Fout in hardware acceleratie?

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:07
Beste Tweakers,

Heb een probleem met mijn laptop. Kort gezegd gaat het erom dat Windows op de een of andere manier de CPU inzet voor GPU taken, waardoor de laptop én erg warm wordt, én gaat haperen, doordat de CPU dit niet aankan. In het bijgevoegde screenshot is te zien dat bij het afspelen van een 720p trailertje in Chrome de CPU op een volle 100% loopt, met haperend beeld in het fragment als gevolg, en de GPU eigenlijk niets doet - de klok loopt op de idle snelheid en de belasting komt niet boven de 15%. Uiteraard is Coolsense uitgeschakeld, én is via AMD VCC de CPU klok vast gezet op max (1650 MHz).

Graag zou ik weten wat ik hieraan kan doen; de hardware is an sich zo enorm beroerd nog niet, maar puur door een optimalisatieprobleem, dat lijkt het, wordt de gebruikservaring behoorlijk verknoeid.

Specs:
HP Pavilion Dm1-4000SD
11.6" op 1366x768
AMD Fusion E-450 (dual core) op 1.65 GHz
AMD Radeon HD6320 (integrated) op 650 MHz (turbo)
4 GB DDR3 @ 1066 MHz
500 GB HDD
Win 7 Premium x86

Aparte is dat probleem zich bij de meeste games juist niet voordoet; dan is in GPU-Z terug te zien dat de grafische chip wel gewoon netjes hard aan het werk is.

Alvast bedankt, ik hoor het graag.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1z1d7h3.png

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar toch, heb je al gekeken of hardware acceleratie überhaupt aan staat? Rechtermuisknop, settings, accel.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is 't niet gewoon Flashplayer die het zaakje aan't warmstoken is?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Bij sommige (of misschien veel) combinaties van OS, GPU, grafische drivers, browser en Flash plugin lijkt hardware-acceleratie gewoon niet te werken. Met mijn Asus E-450 laptopje krijg ik in Firefox nog geen SD-flimpje zonder haperingen afgespeeld (ondanks dat hardware-acceleratie aan staat), terwijl in IE zelfs 1080p vloeiend speelt.

• MuFFIN 007
Thomg schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 02:57:
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar toch, heb je al gekeken of hardware acceleratie überhaupt aan staat? Rechtermuisknop, settings, accel.
Staat aan, eigenlijk altijd.
wimmel_1 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 03:08:
Is 't niet gewoon Flashplayer die het zaakje aan't warmstoken is?
Allicht, maar dat is dus het probleem niet. Flash player mag de boel best warmstoken, maar dan graag GPU ipv CPU.
evEndzhar schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:18:
Bij sommige (of misschien veel) combinaties van OS, GPU, grafische drivers, browser en Flash plugin lijkt hardware-acceleratie gewoon niet te werken. Met mijn Asus E-450 laptopje krijg ik in Firefox nog geen SD-flimpje zonder haperingen afgespeeld (ondanks dat hardware-acceleratie aan staat), terwijl in IE zelfs 1080p vloeiend speelt.
Dit is dus precies wat ik heb! Bij mij is het in IE ook veel minder.. Maar hoe kan ik dit oplossen??

EDIT;

Het lijkt wel een complot te zijn, gewoon niemand op het hele internet die een oplossing heeft. Het begint er op te lijken dat AMD / Google / Adobe een naaicontractje hebben gesloten.. Ik wil dit gewoon oplossen!!

MSDN: AMD E-450 chip and netflix HD playing issue

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2262612

[ Voor 22% gewijzigd door MuFFIN 007 op 06-10-2013 01:21 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt me een Chrome probleem, firefox werkt uitstekend, heb het terug afgezet, zit niet graag naast een stofzuiger.

Heb trouwens nog een foutin Chrome tegengekomen die ze blijkbaar niet willen/kunnen fixen: download snelheid word gelimiteerd tot max 600kBs (75Mbps is de verbinding), zelfde pc zelfde bestand zelfde server Firefox of IEX == full speed :| enigste oplossing dat werkt is Chrome terug installeren, ja daag.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan proberen Chromium of Chrome Canary te gebruiken, ik gebruik het laatste nadat ik me kapot ergerde aan de brakke reactietijd van Chrome.

