Laptop-backlight doet het niet na boot

Pagina: 1
Acties:

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een probleem met mijn laptop, die ik al een tijd heb..

Zodra mijn laptop geboot is.. staat het scherm wel aan, maar zonder backlight, als ik bijvoorbeeld de flitser van mijn mobiel aan hou op het scherm kan ik wel tekst en vensters zien op die plek, ik kan zo ook door windows/ubuntu navigeren (nogsteeds erg lastig though) dus ik weet wel dat het scherm zelf aan staat maar de backlight dus uit is..

dit probleem heb ik zodra windows 7 geboot is.. OF nadat Ubuntu geboot is.., In de bios zelf staat de backlight wel aan (en die blijft aan zolang ik in de bios blijf) en bij de boot selection manager blijft ie ook nog aan, dus echt zodra ik moet inloggen bij Windows of Ubuntu gaat ie uit (ofja, IETS ervoor.. zodra ie alles geladen heeft van het login scherm)

Ik heb dus ook al gegoogled, dus het is niet het beeldscherm dat kapot is, want anders viel de backlight in de bios ook uit na een tijd, Ik denk niet dat windows toegang heeft tot beeldscherm hardware om de backlight aan/uit te zetten (en anders in welke library kan in daar aan komen? (zodat ik een programma kan schrijven die het beeldscherm aan forceert))

Iemand enig idee? heb ook al in de bios rond gekeken of daar iets instond dat er misschien voor zorgde, maar heb niks gevonden..

Laptop: Asus Pro64jq

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:43

Fiber

Beaches are for storming.

Bios en/of drivers updaten...?

Sinds wanneer heb je het probleem? Al een clean install geprobeerd?

[ Voor 96% gewijzigd door Fiber op 05-10-2013 18:18 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Ik zou zeggen dat er een probleem kan zijn met de LCD-inverter. Probeer daar maar even op te zoeken.

• Themperror
Sinds ik een keer zowel de HDMI en de VGA poort tegelijk heb geprobeerd (Oculus Rift + externe beeldscherm) toen heb ik de Laptop beeldscherm uitgezet en de externe monitor en rift gebruikt omdat dat fijner werken was. (en de laptop beeldscherm moest uit omdat ik blijkbaar geen 3 outputs tegelijk kan hebben (intern, VGA + Hdmi)

hij heeft daarna wel nog een tijd gewerkt op ubuntu maar sinds ik normaal de laptop nooit gebruik zonder monitor daarna niet echt meer getest op ubuntu, vandaag achter gekomen dat ie daar ook niet meer werkt

• Themperror
Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 18:16:
Ik zou zeggen dat er een probleem kan zijn met de LCD-inverter. Probeer daar maar even op te zoeken.
Dat is dus ook wat google overal zei, Ik heb ook voor losse draden/whatever gekeken,

als het de LCD inverter was dan had ie het na 1-2 mins in de bios ook niet meer gedaan, maar daar werkt de backlight gewoon perfect

• Fiber

Fiber

(Of wellicht heel dom, maar mijn Macbook Air heeft knopjes voor de helderheid van het scherm op het toetsenbord. In de laagste stand is de backlight ook uit en blijft het scherm dus donker.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Themperror
Fiber schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 18:18:
(Of wellicht heel dom, maar mijn Macbook Air heeft knopjes voor de helderheid van het scherm op het toetsenbord. In de laagste stand is de backlight ook uit en blijft het scherm dus donker.)
Die werkt gewoon in de bios.. en de laagste stand is gewoon heel WEINIG backlight maar hij staat wel gewoon aan en is op nogsteeds zeer leesbaar niveau, wat ik nu heb is dus eigenlijk alsof het beeldscherm uit is en is niet leesbaar totdat ik er met licht op schijn

• Fiber

Fiber

Themperror schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 18:19:
[...] Die werkt gewoon in de bios.. en de laagste stand is gewoon heel WEINIG backlight maar hij staat wel gewoon aan en is op nog steeds zeer leesbaar niveau, wat ik nu heb is dus eigenlijk alsof het beeldscherm uit is en is niet leesbaar totdat ik er met licht op schijn
OK, dan is dat anders dan bij mijn MBA, die kan namelijk helemaal op zwart, en dan zou je dus kunnen denken dat er een probleem zoals bij jou is.

