[BBG] Mainstreamgamesysteem november 2013

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:21

[BBG] Mainstreamgamesysteem november 2013

Oktober is weer begonnen, en dat betekend dat we weer aan de slag mogen met de Best Buy Guide van november 2013. Dit topic is de bedoeld om te discussieren over de inhoud van de systemen die op 1 november op de frontpage komen te staan. Voor persoonlijk advies kun je beter terecht in Desktop Aankoopadvies.

De discussie sluit rond 26 oktober, zodat wij nog voldoende tijd hebben om de systemen in te voeren en begeleidende teksten bij te typen.

Het mainstreamgamesysteem is in het leven geroepen om het gat op te vullen tussen het high-end gamesysteem en het reguliere gamesysteem. Waarbij er in het high-end gamesysteem vaak wordt gekozen voor Crossfire of SLi bestaat het reguliere gamesysteem vaak uit één GPU, die vaak ook nog niet eens als high-end model wordt aangemerkt. Ook qua budget zat er altijd een groot gat tussen high-end en een regulier gamesysteem. Het budget van dit mainstreamgamesysteem is opnieuw vastgesteld op 1000 euro.

Het systeem ziet er in de basis hetzelfde uit als de vorige keer, met hier en daar een wijziging. Ik heb er voor gekozen om de ssd te vervangen door een sneller model, heb ik de harde schijf vergroot vanwege de betere prijs/GB verhouding en heb ik er een Gold certified voeding in geplaatst. Ik nodig jullie uit om het systeem op bepaalde onderdelen nog te verbeteren en een goede discussie te starten rondom het systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,-€ 89,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 254,50€ 254,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,75€ 74,75
1Corsair Carbide 300R€ 60,-€ 60,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,30€ 37,30
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,73€ 68,73
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,38

Tenslotte de randapparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 175,45€ 175,45
1LG IPS237L Zwart€ 159,-€ 159,-
1Logitech Speakersysteem Z523€ 49,12€ 49,12
1Logitech G510 Gaming Keyboard€ 79,90€ 79,90
1Logitech Gaming Keyboard G105€ 47,35€ 47,35
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 60,-€ 60,-
1Steelseries Qck€ 8,62€ 8,62
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 28,25€ 28,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,69

In deze editie zal er overigens geen high-end gamesysteem worden behandeld in verband met de nieuwe serie videokaarten van AMD, die binnenkort op de markt worden gebracht. Het reguliere gamesysteem zal in een ander topic worden behandeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Stefanovic45 op 25-10-2013 09:32 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Is het misschien een idee om de nieuwste AMD kaarten af te wachten voor het bepalen van de GPU?

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01 09:44
Koeler: Als je wilt overklokken is de pricewatch: Cooler Master Hyper 412S niet de beste optie. Deze is wel stil, maar prijs/kwaliteit zeker niet de beste. Ik zou eerder de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of Thermalright HR-02 Macho Rev. A aanraden, beide zeer goede prijs/kwaliteit koelers.

Voeding: Dit is een desktop voor overklokkers, een +500W voeding lijkt me geen overbodige luxe. Over het nut van een gold voeding valt te discusiëren, maar ik zou gewoon de pricewatch: Seasonic M12II 520W aanraden ivm het budget + modulair.

Case: 200R valt af omdat dit een (weliswaar zeer goede maar toch) beetje een budget case is. Ik vraag me af waarom er niet is gekeken naar de Corsair Carbide 330R en de alom geprijsde Fractal Design Define R4 Pearl Black

[ Voor 44% gewijzigd door DrIezie op 07-10-2013 10:29 ]

Assumption is the mother of all F'-ups

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
En deze pricewatch: Corsair Carbide 500R Black doet het ook prima. Zal meer een budget spelletje worden waarschijnlijk aangezien er 40-50 euro aan prijsverschil in kan zitten terwijl voor de meeste mensen een kast niet heel interessant is.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:00
ik ben ook van plan om een game pc te bouwen....maar gaat "Mantle" van AMD nu ook op de oudere 7000 serie werken?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Alles met de GCN architectuur, dus ja ook de daarop gebaseerde HD7xxx kaarten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 91,50€ 91,50
1MSI R7970 TF 3GD5/OC BE€ 249,90€ 249,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,51€ 37,51
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,90€ 64,90
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,02€ 75,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.002,33

[ Voor 95% gewijzigd door -The_Mask- op 07-10-2013 15:40 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Stefanovic45
niektb schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:29:
Is het misschien een idee om de nieuwste AMD kaarten af te wachten voor het bepalen van de GPU?
Mja. De meeste kaarten komen uit op 30 oktober ofzo? Dat wordt een beetje laat om dan nog eens te discussiëren :p Het lijkt me inderdaad wel verstandig om dit in de BBG te vermelden als aandachtspuntje.
-The_Mask- schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:32:
Alles met de GCN architectuur, dus ja ook de daarop gebaseerde HD7xxx kaarten.
Tja in theorie wel, maar of ze het ook daadwerkelijk gaan implementeren in de drivers is nog maar de vraag... Ook niet alle nieuwe kaarten krijgen het dus daarom zouden kaarten uit de 7xxx serie het wel krijgen?

De keuze van de kast en koeler vragen trouwens wel om iets meer onderbouwing dan het hier zo neer te plempen ;)
DrIezie schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:16:
Koeler: Als je wilt overklokken is de pricewatch: Cooler Master Hyper 412S niet de beste optie. Deze is wel stil, maar prijs/kwaliteit zeker niet de beste. Ik zou eerder de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of Thermalright HR-02 Macho Rev. A aanraden, beide zeer goede prijs/kwaliteit koelers.

Voeding: Dit is een desktop voor overklokkers, een +500W voeding lijkt me geen overbodige luxe. Over het nut van een gold voeding valt te discusiëren, maar ik zou gewoon de pricewatch: Seasonic M12II 520W aanraden ivm het budget + modulair.

Case: 200R valt af omdat dit een (weliswaar zeer goede maar toch) beetje een budget case is. Ik vraag me af waarom er niet is gekeken naar de Corsair Carbide 330R en de alom geprijsde Fractal Design Define R4 Pearl Black
90 euro voor een kast is anders wel een serieus deel van het budget. Ik kan me voorstellen dat mensen tevreden zijn met een kast van 60 euro. Een kast van 90 euro of meer vind ik ook meer passen in een high-end gamesysteem dan in een mainstreamgamesysteem. Ik heb de 300R in de TS gezet om een richting van een kast aan te geven qua budget (wat mij betreft).

Een modulaire voeding is inderdaad wel lekker. Scheelt toch weer een hoop kabels.

De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 lijkt me inderdaad een betere koeler voor een gamesysteem dan de pricewatch: Cooler Master Hyper 412S. Heb hem er direct ingezet!

TS bijgewerkt!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dit systeem is gewoon high-end, nu kan het de naam wel mainstream zijn, maar die klopt gewoon niet. Kijk maar wat voor high-end systeem er staat.

Alles wat sneller is dan dit valt buiten high-end, zit er gewoon boven. Dit systeem kan alles gewoon prima draaien op één scherm.

[ Voor 31% gewijzigd door -The_Mask- op 07-10-2013 20:16 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01 09:44
StefanvanGelder schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:59:
[...]

Mja. De meeste kaarten komen uit op 30 oktober ofzo? Dat wordt een beetje laat om dan nog eens te discussiëren :p Het lijkt me inderdaad wel verstandig om dit in de BBG te vermelden als aandachtspuntje.

[...]