• MuFFIN 007
Thomg schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:57:
Je kan proberen Chromium of Chrome Canary te gebruiken, ik gebruik het laatste nadat ik me kapot ergerde aan de brakke reactietijd van Chrome.
Chrome Canary maakt geen verschil, 720p trailertje afspelen zorgt voor 100% CPU load, temperatuur van 75 graden, en korte freezes in de video, Soms loopt het GPU gebruik wat op, richting 20%, maar zakt binnen 5 seconden weer terug naar bijna nul. Het lijkt echt de omgekeerde wereld, de CPU doet wat de GPU zou moeten doen..

Ik ga nu FireFox nog even testen..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33

• MuFFIN 007
Firefox biedt nauwelijks verbetering; net als IE lukt het hier net om het vloeiend te draaien maar wel met veel kabaal, warmte, en 97% load.

Het KLite Mega codec pack, zoals als oplossing aangedragen in de gelinkte review, lost misschien problemen op bij offline afspelen, maar helpt helaas geen moer bij het streamen in de browser. Dezelfde ellende nog steeds.

Iemand nog een idee wat het proberen waard is? Het maakt me niet uit welke browser werkt, maar ik wil gewoon een internet clip kunnen kijken zonder dat mijn CPU gebruik richting de 100 gaat..

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Bij youtube kan je proberen om de HTML5 player te gebruiken. Deze is wel wat zwaarder dan de flash player maar kan zijn dat de acceleratie hier wel op werkt.

Trouwens ik ben geen fan van codec packs, in principe zou je alles met VLC of met MPC-HC kunnen afspelen zonder problemen. Ik raad je dus ook aan om alle packs te deinstaleren :P.

Nog een tip, om ervoor te zorgen dat de videoversnelling in alle gevallen goed werkt moet je minimaal 256mb of 512mb geheugen hiervoor toewijzen in de bios aan je grafische kaart (in het geval van de E350 en E450). Dit heb ik ook moeten doen voordat alles goed draaide op mijn E350 icm OpenElec en XBMC.

Nog een ding, zorg ervoor dat de applicatie die de fimpjes afspeelt (je browser in dit geval) de enige is die de videokaart gebruikt. Op mijn desktop kan het wel eens voorkomen dat doordat andere applicaties gebruik maken van mijn videokaart dat filmpjes niet soepel afspelen, deinterlacing werkt dan niet goed en het ziet er schokkerig uit.

• MuFFIN 007
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 00:35:
Bij youtube kan je proberen om de HTML5 player te gebruiken. Deze is wel wat zwaarder dan de flash player maar kan zijn dat de acceleratie hier wel op werkt.

Trouwens ik ben geen fan van codec packs, in principe zou je alles met VLC of met MPC-HC kunnen afspelen zonder problemen. Ik raad je dus ook aan om alle packs te deinstaleren :P.

Nog een tip, om ervoor te zorgen dat de videoversnelling in alle gevallen goed werkt moet je minimaal 256mb of 512mb geheugen hiervoor toewijzen in de bios aan je grafische kaart (in het geval van de E350 en E450). Dit heb ik ook moeten doen voordat alles goed draaide op mijn E350 icm OpenElec en XBMC.

Nog een ding, zorg ervoor dat de applicatie die de fimpjes afspeelt (je browser in dit geval) de enige is die de videokaart gebruikt. Op mijn desktop kan het wel eens voorkomen dat doordat andere applicaties gebruik maken van mijn videokaart dat filmpjes niet soepel afspelen, deinterlacing werkt dan niet goed en het ziet er schokkerig uit.
HTML5 biedt helaas geen enkele verbetering. In Chrome (Canary) gaat 720p ongeveer met 1 frame per sec.

Dat geheugen toewijzen lukt bij mij niet, gaat om een HP laptop, dus fabrieks BIOS. OEM Bios = niets aan kunnen passen, er is dan ook niets te vinden over geheugentoewijzing voor de grafische chip.

Laatste wat je noemt spreekt voor zich, maar dat is juist niet het probleem. De GPU wordt namelijk helemaal niet belast, niet door de afspelende browser, en ook niet door andere programma's. Ook al ben ik druk bezig met multitasken, Spotify, en andere zaken, komt de GPU niet boven de 10 a 20 procent uit.

