Usenet traag over 2,4 GHz

Pagina: 1
Acties:

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
Sinds een paar weken de Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1200 (EA6300) in huis staan i.c.m. een ziggo modem en 60 Mbit abonnement.
Echter is de maximale snelheid met downloaden van xsnews of eweka slechts 20Mbit wanneer er gebruik wordt gemaakt van de 2,4 GHz band. Ook het openen van webpagina's in browsers in dan niet meer mogelijk.
Vreemd genoeg treedt dit probleem niet op wanneer er wordt gedownload via de 5 GHz band 8)7

Het gaat hier om verschillende laptops die op win7 of mac draaien. Downloaden gebeurd met grabit of unison.

De downloadsnelheden zijn getest met behulp van speedtest.net en geven op zowel 2,4 GHz als 5GHz netjes rond de 60Mbit. Ook via usenet downloaden op 5GHz of via de kabel geeft 60Mbit als snelheid. Maar 2,4 GHz doet dan weer 20Mbit :?

Wie o wie begrijpt wat er hier gebeurd en heeft een oplossing? :)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zitten er nog meer SSID's op 2.4 Ghz op het kanaal welke je ingesteld hebt? Wordt je signaal door hen verstoord? Downloaden over WiFi is trouwens niet echt stabiel. Zou ik in ieder geval nooit doen. Maar dat is persoonlijk.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• TotalRoef
Op dit moment staat ie op kanaal 13 i.p.v. automatisch, dit geeft de beste resultaten. Daarnaast is dit het kanaal met die minste invloed van andere SSID's.
Netwerkkabels trekken is hier geen optie, dus vandaar dat het toch maar over draadloos moet..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke DNS server is er in gesteld op die router? Moet dat ding zelf DNS spelen? Dan kan ie bij veel gelijktijdige al dan niet half open connecties wel eens over de zeik gaan ja.

En wat geeft windows aan dat de verbindingssnelheid is? Misschien heeft dat ding wel minder bereik of een minder sterke zender dan je oude router, en schakelt ie qua snelheid terug (of doet windows dat zelf, kan ook nog, zie device eigenscheppen van je WLAN kaart) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

DNS heeft er niets mee te maken.

Op 2,4 GHz kan je ook niet harder dan pak weg 20 MBps. Die 54 Mbps die in de marketing genoemd wordt is twee kanten opgeteld bij elkaar. Dus upload + download is 54 Mbps. Dus de helft voor ieder pad.

Dus fysiek krijg je 27 Mbps download, in de praktijk haal je die 20 Mbps, wat heel goed is.

Op 5 GHz kan je tot 150 Mbps gaan. En deze band is zeer "stil", er zijn niet veel 5 GHz routers / AP.
Daarom haal je daar die snelheden wel.

Advies: Bij downloaden van usenet, steek de LAN kabel in de PC, en zet WiFi uit. Haal je 100% je snelheid.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik trek zelf bijna 25mbit op wireless G tegen het ideale aan.

@haik01
Vergeet niet de 40, 60 en 80 Mhz brede kanalen niet op wireless N
en natuurlijk de opvolder van N, Wikipedia: IEEE 802.11ac

Dus of een kabeltje, of een andere wifi moek kopen

Iperf

• TotalRoef
Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:27:
DNS heeft er niets mee te maken.

Op 2,4 GHz kan je ook niet harder dan pak weg 20 MBps. Die 54 Mbps die in de marketing genoemd wordt is twee kanten opgeteld bij elkaar. Dus upload + download is 54 Mbps. Dus de helft voor ieder pad.

Dus fysiek krijg je 27 Mbps download, in de praktijk haal je die 20 Mbps, wat heel goed is.

Op 5 GHz kan je tot 150 Mbps gaan. En deze band is zeer "stil", er zijn niet veel 5 GHz routers / AP.

Advies: Bij downloaden van usenet, steek de LAN kabel in de PC, en zet WiFi uit. Haal je 100% je snelheid.
Op dit moment varieërt de verbindingssnelheid via 2,4 GHz tussen de 135 en150 Mbps. Via speedtest.net haal ik ook daadwerkelijk 60Mbps, exact de snelheid die ziggo ons aanbied. De hogere downloadsnelheid via Wi-Fi was één van de redenen om tot aanschaf van een nieuwe router over te gaan.