Tja in theorie wel, maar of ze het ook daadwerkelijk gaan implementeren in de drivers is nog maar de vraag... Ook niet alle nieuwe kaarten krijgen het dus daarom zouden kaarten uit de 7xxx serie het wel krijgen?

De keuze van de kast en koeler vragen trouwens wel om iets meer onderbouwing dan het hier zo neer te plempen ;)

[...]

90 euro voor een kast is anders wel een serieus deel van het budget. Ik kan me voorstellen dat mensen tevreden zijn met een kast van 60 euro. Een kast van 90 euro of meer vind ik ook meer passen in een high-end gamesysteem dan in een mainstreamgamesysteem. Ik heb de 300R in de TS gezet om een richting van een kast aan te geven qua budget (wat mij betreft).

Een modulaire voeding is inderdaad wel lekker. Scheelt toch weer een hoop kabels.

De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 lijkt me inderdaad een betere koeler voor een gamesysteem dan de pricewatch: Cooler Master Hyper 412S. Heb hem er direct ingezet!

TS bijgewerkt!
Sorry dat ik niet zoveel onderbouwing geef, in de DAA topics worden deze zoveel gegeven dat ik het nu heb nagelaten. De hyper 412S is vooral ontwikkeld om stil te zijn, niet zozeer om goed te overklokken (al kan het natuurlijk wel). Een directe vergelijking tussen de CM Hyper 412s en de Thermalright HR-02 Macho vind ik niet meteen, maar deze benches geven toch een goede indicatie van z'n kunnen http://archive.benchmarkr...d=62&limit=1&limitstart=4 verder wordt de Gelid Tranquillo in de vorige BBG's ook aangeraden boven de 412S. Dank je dat je dit al aangepast hebt, maar ik zie hem in de TS niet staan.

Case: 300R lijkt me prijs/kwaliteit aan te raden: 10€ duurder dan de 200R, maar ook +-10°C koeler. Bron: http://be.hardware.info/r...sultaten-koeling-200-watt

Voeding: deze wordt veel aangeraden: modulair, bronze certificate, AAA merk. The Mask is hier natuurlijk de expert in, en ik begrijp dat hij voor een supervoeding van 450W met gold certificate gaat, maar ik zou hier toch een compromis maken tov het budget (20€ goedkoper, 70W meer, modulair, wel minder efficiënt en iets mindere bouwkwaliteit)

Assumption is the mother of all F'-ups

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
is het wel slim om die 7970 van 250 euro te gebruiken? Dit is waarschijnlijk een of andere end-of-life actie enkel via alternate... Grote kans dat die kaarten al op zijn bij het verschijnen van de BBG....

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Kunnen nu niet de R9 280x aanraden? De 7970 die eruit gaan zijn volgens mij geen Ghz versie en beschikken ook niet over 11.2 directX. Daarnaast gaan we bij de BBG niet uit van items die eruit gaan en de kans hebben om niet meer te verkrijgen zijn in 4-5 week.

Ik zelf vond de Asus Radeon R9 280X DirectCU II TOP er goed uitzien in ieder geval een stuk beter dan de MSI. http://www.anandtech.com/...0x-review-feat-asus-xfx/7

• niektb
Het probleem is alleen dat ze nog niet verkrijgbaar zijn...

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:05
Matthijs89 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:38:
Kunnen nu niet de R9 280x aanraden? De 7970 die eruit gaan zijn volgens mij geen Ghz versie en beschikken ook niet over 11.2 directX. Daarnaast gaan we bij de BBG niet uit van items die eruit gaan en de kans hebben om niet meer te verkrijgen zijn in 4-5 week.

Ik zelf vond de Asus Radeon R9 280X DirectCU II TOP er goed uitzien in ieder geval een stuk beter dan de MSI. http://www.anandtech.com/...0x-review-feat-asus-xfx/7
De adviesprijs is 299 us dollars dus waarschijnlijk helaas weer 299 euro, dan scheelt het alsnog 50 euro en krijg je er 3 top titels bij ( die je kan verkopen als je ze niet wilt). In benchmarks is er nauwlijks verschil tussne de 7970 en de 280x

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 05:11
wittereus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:07:
is het wel slim om die 7970 van 250 euro te gebruiken? Dit is waarschijnlijk een of andere end-of-life actie enkel via alternate... Grote kans dat die kaarten al op zijn bij het verschijnen van de BBG....
Dat klopt. De Asus HD7970 Matrix was ook een tijdje leverbaar voor ongeveer 300 euro maar is nu ook niet meer leverbaar voor dat geld. De goedkoopste in nu 376 euro.

.
Matthijs89 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:38:

Het zijn wel HD7970 GHz versies. Maar hij is ook maar bij één shop 249 euro. Bij de BBG wordt altijd rekening gehouden met goede leverbaarheid en gunstige prijzen bij meerdere shops. Ik ben van mening dat op 30 oktober de R9 280X gewoon aan de BBG toegevoegd moet worden. Maar nou schiet me in één keer te binnen dat ook dat waarschijnlijk problemen op gaat leveren door de beperkte leverbaarheid van videokaarten die net gelanceerd zijn.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• Matthijs89
Zag net een post langs komen over de prijzen in euro's voor de R9: http://www.overclock.net/...european-pricing-unveiled

Lijken mij wel logisch prijzen in euro's. Vrijdag zullen we het definitief weten. Daarnaast kan je ook gewoon weer drie game titels kiezen bij de aanschaf van een R9 280x. De 10 euro die je betaald voor een aftermarket cooler en OC is het altijd waard zolang je dan maar geen MSI R9 280x neemt.

Als we naar de PSU kijken is het nemen van een bronze nu toch echt verleden tijd. Je kan voor een klein bedrag meer en gold aanschaffen waar je meer plezier van hebt in de long run. Alle vier zijn in lage 450w of 550 te verkrijgen en beschikken allemaal over een gold certificaat.

Cooler Master VS: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/
Cooler Master Silent pro: http://nl.hardware.info/r...0w-review-betaalbaar-goud
Corsair RM: http://www.techpowerup.co...acturer=&pp=25&order=date
Seasonic G-Serie

Daarnaast begin steeds meer te twijfelen of een CPU OC wel zo veel extra FPS opleverend voor een gamer met een budget van 1000 euro. Het kost je toch al snel 100 euro meer om een K CPU met Z87 board en een degelijke koeler aan te schaffen. Waarbij het nog meer de twijfel is of je er echt heel veel profijt van hebt met een single GPU. Onze grote vriend Tom is ook al een tijd van mening dat een I5 3350p meer dan voldoende is om high-end op te gamen (http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-3.html). Naast het feit dat je er meer geld voor moet neerleggen lopen de Haswell CPU heet aan en zal je toch echt naar een goede water-koeler + moederbord moeten gaan kijken wil je echt leuke dingen met OC.

Zelf vond ik deze combi wel een interessante: Intel Core i5 4430 Boxed plus een Gigabyte G1.Sniper B5, deze beide kosten je nog geen 240 euro en bieden wel de dingen die een gamer nodig heeft. Hierdoor heb je ook geen CPU koeler nodig wat een extra 20 euro bespaard. Dit alles schilt je nu al 80 euro je kan nog een goedkopere B87 nemen wil je het budget echt gaan drukken. Dit vrij gekomen geld kan je bijvoorbeeld stekken in een nog grotere GPU of het geld neer leggen voor beter randapparatuur wat het gamen bevorderd.

• Stefanovic45
-The_Mask- schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:14:
Dit systeem is gewoon high-end, nu kan het de naam wel mainstream zijn, maar die klopt gewoon niet. Kijk maar wat voor high-end systeem er staat.

