Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Eindelijk heb ik een redelijk budget bij elkaar, en is het tijd om een home cinema set aan te schaffen/samen te stellen.
Ik loop echter tegen een aantal punten aan waarover ik graag advies van anderen krijg.

De situatie is als volgt:

De verhouding films/muziek is momenteel ongeveer 60/40. Muziek die wij luisteren loopt uiteen van top 40 tot jazz en tot hiphop/rap en dance. Veel muziek staat op cd's maar ook veel staat als flac bestand opgeslagen op mijn NAS. Tot slot luisteren we ook beiden veel via Spotify.

Mijn budget is ongeveer € 1.200,-

Op de receiver moet het volgende worden aangesloten:
  • Humax 5200C
  • Xbox 360
  • Dune 101
Vervolgens moet de receiver worden aangesloten op mijn Panasonic ST60.

Tevens wil ik er spotify op af kunnen spelen en bij voorkeur ook muziek die op mijn NAS staat.
Alles is bedraad aangesloten op het netwerk.

Tot slot heb ik de beperkende factor dat mijn vriendin alles graag in het wit heeft.
Eigenlijk is het haar allemaal een beetje om het even, ze hoort de verschillen wel, maar verder interesseert het haar niet, het moet alleen gemakkelijk te bedienen zijn.

Plattegrond ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n94/dj_jari/Plattegrond.png

Recht voor de bank hangt de tv, aan de linkerkant van de bank is 70 cm ruimte en aan de rechterkant is 50 cm ruimte.

Vandaag bij hificorner op bezoek geweest en een aantal merken beluisterd, mij bevielen de Q acoustics Concept 20 erg goed. Tevens de 2010i en 2020i beluisterd, bevielen ook goed, maar niet zogoed als concept 20. Tot slot vond mijn vriendin de Dali Zensor 1 ook mooi en goed klinken. Ik vond deze ook goed, deze zijn ook een stukje voordeliger.

Tevens een tweetal receivers van Marantz bekeken, verkoper raade mij een SR7007 aan, volgens hem een erg goede receiver en nu erg voordelig aangezien deze versie eruit gaan. Tevens de SR6007 bekeken.

Zelf ben ik van plan om nog een wat uitgebreidere luistersessie te plannen als het wat rustiger is.

Vragen:
Mijn vriendin wil eigenlijk geen staande speakers aan de voorkant, aan de achterkant mag dat van haar wel (discussie is nog niet helemaal voorbij). Heeft dat wel nut?

Ik denk er over na om te starten met een receiver en frontspeakers, eventueel met center speaker erbij om vervolgens als er weer meer budget is, dat weer uit te breiden. Wat is hierin verstandig?

Wat is de ideale indeling, gezien de vorm van de kamer voor bv de positionering van een subwoofer en overige speakers.

Heb ik een zware receiver als de SR7007 nodig en wat zijn precies de voordelen van deze versie ten opzichte van de SR6007?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Veel vragen in je OP; hierbij mijn gedachten:

Je hebt best een aardig budget om mee te werken; of het genoeg is om direct voor 5.1 te kunnen gaan is afhankelijk van de keuzes die je maakt. Naar mijn mening kun je beter met minder starten en wel betere spullen kopen.

Het lijkt me in ieder geval handig om een receiver te nemen die netwerkfunctionaliteit heeft, gezien je wensen. Beide genoemde Marantz modellen hebben dit aan boord. Of je voor de 7007 of 6007 moet gaan... Heb je het er voor over? Eerst genoemde model is krachtiger, uitgebreider, etc. Is gewoonweg een trapje hoger in de productlijst. Is het nodig? Zelf denk ik van niet. Heb zelf de 6007 staan en ben er erg tevreden over.

Vloerstaanders zijn in ieder geval wel de beste keuze, zeker als je muziek luisteren ook belangrijk vindt. Maar om ze achter te plaatsen... dat gaat in mijn ogen niet werken. De fronts zijn het belangrijkste dus zorg er voor dat daar je vloerstaanders staan.

• dj_jari
Ik deel je gedachten over met minder maar betere spullen te starten.

Prijsverschil tussen beide modellen is ongeveer €200, opzich niet heel veel, maar ik heb een beetje het idee dat het overkill is voor bij mij in huis. Komende week ook maar eens beluisteren of ik wel verschil hoor.

Als het aan mij ligt komen er wel vloerstaanders, maar goed, ik ben niet de enige in huis. Ik ben nu een rondkijken naar kleinere vloerstaanders, wellicht dat die wel door de goedkeuring heen komen.

