Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagje over Servers

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views

• TokoDude
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-09 20:02
Hoi Hoi,

Ik heb paar NOOB vraagjes.
(ik heb het geprobeerd op internet te zoeken maar lukte niet echt ,dus daarom vraag ik het hier.)

1. Hoe weet je ,dat een server goed genoeg is voor 50-100 personen.
Kwa specis zie ik wel welke processor goed is maar ik weet niet wat zo'n server nou werkelijk nodig heeft.

2. Staat Windows server er al op geïnstalleerd of moet je dat zelf aanschaffen?
(als ik bij pricewatch kijk zie ik het nergens staan :9 )

3. Hoe gaat het in z'n werking met het internet en NAS systemen in het bedrijf. gaat alles langs de server nog of hoe zit dat?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Acer Predator| Intel Core I7-6700HQ|32 GB RAM|GTX 970M 3 GB|FULL HD|TRIPLE SSD RAID 0

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
1. Is niets over te zeggen zonder te weten wat die server moet doen. Als hij uit moet staan is iedere server goed voor 80.000 personen.

2. Zijn twee verschillende vragen. Meestal koop je de hardware en je OS naar keuze. En gaat dan aan de slag met inrichten.

3. Goed? Je geeft geen relevante info. Niets zinnings iver te zeggen zo.

Tip: Huur iemand hiervoor in. Als je deze vragen zo stelt, dan gaat er niemand gelukkig worden van als jij het gaat optuigen (in een bedrijfsomgeving). NOFI

Abort, Retry, Quake ???

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

1; door na te denken.
Wat is "goed genoeg" en wat dacht je van "waarvoor, is dat goed genoeg" en "wat wil je draaien" en etc....

2; Geïnstalleerd != aanschaffen?
Hangt er toch af waar je dat koopt?.. Pricewatch wat? Er zijn zat bedrijven waarbij je op een server licenties kan nemen voor allerlei besturingssystemen, of je doet het los.. maar nogmaals: wat voor licenties wil je dan.

3; Te generiek..
Hangt er toch af van wat er gebeurt en wat je wilt gebruiken.. Maar wat bedoel je met "gaat alles langs de server".. In feite kun je van alles zelf instellen en het is juist de bedoeling dat je van alles afschermt zodat bijv niet een client direct toegang geeft tot je SAN/NAS w/e en het zelfde geldt voor het internet..

Maar waar wil je naar toe met deze vragen, en waarom zoek je niet eens echt fatsoenlijk. Dat het je niet lukt is een beetje onzin. Ga eens beginnen met het zoeken naar wat een server is, en hoe men meestal een bedrijfsnetwerk in elkaar zet.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een server is eigenlijk net een PC. Je kan ze in alle soorten en maten kopen. Wat je nodig hebt hangt af van je toepassing. Als er een OS op zit dan staat het er bij.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

"Beroep: Systeem / netwerkbeheerder"

Aangezien je die dingen blijkbaar beheert, zou je dit toch wel moeten weten. Ik vind dit allemaal behoorlijk domme vragen als je inderdaad zo'n beroep uitoefent of opleiding volgt.

Een server koop je op basis van vele verschillende zaken. Daarbij is het vooral belangrijk te weten hoe een systeem ongeveer gebruikt gaat worden. Dat is niet eenvoudig in te schatten, dat is vooral een kwestie van veel ervaring. Het absolute aantal gebruikers is vaak niet eens het belangrijkst, eerder de manier waarop de gebruikers de systemen belasten. Gebruiken ze resources constant of erg vaak dan gaat concurrency heel erg hard meespelen. Zo niet, dan kun je vaak ervan uitgaan dat de hardwarespecificaties redelijk goed benut kunnen worden en dat je inderdaad gebonden bent aan absolute snelheden van bijvoorbeeld processor, I/O, etcetera.

Professionele servers koop je sowieso niet via Tweakers.net want die staan niet in de pricewatch. Bij elk systeem, of het nu bij een webshop is of bij een computerzaak, moet vermeld worden of er een besturingssysteem op staat. Als je tenminste een compleet systeem bestelt. Bij losse componenten zit natuurlijk geen OS, want bij welk deel van een systeem hoort het OS?