Alles wat sneller is dan dit valt buiten high-end, zit er gewoon boven. Dit systeem kan alles gewoon prima draaien op één scherm.
Hoe zou je de 7990 plaatsen dan? ;)
DrIezie schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:13:
[...]

Sorry dat ik niet zoveel onderbouwing geef, in de DAA topics worden deze zoveel gegeven dat ik het nu heb nagelaten. De hyper 412S is vooral ontwikkeld om stil te zijn, niet zozeer om goed te overklokken (al kan het natuurlijk wel). Een directe vergelijking tussen de CM Hyper 412s en de Thermalright HR-02 Macho vind ik niet meteen, maar deze benches geven toch een goede indicatie van z'n kunnen http://archive.benchmarkr...d=62&limit=1&limitstart=4 verder wordt de Gelid Tranquillo in de vorige BBG's ook aangeraden boven de 412S. Dank je dat je dit al aangepast hebt, maar ik zie hem in de TS niet staan.

Case: 300R lijkt me prijs/kwaliteit aan te raden: 10€ duurder dan de 200R, maar ook +-10°C koeler. Bron: http://be.hardware.info/r...sultaten-koeling-200-watt
De koeler stond er al in, daar was ik inderdaad al direct van overtuigd toen ik even ging zoeken :) De Carbide 300R lijkt mij inderdaad ook een goede keuze. Die blijft er wat mij betreft dus ook in.
Voeding: deze wordt veel aangeraden: modulair, bronze certificate, AAA merk. The Mask is hier natuurlijk de expert in, en ik begrijp dat hij voor een supervoeding van 450W met gold certificate gaat, maar ik zou hier toch een compromis maken tov het budget (20€ goedkoper, 70W meer, modulair, wel minder efficiënt en iets mindere bouwkwaliteit)
Ook voor deze keuze zul je mensen vinden die liever een efficiëntere voeding hebben dan een iets minder efficiëntere maar wel modulaire voeding. Ik vind ik modulaire voeding alleen wel wat toevoegen aan het systeem. Van deze voeding kun je 3 kabels on aangesloten laten. Dat maakt kabel management toch echt wel een stuk makkelijker.
wittereus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:07:
De grafische kaarten moeten inderdaad goed in de gaten worden gehouden in deze bbg. Ik stel voor om de discussie over de grafische kaart een weekje te parkeren. Wellicht weten we dan meer over de R9 280X. Maar deze kaart is weinig vernieuwend ten opzichte van een 7970. Ik had hem wel efficiënter verwacht qua stroomverbruik, maar zelfs dat lijkt niets uit te maken.
Matthijs89 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:01:
Daarnaast begin steeds meer te twijfelen of een CPU OC wel zo veel extra FPS opleverend voor een gamer met een budget van 1000 euro. Het kost je toch al snel 100 euro meer om een K CPU met Z87 board en een degelijke koeler aan te schaffen. Waarbij het nog meer de twijfel is of je er echt heel veel profijt van hebt met een single GPU. Onze grote vriend Tom is ook al een tijd van mening dat een I5 3350p meer dan voldoende is om high-end op te gamen (http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-3.html). Naast het feit dat je er meer geld voor moet neerleggen lopen de Haswell CPU heet aan en zal je toch echt naar een goede water-koeler + moederbord moeten gaan kijken wil je echt leuke dingen met OC.

Zelf vond ik deze combi wel een interessante: Intel Core i5 4430 Boxed plus een Gigabyte G1.Sniper B5, deze beide kosten je nog geen 240 euro en bieden wel de dingen die een gamer nodig heeft. Hierdoor heb je ook geen CPU koeler nodig wat een extra 20 euro bespaard. Dit alles schilt je nu al 80 euro je kan nog een goedkopere B87 nemen wil je het budget echt gaan drukken. Dit vrij gekomen geld kan je bijvoorbeeld stekken in een nog grotere GPU of het geld neer leggen voor beter randapparatuur wat het gamen bevorderd.
Maar het probleem hiermee is, is dat een systeem wel in balans moet blijven. Het systeem bij de keuze voor een i5 4430 iets minder in balans (vooral budgettair), waardoor de cpu te dicht tegen die van het basisgamesysteem aan kruipt. Niet iedereen zal de functionaliteit van de K processors benutten, maar we zitten wel in de prijscategorie dat je mag verwachten dat je je processor kan overklokken.

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:59:
[...]
Hoe zou je de 7990 plaatsen dan? ;)
Die is bedoelt voor meer dan één beeldscherm, of 120Hz schermen, dat is zo'n kleine categorie mensen. Dat is het ultieme/über gamesysteem voor mensen met te veel geld.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stefanovic45
-The_Mask- schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:03:
[...]
dat is zo'n kleine categorie mensen. Dat is het ultieme/über gamesysteem voor mensen met te veel geld.
Dat is sowieso waar. Maar is een high-end gamesysteem sowieso niet voor mensen met teveel geld? Ik denk dat er weinig mensen zijn die meer dan 1000 euro uitgeven aan een game pc, of ze nou tweaker zijn of niet. Met een budget van 1250 euro + is een high-end gamesysteem sowieso voor mensen met een aardig zak centje :)

Maar hoe dan ook, laten we niet teveel afdwalen. We hebben het niet over het high-end gamesysteem, maar over een gamesysteem met een budget van 1000 euro. Of het nou high-end of mainstream is.. Who cares?

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:14
Is de nieuwe CM 690 III pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed niet beter aan te raden als behuizing.
Stuk stiller, beetje koeler en een beetje goedkoper.
http://nl.hardware.info/r...ie-aan-het-werk-conclusie hier komt hij ijzersterk uit de bus.

• -The_Mask-
  • Niet online
Die behuizing zit in de prijscategorie van de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black en dan is het de vraag of die beter is dan de Fractal, stiller lijkt mij sowieso niet.

AMD Nieuwsdiscussie

• WilbertNeems
Oeps foutje, ik keek per ongeluk bij jouw post van een systeem in plaats van die in de OP. Uit reviews die ik heb gelezen blijkt de CM wel daadwerkelijk stiller te zijn dan de R4.

• -The_Mask-
  • Niet online
Ook andere reviews dan HWI, want HWI geloof ik wel met hun onzin altijd. :p

Fractal is namelijk helemaal met geluiddempend materiaal bedekt en de CM is gewoon open op veel plaatsen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stefanovic45
Maar moet een gamesysteem stil zijn? De Corsair 300R is ook vrij open. Persoonlijk heb ik er geen last van. Koeling is ook belangrijk :)

Randapparatuur trouwens toegevoegd in de TS.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefanovic45 op 11-10-2013 09:17 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is natuurlijk niet het belangrijkste, is ook maar net hoe het uitkomt met het budget.

Met R9 280X:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 91,50€ 91,50
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD€ 269,10€ 269,10
1Corsair Carbide 300R€ 60,50€ 60,50
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 992,89

AMD Nieuwsdiscussie

• Robolokotobo
Dat is best wel een dijk van een systeem. Nu maar hopen dat die 280X goed leverbaar wordt en blijft. Maar gezien er een heleboel fabrikanten de kaart gaan verkopen denk ik dat als de ene uitverkocht is, een andere het wel op kan vangen. En het duurt nog 3 week tot de BBG.

[ Voor 7% gewijzigd door Robolokotobo op 11-10-2013 21:28 ]

• Matthijs89
De R9 x280 zal nog wel veder in prijs dalen de komende tijd als er meer op de markt komen. Maak je geen zorgen over de beschikbaarheid van de R9 280x, die zal ruim voldoende zijn.