• S1NN3D
  • Niet online
Probeer je speakers niet op de looks maar op de sound uit te zoeken. Elk merk/type klinkt anders. Ga zeker in een hifi zaak luisteren en neem je vriendin mee. Uiteindelijk zijn wij zelf destijds toch met de set naar huis gegaan die het mooiste klonk en niet die het mooiste waren om te zien.

• dj_jari
Dat gaat ook zeker gebeuren, gisteren al even bij samen bij hificorner hier in Groningen geweest. Dinsdag ga ik waarschijnlijk weer, om wat uitgebreider te gaan luisteren.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

dj_jari schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:22:
Prijsverschil tussen beide modellen is ongeveer €200, opzich niet heel veel...
Persoonlijk vind ik 200 euro een behoorlijk bedrag als je kijkt naar het totaal budget van 1200 euro. Tevens ben ik ook nog steeds van mening dat je voor de beste kwaliteit meer geld in speakers kan steken dan in de versterking en met 1200 euro is 700 euro voor een receiver dan niet de juiste keuze. Ik zou eerder 300 - 400 aan een receiver uitgeven en dan de rest aan speakers. Let op dat je ook nog dingen als kabels nodig hebt en dat snoept ook wat budget weg, al is het maar 50 euro.

Betreffende vloerstaanders als rear: het is zeker mogelijk en met bepaalde bronnen kan het meerwaarde hebben. Maar met films is het puur voor effecten en dan is zelfs een kleine speaker al voldoende. Met muziek heb je er vooral wat aan als je SACD- of DTS CD's hebt (of een andere vorm van 5.1 muziek). Ik ben zelf voor vloerstaanders achter gegaan omdat deze qua kleur meer pasten bij de rest en de totaalprijs niet ver af lag van de monitor met originele stand. Het was meer een combinatie van diverse factoren. Vloerstaanders alleen als rear neerzetten om te compenseren voor kleine fronts zou ik zeker niet doen, daar bereik je niets mee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dj_jari
Daar heb je zeker een punt, ik denk dat ik die 7007 in ieder geval laat schieten. Reden dat ik er toch naar keek is de toekomst. Ik kan beter nu 200 euro meer investeren, dan dat ik dat later mis en een geheel nieuwe receiver moet aanschaffen.
De SR6007 voldoet ook aan mijn wensen wat betreft netwerk/airplay/spotify, dus ik ga die eerst eens beluisteren. Ik zal echter ook nog eens kijken naar modellen van Denon/Yamaha/Onkiyo.

Vloerstaanders als rearspeakers laten we gaan, ik ga nog een poging doen om mijn vriendin om te praten :-)

Wat raden jullie aan als start? 2 frontspeakers en een centerspeaker of 2 fronts in combinatie met een subwoofer?

En werkt een receiver met Netflix samen, als dat wordt afgespeeld vanaf de TV?

[ Voor 11% gewijzigd door dj_jari op 06-10-2013 21:21 ]

• S1NN3D
  • Niet online
De keuze voor een center of subwoofer zou ik laten afhangen van de fronts die je gaat kopen. Wanneer je vriendin er echt niet mee kan leven om voor vloerstaanders te gaan is de volgende mogelijkheid een setje boekenplankspeakers. Aangezien deze t.o.v. vloerstaanders tekort komen in het "laag" zou het dan handig zijn om een sub er bij te plaatsen om dit op te vangen. Nadeel is wel dat een goede sub prijzig kan zijn.

Je hebt een moderne tv en in combinatie met een moderne receiver kun je gebruik maken van ARC dus het geluid van Netflix op je tv zal dan naar mijn verwachting geen probleem moeten zijn.

• dj_jari
Ik denk dat die vloerstaanders er wel gaan komen, heb met karton laten zien hoe groot zo'n speaker ongeveer is en dat viel in de woonkamer toch wel mee. Plus dat ze mij momenteel probeert te chanteren :-) Ik vloerstaanders, zij een industriële lamp.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