Helaas is het trekken van kabels, of gebruik maken van 5 GHZ op alle pc's hier geen optie, dus hoop nog steeds usenet op 60 Mbps te kunnen laten werken via de 2,4 GHz band.

Verwijderd

Wat je ook kan doen (heb ik ook gedaan), voor de PC's die het ondersteunen, wel 5 GHz parallel neer zetten.

Dus 2,4 en 5 GHz naast elkaar (met verschillen SSID's). De PC's die de 5 GHz zien gaan daar ook op. De rest gaat maar naar 2,4 zoals tablets, iPhones, andere WiFi meuk etc....

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Dus speedtest.net gaan wel 60mbit op 2.4ghz maar nieuwsgroepen niet? En op 5ghz gaan nieuwsgroepen en speedtest.net beide op 60mbit
Weet je dit heel zeker? Dit is haast onmogelijk.

Kan je eens een programma als netmeter installeren en kijken wat de werkelijke snelheid door je netwerkkaart is? En dit dan even met speedtest/nieuwsgroepen/1000mb.bin testen op 2.4 en 5ghz.

CISSP! Drop your encryption keys!

• TotalRoef
Wat je zegt dat klopt.

Het meest irritant is nog wel dat internet pagina's bekijken niet meer mogelijk is wanneer ik download van usenet. Andersom, wanneer ik een 1000mb.bin bestand binnen haal en tegelijkertijd met grabit van usenet wil downloaden, dan lukt dat niet.
Grabit blijft net zolang op connecting staan totdat ik de download via de browser annuleer of wanneer deze is voltooid. |:(

Het lijkt wel alsof ik dan nog maar één port kan gebruiken voor internetverkeer. Overigens gebeurd dit op elke laptop hier in huis aangesloten op 2,4 GHz, zowel win7 als mac.

edit: zie screenshot speedtest op 2,4 GHz band m.b.v. DUmeter
https://www.dropbox.com/s...2013-10-05%2000.39.50.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door TotalRoef op 05-10-2013 00:56 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
probeer anders eens alle firewall/qos kneut op de router uit te zetten.

CISSP! Drop your encryption keys!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Check of je de laatste firmware op de Linksys hebt.
Anders is het raadzaam om de Linksys eens te resetten naar fabrieksinstellingen en hem opnieuw in te stellen.

• TotalRoef
Na 2 weken rommelen, dingen proberen en ergernis krijg ik toch steeds meer het idee dat de nieuwe Linksys router niet helemaal fris is, op 2,4 GHz althans.

Iemand hier die ervaring heeft met falende 2,4 GHz verbindingen?

Ik zal nog even een paar ervaringen melden:

Zojuist nog: PC kan plotseling geen internet pagina's meer laden, dropbox geeft synchronisatiefouten maar op mobiel werkt alles nog prima (5 GHz). Huisgenoot zat tegelijkertijd uitzending gemist te streamen via ethernet kabel, geen problemen |:(
Op die pc snel overgeschakeld naar draadloos, ook daar, géén verbinding.
Na een minuut of 4 is het probleem even plotseling vanzelf weer verdwenen.

Daarnaast is het ook nog steeds onmogelijk te downloaden via grabit en te surfen.

Router is al gereset naar fabrieksinstellingen en is up-to-date

Verwijderd

Router is misschien gaar.
Misschien 48+ netwerken in je buurt
Een muis heeft aan de antenne geknaagd etc.....

Maar gebruik WiFi ALLEEN voor telefoons, iPad's achtige apparaten etc....

Ga GEEN streaming doen, en zeker geen Usenet. Gebruik 5 Ghz daarvoor of nog beter gebruik een LAN kabel. Met 60 Mbps, heb je een goede DivX binnen 5 minuten (= 1 kopje koffie en een bezoek aan het kleine kamertje) binnen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, maar...

Wat een enorme lading klok-klepel...