• Stefanovic45
Het wordt inderdaad een dijk van een systeem op deze manier :)

De 280X voor die prijs lijkt me een no brainer.

Ook de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition in de BBG gezet, is een stuk iets beter dan de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, als we Hardware.info mogen geloven.

Wat betreft de voeding: modulair of niet, dat is vaak ook een beetje persoonlijk. Ik ga de pricewatch: Seasonic M12II 520W er toch standaard inlaten denk ik. Ik zal de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt wel vermelden voor de mensen die liever een hogere efficiëntie hebben en geen modulaire voeding. De pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 450W is kwalitatief minder dan de Seasonic's?

[ Voor 40% gewijzigd door Stefanovic45 op 12-10-2013 10:17 ]

• Ekstergroen
  • Laatst online: 06-01 21:32
StefanvanGelder schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:13:
Het wordt inderdaad een dijk van een systeem op deze manier :)

De 280X voor die prijs lijkt me een no brainer.

Ook de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition in de BBG gezet, is een stuk iets beter dan de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, als we Hardware.info mogen geloven.

Wat betreft de voeding: modulair of niet, dat is vaak ook een beetje persoonlijk. Ik ga de pricewatch: Seasonic M12II 520W er toch standaard inlaten denk ik. Ik zal de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt wel vermelden voor de mensen die liever een hogere efficiëntie hebben en geen modulaire voeding. De pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 450W is kwalitatief minder dan de Seasonic's?
Zal 450w wel genoeg zijn dan?

• Stefanovic45
Als The Mask het zegt wel ;)

• WilbertNeems
Hoe zou een fx-8350 presteren in dit systeem dan?

• Robolokotobo
Het is een beetje schrikken voor mensen denk ik omdat ze altijd een 500+ watt voeding in dit soort systemen geadviseerd zien worden.

Je kan het ook zo zien: In een systeem met twee videokaarten wordt vaak een 650 watt voeding geadviseerd. Één kaart heeft vaak al een TDP rond de 200 watt. Als je dus één kaart minder neemt kan je er ongeveer 200 watt afhalen. Blijft er dus 450 watt over. Maar ik weet zeker dat The Mask er een meer doordachte berekening voor gemaakt heeft haha.

• Robolokotobo
WilbertNeems schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:49:
Hoe zou een fx-8350 presteren in dit systeem dan?
Over het algemeen minder op het moment. Vooral in een hoop PC only titels als Starcraft II en titels die al wat ouder zijn of op een wat oudere engine draaien. De FX is daarentegen wel goedkoper, vooral de FX-8320 (wat in principe dezelfde chip is). En bovengenoemde games zijn ook heel goed speelbaar met de FX. En als gaandeweg de games meer multithreaded gaan worden, waar het er nu naar uitziet, gaat het verschil tussen de i5 en de FX kleiner worden. AMD zal alleen wel vaker met verbeteringen in de chips moeten komen want Intel doet er ieder jaar een schepje bovenop met hun nieuwe processors. De net nieuwe processors van AMD zijn dezelfde chips als de FX-8350 en FX-8320 waar de beste exemplaren uitgezocht zijn en die zijn vervolgens van een hogere kloksnelheid voorzien. Dit schijnen behoorlijke heethoofden te zijn waardoor je flinke koeling nodig hebt. Dat is natuurlijk niet the way to go.

Maar ik zie net dat de FX-8350 van november 2012 is dus het kan allemaal nog best. Er zal nog wel wat onderweg zijn van AMD.

Even aan het zoeken geweest en het lijkt erop dat de net verschenen FX processors de laatste in deze reeks gaan zijn: http://wccftech.com/amd-p...ire-fx-processors-lineup/

The future is fusion zegt AMD wat er op duidt dat AMD zich meer gaat richten op APU's. Dat zijn processors met geïntegreerde videochip. Zoals de A4, A6, A8 en A10 chips die nu te koop zijn en natuurlijk de APU's in de Xbox One en PS4

[ Voor 18% gewijzigd door Robolokotobo op 12-10-2013 15:26 ]

• Matthijs89
Systeem ziet er inderdaad goed uit. Alles komt mooi bij elkaar voor onder de 1000 euro.
Had nog wel een mogelijke aanpassing op de randapparatuur. Mechanische keyboard worden steeds betaalbaar. 60 euro heb je al een goede met cherry red: pricewatch: CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) deze borden zijn goed getest en voor die prijs niet te laten liggen.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou misschien wel voor de pricewatch: Corsair Carbide 330R gaan.
Al is de prijs wel een minpunt :/
Snelheid vd Fans330R300RVerschil
7 volt31,4 dB(A)35,9 dB(A)4,5 dB(A)
12 volt40,1 dB(A)41,7 dB(A)1,6 dB(A)
7 volt (400W)32,7°C31,6°C-1,1°C
12 volt (400W)28,3°C28,8°C0,5°C

De koeling is dus eigenlijk gelijk & de 330R is stiller. (31,5 vs 36 dB(A) merk je wel)
http://be.hardware.info/r...sultaten-koeling-400-watt

Die Gigabyte R9 zou niet de stilste zijn:
http://www.guru3d.com/art..._windforce_review,10.html
"All cards card in a fully stressed status (in-game) and stick at 44 dBA, that noisy. We did receive an early sample and my bet is that either the WindForce X3 cooler is lacking some capacity, or a BIOS alteration still need to be made to keep the fan RPm at a lower level."

[ Voor 22% gewijzigd door SmokingCrop op 13-10-2013 15:43 ]

• WilbertNeems
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 00:30:
Ook andere reviews dan HWI, want HWI geloof ik wel met hun onzin altijd. :p

Fractal is namelijk helemaal met geluiddempend materiaal bedekt en de CM is gewoon open op veel plaatsen.
Wat is er mis dan met HWI dan? Daarnaast staat het ook wel op andere sites. http://www.vortez.net/art..._cm_690_iii_review,9.html
Het verschil is hier idd wel iets kleiner.
Robolokotobo schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:42:
[...]
Over het algemeen minder op het moment. Vooral in een hoop PC only titels als Starcraft II en titels die al wat ouder zijn of op een wat oudere engine draaien. De FX is daarentegen wel goedkoper, vooral de FX-8320 (wat in principe dezelfde chip is). En bovengenoemde games zijn ook heel goed speelbaar met de FX. En als gaandeweg de games meer multithreaded gaan worden, waar het er nu naar uitziet, gaat het verschil tussen de i5 en de FX kleiner worden. AMD zal alleen wel vaker met verbeteringen in de chips moeten komen want Intel doet er ieder jaar een schepje bovenop met hun nieuwe processors. De net nieuwe processors van AMD zijn dezelfde chips als de FX-8350 en FX-8320 waar de beste exemplaren uitgezocht zijn en die zijn vervolgens van een hogere kloksnelheid voorzien. Dit schijnen behoorlijke heethoofden te zijn waardoor je flinke koeling nodig hebt. Dat is natuurlijk niet the way to go.
Ik begrijp dat bij oudere spellen de i5 een stuk beter is omdat hij singlethreaded sneller is. Maar in de toekomst lijkt mij dat je met een fx-8320 of 8350 beter uit bent. Zo zag ik bijvoorbeeld een cpu vergelijkingstest (die ik helaas zo snel niet terug kan vinden :s), waarbij ze met een 4670k wel net iets meer fps trokken dan met een fx-8350. Maar ondertussen was het wel zo dat de load bij de 4670k gemiddeld 95% was over de 4 kernen en bij de fx-8350 ongeveer 70% over de 8 kernen. Kan ik hier dan de conclusie uit trekken dat in de toekomst bij games die goed gebruik kunnen maken van 8 kernen de fx-8350 langer zijn mannetje zal staan dan de 4670k? Of is dat wel erg kort door de bocht en zo ja waarom?

