Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi versterken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een potentieel erg domme vraag. Ik weet niet wat ze met mijn huis hebben gedaan, maar het lijkt alle wifi signalen goed te blokkeren. Ik wil daarom met extenders, repeaters of hoe ze het dan ook noemen het signaal vergroten.

Ik zeg specifiek vergroten omdat ik het liever niet wil versterken. En ik heb geen idee waar ik dan naar moet zoeken.

Het WIFI signaal uit de fritzbox is na de gang al bijna waardeloos. Ik vertrouw er dan ook niet echt op dat een plug in kastje als http://www.conrad.nl/ce/n...4?WT.mc_id=Mail&insert=NB in het stopcontact kan en dan dat al zeer slechte signaal weer door kan zetten.

Ik heb wel door het hele huis heen gewoon UTP outlets. Ik zoek eigenlijk zo'n kastje dat ik op het LAN aansluit en die daar gewoon weer hetzelfde SSID op doorgeeft (dus weer aansluit op het bedrade netwerk).

Zo'n kastje als hierboven heeft wel een UTP poort er op zitten, maar uit al die beschijvingen maak ik op dat ze die hebben bedacht om er dan een apparaat bedraad op aan te sluiten. Niet zodat dit kastje in kan haken op je bestaande LAN en daarmee het WIFI signaal vergroot.

Naar dat laatste ben ik dus wel op zoek. Volgens mij gaat dat veel beter werken dan iets wat gewoon al slechte kwaliteit signalen weer door gaat sturen.

In het kort

Ik zou graag in elke kamer met een bedrade LAN kabel een WIFI accesspoint op willen zetten met hetzelfde SSID zodat één client in het huis niet steeds aan een nieuw accespoint hoeft te koppelen. Ik wil dus niet een bestaand draadloos netwerk versterken.

Aanvullend

Ik weet dat je ook een hoop kan bereiken door te zien of je wel op een vrij kanaal zit en dat je eventueel nog kan switchen naar de 5Ghz band (die nog weer moeilijker door muren heen komt), maar ik ben er van overtuigd dat dit hier niet gaat werken.

Eentje die het wel kan

Een apparaat waarvan ik weet dat die het wel kan is deze: https://www.wifimedia.eu/...ndaccesspoint-p-3128.html maar die kost zoveel meer dan een range extender dat het eigenlijk niet meer leuk is. Als dit alleen kan met dit soort dure oplossingen dan valt het even buiten mijn budget.

Het zou goed kunnen dat dit een extreem domme vraag is, mocht dat zo zijn alvast weer mijn excuses. Ik heb al een tijdje gezocht naar de verschillende soorten range extenders en andere soortgelijke termen maar die omschrijvingen zijn zo onduidelijk dat ik er niet uit op kan maken of die dan echt kunnen wat ik wil.

Bedankt weer voor de hulp!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is allerminst een (extreem) domme vraag, maar volgens mij ben je door het bos de bomen kwijtgeraakt, want je geeft je eigen antwoord namelijk al :P
Ik zoek eigenlijk zo'n kastje dat ik op het LAN aansluit en die daar gewoon weer hetzelfde SSID op doorgeeft (dus weer aansluit op het bedrade netwerk).

[...]

Ik zou graag in elke kamer met een bedrade LAN kabel een WIFI accesspoint
Je hebt dus een... access point (AP) nodig :z

Zo te zie wil je overal zelfde SSID (en vermoedelijk PSK) invullen. Dat kan gewoon in ieder AP, daar hoef je niet iets speciaals voor te hebben. Of het handiger is om een dedicated AP te kopen of een te nemen en die als AP in te stellen is maar de vraag. Persoonlijk zou ik absoluut anno 2013 een dual-band AP willen, dus eentje die 2.4GHz en 5GHz aankan - niet om door muren te gaan, maar om geen last van interferentei te hebben (en betere performance te halen binnen een kamer). Goedkoopste dedicated AP die dat kan kost al gauw EUR 70. Je hebt voor minder een router die dat kan. Door DHCP en NAT uit te zetten kun je die als AP inzetten. Dat zou dan ook mijn advies zijn.