Internet gaat niet via een NAS. Internet gaat via een router. Of je dat op hetzelfde systeem draait als je storage maakt daarbij niet uit. Router is een functie, NAS is een functie. Als een server maar één functie heeft, wordt er vaak verwezen naar "de router" of "de NAS". In professionele omgevingen zijn die functies vaak wat meer gescheiden als er voldoende budget is. Doorgaans zal een server niet tegelijkertijd als NAS en router fungeren, en als dat wel zo is dan is er hopelijk goed nagedacht over security en dat soort zaken.

Maar ik zou je willen aanraden eens een stage te gaan lopen bij een bedrijf, of een bijbaantje te zoeken. Dat gaat je erg helpen bij je studie.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
TokoDude schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 23:33:

1. Hoe weet je ,dat een server goed genoeg is voor 50-100 personen.
Kwa specis zie ik wel welke processor goed is maar ik weet niet wat zo'n server nou werkelijk nodig heeft.
Dat weet je niet zo. Ligt aan wat die 50 tot 100 personen doen op die server.
2. Staat Windows server er al op geïnstalleerd of moet je dat zelf aanschaffen?
(als ik bij pricewatch kijk zie ik het nergens staan :9 )
Professionele servers vindt je niet in de Pricewatch. Kijk dan eerder op de sites van HP en Dell, daar kan je alles vinden van instap servers tot zware machines die geschikt zijn voor virtualisatie. Daar kan je ook zien dat een server normaliter zonder OS komt. Je kan er een bijbestellen als je wilt. Meeste grote bedrijven hebben geen OS nodig omdat die al eigen licenties hebben.
3. Hoe gaat het in z'n werking met het internet en NAS systemen in het bedrijf. gaat alles langs de server nog of hoe zit dat?
Ligt volledig aan de inrichting van je netwerk. Bovendien gebruiken grote bedrijven meestal geen NAS. Die hebben een SAN staan. NAS tref je eerder nog aan in het MKB.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Een persoon per server, soms een persoon per tien servers. Hangt af van de seismische survey en de hoeveelheid data.

2. Nee, Linux, BSD en een stukkie wat ik niet helemaal kan plaatsen omdat het transparant is en in beheer van een van het bedrijf z'n concullega-partners (ben gedetacheerd bij een bedrijf met zo'n 150.000 medewerkers, stukken IT zijn aan verschillende bedrijven uitgeleend, ik doe technische App support/consulting)

3. GPFS mounts.

Serieus antwoord: het hangt er vanaf. Een simpele REST API om een of andere app mee af te vangen kan vrij snel naar de 100.000/server/dag gaan mits er een constante flow is, data het aankan, en de specificaties het matchen... voor 5 man en een videofileserver kan ik nog wel toe met een raspberry pi, tenzij er serverside live transcoding moet gaan gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 06-10-2013 12:25 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kortom: het kan met gemak alle kanten op en hangt erg af van het gebruik.
Newbie-vragen zijn prima, maar bij noob-vragen kan je per definitie zelf nog meer onderzoek doen en uitproberen ;) Met deze vragen kan een topic niet werken, ik ga het dus sluiten.

Ga eerst bedenken wat je precies wilt - en waarom. Zoals gezegd kan je inderdaad op (ook B2B) sites als Dell of HP. En in dit geval misschien beter: een lokaal bedrijfje dat ook de inrichting kan verzorgen.

(Ook) ik zou je sterk afraden zelf een en ander te gaan aanschaffen en inrichten. Dat gaat meer tijd en geld kosten dan iemand inhuren om mee te denken. Vraag bijv bij twee a drie partijen een offerte op voor levering + inrichting + onderhoud en ondersteuning binnen de prijs. En liefst met mee mogen kijken in de prijs :P Maar dan nog moet je vooraf natuurlijk goed weten wat je wilt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.