Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ATI 6990M vs nVidia GTX 560M

Pagina: 1
Acties:

• StijnDP
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo,

Ik heb een 2 jaar oude laptop met een Core i7-2630QM (2Ghz, 6Mb cache) en een ATI 6990M grafische kaart. Sinds begin juni heb ik problemen met de grafische kaart: ze blaast zichzelf na 4 tot 6 weken op. De producent heeft ze telkens vervangen met een nieuw exemplaar van hetzelfde type. Begin deze week vertrok kaart nummer 4 naar de eeuwige jachtvelden en de producent wil de kaart nu vervangen met een nVidia GTX 650M.

Ik weet niet of dit een oplossing inhoudt, want de producent heeft me nooit kunnen verklaren waarom de ATI-kaarten de geest gegeven hebben. Hij zegt alleen dat eens de eerste ATI-kaart stuk gaat, de kans bijzonder groot is dat dit ook met vervangkaarten zal gebeuren. Mijn vraag is dan ook of deze herstelling zinvol is en een einde aan deze lijdenstocht zal maken, of moet ik hier anders naar kijken?

Graag jullie inzichten.

Stijn

Correctie: de producent wil de HD6990M vervangen met een GTX 560M en niet met een 650M. Mijn excuses.

[ Voor 5% gewijzigd door StijnDP op 04-10-2013 22:45 ]

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
De HD6990M is ongeveer gelijk aan een GTX580M. Dus dat zou betekenen dat een GTX650M een flinke downgrade zou zijn. Maar het is je eigen keuze.

Je problemen klinken toch meer als een probleem met de stroomtoevoer. Een dergelijke kaart mag toch niet zo snel defect raken. Misschien is de gehele laptop laten vervangen?

• StijnDP
John767 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 22:04:
(...) Je problemen klinken toch meer als een probleem met de stroomtoevoer. Een dergelijke kaart mag toch niet zo snel defect raken. Misschien is de gehele laptop laten vervangen?
Bedankt voor je opmerking. Ik ben zelf technisch niet onderlegd, maar mij geeft deze laptop het gevoel dat er iets aan scheelt. Anders kan je geen 4 grafische kaarten opblazen op 3 maanden tijd. Ik heb aan de hersteldienst gevraagd om te speuren naar een onderliggende oorzaak, maar ze zeggen dat ze niets kunnen vinden.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Een GTX560M is alsnog langzamer dan de GTX580M of huidige 6990M, maar het is je eigen keuze. Het systeem in geheel gaat ook weer in waarde omlaag.

Als het binnen garantie valt zou het kosteloos gemaakt moeten worden, en langer moeten werken dan een paar weken. De producent geeft hier aan dat andere kaarten waarschijnlijk ook kapot gaan, dus is het een bekend probleem. Ik zou dan vragen om een definitieve oplossing -> volledige vervanging is dan de beste keuze voor beide partijen.

Vraag om vervanging van de gehele laptop of een zeer aantrekkelijke korting voor een ander (nieuw) model.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
StijnDP schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:15:
Hij zegt alleen dat eens de eerste ATI-kaart stuk gaat, de kans bijzonder groot is dat dit ook met vervangkaarten zal gebeuren. Mijn vraag is dan ook of deze herstelling zinvol is en een einde aan deze lijdenstocht zal maken, of moet ik hier anders naar kijken?
Dat lijkt het mij duidelijk dat er een ander probleem met de laptop is en dat de fabrikant/leverancier tot een echte oplossing moet komen, dus bijvoorbeeld een volledig nieuwe laptop.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Ik vind het vreemd dat het moederbord nog niet vervangen is :/

Maar zoals eerder gezegd is, de gehele laptop vervangen is nu goedkoper aan het worden voor de leverancier/fabrikant...

Verwijderd

De 560m, of 650m (je maakte ergens een typo..) is absoluut geen vervanging voor een HD 6990m. Zoals mask zegt: ze moeten jou een echte oplossing bieden. Dat is of een GPU die net zo snel is, of een totaal nieuwe laptop met een GPU die net zo snel is, of geld terug.

Dat de fabrikant jou een 560m aanbied is wat mij betreft geen kwestie van gezond ondernemingschap, een 580m of 675m is vergelijkbaar.
John767 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:54:
Vraag om vervanging van de gehele laptop of een zeer aantrekkelijke korting voor een ander (nieuw) model.
Ehee. De fabrikant moet het gewoon oplossen. Zonder bijbetaling van de klant.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2013 00:41 ]

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
is het een heat issue??
wat voor notebook is het, en wat speel je erop??
gtx580m/675m is de nvidia tegenhanger van de 6990m.. de nvidia is even snel..
beide zijn wel heethoofden, dus mocht het een koel issue zijn, kan de fabrikant / leverancier gewoon beter een gtx 760m als replacement regelen..

vergelijkbare performance allemaal, alleen de 760 heeft een gk106 gpu (keppler), en zou een stuk koeler zijn werk moeten doen (lijkt mij voor jullie beide de beste oplossing)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• StijnDP
De producent heeft aangeboden om alsnog te vervangen met een 580M. Aangezien ze zich sterk maken dat er minder uitval is bij Vidia- dan met ATI-kaarten van die generatie, is dit de laatste optie voor een volledige vervanging. Op hoop van zege dan maar ...

Bedankt allemaal voor jullie advies, echt gewaardeerd.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
wel grappig om dan te lezen dat je VOLLE lof keer op keer over deze clevo seller schrijft..
hoop dat de nvidia je 17cl47 goed doet..

in mijn alienware doet hij het voor alsnog prima !

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Dat is behoorlijk kansloos. De laptop die jij hebt heeft gewoon koelingsissues en dat is precies het probleem wat jij op het moment hebt. Een kaart die net zoveel hittegeneratie heeft als de 6990M gaat het probleem niet verhelpen. Maar goed, welkom in de wondere wereld van Clevo resellers...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11 14:05

Luukwa

o/

Zet is een stipje met een pen of stift op je GPU en stuur hem dan is terug, dan weet je zeker dat je een nieuwe krijgt en misschien niet 1 die gewoon gekookt word.

Soundcloud!

• StijnDP
Ik ben helemaal niet vol lof over deze producent. Hij is wel ingegaan op een van mijn twee vragen, nl vervangen met een gelijkwaardige kaart. Ik blijf redelijk skeptisch tov de eigenlijke herstelling. Time will tell...
Pagina: 1