Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!
UNOX: The worst operating system
Je zou evt. die 2 koelribben wat kunnen afveilen
Maar de kaart past ja... maar leunt/steunt direct erop die condensator
Dan zou je moeten kijken hoe warm dat blok wordt in de praktijk.
Een continu hete condensator gaat een stuk minder lang mee
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Speel ook Balls Connect en Repeat
condensator heeft rating, 85c, 105c etc. Temperatuur is mede bepalen voor levensduur van condenstor, je zal met elke zoveel graden verhoging zorgen voor halvering in zijn levensduur. 105c gaat geloof ik vrij snel stuk bij 105 graden, dacht max 10000 uur afhankelijk van andere omstandigheden. Boven de rating uitgaan zal condensator helemaal snel slopen.
Load Life Rating is hetzelfde als MTBF, helaas weten we die vaak niet, alleen bij duurder condensators van bepaalde merken is dat bekend. 10000 is volgens mijn vrij gangbaar voor dit type elco's.
http://www.illinoiscapaci...ter/life-calculators.aspx
Kijk dus even welke rating die heeft, en meet hoe warm dat koelblok word, dan weet je of temperatuur een probleem vormt.
Edit/
Koop nieuwe condensator, nieuwe condensatorheeft lange pootjes dan kan je de condensator platleggen op het moederbord, ruimte zat, dan past het wel. condensator kost je minder dan euro, waarschijnlijk minder dan 50 cent. Zorg wel voor hetzelfde type, dus ook op ESR letten, kan van groot belang zijn in dit soort circuits.
[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 04-10-2013 23:43 ]
UNOX: The worst operating system
[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 05-10-2013 00:55 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dit. Vooral de extra warmte door contact met het koelblok, zou voor mij genoeg reden zijn om het koelblok iets aan te passen. Voor kortsluiting zou ik niet zo snel bang zijn. Als een koelblok al elektrisch contact heeft ergens, is dit met de massa. Vziw worden tegenwoordig geen negatieve spanningen meer gebruikt op moederborden. Dus ligt de min-pool aan de massa, en niet aan een negatieve voedingsspanning die voor kortsluiting zou kunnen zorgen.Kaj. schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:43:
Hitte, maar ook kortsluiting: de aluminium behuizing van de cap is (vaak) met de negatieve pen verbonden.
Mijn advies, vijl een stukje van het koelblok zodat het wel past. Die paar mm heeft geen effect op het koelvermogen, maar wel op de levensduur van de condensator.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ja geen probleem, doe het zo vaak, via's/pad's zijn gewoon metaliseert vanbinnen, hoe kom je erbij dat dat niet mogelijk is?Korvaag schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 00:50:
En jij wil met een multi layer moederbord een condensator los en vast gaan solderen ? Succes
Edit/
Tweakers staat er vol mee met moederbord reparaties van slechte elco's, is heel gebruikelijk, zelfs noobs wagen zich eraan. Dus voor hobbyist zoals ik die elke dag bijna soldeert en juist gereedschap heeft is het kinderspel, niks moeilijker dan elke andere soldeerklus.
Als TS in buurt van Nijmegen woont mag die gerust even langs komen, 5 minuten later heeft die twee nieuwe condensators.
[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 05-10-2013 09:29 ]
We weten niet welk potentiaal er op de koelplaat staat (presumably massa)
Maar die condensator ???? geen idee, kan massa zijn maar ook iets compleet anders
edit: oh te snel doorgelezen dan
[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 05-10-2013 13:39 ]
Lees eerst even topic, kortsluiting probleem is allang aangekaart, zelfs al meerdere keren, geen nut om het steeds te herhalen. Meten is weten gissen is missen, enige manier om daar achter te komen.