1) 'marketing'snelheden voor WiFi slaan op de fysieke connectie, niet op netto throughput erover. In de regel kun je max 45% van de fysieke connectie effectief gebruiken. Maar dat geldt in 5GHz net zo goed als in 2.4GHz.
2) "54Mbps" is de max fysieke connectie bij 802.11g. Maar in 2.4GHz kun je ook prima werken met 802.11n. Daarmee kun je fysieke connecties halen van 150Mbps per spatial stream, wat neerkomt op echte throughput van zo'n 67Mbps per physical stream. Gemiddelde 802.11n devices doen 2 physical streams (tot 4 wordt door standaard ondersteund, maar dat zie je bijna nergens), dus effectieve snelheden van 135Mbps zijn in theorie en praktijk haalbaar - als je erg goede antennes hebt.
3) de throughput per 20MHz-kanaal is bij 802.11n in 5GHz exact hetzelfde als in 2.4GHz. De manieren om meer throughput te halen zijn ook identiek: meer spectrum pakken (40MHz) of meer physical streams gebruiken.
Eens. Vaste PCs verdienen vaste aansluitingen. WiFi is per definitie best-effort en zonder enige vorm van performancegarantie.

Wat ik trouwens verder niet snap: als je 5GHz ter beschikking hebt en dat goed gaat, waarom maak je je druk over legacy 2.4GHz performance?

Oslik blyat! Oslik!

• TotalRoef
Ik begrijp dat LAN altijd maximale performance geeft, helaas is dat niet voor elke kamer mogelijk. Echter is draadloze verbinding op 2,4 GHz (802.11n) uitstekend met linksnelheid van 135-150 Mbit. Theoretisch moet de 60 Mbit van ziggo dan gewoon lukken. (wat volgens speedtest ook zo is)

Helaas staat de laptop die 5GHz ondersteund niet binnen bereik van tv, tenzij ik een 20m hdmi kabel koop..

Ik zou graag zien dat alles probleemloos werkt via 2,4 GHz, dat was de reden voor de aanschaf van een nieuwe router...

[ Voor 5% gewijzigd door TotalRoef op 23-10-2013 17:25 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:15:
[...]
2) "54Mbps" is de max fysieke connectie bij 802.11g. Maar in 2.4GHz kun je ook prima werken met 802.11n...
Zolang TS niet aktief bevestigt dat z'n netwerkkaart 802.11n ondersteund, ga ik er van uit dat-ie over 802.11g zit te klooien...
offtopic:
d'r kan veel gebeuren in twee minuten ;o)

Dan wordt het nu tijd voor inSIDDer

[ Voor 12% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-10-2013 17:30 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, zodra je buren hebt (ik heb de 2,4GHz band hier in London E14 opgegeven), stort het al in, zeker als er ook maar IEMAND is die 40MHz of meer gebruikt. En je router kan NOG zo goed zijn, aan de andere kant moet het OOK goed zijn. ELKE buis, ELKE wisselspanningbron, ELKE magnetron, ELKE CCFL, ELKE transformator heeft invloed! Al zie je het in Windows/Linux/MacOS niet terug op het "MBPS" metertje (wat een liegmetertje is, half duplex, overhead). Ik weet niet van waar je woont maar naast de bovengenoemde bronnen, als je de verbinding deelt met meer mensen: het is niet een switched verbinding! Het is broadcast, dus ook nog delen per hoeveelheid clients.

Als het een vaste PC is, en je MOET al met 2,4GHz klooien, en je KAN geen kabeltje trekken (verplaats dan de PC...), dan is een powerline adapter misschien zelfs nog beter. Paar van de nadelen (half duplex, overhead) zitten er ook aan, maar de bovenlijn is een stuk hoger en het is op hele ANDERE manieren storingsgevoelig. Het voordeel is bovendien dat je in feite met een kabeltje vastzit dus een verkeerde beweging/foute antenne verknoeit het niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:25:
[...]
Zolang TS niet aktief bevestigt dat z'n netwerkkaart 802.11n ondersteund, ga ik er van uit dat-ie over 802.11g zit te klooien...
Hij zegt:
135-150 Mbit. Theoretisch moet de 60 Mbit van ziggo dan gewoon lukken. (wat volgens speedtest ook zo is)
Als hij effectief 60Mbps throughput haalt, hebben we het hier niet over 802.11g. Punt.

Sowieso, de aanname dat 2.4GHz-only 802.11g zou zijn is onzin. Helaas is >90% van 802.11n apparaten 2.4GHz only, en er zijn veel meer 802.11n apparaten dan oude 802.11g apparaten. Kortom, als je een willekeurige 2.4GHz-only apparaat tegenkomt is het hoogstwaarschijnlijk een (low-end) 802.11n-geval.

