Streamen via receiver of Stereoversterker?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Wil in een 2de luisterkamer puur naar stereo-muziek kunnen luisteren, dus geen behoefte daar aan surround of dergelijks.

Wil alleen muziek kunnen streamen vanuit mijn Nas, hier zou ik voor 2 verschillende mogelijkheden kunnen kiezen om dit over het netwerk te kunnen doen...

- Een eenvoudige receiver voorzien van Dlna om zo te kunnen streamen en klaar, vrees enkel dat de app. die momenteel nog recent is maar binnen 2-3 jaartjes niet meer wordt ondersteund?
- Een geïntegreerde stereoversterker gecombineerd met een losse streamer, zoals bv Sonos of BlueSound Node, enz...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de basis ben ik voorstander van de combinatie stereoverstereker - streamer. Daarmee haal je exact in huis wat je nodig hebt, niet meer en niet minder. Maar wellicht zijn er tegenwoordig receivers die betaalbaar zijn, genoeg kwaliteit leveren én geschikt zijn om te streamen, dan heb je alles in een keer in huis in een package, kan ook handig zijn. Ik ben bij dat soort dingen altijd bang voor toekomstbestendigheid, kwaliteit en gebruiksgemak. Dit zul je per combinatie goed moeten uitzoeken denk ik.

-Hoe en wat wil je gaan streamen?
-Hoe maak je je muziekkeuze?
-Wat is de luistersituatie (achtergrondmuziek of juist een luisterruimte)
-Wat voor een luidsprekers komen er aan?
-Wat is het budget?

Life is not about specs, it is about joy!

• Moris
Een receiver heeft wel dezelfde analoge aansluitingen als een stereoversterker, maar deze laatse heeft dan weer digitale in en uitgangen of ik dit nodig zou hebben is de vraag.

- Muziek "flac" vanuit mijn Synolgy Nas kunnen streamen.
- Muziekkeuze wordt bepaald op map, genre en artiest.
- Luistersituatie is puur luisterkamer.
- Budget voor een stereoversterker +/- 850 euro.
- Bi-amp graag tot de mogelijkheden.

• bartvl

bartvl

Als het een echter luisterkamer is, dan zou ik voor een losse stereoversterker gaan, wellicht gekoppeld aan een Apple TV (via AirPlay). Daar kun je dan een fatsoenlijke DAC aan koppelen, heb je het beste van verschillende werelden. Daarmee kun je ook varieren tot je een ons weegt, of totdat je de configuratie hebt bedacht die jij wilt.
Met een receiver met alles ingebouwd ben je meteen klaar, is op zich wel handig, maar zodra je iets anders wilt, en losse onderdelen toevoegt, gebruik je 90% van je receiver niet, terwijl je er wel voor betaald hebt.

Ik doe het hier met een Windows Home Server bak, gekoppeld aan een Logitech Squeezebox Touch. Dit alles op een stereoversterker (NAD). Werkt eenvoudig, klinkt erg goed. Omdat ik toch nog iets meer wil, ga ik nu op zoek naar een losse DAC voor aan de Squeezebox, die vrijheid heb ik doordat ik alles met losse componenten doe.

• Moris
Een receiver biedt aan mogelijkheden t.o.v. een stereoversterker voor mijn situatie vele functies aan, die overkill zijn, want ik zou de receiver alleen gebruiken in Pure-Direct

Helaas is een receiver wel goedkoper aan te kopen dan een stereoversterker, misschien dat een stereoversterker het allemaal wat eenvoudiger maakt en de betere keuze is?

Als streamer had ik bv Sonos of een BlueSound Node in gedachten om te koppelen aan mijn Nas.....verder heb ik als Android gebruiker, geen enkel Apple product in huis.

• bartvl

bartvl

Waarom zou een receiver goedkoper zijn dan een stereoversterker? Wellicht vergelijk je dan budget receivers met premium stereoversterkers?

• Moris
Vanwege de grotere omzet bij receivers t.o.v. stereoversterkers is een grotere korting mogelijk, maar dat is niet het belangrijkste.

On-topic:

• Moris
Update:

Wanneer ik voor een stereoversterker kies, heb ik twee mogelijkheden!
Een stereoversterker met digitale ingangen of enkel analoge om bv een Sonos, Bluesound Node op aan te sluiten. Een stereoversterker met een digitale aansluiting wordt over het algemeen wel 2 maal zo duur.

Stereoversterker met enkel analoge aansluitingen:
- Denon PMA-1510: Bi-amp mogelijk.
- Nad C356bee: Bi-amp mogelijk.
- Yamaha A-S700: Bi-amp mogelijk
- Marantz PM6005: Bi-amp mogelijk
- Onkyo A-9377: Bi-amp mogelijk

Stereoversterker met digitale aansluitingen en Bi-amp mogelijk :
- Nad C356bee-DAC: 1x digitale Coax
- Pioneer A-70: 1x digitale Coax + USB-dac
- Onkyo A-9070: 1x digitale Coax + 2x digitale coax

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-01 09:03
De volgende AV-receivers van Marantz zijn op dit moment goedkoop te verkrijgen (zijn modellen van vorig jaar), SR6007 (499 ipv 1099) en SR7007 (695 ipv 1599). Zijn Bi-amp aan te sluiten, genoeg analoge aansluitingen, digitale coax(2) en optisch(2), genoeg HDMI, netwerkaansluiting, ondersteuning FLAC, Airplay, Spotify, USB etc... Een Sonos oid is dan niet nodig. Als je de ruimte hebt, SR7007 kopen (paste helaas niet bij mij voor het doel waar ik hem neer wilde zetten). Ik zelf speel de muziek ook gewoon via de SR6007 gebruikmakend van de NAS (mp3, flac etc).

• Moris
Misschien is een Denon X3000 wel een mooie optie of een Marantz :)

Heeft als voordeel en zoals jezelf al zegt;
Zijn Bi-amp aan te sluiten, genoeg analoge aansluitingen, digitale coax(2) en optisch(2), genoeg HDMI, netwerkaansluiting, ondersteuning FLAC, Airplay, Spotify, USB etc... Een Sonos oid is dan nodig.

Ik denk dat het verschil tussen een stereoversterker en receiver nauwelijks hoorbaar zal zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door Moris op 16-10-2013 00:23 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic is - zoals altijd bij TS - een aaneenschakeling van hersenspinsels. Wat is eigenlijk je doel...? Ik haak - zoals altijd - hier maar af.

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 14:24
Moris schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 00:15:
Misschien is een Denon X3000 wel een mooie optie of een Marantz :)

Heeft als voordeel en zoals jezelf al zegt;
Zijn Bi-amp aan te sluiten, genoeg analoge aansluitingen, digitale coax(2) en optisch(2), genoeg HDMI, netwerkaansluiting, ondersteuning FLAC, Airplay, Spotify, USB etc... Een Sonos oid is dan nodig.

Ik denk dat het verschil tussen een stereoversterker en receiver nauwelijks hoorbaar zal zijn.
Denon X3000 zelf van de week gekocht, deze is echt een koopje! (Nu onder de €500,- !)

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Pagina: 1