Volgens bij zijn er van die bootable (hardware) test distributies. wellicht daar eens mee proberen?

En wat ik al zei, drivers, bios, etc. updaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 05-10-2013 18:26 ]

• Themperror
Maar wat zou daarnaast nog het probleem kunnen zijn..

• Themperror
Fiber schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 18:21:
[...]

OK, dan is dat anders dan bij mijn MBA, die kan namelijk helemaal op zwart, en dan zou je dus kunnen denken dat er een probleem zoals bij jou is.

Volgens bij zijn er van die bootable (hardware) test distributies. wellicht daar eens mee proberen?

En wat ik al zei, drivers, bios, etc. updaten.
ik heb de bios geupdate naar de laatste versie toen ik de laptop kreeg (en die zijn al een tijd gestopt met de bios updates) dus dat zal denk ik niet veel uitmaken (zelfde versie naar zelfde versie) en riskeer alleen maar een bricked motherboard mee..
Verder zou driver updates ook weinig uithalen aangezien het probleem op zowel Win 7 en Ubuntu zich voordoet (externe monitoren werken wel nomaal)

Uhm verder kan ik atm geen hirens ofzo gebruiken dat zal ik latere dagen eens moeten proberen.. heb weinig hoop erop though..

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

FN + F7?

• Themperror
Haha, Ja allang geprobeerd, de verlichting toetsen + beeldscherm aan/uit toets hebben allebei geen zin, softwarematig werken ze gewoon, het heeft alleen geen effect op het beeldscherm zelf..

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Themperror schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 19:36:
[...]

Haha, Ja allang geprobeerd, de verlichting toetsen + beeldscherm aan/uit toets hebben allebei geen zin, softwarematig werken ze gewoon, het heeft alleen geen effect op het beeldscherm zelf..
Start eens een Live CD op van bijv. Ubuntu?

• Themperror
hostler schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 19:37:
[...]

Start eens een Live CD op van bijv. Ubuntu?
atm geen toegang toe, ben bij mijn vriendin dus dat kan ik niet proberen op dit moment, maar volgensmij doet ie het ook niet..

• Themperror
Okay, Ik heb Hirens Boot CD geprobeert, backlight doet het hier gewoon in Mini Windows XP en de rest..

waarom doet ie het dus niet in Windows 7 en Ubuntu.. raadsels.. raadsels..

• Themperror
(bump vanwegen oudere topic)

• Themperror
nog een bump op hoop van een fix.., google zegt alleen dingen over kapotte LCD-Inverters wat hier dus niet het geval is..

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Zoals al eerder gevraagd is... Wat doet een clean install?
Desnoods wissel je eerst de HDD van je laptop om ffies te testen.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Themperror
Quadradial schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:40:
Zoals al eerder gevraagd is... Wat doet een clean install?
Desnoods wissel je eerst de HDD van je laptop om ffies te testen.
een clean install van windows/ubuntu zal het waarschijnlijk fixen, dit is however geen optie aangezien ik deze laptop voor stage gebruik en alles dat ik moet her-installeren veel te veel tijd gaat kosten,

externe monitors werken gewoon (dus geen grafische kaart probleem)
monitor werkt gewoon in de bios / Hirens Boot disk / Ubuntu Live CD/USB
monitor werkt niet in Windows of Ubuntu

Is er ergens een optie in windows/ubuntu om backlight te forcen?

mijn C++ is non-existant (ken alleen C# en Java)
maar is het mogelijk om via
MSDN: Backlight Control Interface (Windows)
de backlight te benaderen en daarmee de backlight aan te forcen? (Ik vermoed dat dit softwarematig een probleem is)

dat is dat wel niet de goede library/API die atm nodig is.. maar ik kan de juiste die ik paar dagen geleden gevonden had niet vinden.

• Themperror
Effe nog ergens anders om hulp gevraagd..

http://boards.4chan.org/g/res/37251124#p37251154

deze gast lijkt te weten wat het probleem zou kunnen zijn..

• Themperror
Themperror schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:25:
Effe nog ergens anders om hulp gevraagd..

http://boards.4chan.org/g/res/37251124#p37251154

deze gast lijkt te weten wat het probleem zou kunnen zijn..
Bump, topic heeft niks geholpen, gast had het blijkbaar verkeerd begrepen

Pagina: 1