Met die nieuwe processor bedoel je de pricewatch: AMD FX-9590 ? Die leek mij persoonlijk nog wel interessant, maar als het enorme heethoofden zijn is het misschien toch geen goed idee.

• Robolokotobo
Ja, dat lijkt mij dan wel. Dat soort benchmark resultaten die jij noemt ben ik ook al eens tegengekomen en ik was daardoor best wel onder de indruk van de FX octa core processors.

Ja ik bedoel de FX-9590. Als je voor voldoende koeling zorgt is het natuurlijk geen probleem. Waterkoeling is geen overbodige luxe in dit geval. Het wordt dan wel een dure aangelegenheid. Er is ook een FX-9370 met een kloksnelheid van 4,4 GHz en een turbo naar 4,7 GHz.

Ze zetten trouwens hele mooie prestaties neer:

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/128/dhdq.jpg

Wat ook interessant is: Wikipedia: Mantle (API)

Er wordt gezegd dat er dankzij Mantle meer voordeel te behalen valt met een octa core:

Mantle should make the fx-8350 a better choice, but you'll definitely need to wait until you get benchmarks to find out.

If you imagine that the Intel chip has 4000 (made up number) performances (made up unit) per core.

In contrast, the AMD chip has 2500 performances per core.

In games which only utilise 2 cores, the Intel chip will outperform the AMD chip by about 60%.

However, if you can utilise 8 cores, the AMD chip will outperform the Intel chip by 25%

Mantle should mean that you can utilise more cores, which would make the AMD chip a significantly better choice than it was previously.

Bron: reddit

• WolfsRain
  • Laatst online: 21-01 13:49
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 94,90€ 94,90
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 349,-€ 349,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,80€ 34,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,99€ 86,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 996,57

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Stefanovic45
@BlackR. Verklaar je nader...
SmokingCrop schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:40:
Ik zou misschien wel voor de pricewatch: Corsair Carbide 330R gaan.
Al is de prijs wel een minpunt :/
Als je prijs niet gelijk is zie ik eerlijk gezegd geen reden om over te stappen. Geluidsniveau is niet het belangrijkste bij een gamesysteem

• thewizard2006
Waarom wordt er trouwens altijd vanuit gegaan dat men wel wil overklokken? Met de huidige processors van tegenwoordig is dat echt niet meer nodig en dat scheelt je weer een vrij dure koeler. En wellicht dat de niet K versie ook wat goedkoper is. Daarnaast wordt vaak aangetoond dat een CPU vaak % gezien vrij weinig toevoegd aan de prestaties en niet het bottleneck is.
Als je iets wilt overklokken is het je GPU wel en daarvoor adviseren we ook geen aparte/nieuwe koeler.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:21
CPU koeler houden is ook fijn, ook al ga je niet overklokken. De HWI koeler test is vrij waardeloos. Die worden niet op een echte socket getest waardoor fouten in de heatsink niet naar boven komen. De Be Quiet koelers scoren daar goed, maar bij SilentPCReview niet. SPR gebruikt wel een echt systeem om te testen.
Daar scoren de Macho en de Mugen 4 het beste.

En een stil systeem lijkt me ook wenselijk. Ik ben zelf van een 6950 naar een 7970 gegaan, maar de 7970 maakt wel een bak meer herrie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Robolokotobo
Koeler die bij een i5 geleverd wordt is stil genoeg.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 160,45€ 160,45
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 92,-€ 92,-
2Gigabyte GV-R927XOC-2GD€ 183,45€ 366,90
1XFX PRO650W€ 69,80€ 69,80
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 140,90€ 140,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,94

Dit is echt een dikke knal voor je euro.

• Señor Sjon
Ik vind een HD3 mb nou niet echt iets voor een gamesysteem. Geluidchip is zozo en niet veel aansluitingen voor fans e.d.
I.c.m. een nonK processor heeft een Z moederbord niet zo veel nut of zijn dat de enige borden voor Crossfire?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,95€ 131,95
1MSI 990FXA-GD65€ 98,-€ 98,-
2Club3D Radeon HD 7950 '13Series€ 184,90€ 369,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Seasonic M12II 750W 80+ Bronze€ 81,-€ 81,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 138,50€ 138,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,74

Tot nu toe het snelste systeem in dit topic (voor de meeste games).

• Robolokotobo
Ik denk dat mijn systeem sneller is ;)

• niektb
Ik voel meer voor een combi van de 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 168,90€ 168,90
1ASRock 990FX Extreme3€ 88,70€ 88,70
2Gigabyte GV-R927XOC-2GD€ 183,45€ 366,90
1Corsair Carbide 330R€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,63€ 30,63
1Corsair CX750M€ 76,90€ 76,90
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 138,50€ 138,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.062,42

Er moet alleen nog een besparing worden uitgevoerd:
Wellicht kan ipv de 8350 de 8320 worden genomen en een kleinere, goedkopere voeding. De kast kan ook nog goedkoper, maar ik vind deze mooier dan de 300R.

• Stefanovic45
Ik ben sowieso niet voor een AMD processor in dit segment. Bij Intel heb je toch iets meer zekerheid dat de processor een goede performance biedt.

Er is gekozen voor een Z87 moederbord zodat je inderdaad de processor kan overklokken. We hebben genoeg budget om dat mee te nemen. Alle Crossfire / SLI setup's die ik voorbij zien komen overschrijden het budget en zorgen voor een hoge stroomrekening :Y)

Ik vind de combinatie van de pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed eigenlijk ook niet ideaal. Je hebt veel GPU kracht, maar CPU kracht en overklokmogelijkheden schieten te kort. De i5 4440 en FX-8320 passen meer in het basisgamesysteem. We mogen ook best rekening houden met overklokken vind ik. Niet iedereen zal overklokken maar als je er achter komt dat je net 1000 euro hebt uitgegeven en je processor niet meer verder kan overklokken is het toch jammer. De K versie van de i5 4670 kost maar een paar euro meer dus dat is niet echt een reden om niet voor een K versie te gaan. Intel VT-d vind ik voor een gamesysteem minder van belang dan een unlocked multipier.

• Stefanovic45
-The_Mask- schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:36:
[...]

Vooral de performance is erg matig van het FSP Aurum design.
Wat bedoel je dat precies met perfromance? Ripple of efficiëntie?

Ik durf hem bijna niet aan te halen maar bij onze grote vrienden komt die wel goed uit de bus, juist qua efficiëntie. http://nl.hardware.info/r...0w-review-betaalbaar-goud

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 92,-€ 92,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 256,50€ 256,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.009,29

Door beter leverbaar worden van de R9 280X kan de Fractal behuizing er weer in. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Stefanovic45
De pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X lijkt me inderdaad een betere keuze dan de gigabyte kaart. Ik vind de pricewatch: Corsair Carbide 300R eigenlijk een prima kast voor een mainstreamgamesysteem... Qua budget komen we dan ook wat beter uit.

• niektb
De 330R vind ik persoonlijk een mooiere kast. (Wie is het er daar niet mee eens?)

1TB lijkt mij trouwens genoeg.

