Zeer Lage Downloadsnelheid Range Extender

Pagina: 1
Acties:

• Zarif
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 17:01

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb op zolder geen WiFi-bereik dus ik heb een Range Extender van TP-Link gekocht. Installatie was eenvoudig en ik heb nu bereik op zolder. Ik heb echter nog steeds een probleem. De downloadsnelheid daalt soms naar 4 kbps waardoor ik niet meer kan surfen. Is de Range Extender kapot of kan er hier wat aan gedaan worden?

Mijn internetsnelheid is, als de range extender het doet, sowieso veel lager dan normaal. 4 Mbit ipv rond de 25 Mbit.

Alvast bedankt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om te beginnen is "Range Extender" geen technische term, de apparaten die als zodanig verkocht worden kunnen vaak als verschillende WiFi componenten ingezet worden, zoals Wireless Repeater, Access Point of Bridge.

Dat gezegd, wat je hier beschrijft is typisch wat er gebeurt als je zo'n ding als repeater gebruikt, en waarschijnlijk ook nog op de verkeerde plek neerzet :o

Een repeater vangt het signaal op in een bepaalde frequentie en zendt het weer (op volle sterkte) uit op diezelfde frequentie. Omdat het op dezedlfde frequentie gebeurt kan hij niet zenden en ontvangen tegelijkertijd. Dus een repeater halveert je snelheid op een willekeurige plek sowieso... Als je ook maar enig belang hecht aan snelheid, *NOOIT* een repeater inzetten dus :o

Dan de vraag van waar zo'n ding neer te zetten. Je hebt het over bereik op zolder. Ik gok dan dat je woont in een typisch Nederlands eengezinswoning met betonnen vloeren, 3 verdiepingen (begane grond, 1e verdieping en zolder) en modem/router op begane grond. Als je op zolder WiFi wilt hebben moet je dus door twee betonnen vloeren. Dat is zoals je gemerkt hebt nogal uitdagend. Als je een repeater gebruikt moet dat signaal alsnog door die twee vloeren. De ideale plaats voor een repeater is halverwege tussen AP en station, dus tussen router en jouw PC. Dat is in zo'n typische eengezinswoning steevast op de overloop op eerste verdieping, op ongeveer 1.25 meter boven de vloer. Dan moet het signaal van router naar repeater door één betonnen vloer (waarbij het voor een deel door het trapgat kan) en moet het signaal van repeater naar PC ook door één betonnen vloer (wederom met trapgat). Zonder repeater heb je op zolder geen ontvangst. Met perfect geplaatste repeater kun je ongeveer helft halen van wat je zonder repeater op 1e verdieping haalt.Ik zou 7.5Mbps verwachten. Niet veel wel genoeg om te surfen enzo.

Waarom haal je daar maar een fractie van? Vrijwel zeker omdat de repeater niet op de ideale plek staat. Fout #1 is om repeater daar neer te zetten waar signaal slecht is. Ik verwacht dan ook dat je dat, of iets daar in de buurt gedaan hebt. Zo ja: repeater naar beneden naar 1e verdieping, zo dicht mogelijk bij overloop trap. Staat het daar al? Dan heb je gewoon signaaltechnisch pech. Combinatie van vloeren, vloerbedekking (isolerende onderlaag onder laminaat is funest!), muren en deuren houdt de boel gewoon tegen. Enige oplossing is dan ook om met een netwerkkabel door die vloeren heen te gaan.

Sowieso: vaste computers verdienen vaste verbindingen. WiFi is nooit bedoeld als vervanger voor netwerkkabels, puur als oplossing voor situaties (zoals bij draagbaar apparatuur) waar dat niet practisch is.

Oslik blyat! Oslik!