Het zit er nog niet tussen mensen, ik zoek intussen natuurlijk ook verder, maar ik hoor graag aanwijzingen richting een oplossing!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het zou me niks verbazen als je er een ubuntu live cd in doet en boot dat je wel normaal flash filmpjes kan kijken zonder dat alles niet werkt. Misschien moet je dan wel de nieuwe AMD drivers downloaden voor linux.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ik heb dezelfde (enige verschil Win7x64) laptop en er lijkt toch echt iets niet te kloppen want ik heb dit niet.

Ik kan 720p makkelijk draaien met Flash in Chromium. Flash zelf gebruikt dan 30-40% CPU en 20-30% GPU, dat laatste zie ik alleen in Openhardware monitor en daarin springt het steeds op nul. Dus wat die CPU/GPU combi precies uitleest is wat betreft de GPU video-engine misschien niet altijd betrouwbaar, hij doet het echt wel!
Ook 1080p is hier te doen. De temperatuur loopt wel op tot ongeveer 70°C en dan begint deze laptop oncomfortabel veel lawaai te maken.

Dus hardwarematig moet het op zich kunnen en dan is het waarschijnlijk een software probleem. Aangezien je met games geen problemen heb denk ik dan aan Chrome en/of Flash zelf en niet zozeer aan de video driver. Doe een schone installatie van die twee en kijk of dat beter gaat.

• MuFFIN 007
noguru schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:36:
Ik heb dezelfde (enige verschil Win7x64) laptop en er lijkt toch echt iets niet te kloppen want ik heb dit niet.

Ik kan 720p makkelijk draaien met Flash in Chromium. Flash zelf gebruikt dan 30-40% CPU en 20-30% GPU, dat laatste zie ik alleen in Openhardware monitor en daarin springt het steeds op nul. Dus wat die CPU/GPU combi precies uitleest is wat betreft de GPU video-engine misschien niet altijd betrouwbaar, hij doet het echt wel!
Ook 1080p is hier te doen. De temperatuur loopt wel op tot ongeveer 70°C en dan begint deze laptop oncomfortabel veel lawaai te maken.

Dus hardwarematig moet het op zich kunnen en dan is het waarschijnlijk een software probleem. Aangezien je met games geen problemen heb denk ik dan aan Chrome en/of Flash zelf en niet zozeer aan de video driver. Doe een schone installatie van die twee en kijk of dat beter gaat.
Apart! Heel veel mensen met deze hardware combi lijken er wel last van te hebben, gezien het aantal onbeantwoorde vragen via Google. Het moet inderdaad iets softwarematigs zijn, want een 720p / 1080p fragment via VLC is peanuts, dat gaat allemaal heel makkelijk. Ik draai Black Ops op high settings, ook geen probleem. Hardwarematig moet het allemaal makkelijk kunnen, dat laat de lage load bij playback ook zien. Ik kom er dus alleen niet achter wat het is..

Chrome Canary bood bij mij geen verbetering, maar ik kan Chromium ook nog wel een keer proberen...

Catalyst draait nu op 13.1, ook die zal ik nog een keer updaten naar de laatste versie.

• noguru
MuFFIN 007 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:46:
[...]

Chrome Canary bood bij mij geen verbetering, maar ik kan Chromium ook nog wel een keer proberen...

Catalyst draait nu op 13.1, ook die zal ik nog een keer updaten naar de laatste versie.
Alle Chromium gebaseerde browsers zijn bijna hetzelfde, dan kan niet zoveel verschil maken. Chrome heeft een eigen ingebouwde Flash, de rest gebruikt dacht altijd de Adobe plugin. Daar kan verschil in zitten, Chrome met beide tegelijk is geen goed idee.

Ik draai de Catalyst die er fabriek af al op stond. Nooit iets aan gedaan....behalve een optie uitzetten die video's vloeiender liet afspelen want dat werkte averechts. Maar ik kan me niet herinneren dat ik daar met Flash last van had, dat was meer een algemeen iets.

• MuFFIN 007
noguru schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:05:
[...]

Alle Chromium gebaseerde browsers zijn bijna hetzelfde, dan kan niet zoveel verschil maken. Chrome heeft een eigen ingebouwde Flash, de rest gebruikt dacht altijd de Adobe plugin. Daar kan verschil in zitten, Chrome met beide tegelijk is geen goed idee.

