Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies CPU cooler Mini-itx systeem (Fractal Node)

Pagina: 1
Acties:

• GetterRobo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-07-2021
Hallo,

Even mijn ervaring delen mbt de BBG van september. Na het doornemen heb ik besloten om een nieuw systeem samen te stellen. Keuze is gevallen op een mini-itx ivm de SFF en de performance die ik nodig heb.

Mijn oude setup dateert van 2008 (CoreDuo) en die bak gebruik ik voornamelijk voor:
- photoshop (huis, tuin en keuken gebruik)
- diablo, company of heroes en starcraft (geen fps, wordt ik zeeziek van)
- office

Het is de Mini-itx systeem geworden zonder de videokaart. Momenteel vindt ik de I5-4430 voldoende, indien nodig kan ik later nog een kaart in steken.

Hiervoor heb ik niet eerder een systeem in elkaar gezet. Het ging vrij snel, was ongeveer 1,5 uur bezig.

Een vraag mbt de stock cpu cooler. Volgens mij hoor ik die het meest, de casefans en de voeding zijn fluisterstil. Voordat ik een aftermarket cooler ga aanschaffen, graag advies welke voldoende koelt en stil is.

Zit te denken aan luchtgekoeld (Noctua) of watergekoeld (Corsair H80).
Aangezien er later misschien een videokaart toegevoegd wordt. Welke past in dit systeem? Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Beide lijken mij erg overdreven, gewoon een relatief simpele koeler van 30/40 euro moet er gemakkelijk de CPU onhoorbaar stil laten koel kunnen houden, als je de CPU fan temperatuur gestuurd laat draaien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• GetterRobo
ok, ik had deze in gedachte:

pricewatch: Noctua NH-U9B SE2

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 19:51
Erhm. Je koopt een mini-itX moederbrodje en je gaat daar een kanon van een cooler opzetten... mini-itx is hoofdzakelijk ontwikkeld om in kleine behuizingen geplaatst te worden (kan natuurlijk wel in een atx behuizing) Zoals gezegd is een simpele (stock) cooler voldoende..

Heb je al eens geprobeerd om de bios te updaten en mogelijk de fanspeed in de bios aan te passen? Een i5 kan makkelijk stil zijn, ook met de stock cooler..

[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 05-10-2013 13:45 . Reden: typo ]

• GetterRobo
Bios update gedaan, fanspeed laat ik liever automatisch staan.

Ondertussen verder gezocht:
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Wellicht dat andere tweakers ervaring hebben met een aftermarket cooler in een Fractal?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar misschien is dit wel wat.
pricewatch: Zalman CNPS7700-Cu
GetterRobo schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 14:54:
Bios update gedaan, fanspeed laat ik liever automatisch staan.

Ondertussen verder gezocht:
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Wellicht dat andere tweakers ervaring hebben met een aftermarket cooler in een Fractal?
Ben wel van plan binnenkort een R4 te kopen, maar nu moet ik je dat antwoord schuldig blijven ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Thomg op 05-10-2013 15:35 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ikzelf ga voor een vergelijkbare build (node304, 4670 +GPU)waarschijnlijk voor een gelid tranquillo.

Beter koop je een tower model koeler die gebruik maakt van de airflow in de case.

Zo'n top-down ding koelt voor geen meter in een node304 als ik in dit topic kijk. http://www.overclock.net/...node-304-owners-club/1070.

Ga zelf overigens eerst proberen een mugen 2 erin te modden (die middelste dwarsbalk aan de bovenkant is demontabel, helaas werlies ik dan de hdd caddy's)

Edit.

Ga je voor een dedicated GPU? If so hou er dan rekening mee dat eigelijk alleen op Asus en Asrock mobo's een fatsoenlijke koeler past (door de rare plaatsing van de socket bij MSI/GB itx borden zit je GPU snel in de weg, Asrock Asus plaatsen hem meer centraal)

[ Voor 20% gewijzigd door eL_Jay op 05-10-2013 15:43 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens mij is er aardig wat ruimte beschikbaar (vooral de hoogte in);
productreview: Fractal Design Node 304 Zwart review door Foritain

Testing, one, two ...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

eL_Jay schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:40:
Zo'n top-down ding koelt voor geen meter in een node304 als ik in dit topic kijk. http://www.overclock.net/...node-304-owners-club/1070.
Dit slaat natuurlijk nergens op, er zitten 3 casefans bij. Over het algemeen hebben top down koelers wel extra casefans nodig om de hete lucht er ook daadwerkelijk uit te halen, wat hier dus ook gebeurd.

"
Tower CPU coolers, up to 165 mm tall
"

En je wilt blijkbaar stile? Gelid Tranquilo rev 2.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 05-10-2013 15:46 ]

• GetterRobo
In de tussentijd heb ik enkele testjes gedaan. Heb heel even de cpu ventilator uitgeschakeld, dus alleen de casefans en de voeding.

Wat blijkt: het is niet stiller geworden.

De stock cooler is inderdaad voldoende voor het koelen en is nauwelijks te horen:
Temperaturen idle: 33 C
CPU fanspeed: 1500 rpm

Temperaturen load: 49 C
CPU fanspeed: 1700 rpm

Het is de combinatie van de de casefans en de voeding. Momenteel ben ik er vrij aardig aan gewend.
Ik ging er vanuit dat de stock cooler de oorzaak is hiervan, bij de genoemde forums geven ze vaak de advies die standaard te vervangen door een aftermarket cooler.

Merci voor de reacties. Ik zal de Gelid Tranquilo rev 2 op m'n lijstje zetten als ik later een videokaart in ga proppen.
Pagina: 1