Maar...
TotalRoef schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:23:
Ik begrijp dat LAN altijd maximale performance geeft, helaas is dat niet voor elke kamer mogelijk. Echter is draadloze verbinding op 2,4 GHz (802.11n) uitstekend met linksnelheid van 135-150 Mbit. Theoretisch moet de 60 Mbit van ziggo dan gewoon lukken. (wat volgens speedtest ook zo is)

Helaas staat de laptop die 5GHz ondersteund niet binnen bereik van tv, tenzij ik een 20m hdmi kabel koop..
Wacht even...

Begrijp ik het goed dat je hier twee WiFi hops doet, dus laptop -> router -> TV :?

Zo ja begint het wat duidelijker te worden. WiFi is een gedeeld medium. Alle gebruikers delen dus de capaciteit. Als je alleen maar apparaat -> router doet, en verder geen verkeer hebt, dan kun je 60Mbps halen. Maar als het verkeer van apparaat A naar apparaat B moet gaan, dan gaat het dus twee keer door de lucht, en moet je dus de totale capaciteit door twee delen. Erger nog, omdat het verkeer door beide partijen opgepakt moet kunnen worden, moet je de snelheid die de traagste van de twee apparaten haalt door twee delen. En dan wordt 20Mb/s tussen apparaten opeens heel uitdagend op een netwerk dat idealiter gezien 60Mb/s kan halen met één apparaat :o
Ik zou graag zien dat alles probleemloos werkt via 2,4 GHz, dat was de reden voor de aanschaf van een nieuwe router...
:?

Je hebt een high-end dualband router gekocht met 802.11pre-ac functionaliteit (wat alleen in 5GHz werkt) omdat... je betere 2.4GHz-performance wil? 8)7

Dergelijke nieuwe routers hebben juist vaak erg matige 2.4GHz-performance (disclaimer: ken deze specifieke niet, maar ken de Asus RT-AC66U, snelste WiFi-router van het moment - op 5GHz - des te beter. Een EUR 30 Sitecom-geval doet het op 2.4GHz nog beter). Als je deze investering nog enigszins zinnig wilt maken zou ik willekeurig welk WiFi-apparaat wat geen 5GHz ondersteunt upgraden naar een NIC die dat wel kan.

Maar dan nog, gewoon draadjes trekken. Waar een wil is (en een boorhamer) is een weg. 10 jaar terug hadden we geen WiFi, maar toch overal internet. En de muren en vloeren zijn in die tijd heus niet dikker geworden of het gereedschap slapper :o

Oslik blyat! Oslik!

• TotalRoef
dion_b schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:43:
[...]
Wacht even...
1:
Begrijp ik het goed dat je hier twee WiFi hops doet, dus laptop -> router -> TV :?

2:
Je hebt een high-end dualband router gekocht met 802.11pre-ac functionaliteit (wat alleen in 5GHz werkt) omdat... je betere 2.4GHz-performance wil? 8)7
1: Niks extra's via WiFi.
Als ik nu een film download, kijk ik die via laptop middels een HDMI kabel op mijn tv.

2:
Er zat hier in huis zo'n verschrikkelijk ziggo modem/router ding. 10x per week de verbinding eruit, spontane resets e.d.
Vandaar dat we (nog 3 huisgenoten) besloten hebben tot aankoop van iets dat beter zou moeten werken.

kort samengevat:
Het oude ziggo router/modem gaf een hogere downloadsnelheid ong. 45 Mbit tijdens gebruik van grabit. Mit s de verbinding niet ineens wegviel :|

[ Voor 41% gewijzigd door TotalRoef op 23-10-2013 18:27 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

3 huisgenoten... allemaal over WiFi? Deel de WiFi verbinding nogmaals door 4 dus, uitgaande van één device per persoon; zeker bij activiteit. Tevens hoeveelheid connecties gaat WiFi niet goed mee om... heb je al eens met inSSIDer gespeeld om te kijken hoe druk de ether is bij jou in de buurt?