Ik draai de Catalyst die er fabriek af al op stond. Nooit iets aan gedaan....behalve een optie uitzetten die video's vloeiender liet afspelen want dat werkte averechts. Maar ik kan me niet herinneren dat ik daar met Flash last van had, dat was meer een algemeen iets.
Wat valt er dan aan te doen?

Van AMD destijds ook al een bericht terug gehad dat de prestaties alleen met de originele drivers gegarandeerd zijn, maar dat lijkt onlogisch aangezien driver updates bij mij tot nu toe alleen maar tot versnellingen geleid hebben..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Merk toch wel een wereld van verschil tussen canary / chromium en chrome zelf, chrome voelt echt aan als een slak waar de anderen veel vloeiender en sneller reagerend zijn.

Hetzij dat de flash anders is, misschien maken ze wel gebruik van een beta flash driver versie :9

[ Voor 22% gewijzigd door Thomg op 07-10-2013 21:17 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:12
Dit gedoe begon nadat ik een 1920x1200 scherm nam...
Nu gaat het soms goed.
Een van de aanwijzingen van internet hielp wel.
FF zonder actieve flash minimaliseren; Dan chrome starten en in bijvoorbeeld youtube in de flashinstellingen de hardwareversnelling eerst uitzetten, en na opniew chrome starten deze weer aanzetten.
Dan FF maximeren en youtube bezoeken.
Toen was de cpu-usage veel lager.
Trouwens als youtube niet het scherm heeft maar een van de andere tabs, dan werkt het vaak ook goed...

Dit op AMD Athlon 64 X2 4050e (igpu= 3200)

gewaarwordingshorizon

• MuFFIN 007
beascob schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:36:
Dit gedoe begon nadat ik een 1920x1200 scherm nam...
Nu gaat het soms goed.
Een van de aanwijzingen van internet hielp wel.
FF zonder actieve flash minimaliseren; Dan chrome starten en in bijvoorbeeld youtube in de flashinstellingen de hardwareversnelling eerst uitzetten, en na opniew chrome starten deze weer aanzetten.
Dan FF maximeren en youtube bezoeken.
Toen was de cpu-usage veel lager.
Trouwens als youtube niet het scherm heeft maar een van de andere tabs, dan werkt het vaak ook goed...

Dit op AMD Athlon 64 X2 4050e (igpu= 3200)
Dat is een flink verouderde CPU dus niet echt vergelijkbaar denk ik..

Wat denken jullie; valt zoiets binnen de garantie? Heb hem pas anderhalf jaar namelijk, en wettelijke garantie is 24 maanden..

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat wil je gaan claimen én waar?

Flash is gewoon (eigenlijk) niet bedoeld om video te streamen en als de hostende/uploadende partij wat verkeerde settings mee geeft aan het filmpje dan trekt jouw PC 't niet (goed).

Met je hardware is waarschijnlijk niets aan de hand.

• MuFFIN 007
Chromium browser loopt vast als ik een YouTube zoekterm ingeef :P

Ben nu Catalyst 13.9 aan het proberen, wie weet doet dat nog wat.

Flash kan daar wel niet voor bedoeld zijn, maar op mijn andere pc werkt het prima. HTML5 helpt niet, en Silverlight is net zo'n drama (uitzendinggemist.nl).

Ik laat wel weten of de driver update iets helpt..

EDIT:

Catalyst 13.9 is eigenlijk geen verbetering, na een reboot loopt een 720p net iets vloeiender, maar de CPU hangt nog steeds tussen 90 en 100%, met GPU load op ongeveer 15%.

Nog geen oplossing dus, iemand nog misschien?

EDIT 2:

IE9 vertoont wel sterke verbeteringen; een 720p trailer loopt op 50 - 65% CPU load en 5% GPU load, maar de GPU doet wel wat want de klok gaat omhoog van 275 MHz (idle) naar 507 MHz (load).

1080p gaat ook prima, met ook 50 - 65% CPU load en 12% GPU load op 507 MHz. Het betreft flash video, geen HTML5.

Waarom krijg ik dit nu niet gewoon met de Flash player in Chrome voor elkaar (ik gebruik voor de rest liever Chrome - veel sneller).