Wel een pittige prijs trouwens voor de G-serie voeding, kan dat niet minder?
(deze bijvoorbeeld? pricewatch: Nexus NX-5000 V1)

[ Voor 49% gewijzigd door niektb op 16-10-2013 20:01 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:43:
[...]

Wat bedoel je dat precies met perfromance? Ripple of efficiëntie?

Ik durf hem bijna niet aan te halen maar bij onze grote vrienden komt die wel goed uit de bus, juist qua efficiëntie. http://nl.hardware.info/r...0w-review-betaalbaar-goud
Goed bij HWI zegt dan ook heel weinig. Kwaliteit is voor hun namelijk nog nooit belangrijk geweest. Als je nu bijvoorbeeld dezelfde voeding zou pakken en de condensators zou verwisselen voor die van Sacon en er een semi-passieve voeding van zou maken zodat het lekker warm wordt in de voeding. De kans dat je de condensators binnen een jaar zijn ontploft is daarmee erg groot Sacon is gewoon zo extreem slecht dat dat eigenlijk niet anders kan. Zet je ook nog eens alle beveiligingen van de voeding uit en dan maar wachten tot de voeding zijn eerste PC's roostert. :p

Bij HWI zal zo'n voeding waarschijnlijk ook nog beter worden beoordeelt dan de huidige omdat deze semi-passief is. :X

Maar grote nadeel van het FSP Aurum design is spanningstabiliteit en ander nadeel van deze CM is dat die niet heel stil is, Seasonic is stiller.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ekstergroen
Voor wat het waard is, de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X vereist een 750 watt voeding, volgens Saphire op de officiële site.

• -The_Mask-
  • Niet online
Niks, aantal watt zegt namelijk niks en ook zal Sapphire geen idee hebben wat de rest van het systeem zal worden.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ekstergroen
-The_Mask- schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:18:
[...]

Niks, aantal watt zegt namelijk niks en ook zal Sapphire geen idee hebben wat de rest van het systeem zal worden.
Waarom raadt Saphire dat dan aan? Met OC en Crossfire/SLI in het achterhoofd misschien?
Ik geloof je 100% hoor, daar niet van 8)

• -The_Mask-
  • Niet online
Geen idee, alle fabrikanten doen er aan, schijnbaar voelen ze zich genoodzaakt om iets te adviseren wat ze eigenlijk niet kunnen door het schijnbaar ontbreken van de kennis en factoren die ze niet kunnen weten zoals andere onderdelen in de PC.

AMD Nieuwsdiscussie

• niektb
De voeding die ik voorstelde was wel 80 plus silver, de 2 bovenstaande zijn brons. Bovendien wordt de Nexus aardig getest:
http://nl.hardware.info/r...exus-nx-5000-v1-conclusie
http://www.silentpcreview.com/article1012-page7.html (wel van de versie ervoor)

• -The_Mask-
  • Niet online
Raar dat die er goed uit komt dan want zelfs volgens hun vrij slechte reviews komt die dat er niet uit.
Rendement is in die review namelijk in alle gevallen lager dan de XFX Pro 550 en Seasonic M12 II Bronze 520W die een 80PLUS Bronze certificaat hebben. Dan zou je verwachten dat die daar gewoon slecht uitkomt maar volgens HWI is het een prima resultaat, terwijl die volgens hun niet eens 80PLUS Bronze haalt. :X
De Nexus NX-5000 V1 komt uit op een gemiddelde efficiëntie van 84,4%, een prima resultaat.
Kwaliteit is trouwens ook een stap terug vergeleken met de XFX en Seasonic, dus hoe HWI weer tot hun conclusie komt blijft een raadsel. :?

AMD Nieuwsdiscussie

• WilbertNeems
Waarom is dit een betere keuze dan? Eerder werd er volgens mij geclaimd dat de Gigabyte kaart juist beter is.

Daarnaast is de Crucial Ballstix Tactical dacht ik ook weer goed beschikbaar.

• thewizard2006
Senor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:52:
CPU koeler houden is ook fijn, ook al ga je niet overklokken. De HWI koeler test is vrij waardeloos. Die worden niet op een echte socket getest waardoor fouten in de heatsink niet naar boven komen. De Be Quiet koelers scoren daar goed, maar bij SilentPCReview niet. SPR gebruikt wel een echt systeem om te testen.
Daar scoren de Macho en de Mugen 4 het beste.

En een stil systeem lijkt me ook wenselijk. Ik ben zelf van een 6950 naar een 7970 gegaan, maar de 7970 maakt wel een bak meer herrie.
Tja wat heb je aan koeler houden als je er verder niets mee doet. De stock koeler is imo gewoon prima. Zelf heb ik ook bijv een stock en geen probleem. PC is gewoon stil. En daarnaast zal je GPU vaak nog wel het meeste geluid maken.
StefanvanGelder schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:40:

Ik vind de combinatie van de pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed eigenlijk ook niet ideaal. Je hebt veel GPU kracht, maar CPU kracht en overklokmogelijkheden schieten te kort. De i5 4440 en FX-8320 passen meer in het basisgamesysteem. We mogen ook best rekening houden met overklokken vind ik. Niet iedereen zal overklokken maar als je er achter komt dat je net 1000 euro hebt uitgegeven en je processor niet meer verder kan overklokken is het toch jammer. De K versie van de i5 4670 kost maar een paar euro meer dus dat is niet echt een reden om niet voor een K versie te gaan. Intel VT-d vind ik voor een gamesysteem minder van belang dan een unlocked multipier.
- Volgens mij is al vaak genoeg aangetoond dat de CPU absoluut de bottleneck niet is. Zeker een i5 niet.
- Ik vraag mij sterk af hoeveel mensen nu daadwerkelijk ook echt overklokken. Hiervoor heb je vaak toch al bepaalde kennis nodig en kan je zelf wel de afweging maken of je een K versie wilt
- Naast dat de K versie iets duurder is heb je ook nog een extra fan nodig (30-40 euro) en vaak ook nog een beter mobo (10-20). Dit scheelt je dan snel 40-60 euro wat je eventueel in andere nuttige componenten kan stoppen (GPU) die voor gamen meer toevoegen.

[ Voor 45% gewijzigd door thewizard2006 op 17-10-2013 08:13 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
StefanvanGelder schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:40:
We mogen ook best rekening houden met overklokken vind ik. Niet iedereen zal overklokken maar als je er achter komt dat je net 1000 euro hebt uitgegeven en je processor niet meer verder kan overklokken
de haswells bewijzen stuk voor stuk geen makkelijke overklokkers te zijn, ze worden gloeiend heet. fatsoenlijke overklok op lucht zit er niet of nauwelijks in. waterkoeling is dan weer een flinke stap verder, want veel duurder. mocht er voor een intel CPU gekozen worden, dan hoeft er mijn inziens geen rekening gehouden te worden met een overklok. alle extra kosten die dit meebrengt kunnen beter besteed worden.

Verwijderd

Heel erg benieuwd hoe de uiteindelijke configuratie eruit gaat zien. Hier een voormalig zelfbouwer, die nu vooral uitgaat van advies van 'deskundigen' voor de keuze van een systeem (bij gebrek aan actuele kennis).

Volgende maand koop ik één op één het systeem uit de BBG, omdat ik erop vertrouw dat het een goed systeem is met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ben benieuwd hoe de uiteindelijke prijs voor het systeem wordt opgebouwd: obv gemiddelden of obv de goedkoopste prijs per onderdeel? Ik heb nl. geprobeerd het systeem samen te stellen bij diverse aanbieders, het eindbedrag kwam echter altijd substantieel boven de €1.000,- uit. Voorbeeld: het september-systeem kostte bij Alternate rond de €1200,- (excl. randzaken als Windows en assemblage).