Voor ik emigreerde dacht ik dat Ziggo alleen bridge-mode modems leverde, is dat inmiddels verandert? Dan nog: ga Bridge, en weet dat WiFi doorgaans tweedimensionaal gaat: voor, achter, links, rechts, maar omhoog/omlaag is doorgaans puur door de antennevorm lastiger.

Ik raad ook erg draadjes aan, en verwacht nooit maar dan ook nooit al te veel van de 2,4GHz band. En tevens, zoals eerder gezegd, een vroeg AC-device (het is nog amper een standaard) zal doorgaans wel goed zijn met AC, zeker op de 5GHz band, maar N, en de 2,4GHz band, zijn soms een ondergeschoven kindje...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
TotalRoef schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:23:
Laptop? Dan verplaats je die toch gewoon?

Verwijderd

Kan de TS een screenshot posten van inSSIDer?

• TotalRoef
Deze thread lijkt steeds meer een WiFi performance discussie te worden, terwijl ik mij afvraag, functioneert deze router wel goed?

Terug naar de basis:
Hoe kan het dat, tijdens het downloaden via usenet, tegelijkertijd browsen op dezelfde laptop onmogelijk wordt? Zowel op win7 en OSx.

Verwijderd

Dat laatste:

Ik heb gemerkt dat het aan de kwaliteit van de modem af hangt, hoe (goed) dat werkt.

Ik heb een Fritz Box 7360, en heb daar geen probleem, ook al gooi ik de VDSL helemaal open (met Usenet, 52 Mbps).

Iedereen in huis (waaronder ik) kan gewon internetten. Het initiële laden van een webpagina is iets trager, maar daarna gaat het snel.

Als ik de laptop meeneem naar een vriend van mij, en we gaan daar downloaden (Tele2 modem + internet), dan kan hij niets meer, als ik zijn ADSL open trek (12 Mbps). Ik moet letterlijk op de pauze knop drukken (of speed limit doen in het programma) om iet "op te zoeken".

• TotalRoef
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:47:
Dat laatste:

Ik heb gemerkt dat het aan de kwaliteit van de modem af hangt, hoe (goed) dat werkt.

Ik heb een Fritz Box 7360, en heb daar geen probleem, ook al gooi ik de VDSL helemaal open (met Usenet, 52 Mbps).

Iedereen in huis (waaronder ik) kan gewon internetten. Het initiële laden van een webpagina is iets trager, maar daarna gaat het snel.

Als ik de laptop meeneem naar een vriend van mij, en we gaan daar downloaden (Tele2 modem + internet), dan kan hij niets meer, als ik zijn ADSL open trek (12 Mbps). Ik moet letterlijk op de pauze knop drukken (of speed limit doen in het programma) om iet "op te zoeken".
Ik heb het idee dat het modem het prima doet. Wanneer een pc hier verbonden is op de 5GHz band, gaat downloaden via usenet perfect (60 Mbits) en gaat browsen zonder problemen.

Probeer ik hetzelfde uit te voeren op de 2,4 GHz band, dan lijkt het of router helemaal volloopt en alleen usenet verkeer nog maar doorlaat op slechts 20 Mbit.
Wat kan ik hieraan doen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:47:
...Als ik de laptop meeneem naar een vriend van mij, en we gaan daar downloaden (Tele2 modem + internet), dan kan hij niets meer, als ik zijn ADSL open trek (12 Mbps). Ik moet letterlijk op de pauze knop drukken (of speed limit doen in het programma) om iet "op te zoeken".
Ja, maar dat is gewoon de "A" in ADSL. A-symmetrisch; 8 Mb/s down en 1 Mb/s up (of 20 vs. 4 ofzo). 't Netto effect is dat als je flink gaat downoaden, je upstream verstopt raakt, want je PC moet zonodig van alle pakketjes die hij ontvangen heeft, terugmelden dat-ie ze ontvangen heeft.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TotalRoef
Vandaag even via LAN kabel een oud Sitecom router aangesloten op Linksys.

3x raden, op 2,4 GHz netwerk van Sitecom, geen problemen te bespeuren bij downloaden via usenet. Daarnaast ook weer netjes 60Mbit/s :)

Kortom, Linksys router is blijkbaar ergens op die 2,4 GHz band niet helemaal fris en gaat z.s.m. terug naar de winkel :|
Pagina: 1