[ Voor 53% gewijzigd door MuFFIN 007 op 08-10-2013 00:27 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Probeer je "JijBuis" filmpjes eens te spelen ná HTML5 als default gezet te hebben in je player.

YouTube: YouTube

• MuFFIN 007
Ik kan het nog wel eens doen..

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

noguru schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:05:
De ingebouwde PepperFlash van Chrome eens uitschakelen en de default Flash voor non-IE browsers installeren en zo kijken of je de boel af kunt spelen.

Ook je DirectX updaten mocht je dat nog niet gedaan hebben :)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MuFFIN 007
Wiethoofd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 01:19:
[...]

De ingebouwde PepperFlash van Chrome eens uitschakelen en de default Flash voor non-IE browsers installeren en zo kijken of je de boel af kunt spelen.

Ook je DirectX updaten mocht je dat nog niet gedaan hebben :)
Hoe zet ik PepperFlash uit?

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Disable PepperFlash in Chrome - Enounce

[ Voor 34% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 08-10-2013 08:35 ]

• MuFFIN 007
Probleem deels opgelost; uitschakelen van Pepperflash en downloaden van reguliere flash voor non IE browsers (11.9) zorgt voor exact dezelfde playback als in IE en FF.

Dus 1080p op 507 MHz met 55 - 70% CPU load.

Blijkbaar kan Pepperflash de APU gewoon niet handlen ofzo.

Toch is de load nog steeds erg hoog, de termperatuur gaat alsnog richting de 70 graden. Is er nog een manier om dit verder terug te dringen? Stap 1 is in ieder geval geslaagd..

• noguru
Nee, meer dan dit zit er denk ik niet in. Die temperaturen zie ik ook, lijkt normaal te zijn voor deze laptop.

Ik ben bang dat je het prestatie niveau een beetje overschat. Ik heb deze laptop eens met mijn (7-8 jaar?) oude singlecore P4@2.8Ghz met 2GB ram en een i915 videochip vergeleken. De laptop verliest het riant. Als je niet geeft om die APU, dan is een Celeron een betere keuze voor een goedkope laptop.

Deze processor is ontworpen om energiezuinig en goedkoop te zijn, net zoals de Intel Atom maar die speelt zeker geen 720p door de brakke videochip en dat maakt deze AMD met APU dan wel weer interessant.

• MuFFIN 007
noguru schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:34:
Nee, meer dan dit zit er denk ik niet in. Die temperaturen zie ik ook, lijkt normaal te zijn voor deze laptop.

Ik ben bang dat je het prestatie niveau een beetje overschat. Ik heb deze laptop eens met mijn (7-8 jaar?) oude singlecore P4@2.8Ghz met 2GB ram en een i915 videochip vergeleken. De laptop verliest het riant. Als je niet geeft om die APU, dan is een Celeron een betere keuze voor een goedkope laptop.

Deze processor is ontworpen om energiezuinig en goedkoop te zijn, net zoals de Intel Atom maar die speelt zeker geen 720p door de brakke videochip en dat maakt deze AMD met APU dan wel weer interessant.
Ik overschat vooral het CPU gedeelte van de chip denk ik. Dat is namelijk ronduit slecht. De laatste Atom (N2800) was op CPU gebied al ongeveer even sterk, en je hebt gelijk dat de Celerons en Pentium ULV's stukken sneller zijn. Maar daar heb ik inderdaad niet voor gekozen vanwege de IGP, die tot de HD4000 ronduit slecht was. Met de HD6320 in m'n E450 draai ik wel gewoon Skyrim en Sleeping Dogs op teruggeschroefde settings. Dat laten de benchmark's ook zien, de 3dMark scores van een Celeron en Brazos 2.0 chip zijn gelijk, waar bij Intel de score vooral omhoog loopt door het physics (CPU) gedeelte, en bij AMD vooral door het GPU stuk. Omdat ik nog wel eens een spelletje speel en filmpje kijk - in de vakantie neem ik toch echt geen desktops mee, maar alleen de netbook - geef ik grafische kracht de voorkeur.

Ik volg de ontwikkelingen kritisch (zie andere topic), op het moment dat de volgende generatie (Kabini) volledig is uitgerold wil ik eigenlijk wel overstappen naar een model met meer rekenkracht, of dit nu door hogere klok of meer cores komt maakt me niet uit.
Pagina: 1