Dan nog dit: ik behoor tot een doelgroep die wel wat te besteden heeft maar geen (of niet meer) verstand heeft van de technische aspecten van een pc. Wens daarbij is dus een robuust systeem dat jaren meegaat en niet per definitie geschikt hoeft te zijn voor overclocken of upgraden. Wat mij betreft kan de BBG voor mainstream-gamesystemen zich daartoe beperken. Wordt die mening gedeeld?

• mitsumark
Ik denk dat het altijd verstandig is om alsnog een topic aan te maken met jouw specifieke wensen.
In de BBG moeten we altijd uitgaan van een doorsnee/gemiddelde koper (wat wij denken dat de gemiddelde koper wil), terwijl jij misschien andere wensen hebt.

Zeker als je niet gaat overklokken en upgraden kun je imo het beste besparen op processor, moederbord, koeling en extra uitgeven aan de videokaart(en) en eventueel opslagruimte.

Indien de onderdelen gewoon goed leverbaar zijn kom je bij 1 winkel vaak een 5% duurder uit (excl windows/assemblage).

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05-2025

J-M

Wellicht een vreemd idee, maar zou een Xeon geen optie zijn voor het mainstream systeem? pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed Je hebt feitelijk een i7 voor een kleine meerprijs tov de i5 4670k. Nu multi core meer en meer ondersteund gaat worden is dit wellicht op (middellange) termijn een betere optie. Zeker ook omdat Haswell over het algemeen slechts matig overclockbaar is.

• AnacondaM17xR2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-01 16:26
Even ter info , ik ben ook aan het kijken om het mainstream systeem te bouwen van september maar merk toch volgende op voor editie november.
Jullie nemen de R9 van Gigabyte en een voeding van 520 watt ... dit terwijl de R9 van Gigabyte 600 watt nodig heeft ...
Denk dus dat je de voeding zowiezo dient aan te passen naar een 650 Watt versie.
Eventueel de Seasonic M12II 650W ...
Voor de rest ziet me de config van november er goed genoeg uit om te bestellen ! ;-)

• Lednov
well nee joh, staat hierboven al uitgelegd waarom die opgave van fabrikanten dikke onzin is.

• Señor Sjon
De R9 doet toch maximaal 250W? De rest van het systeem wordt in de regel steeds zuiniger. Sapphire verlangt zelfs 750W. Die zitten wel heel erg aan de veilige kant.

• AnacondaM17xR2
Ok, had ik nog niet gezien, dan blijk ik ook maar bij die Seasonic M12-II 520 Watt ;)

• Robbedem
  • Laatst online: 11-03-2025
De R9 280X doet volgens techpowerup maximaal 350W, maar das in Furmark Stability Test. In gaming komen ze op 244W piekvermogen. Zolang de koper geen benchmarks gaat draaien met zijn nieuwe aangekochte PC zou 520W voor het systeem dus genoeg moeten zijn.

http://www.techpowerup.co...gabyte/R9_280X_OC/24.html

[ Voor 3% gewijzigd door Robbedem op 22-10-2013 18:42 ]

• AnacondaM17xR2
Thanks Robbedem voor de verduidelijking.
Ik nam het vroeger nogal strikt rond de stroomvereisten en ik geef toe : het is al even geleden dat ik nog eens een pc / game pc voor mezelf heb samengesteld.
Dit gezegd zijnde zal de 520W van Seasonic dus idd voldoende zijn om ook in mijn systeem te laten inbouwen met de Gigabyte 3GB R9 280X !

Dank ! ;-)

Verwijderd

Gezien de berichten wordt de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X als kaart gekozen. Is dit een andere kaart als de Sapphire VAPOR-X R9 280X 3GB GDDR5 OC? Zijn volgens mij even duur (srry, weet niet hoe ik moet linken).

• Stefanovic45
Het zijn zeker niet dezelfde kaarten, maar ze zijn ook niet helemaal gelijk geprijsd hoor. Linken kun je heel makkelijk te doen door gewoon de letterlijke link in je bericht te plakken.

pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X

pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

Is het nog het overwegen waard om de VAPOR-X kaart te nemen? Het zal dan met name om de koeler gaan, al is de kaart standaard ook al 80MHz hoger geklokt.

• AnacondaM17xR2
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:07:
Gezien de berichten wordt de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X als kaart gekozen. Is dit een andere kaart als de Sapphire VAPOR-X R9 280X 3GB GDDR5 OC? Zijn volgens mij even duur (srry, weet niet hoe ik moet linken).
nee denk dat er gekozen wordt voor de Gigabyte versie ... niet ?

• mitsumark
Ik zie niet echt in waarom een (willekeurige) 280X en niet de club3d 7970.
http://tweakers.net/price...;350991;350988/categorie/

• Bringerofpain
  • Laatst online: 16-12-2020
De r9 280x toxic lijkt mij de beste keuze (die doet niet zoveel onder voor de gtx 770). Het verbruik ligt wel hoog van de kaart, heeft ook 2 x 6 + 2 pci-e aansluitingen nodig. Dus mss moet er dan toch rekening worden gehouden met de voeding. Maar dat laat ik aan de kenners hier over :) just giving my 2 cents ;)

In game gaat die naar de 340w
in furmark naar de 470w

bron : http://www.anandtech.com/...re-r9-280x-toxic-review/4

en volgens deze review is het dan terug lager
240 in game, 325 in furmark.

bron : http://www.kitguru.net/co...edition-oc-3gb-review/20/

ik ben in elk geval van plan om deze kaart te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bringerofpain op 24-10-2013 05:18 ]

• Ekstergroen
Robbedem schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:39:
De R9 280X doet volgens techpowerup maximaal 350W, maar das in Furmark Stability Test. In gaming komen ze op 244W piekvermogen. Zolang de koper geen benchmarks gaat draaien met zijn nieuwe aangekochte PC zou 520W voor het systeem dus genoeg moeten zijn.

http://www.techpowerup.co...gabyte/R9_280X_OC/24.html
Ik heb zelf een R9 280x aangeschaft met 550w voeding, en ik kan dit beamen. Alles werkt naar behoren met gaming. Kan alleen niet 1, 2, 3 het watt verbruik geven nu.
mitsumark schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:11:
Ik zie niet echt in waarom een (willekurige) 280X en niet de club3d 7970.
http://tweakers.net/price...;350991;350988/categorie/
Ik zelf vind het prijsverschil niet groot, het gaat om enkele tientjes waar je dan standaard OC's (en vaak ook betere koeling voor krijgt). Maar idd, er kan net zo goed voor de 7970 gekozen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ekstergroen op 24-10-2013 12:22 ]

• mitsumark
Bringerofpain schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 05:08:
De r9 280x toxic lijkt mij de beste keuze (die doet niet zoveel onder voor de gtx 770). Het verbruik ligt wel hoog van de kaart, heeft ook 2 x 6 + 2 pci-e aansluitingen nodig. Dus mss moet er dan toch rekening worden gehouden met de voeding. Maar dat laat ik aan de kenners hier over :) just giving my 2 cents ;)

In game gaat die naar de 340w
in furmark naar de 470w

bron : http://www.anandtech.com/...re-r9-280x-toxic-review/4

en volgens deze review is het dan terug lager
240 in game, 325 in furmark.

bron : http://www.kitguru.net/co...edition-oc-3gb-review/20/

ik ben in elk geval van plan om deze kaart te nemen.
Anandtech meet het hele systeem, kitguru en techpowerup alleen van de kaart zelf.
Ekstergroen schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:20:
[...]