Overigens, overal zelfde SSID instellen is niet zaligmakend. Je bent dan namelijk geheel afhankelijk van je client device om tijdig over te stappen als je van kamer naar kamer gaat. Helaas is er geen (mobile) OS die dat zo goed doet als ik zou willen en sommige die gewoon brain-dead te noemen zijn (iOS...). Als je het echt goed wilt doen moet je dan kijken naar een managed network die centraal bepaalt welk device op welke AP moet zitten. Dat is in de aanschaf duurder, of een flink stuk extra werk als je het zelf wilt regelen. Allicht leuk hobbyproject, maar geen harde noodzaak IMHO. Wel iets om in het achterhoofd te houden. Voor een ideel wat er (betaald) kan: www.open-mesh.com. Vergelijkbare dingen kun je zelf bouwen, zie hier een overzicht van wat zoal kan: http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/reports/7087/1

DD-WRT draait trouwens prima op goedkope maar degelijke TP-Link routers die je als AP in kunt zetten. De WDR3600 zou zomaar ideale bouwsteen voor je kunnen zijn wat dat betreft - vandaag kopen en als standalone "dumb" AP inzetten, tzt als je gefrustreerd raakt van iPhones en iPads die niet netjes overschakelen naar sterkste AP DD-WRT op die dingen zetten en met bijv Chillispot een managed netwerk ervan maken ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide en duidelijke reactie! Ik heb zelf wel eens problemen gehad met meerdere AP's die elkaar qua bereik overlappen met hetzelfde SSIS (kan ook aan de AP's hebben gelegen, verbinding soms kwijt en dan is hij heel lang bezig met opnieuw verbinden), dus had al het idee dat er iets van een techniek zou moeten zijn die dat dan zou moeten regelen.

Ik ga het idee met de WDR3600 proberen, lijkt mij leuk om mij dan ook eens in Chillispot te verdiepen.

Tnx!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
Het probleem met roaming bij WiFi is inderdaad dat de client bepaald wanneer er naar een nieuw AP overgeschakeld moet worden. Ook bij professionele oplossingen werkt het op deze manier. Echter scant daarbij ook iedere AP bij welke AP de client het dichtste bij is. Is een AP dichter bij Y maar verbonden met X? Dan stuurt X een disconnect naar de client waardoor de client getriggered wordt opnieuw te zoeken. Idealiter gaat deze dan verbinding maken met Y.

Een minder professionele setup heeft deze functionaliteit dus niet maar kan ook prima werken. Bij de meeste (windows) netwerkkaarten kan je instellen wat het interval moet zijn dat het AP gaat zoeken naar een sterker AP. Sommige Android telefoons gaan hier echter niet goed mee om (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2015482) waardoor hij toch met het oude AP verbonden blijft. Met iOS ben ik nog geen issues tegengekomen maar het zal me niets verbazen als dit ook niet helemaal lekker werkt.

Belangrijkste is inderdaad overlap. Schroef daarom de sterkte van je AP's terug zodat je weinig overlap hebt. Ik heb dat nu op kantoor gerealiseerd met 2 AP's (met de bekende TP links) en dat werkt perfect. Zodra ik naar beneden loop switched die automatisch over naar het andere AP (laptops,iPhones,Androids).

edit:
Ik weet niet goed of consumenten routers het al geimplenteerd hebben maar de 802.11r/802.11k standaard moet fast roaming mogelijk maken. Lees ook hier:
http://www.revolutionwifi...ing-with-aerohive-wi.html

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 08-10-2013 10:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hierboven staan mooie uitleggingen, maar het wordt me nog niet helemaal duidelijk.
Ik wil namelijk ook mijn netwerk vergroten (en versterken), omdat ik nu geen bereik heb op mijn slaapkamer.

Gegevens:
- afstand tot router: ~12 meter
- een prutrouter van Telfort Tele2, zelfs op één meter afstand kunnen er problemen voordoen.

Met draad is mogelijk, indien dit direct bij de router gebeurd. Ik wil verder geen snoeren door het hele huis hebben.
Mijn idee is om een router aan de schaffen die de routerfunctie van degene in de modem vervangt, of is dit niet mogelijk?

Hopelijk hebben jullie een idee dat niet heel veel geld kost, aangezien ik maar 10 euro per maand aan internet betaal.

[ Voor 0% gewijzigd door Luxicon op 12-07-2014 11:39 . Reden: zie doorstreepte ]

...

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Ik heb zojuist in jouw topic gereageerd.
Pagina: 1