niet als harde schijf, waarbij je een andere HDD als die van de laptop moet kiezen...

Is het mogelijk om deze harde schijf te zien of uberhaupt de Airport Time Capsule te gebruiken als externe HDD zonder functionaliteit hiervan te verliezen?

Mijn idee was namelijk dat de data recovery zijn gerecoverde files hierop zou zetten, maar echter gaat dat allemaal niet zo makkelijk (dankzij mijn lage kennis in apple producten).

Ben ik te naief geweest om te denken dat dit ook als externe hdd te gebruiken was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik begrijp even iets niet. Hoe kan het zijn dat je deze melding te zien krijgt?

Als je schoonzus er inderdaad in geslaagd is haar schijf te formatteren start de Mac toch helemaal niet meer op? Of hebben we het over een tweede partitie / schijf met data die is geformatteerd? Geef ajb wat meer info.

Op een Mac die werkt is een Time Capsule wel te mounten via het netwerk. Maar is het niet handiger eerst eens even een testrun te draaien naar bv. een grote SD-kaart? Daar kan in ieder geval zo'n log file op worden weggeschreven, en wellicht ook een berg bestanden.

Ik mag hopen dat jullie niet het OS opnieuw hebben geïnstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Zpottr op 25-10-2013 22:56 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

hoe kan je nou de harddisk (dus de primaire partitie) formatteren terwijl je ingelogd bent?
waarom zou Apple een popup serveren met die suggestie?

verdiep je goed in de oorzaak van het probleem.
anders ga je vermoedelijk de verkeerde acties ondernemen.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 26-10-2013 00:50 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Hmm daar hebben jullie inderdaad een goed punt... Ze heeft ergens iets op geclicked. Met twee hardeschijf iconen. En vervolgens zei ze dat bij de volgende keer opstarten een scherm kreeg waarvan ze dacht dat ze opnieuw moest inloggen, maar dat ze een nieuwe account heeft aangemaakt en alles is kwijt.Programma's en data.

Er is dan nu 1 schijf/partitie beschikbaar van 750GB, met de naam unknown disc of unnamed disc ofzo.

Ik kwam er dus bij toen het OS alweer werkte en heb het niet zelf geinstalleerd uiteraard. Ik vraag me ook eerlijk gezegd af of ze dat zelf kan doen :/

Lijkt me inderdaad ook onlogisch dat je een C format hebt en dan gelijk de OS weer boot (tenzij die speciaal ergens op een invisible partitie waar je niet bij kan staat, als backup dat je iig nog het OS hebt). Ik ken dus het apple systeem en OS niet.

Ik denk dat ik toch gewoon een externe HDD haal, in apple bestandsformaat zet, data rescue 3 draai.. Daar alles wat ik kan vinden op zet... en vervolgens uitvogel wat er nou echt gebeurd is... Zoveel info denk ik niet dat ik uit haar kan halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Hum. De kans is behoorlijk dat je die moeite voor niets doet imho. Heeft ze niet gewoon een nieuw acount aangemaakt op die Mac, met een eigen home folder (vergelijkbaar met c:\MIJNDOC~\ )? Het vanuit de GUI van Mac OS formatteren van de systeemschijf is volgens mij simpelweg niet mogelijk.

Wat ook nog kan misschien: heeft ze geprobeerd een nieuwe versie van het OS te installeren, en als doelvolume een tweede partitie gekozen?

Laat haar eerst eens even naar Appeltje (linksboven in scherm) - System Preferences - Users gaan en kijken of er meerdere gebruikersaccounts aanwezig zijn. Als haar naam (of de naam van het nieuwe account) rechtsboven zichtbaar is kan ze daar ook op klikken om naar een andere user account te switchen mits het OS enigszins recent is.

Kijk ook eens in Disk Utility hoe de harddisk is geformatteerd, of je wellicht een partitie niet ziet.

Mijn tip zou zijn even bij een APR (iCentre, Amac, etc) binnen te lopen op een rustig moment. Misschien moet je een paar tientjes betalen maar de mensen die daar rondlopen kunnen dit soort voor de hand liggende dingen in ieder geval al wegstrepen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05

BCC

Klinkt alsof ze van de osx cd geboot heeft (ziet er ut als osx, maar zonder programma's) en vervolgens het zaakje geherinstalleerd heeft.. Just guessing uiteraard :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1