Koelblok rust op condensator kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Nvidia Geforce EN210 rust/leunt op condensators kan dat qua hitte ontwikkeling? het is voor een htpc

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/26e1f2d26d3fdc709248052549dcc80b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/0fde4b124f4c85eac2216672d5d1f1a5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/5ab0b864b3d644c7ac5e21d51c1f422a.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Centropy op 04-10-2013 13:19 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Zo te zien kan het...

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:23
Waarom zou dat niet gaan ? Dat koelblok is affabriek gemonteerd door de fabrikant. Is uitgebreid getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Wordt de condensator niet te heet door het erop leunende koelblok, ik zit niet in over de videokaart van 2 tientjes meer om het mobo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Als de kaart helemaal de PCI-E sleuf in gaat lijkt het me goed. Geen IGP trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:51
Als er geen druk staat op de condesator is er niets aan de hand lijkt me.

Je zou evt. die 2 koelribben wat kunnen afveilen ;) passend maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Gma940... uuh het is dat er in de specificaties staat dat het beeld geeft...

Maar de kaart past ja... maar leunt/steunt direct erop die condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
het enige wat daar bezwaarlijk aan kan zijn is de hitte.

Dan zou je moeten kijken hoe warm dat blok wordt in de praktijk.
Een continu hete condensator gaat een stuk minder lang mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hitte, maar ook kortsluiting: de aluminium behuizing van de cap is (vaak) met de negatieve pen verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ijzerzaagje.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Daar komt nog bij dat zo'n condensator waarschijnlijk al wat krap bemeten is, als de videokaart hem warm aan het maken is kun je die condensator elke paar jaar gaan vervangen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Je kan altijd als je het niet vertrouwt een klein stukje van je koelvinnen afvijlen .. die paar mm maakt nagenoeg niks uit voor het koelvermogen, maar zorgt dan wel dat er lucht zit tussen de koelvin en de condensator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als het koelblok deels op een condensator rust, gaat niet alle mechanische kracht naar het warmte producerende element. Hierdoor heb je een overgangsweerstand in warmte zitten, en zal het koelblok dus niet volledig alle warmte wegleiden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Niet slim, zal best wel even goed gaan, maar die condenstor zal geen lang leven hebben.

condensator heeft rating, 85c, 105c etc. Temperatuur is mede bepalen voor levensduur van condenstor, je zal met elke zoveel graden verhoging zorgen voor halvering in zijn levensduur. 105c gaat geloof ik vrij snel stuk bij 105 graden, dacht max 10000 uur afhankelijk van andere omstandigheden. Boven de rating uitgaan zal condensator helemaal snel slopen.

Load Life Rating is hetzelfde als MTBF, helaas weten we die vaak niet, alleen bij duurder condensators van bepaalde merken is dat bekend. 10000 is volgens mijn vrij gangbaar voor dit type elco's.

http://www.illinoiscapaci...ter/life-calculators.aspx

Kijk dus even welke rating die heeft, en meet hoe warm dat koelblok word, dan weet je of temperatuur een probleem vormt.

Edit/
Koop nieuwe condensator, nieuwe condensatorheeft lange pootjes dan kan je de condensator platleggen op het moederbord, ruimte zat, dan past het wel. condensator kost je minder dan euro, waarschijnlijk minder dan 50 cent. Zorg wel voor hetzelfde type, dus ook op ESR letten, kan van groot belang zijn in dit soort circuits.

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 04-10-2013 23:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
En jij wil met een multi layer moederbord een condensator los en vast gaan solderen ? Succes :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je je er zorgen over maakt, veil/zaag je toch gewoon 2 mm van die koelvin af? Simpel klusje lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 05-10-2013 00:55 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:39

Baggeraar

Wat een gebagger..

Ik zou die kaart terugbrengen en voor een hd6450 van asus gaan, die heeft een single-slot koeler en is ongeveer even snel traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kaj. schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:43:
Hitte, maar ook kortsluiting: de aluminium behuizing van de cap is (vaak) met de negatieve pen verbonden.
Dit. Vooral de extra warmte door contact met het koelblok, zou voor mij genoeg reden zijn om het koelblok iets aan te passen. Voor kortsluiting zou ik niet zo snel bang zijn. Als een koelblok al elektrisch contact heeft ergens, is dit met de massa. Vziw worden tegenwoordig geen negatieve spanningen meer gebruikt op moederborden. Dus ligt de min-pool aan de massa, en niet aan een negatieve voedingsspanning die voor kortsluiting zou kunnen zorgen.

Mijn advies, vijl een stukje van het koelblok zodat het wel past. Die paar mm heeft geen effect op het koelvermogen, maar wel op de levensduur van de condensator.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Korvaag schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 00:50:
En jij wil met een multi layer moederbord een condensator los en vast gaan solderen ? Succes :P
Ja geen probleem, doe het zo vaak, via's/pad's zijn gewoon metaliseert vanbinnen, hoe kom je erbij dat dat niet mogelijk is?

Edit/
Tweakers staat er vol mee met moederbord reparaties van slechte elco's, is heel gebruikelijk, zelfs noobs wagen zich eraan. Dus voor hobbyist zoals ik die elke dag bijna soldeert en juist gereedschap heeft is het kinderspel, niks moeilijker dan elke andere soldeerklus. :)

Als TS in buurt van Nijmegen woont mag die gerust even langs komen, 5 minuten later heeft die twee nieuwe condensators.

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 05-10-2013 09:29 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom maakt niemand zick druk over eventuele korsluiting ?

We weten niet welk potentiaal er op de koelplaat staat (presumably massa)
Maar die condensator ???? geen idee, kan massa zijn maar ook iets compleet anders

edit: oh te snel doorgelezen dan :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 05-10-2013 13:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat doen ze wel. ;)

Lees eerst even topic, kortsluiting probleem is allang aangekaart, zelfs al meerdere keren, geen nut om het steeds te herhalen. Meten is weten gissen is missen, enige manier om daar achter te komen.

-Andere hobby- -

Pagina: 1