• mymac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-12-2025
De titel geeft het al aan; ik zoek een opvolger voor mijn huidige plasma TV.

Deze huidige TV heb ik nu een aantal jaar, maar ik wil eigenlijk als voorbereiding op de komst van de Xbox One een TV die 1080p kan handelen. Ik had de PS50C550 besteld, maar de C450 was dus per ongeluk geleverd. Ik heb hem kosteloos gehouden dus zo'n ramp was het niet, maar ik zoek nu dus toch iets beters. (Haast heb ik er echter niet mee, in tegenstelling tot m'n center speaker die is overleden…)

Mijn voorkeuren:

- Graag om en nabij de 50". Ik zit op 2,5 meter afstand en ik vind dit een fijne verhouding. Mocht iemand mij kunnen uitleggen dat een goed 42" paneel mij net zo gelukkig kan maken: Doen! Groter dan 51" hoeft echt niet. Door het schuine dak kan het niet groter en daarnaast vraagt de kijkafstand daar ook niet om.

- Plasma geniet mijn voorkeur. De TV komt op zolder te staan waar alleen een relatief klein raam zit wat ik kan verduisteren. Als ik Xbox of een film kijk is het dus altijd aan de donkere kant. Het nut om dan een LCD scherm aan te schaffen zie ik in mijn geval niet. Verbruik en warmte maken mij niets uit, daar zit ik nu ook mee.

- Een mooier design dan m'n huidige scherm. Dat rood is gewoon helemaal niks in mijn ogen, dus iets zonder kleur zou al een grote stap vooruit zijn. Daarnaast mag het luchtig zijn, zoals bijvoorbeeld de Sony KDL-50W656A.

- Geen hoge input lag. Ik speel toch vrij regelmatig een spelletje, uiteenlopend van FIFA tot Halo, CoD of Forza. Ik zou de verdeling uit m'n hoofd op 70/25/5 zetten, waarbij de 25% series of films betreft en de overige 5% voetbal op TV kijken is. Dit neemt niet weg dat ik geen waarde hecht aan het kijken van een film, ik doe dat alleen nooit als ik alleen op zolder zit.

- Geen Smart TV of 3D. Als het er op zit, oké, maar het hoeft absoluut niet. Ik wil enkel een goed 2D beeld. Apps boeien mij niks, ik heb er een Mac mini aan hangen als HTPC en dat is voldoende.

- Ik zou dolgraag een Panasonic Viera TX-P50VT60E (of VT50) willen, maar ik vind 1600/1300 euro toch veel geld voor een TV in mijn huidige situatie. Als het écht zoveel beter is dan alle andere opties hoor ik het graag. Het beoordeelt vrij lastig in een Media Markt met wat demo materiaal in plaats van m'n eigen spul, dus dat blijft altijd deels gissen. Het one sheet of glass design is echter schitterend, dus alleen daarvoor zou ik 'm al zo neer willen zetten.

Echter vraag ik me toch ergens af of het misschien juist wél verstandig is om zo'n high-end model aan te schaffen. Er is dan weinig/niks beters, dus kan ik er zeker 5 jaar mee vooruit. Over 8 jaar komt pas een nieuwe generatie consoles en veel films in 4k zijn er nu toch niet, dus dan zit ik voorlopig gebakken. Meer vragen dan antwoorden bij mezelf dus!

Kortom:

- ± 50"
- Strak design (lekker subjectief…)
- Plasma
- Geen hoge input lag
- €600-1000

Ik hoor graag jullie suggesties, tips en voor- en tegenargumenten voor het een of ander!

Wat mij wel eventueel wat lijkt:
Samsung PS51F5000
Panasonic PS50ST60E
Vooral deze laatste lijkt me wel wat. Reviews zijn lovend, zwartwaarden zijn goed en het design staat me aan. Echter wel een input lag van 80ms las ik.
Samsung heeft ook een F5500 variant welke 3D heeft in tegenstelling tot de F5000. De F5500 is net zo duur als de Panasonic, maar heeft functies die ik niet hoef te hebben. Als de F5000 van dezelfde kwaliteit is, is dat een zeer goede mogelijkheid voor zo'n prijsje.

[ Voor 7% gewijzigd door mymac op 05-10-2013 11:20 ]