dj_jari schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 16:55:
Vragen:
Mijn vriendin wil eigenlijk geen staande speakers aan de voorkant, aan de achterkant mag dat van haar wel (discussie is nog niet helemaal voorbij). Heeft dat wel nut?
Nutteloos. Hét voordeel van vloerstaanders is dat ze dieper gaan maar aan de achterkant wordt geen bas weergegeven.
Ik denk er over na om te starten met een receiver en frontspeakers, eventueel met center speaker erbij om vervolgens als er weer meer budget is, dat weer uit te breiden. Wat is hierin verstandig?
Eerst vaststellen hoeveel je er in totaal aan uit wil geven en/of wat je wil bereiken qua geluid, dan kun je beslissen of je voor 1200e een set koopt die volledig aan je eisen voldoet of die je in delen op moet bouwen omdat je met 1200e niet direct kan krijgen wat je wil.
Heb ik een zware receiver als de SR7007 nodig en wat zijn precies de voordelen van deze versie ten opzichte van de SR6007?
Wat is het prijsverschil? Ik ken de receivers niet uit m'n hoofd maar ik vermoed dat het vooral in de versterking zit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• dj_jari
Wat is het prijsverschil? Ik ken de receivers niet uit m'n hoofd maar ik vermoed dat het vooral in de versterking zit.
Prijsverschil is € 200,-
Verkoper gaf aan dat het o.a. zit in versterking per kanaal wat de SR7007 wel heeft en de 6 niet.

• JT

JT

VETAK y0

Ik zou blind willen luisteren denk ik :P Op papier een flink verschil, in de praktijk is het wellicht totaal anders.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• dj_jari
Gisteren uitgebreid geluisterd. Voorkeur voor vloerstaanders is toch wel de Q acoustics 2050i of de Kef IQ17/90
Daarbij komt nog dat ik mijn vriendin zover moet krijgen om die in huis te krijgen :-)
Anders worden het de concept 20's

Nu blijft nog de receiver over. De SR7007 is door de prijs afgevallen. Ik wil hier max € 500 aan uitgeven.
De bovenstaande speakers heb ik beluisterd via een SR6007.
Volgens de verkoper is die niet lang meer beschikbaar voor die prijs, zijn er nog andere modellen die in dezelfde prijsrange zitten en ook goed zijn.

Via de prijswatch zie ik een Denon AVR-2311 en o.a. een Yamaha RX-V671 langskomen. Wat zouden jullie aanraden?

• S1NN3D
  • Niet online
Heb zelf ook de SR6007 staan en deze bevalt me prima. Toen ik deze kocht was deze al een paar honderd euro goedkoper (waar ik toen wel blij mee was) dan de introductieprijs maar de € 500 die er nu nog voor gevraagd wordt, is helemaal een mooie deal. Ik denk dat het lastig wordt om in deze prijsklasse een betere receiver te vinden.

De Denon AVR2311 is ook geen verkeerde machine. Is wel iets ouder, wat op zich niet slecht hoeft te zijn, maar heeft geen netwerkfunctionaliteit. Yamaha RX-V671 is ook iets ouder maar heeft wel een netwerkaansluiting.

Als ik moest kiezen uit je lijstje, zou ik weer voor de SR6007 gaan.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dj_jari schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:34:
Nu blijft nog de receiver over. De SR7007 is door de prijs afgevallen. Ik wil hier max € 500 aan uitgeven.
De bovenstaande speakers heb ik beluisterd via een SR6007.
Volgens de verkoper is die niet lang meer beschikbaar voor die prijs, zijn er nog andere modellen die in dezelfde prijsrange zitten en ook goed zijn.
De SR6007 is voor dit bedrag gewoon erg goed geprijsd en qua prijs/kwaliteit zou het mijn keuze zijn. Je ziet het wel vaker dat oudere modellen van Marantz tegen spotprijzen weg worden gedaan. Andere merken zakken ook in prijs, maar wel een stuk minder dan Marantz dat doet. De AVR-2311 is qua positionering wel gelijk aan de 6000-serie van Marantz, maar wel weer een jaar ouder.

Mail anders eens naar Marcel van HCHiFi, die heeft soms belachelijk goede prijzen voor Marantz en Denon-apparatuur.

• dj_jari
FeaR schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:22:
[...]
Mail anders eens naar Marcel van HCHiFi, die heeft soms belachelijk goede prijzen voor Marantz en Denon-apparatuur.
Thx beiden! Netwerkfunctionaliteit wil ik perse hebben, dus dan is de keuze makkelijk.
En Marcel ga ik een mail sturen!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

FeaR schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:22:
[...]

De SR6007 is voor dit bedrag gewoon erg goed geprijsd en qua prijs/kwaliteit zou het mijn keuze zijn. Je ziet het wel vaker dat oudere modellen van Marantz tegen spotprijzen weg worden gedaan. Andere merken zakken ook in prijs, maar wel een stuk minder dan Marantz dat doet. De AVR-2311 is qua positionering wel gelijk aan de 6000-serie van Marantz, maar wel weer een jaar ouder.

