Proliant RAID5 failed

Pagina: 1
Acties:

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 20:30
Hallo,

Bij een HP Proliant server is één van de 3 (75gb 15k SAS) disks van de RAID5 array stuk gegaan.
De server start echter niet meer op omdat de array nu "FAILED" is (geen interim mode beschikbaar).
Heb de kapotte schijf (constant brandende oranje LED) vervangen door een 150gb 15k SAS schijf uit een andere server. De server gaf nu geen fout weer in de "POST" berichten bij het starten, maar direct hierna werd het scherm zwart en begonnen alle groene LEDs op de schijven (eens per sec) te knipperen. De oranje LEDs op de schijven zijn uit.

In de gebruiksaanwijzing staat:
Do not remove the drive. Removing a drive may terminate the
current operation and cause data loss.
The drive is rebuilding, erasing, or it is part of an array that is
undergoing capacity expansion or stripe migration.

Ik heb echter totaal geen ervaring met deze situatie, en maak mij grote zorgen! :'(

Rebuilding zou heel goed zijn, maar hoe lang kan dit ongeveer duren voor een logical drive van 136,7gb?
Wat ik vreemd vind is dat ALLE groene LEDs knipperen, niet alleen die van de nieuwe schijf. Als blijkt dat na dit proces alle schijven gewist zijn dan is er een groot probleem...

Kan iemand mij hier alsjeblieft iets meer over vertellen?

Bij voorbaat enorm veel dank!

ps. hier is een "screenshot" die de situatie misschien wat beter duidelijk maakt:
http://i.imgur.com/xrNFQlb.jpg
(directe link omdat ik de afbeelding hier niet kan krimpen)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe oud is die server, welke generatie? Hij zou wel gewoon door moeten booten tijdens het rebuilden, wellicht duurt het gewoon wat langer?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als een RAID array aan het rebuilden is word de data vanaf de andere disken gelezen. Lijkt me daarom goed dat alle leds knipperen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rebuilden met een disk missing :/ klinkt niet logish

Op welk moment heb je die foto genomen?

Iperf

• donotwant
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik vind het bijzonder fijn dat er mensen met mij meedenken, het voelt voor mij zeker als een soort van steun door dit (mogelijke) drama.

@wagenveld: De server is een G6, hoe oud weet ik niet.
@redfoxert: Lijkt mij ook logisch, maar de manual zegt helaas niets over wat er gaande is als alle groene LEDs eens per seconde knipperen.
@fish: De foto is genomen net voordat ik de schijf verving en de server een reboot gaf.

Zwart scherm verscheen op het moment dat normaal gesproken het OS wordt gestart. En als ik naar de disks luister dan hoor ik duidelijk eens per seconde schijfactiviteit.

Wat nou juist aan mij knaagt is dat ik niet weet waar het apparaat op het moment mee bezig is, of hoe ver hij daarmee is.

Ik slaap waarschijnlijk vanavond niet hierdoor :'( En dat terwijl dit een no-brainer zou moeten zijn, RAID5 zou gewoon bescherming moeten bieden tegen het verliezen van 1 disk. Wat de situatie nog mooier maakt is dat deze server online een backup had moeten maken, maar de afgelopen maanden alleen netwerktoegang (geen internettoegang) heeft gehad.

Weet iemand hoe lang dit rebuild proces kan duren?

[ Voor 9% gewijzigd door donotwant op 04-10-2013 19:35 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, stel dat je 137 GB moet kopieren over een Gbit lijntje, hoe lang ben je dan bezig? Het zijn weiliswaar SAS disks, maar het is een oudere server, dus kan zomaar meer 3Gbit zijn en geen 6Gbit interface. Komt bij dat dat ding continue aan het lezen en schrijven is, dus dat duurt wel even. Ik zou hem lekker een nachtje laten draaien en met een biertje dadelijk TopGear gaan kijken ;)

Zie ook Wikipedia: RAID De pariteit is bij RAID5 verdeeld over de disks, dus die moet ook helemaal opnieuw berekend worden bij een nieuwe disk. Dat heeft ook tijd nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-01 11:41
Week of 2-3 geleden ook meegemaakt, 1 schijf defect in een G5
Kreeg hem alleen nog gestart met de defecte schijf er uit.

rebuild in Windows duurde 2,5 - 3 uur (250gb logische disk op 10K Rpm), daarna alleen nog een reboot voor de write cache.

Ik doe het rebuilden sowieso altijd in Windows en dan via ACU monitoren, gelukkig tot nu toe nooit meegemaakt dat een raid 5 met 1 defecte disk niet wilde booten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Per seconde schijfacticiteit ? die dingen moeten ratelan alsof hun leven ervanafhangt als je het mij vraagt

Iperf

• donotwant
Dus na uren wachten beweert het ding klaar te zijn. Ik reboot nogmaals, de array geeft OK aan maar het OS boot niet.

Eerst met bartPE geprobeerd in miniXP te komen, maar die heeft uiteraard de exotische drivers niet, en het laden daarvan hangt op een onvindbare .sys.

Extra schijf erbij gestopt en daar Windows 7 op geïnstalleerd. Na installatie zie ik in schijfbeheer meteen partities van het verloren array. Mounten gaat helaas niet, dus getDataBack NTFS er maar bij gepakt.
Het lijkt er vooralsnog op dat ik de meeste bestanden terug kan halen. Ik vrees echter voor de databases die erop draaiden.

Heeft iemand naast getDataBack nog aanbevelingen voor het terughalen van data van een ingestortte RAID array?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een Server is het (360/380) ?

Nou "rommel" ik voor m'n werk vrij veel met (HP) servers en ik zou 't niet eens aandurven om alleen een RAID-5 set te draaien welke alles bevat. OS op een RAID-1 over 2 disks en dan eventueel de data over de andere schijven in RAID-5/6 (+ hotspare) maar nog liever middels HBA's op een SAN.

Ik hoop in dezen dat je een goede back-up hebt.

En een G6 welke nog op een PSP versie uit 2009 draait loopt qua beheer écht achter, IMHO.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• donotwant
wimmel_1 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 03:40:
Wat voor een Server is het (360/380) ?

En een G6 welke nog op een PSP versie uit 2009 draait loopt qua beheer écht achter, IMHO.
Het is een ML350. Dit is weer een geval van een beheerder die met de noorderzon vertrekt, en het bedrijf werkt ermee verder totdat het stuk gaat.
Pagina: 1