Disk read error has occurred.. press Ctrl Alt Del to restart

Pagina: 1
Acties:

• haaswijk1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-12-2023
Beste tweakers,

ik zit met een probleem. Enige tijd geleden kreeg ik de volgende foutmelding bij het opstarten van m'n PC:

"Disk read error has occurred.. press Ctrl Alt Del to restart"

Achteraf bleek de harde schijf defect en is deze vervangen onder de garantie. Nu (ong. 12 maanden later) heb ik precies hetzelfde probleem met de vervangende schijf. Soms lukt het om Windows op te starten, maar de schijf blijft dan ratelen en de PC valt soms spontaan uit.

Ik overweeg nu om deze schijf te gaan vervangen voor een SSD (aangezien het hier nog om een 'oude' SATA-2 disk gaat), maar is dit wel zinvol? Of kan ik over een tijdje dezelfde problemen verwachten met de SSD als met m'n oude schijven in deze PC?

Systeem:
Mobo: Asrock H55m-ge r2.0
CPU: Intel i5 650
Huidige HDD: Western Digital wd20ears-00mvwb0

BVD!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wanneer ik zoek zie ik best veel problemen met de betrouwbaarheid van de WD20EARS, maar ik hou het niet allemaal zo precies bij of er daadwerkelijk zo veel problemen met deze serie zijn.

In principe zou je zulke problemen niet meteen ook bij een andere schijf of SSD hebben, dus in jouw geval lijkt het me zeker zinvol om voor een andere schijf te gaan, vooral als de rest van je PC nog gewoon voldoet.

Rail Away!

• haaswijk1
Bedankt voor je reactie. Ik ben vergeten erbij te vermelden dat mijn vorige schijf een ander merk/type was dan de WD20EARS, dit was een Seagate (ook SATA-2). Met deze schijf had ik precies hetzelfde probleem.

Verwijderd

Zodra je Windows gestart hebt, zorg dan dat je zo snel mogelijk de SMART gegevens kunt veiligstellen en als screenshot hier kunt posten. Denk aan CrystalDiskInfo.

• haaswijk1
Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:06:
Zodra je Windows gestart hebt, zorg dan dat je zo snel mogelijk de SMART gegevens kunt veiligstellen en als screenshot hier kunt posten. Denk aan CrystalDiskInfo.
Zodra ik vanavond thuis ben zal ik direct proberen om een screenshot van deze gegevens te posten in dit topic.

• haaswijk1
Hierbij een screenshot van CrystalDiskInfo:

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/x2utarnrj/screenshot.png

[ Voor 20% gewijzigd door haaswijk1 op 04-10-2013 22:51 ]

Verwijderd

Je hebt een aantal kabelfouten. Kun je de kabel eens vervangen/omwisselen en kijken of je daarna het probleem nog hebt? Zo ja, kun je dan controleren of de waarde van UDMA CRC Error Count is toegenomen?

• haaswijk1
Ga ik doen en zal hier asap mijn bevindingen posten.

• haaswijk1
Zojuist getest met een andere sata-kabel en voor de zekerheid HDD ook aangesloten op een andere sata-poort. Helaas doet het probleem zich nog steeds voor en zijn ook de waarden van UltraDMA CRC Error Count gelijk gebleven.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt de harde schijf vervangen, de kabel, dan is de SATA controller de volgende candidaat helaas... en die zit geintereerd op je moederbord.

heb je gezien dat je nog wat jumpers aan je SATA op je moederbord kunt instellen?

ftp://europe.asrock.com/manual/H55M-GE%20R2.0.pdf pagina 25

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 05-10-2013 17:02 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• haaswijk1
Het probleem is inmiddels opgelost! Hieronder de stappen die ik heb uitgevoerd:

- CMOS batterij verwijderd en teruggeplaatst
- Daarna BIOS reset gedaan mbv jumper

De schijf werd vervolgens weer herkend in de BIOS en Windows startte zonder problemen op.

Thanks voor alle suggesties in dit topic!
Pagina: 1