Ik heb zelf een R9 280x aangeschaft met 550w voeding, en ik kan dit beamen. Alles werkt naar behoren met gaming. Kan alleen niet 1, 2, 3 het watt verbruik geven nu.

[...]

Ik zelf vind het prijsverschil niet groot, het gaat om enkele tientjes waar je dan standaard OC's (en vaak ook betere koeling voor krijgt). Maar idd, er kan net zo goed voor de 7970 gekozen worden.
De club3d 7970 is sneller dan de iets duurdere 280X en net zo snel als de 'veel' duurdere 280X OC.
Koeling was volgens de tweakers review uitstekend.

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,-€ 89,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 254,50€ 254,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,75€ 74,75
1Corsair Carbide 300R€ 60,-€ 60,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,73€ 68,73
1Seasonic S12G 550W€ 78,59€ 78,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,97

Of misschien met S12G 550W, niet omdat het perse nodig is, maar om de waarschijnlijk net wat stillere werking onder full load van de PC.

AMD Nieuwsdiscussie

• AnacondaM17xR2
Is de gigabyte kaart niet beter ?
ik zou ook graag de september / november mainstream pc kopen, maar wil dr wel een betaalbare / goeie kaart in ... :)
en op zich leek mij de gigabyte kaart beter ... ( 20 € of meer maakt me niet zoveel uit maar mag geen kaart zijn van 300-500 € ;-) )

• -The_Mask-
  • Niet online
Beter ligt altijd aan je eisen, maar zijn genoeg reviews van beide kaarten te vinden om zelf je eigen keuze te kunnen maken.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stefanovic45
@ de pricewatch: Seasonic S12G 550W. Ik vind de voeding te weinig toevoegen ten opzichte van ons huidige model en de leverbaarheid houdt ook niet over. Het gold certificaat is natuurlijk wel lekker, maar het budget zit ook al bijna vol...

Zoals die nu in de TS staat blijft die ook :) Ik ga bezig met het schrijven van teksten en over een paar dagen zien we dit systeem op de FrontPage. Ik vond het een nuttige en zinvolle discussie de afgelopen maand! Allemaal bedankt voor de inzet.

[ Voor 40% gewijzigd door Stefanovic45 op 25-10-2013 08:53 ]

• AnacondaM17xR2
welke grafische kaart wordt het nu ? op pagina 1 waar je items oplijst is het de gigabyte ...
als je echter op die link klikt onderin de lijst staat de sapphire er tussen ipv de gigabyte gfx card :P

• Stefanovic45
Oh idd de sapphire. Ik had de TS nog niet bijgewerkt blijkbaar...

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:08:
Indien de onderdelen gewoon goed leverbaar zijn kom je bij 1 winkel vaak een 5% duurder uit (excl windows/assemblage).
Even als 'steekproef': het systeem van -The Mask- is als compleet pakket te bestellen voor €1025,78 (assemblage, testen, Windows en verzendkosten er nog bij wordt het €1.222,41) Da's dus aardig conform het richtbedrag van €1.000,-

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:47:
@ de pricewatch: Seasonic S12G 550W. Ik vind de voeding te weinig toevoegen ten opzichte van ons huidige model en de leverbaarheid houdt ook niet over. Het gold certificaat is natuurlijk wel lekker, maar het budget zit ook al bijna vol...
Je hebt nu 20 euro over, 20 euro voor een betere voeding qua kwaliteit, prestaties, rendement en geluid, lijkt mij niet zo'n rare investering.

AMD Nieuwsdiscussie

• niektb
Het probleem van de laatste voeding (Seasonic S12G 550W) is dat de leverbaarheid erg beroerd is.

• Carni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11-2024
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,70€ 131,70
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 57,80€ 57,80
1MSI Radeon HD 7990 6GB€ 487,50€ 487,50
1Seagate ST2000DX001, 2TB€ 103,50€ 103,50
1Cooler Master Centurion 6 Zwart€ 49,99€ 49,99
1Cooler Master Seidon 120V€ 40,90€ 40,90
1G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR€ 74,90€ 74,90
1Seasonic M12II 620W€ 65,19€ 65,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,48

• Señor Sjon
niektb schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:18:
Het probleem van de laatste voeding (Seasonic S12G 550W) is dat de leverbaarheid erg beroerd is.
7 winkels, 4 met 24 uurs levering en allemaal rond de 80 euro. Dat is niet beroerd. Beroerd is overal onbekende levertijden en maar 1 winkel met een lage prijs.

Verwijderd

Geen Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU Geheugen voor het systeem?
Aangezien dit weer normaal leverbaar is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 14:18 ]

• Lednov
normaal is ook relatief gezien het nog steeds 75E kost...

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
Zonder de SSD (in dezelfde trant als Carni) kunnen er ook twee 7970's in.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,70€ 131,70
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 75,45€ 75,45
2Club3D Radeon HD 7970 XT2 '13Series€ 234,50€ 469,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,86€ 73,86
1Antec GX700€ 55,50€ 55,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,60€ 68,60
1Seasonic M12II 750W 80+ Bronze€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,41

Misschien het overwegen waard?

EDIT:
nvm ik ben al te laat. 8)7

5700X | RX 6600

• Carni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11-2024
Tuurlijk, 2x 7970 kan ook, komt een beetje op het zelfde neer als een 7990.
De HD7970 zit nog maar op €227 zie ik. Zelfs 2x 7970 is nog niet eens de helft van het budged.

Het was ook meer om even aan te geven dat het systeem zoals het er in de TS bijstaat op grafische kracht wel erg karig is met een budged van €1000.
Erg mainstream is een game pc van €1000 zonder rand apparatuur van €600 ook niet meer. Als je dan toch echt €1000 + €600 samen dus €1600! wil uitgeven kan je er iets veel krachtigers van maken dan 1 enkele 7970/280X er in te stoppen, of als je niet meer dan een enkele 7970/280X er in stopt kan je best een paar honderd euro minder uitgeven voor je game pc.
Het beste koop voor je euro's idee en mainstream slaat natuurlijk nergens meer op zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Carni op 27-10-2013 18:06 ]

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-01 12:01
Waar staat tot nu toe de meeste definitieve resultaat?

Moo, I say.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ipv van de Samsung EVO zou ik de Crucial M500 nemen, die is toch echt bedrijfszekerder.

gallery: Madrox

Incl. dedicated geluidskaart, niet alleen voor de geuidskwaliteit maar vooral vanwege de versterking van de Headset. Voor het geld hoef je het iig net te laten. De GTX760 kies ik, daar de nieuwe AMD telgjes mij teveel slurpen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Stefanovic45
svorstenberg schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:13:
Waar staat tot nu toe de meeste definitieve resultaat?
In de topicstart.

Ik heb ten opzichte van dat systeem alleen het moederbord nog gewijzigd: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate

Zelfde features maar nog iets goedkoper. Zag geen reden om niet voor dat moederbord te gaan.

• AnacondaM17xR2
StefanvanGelder schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 06:39:
[...]

In de topicstart.

Ik heb ten opzichte van dat systeem alleen het moederbord nog gewijzigd: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate

Zelfde features maar nog iets goedkoper. Zag geen reden om niet voor dat moederbord te gaan.
is nochtans niet aangepast op pagina 1 en mand ... :)

• -The_Mask-
  • Niet online
MSI beperkt de overklok mogelijkheden wat op het goedkoopste mobo uit de serie, G41.

Audio ondersteund ook minder kanalen.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 2 Laatste