Ik vind dat nog zwaar tegenvallen als je kijkt naar hun budget receivers. De Denon AVR-X500 is daar bijna dubbel zo duur als mijn aankoop. Of is dat zo ver omlaag te krikken met een babbeltje?

Hetzelfde met andere producten, zoals de Wharfedale Diamond 10.CC die gauw €50,- duurder is

[ Voor 9% gewijzigd door Chris van der G op 09-10-2013 12:36 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Chris van der G schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:31:
[...]
Ik vind dat nog zwaar tegenvallen als je kijkt naar hun budget receivers. De Denon AVR-X500 is daar bijna dubbel zo duur als mijn aankoop. Of is dat zo ver omlaag te krikken met een babbeltje?

Hetzelfde met andere producten, zoals de Wharfedale Diamond 10.CC die gauw €50,- duurder is
Probeer je echt alles onderuit te halen wat ik zeg? Jouw aanschaf van de X500 was door een niet kloppende prijs op de website, dat heb je zelf gezegd. Vervolgens haal ik duidelijk "soms" aan in mijn post, oftewel HCHiFi is niet altijd goedkoper. En als laatste haal je een speaker aan terwijl ik het over Denon en Marantz heb.

En betreffende dat zwaar tegenvallen:
Als ik bij Marcel maanden geleden al een Denon AVR-X4000 kon halen voor 995 euro terwijl die overal nog 1300 euro was noem ik dat een goede deal. Als hij aanbiedingen heeft ben ik nog geen één winkel tegengekomen die met de prijs mee kan gaan.

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

FeaR schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 13:32:
[...]

Probeer je echt alles onderuit te halen wat ik zeg? Jouw aanschaf van de X500 was door een niet kloppende prijs op de website, dat heb je zelf gezegd. Vervolgens haal ik duidelijk "soms" aan in mijn post, oftewel HCHiFi is niet altijd goedkoper. En als laatste haal je een speaker aan terwijl ik het over Denon en Marantz heb.

En betreffende dat zwaar tegenvallen:
Als ik bij Marcel maanden geleden al een Denon AVR-X4000 kon halen voor 995 euro terwijl die overal nog 1300 euro was noem ik dat een goede deal. Als hij aanbiedingen heeft ben ik nog geen één winkel tegengekomen die met de prijs mee kan gaan.
Hoho, rustig. Was niet aanvallend bedoeld.
Mijn aankoop was niet alleen daar, maar elders in een aantal winkels ook een heel stuk goedkoper. Het viel me alleen op en daarom meldde ik het om te weten of er dus mogelijkheden waren. In mijn ogen viel het zwaar tegen, waardoor ik dus vroeg of dat mogelijk was omlaag te krikken.

Ik bekeek gewoon de website in het algemeen en zag dat de eerste paar producten die ik aanklikte (en ook een aantal receivers) een stuk duurder waren dan ergens anders.

Sorry als het dan een beetje offensief over kwam dan :X

PS: En hoezo "echt alles"? Ik heb in tijden lurken veel van je meegenomen, vooral in mijn volgende aankoop voor een subwoofer.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris van der G op 09-10-2013 13:45 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• dj_jari
Inmiddels de Sr6007 laten vastleggen bij hificorner, Marcel kon hem niet meer leveren. Mijn vriendin mag nog kiezen welke kleur ze wil.

Nu rest nog de taak haar te overtuigen van vloerstaanders, mijn voorkeur gaat uit naar de Q acoustics 2050i's of de Kef IQ90's. Mocht dat echt niet doorgaan, dan worden het de concept 20's.

• dj_jari
Het is uiteindelijk toch de Dali zensor 5 geworden, in combinatie met een Marantz sr6007.
Mijn vriendin vond deze wel mooi, en ook wat beter klinken dan de concept 20.

Woensdag komt alles:-)

• Ronin_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 08:42
Top keuze! Natuurlijk is horen belangrijker dan ... maar een fotootje zou ik toch wel willen zien van de set-up. dus moest je dat nog willen doen zou fijn zijn.

Geniet van je aanwinst!

• dj_jari
Gaat goed komen. Nieuwe tv kast gaan we ook nog laten maken. Nog een beetje puzzelen wat we precies willen wat betreft breedte/laatjes of kastjes enz.
Tv gaat dan ook nog aan de muur.

• JT

JT

VETAK y0

Veel plezier ermee :) Altijd prettig als iemand even laat weten wat het is geworden.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1