• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:15
Hoi allen,

iemand ervaring met de Datacolor Spyder Lenscal?

Ik heb wat last van frontfocussing bij mijn Nikon D7000 en ik zag dat je de front- en backfocus met dit tooltje makkelijk kon meten.

Zijn er alternatieven? Of is dit gewoon een must have?

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 04-10-2013 14:55 ]

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01-2025
Het is een must-have (lees niet dus) evenals een protective filter, IMHO. >_>

Probleem is niet met je D7000 maar met een van je lenzen. Als het om een reeds gekochte lens gaat, dan zou ik gauw terug naar de winkel gaan, probleem uitleggen en vragen voor een vervanging. Anders kun je altijd de AF Fine Tine setting in je camera proberen (zie D7000 handleiding).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik gebruik gewoon een geprint blaadje met strepen erop, werkt goed zat.
wolver1ne schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:03:
Het is een must-have evenals een protective filter, IMHO. >_>
Heb je ook nog een uitleg ervoor of 'vind' je het alleen maar? :+

The devil is in the details.

• PdeBie
Het is geen reeds gekochte lens helaas. Ik heb de D7000 juist sinds kort :P

Maar hij is met mijn andere lens (50mm prime f/1.8) wel scherp, dus aan de body ligt het niet.

Maar de AF fine tune optie wilde ik dus proberen, alleen daarbij kwam ik dus dit tooltje tegen.

• Hahn
Al was het nou €10 ofzo, dan zou ik het zelf nog overwegen, maar voor €60 vind ik het best belachelijk. Je kan zo'n ding desnoods zelf ook prima maken voor de prijs van een paar A4'tjes en wat inkt. Er zijn in ieder geval genoeg lens calibration charts te vinden.

• wolver1ne
@Hahn,

Protective filter discussie ga ik hier niet aan, want daar is een andere topic voor. Maar wat betreft zo'n tool waar je 50-60 euro aan weggeeft om het vervolgens één of twee te gebruiken is simpelweg geld verspilling. Daarom ook geen must-have, al kost zo'n ding een tientje ofzo. :|

Zoals je zelf al aangeeft, zelf printen en calibreren. Kost enkel wat tijd om het in elkaar te zetten.

http://petapixel.com/2013...adjustment-enabled-dslrs/

• Hahn
Waarom zeg je dan dat het een must have is in je vorige post :?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is een must-have evenals een protective filter, IMHO. >_>
Must have. Dit verschilt per persoon Zelf gebruik ik ze niet. Zelf nooit toegevoegde waarde in gezien hiervan, maar dit is totaal andere discussie ;-)

Calibratie is niet iets wat je erg vaak doet ? Ik zelf niet. Ik ben daarvoor na een bedrijf gegaan die dat kan doen. Zelf kon ik netjes mee kijken wat men aan doen was. Scheelde mij weer een hoop werk en tijd.

Er staan op internet erg veel charts die je kunt gebruiken om front en back focus te bepalen. Youtube filmpjes zijn er ook erg veel met goede duidelijke voorbeelden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• wolver1ne
Sarcasme is nog altijd lastig over het internet. Mijn eerste reactie ook maar gelijk aangepast om verdere verwarring te voorkomen. >_>

• PdeBie
wolver1ne schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:23:
@Hahn,

Protective filter discussie ga ik hier niet aan, want daar is een andere topic voor. Maar wat betreft zo'n tool waar je 50-60 euro aan weggeeft om het vervolgens één of twee te gebruiken is simpelweg geld verspilling. Daarom ook geen must-have, al kost zo'n ding een tientje ofzo. :|

Zoals je zelf al aangeeft, zelf printen en calibreren. Kost enkel wat tijd om het in elkaar te zetten.

http://petapixel.com/2013...adjustment-enabled-dslrs/
Ah top! Dat kan natuurlijk ook :)
Scheelt weer een bak geld.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Lekker zonde van je geld. Een keer zelf op afstanden die jij dagelijks gebruikt (dus niet focustesten op 50cm en vervolgens portretten gaan schieten op 2 meter of landschappen + voorgrond op 15 meter enz) en je bent klaar.

Even op statief zetten of anders gewoon op iets laten leunen (muurtje enz). Wijd open zetten, focussen....daarna focussen met live-view aan (dit is altijd correct, in principe). Dan vergelijken hoeveel je mis zit, beetje compensatie in-dialen, fototje maken...nog een tiksie corrigeren klaar.

Tien minuten werk, 60 euro verdiend.

• Hahn
wolver1ne schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:27:
Sarcasme is nog altijd lastig over het internet. Mijn eerste reactie ook maar gelijk aangepast om verdere verwarring te voorkomen. >_>
Nu volg ik nog steeds niet of je ook sarcastisch was over protective filter (wat ik hoop van wel), maar goed 8)7

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hahn schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:30:
[...]

Nu volg ik nog steeds niet of je ook sarcastisch was over protective filter (wat ik hoop van wel), maar goed 8)7
ninja edit aan zijn kant? ik lees dit:
Het is een must-have (lees niet dus) evenals een protective filter, IMHO. >_>
wat ik er uit opmaak is dat ie beidde nogal onzin vind om te hebben

ora et labora

• Hahn
mrc4nl schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:32:
[...]

ninja edit aan zijn kant? ik lees dit:
Dat heeft 'ie geëdit ja.
[...]

wat ik er uit opmaak is dat ie beidde nogal onzin vind om te hebben
Duidelijk is anders in ieder geval.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Ik weet niet wat Datacolor Spyder Lenscal kan (en heb er geen €60 voor over om het uit te vinden) maar ik denk dat dit artikel de moeite van het lezen waard is voordat die 60 euri de portemonnee verlaten

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• PdeBie
Thanks bobcom. Gaan we zeker doen :)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoek maar eens op Dot Tune focus calibration of ga naar FM: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1187247. Schijnt een hele goede, betrouwbare en snelle methode te zijn om je autofocus te calibreren ;)

Wil er zelf ook nog steeds mee aan de slag, morgen maar eens tijd voor maken dan ... Anyway, zou geen 60 euro uitgeven aan iets dat je makkelijk zelf kan maken (of niet eens nodig hebt).

www.maartendeboer.net

Pagina: 1