Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beveiligen van netwerkprinter

Pagina: 1
Acties:

• Saab900
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:04
Beste Tweakers,

Omdat mijn Brother netwerkprinter (MFC-7460DN) "per ongeluk" al dan niet bewust gebruikt wordt door onbevoegden, vroeg ik mij af wat de meest effectieve manier is om deze printer te beveiligen.

De printer wil ik wel "standalone" houden, dus geen additionele printserver ertussen.

Zelf dacht ik aan een managable switch, ervan uitgaande dat je daarmee IPadressen kan uitsluiten te kunnen communiceren op bepaalde poorten.

Is bovenstaande inderdaad de beste methode in deze situatie of hebben jullie wellicht nog betere ideeën?
Het gaat hier om een vrij groot thuisnetwerk verbonden met een Fritzbox router.

Dank voor jullie input!

Maar ik rij Saab...

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:33

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Misschien handig als je even schetst hoe dat "vrij grote" thuisnetwerk er dan uitziet en wat je verstaat onder "onbevoegden". Zijn dat legitieme gebruikers van het netwerk, die enkel geweerd moeten worden van je printer, of heb je last van mensen die überhaupt niet op je netwerk thuishoren?

Wat zegt de handleiding van de printer hierover? Heeft die geen mogelijkheid om wat in te stellen op dit vlak?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Saab900
Het is in principe een thuisnetwerk waar meerdere gezinnen gebruik van maken. De gebruikers zijn dus wel netwerkbevoegden, maar geen bevoegden om te printen. De gebruikers zitten allemaal in hetzelfde IPsegment. (Geen VLAN's oid)

Ik heb de diverse handleidingen en de beheertools van Brother doorgenomen, maar deze kunnen mij deze functionaliteit niet bieden. Enkel een fysieke beveiliging van de printer is mogelijk. (het gebruik van de knoppen op de printer)

Saab900 wijzigde deze reactie 04-10-2013 13:09 (8%)

Maar ik rij Saab...

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:56
Zitten alle "onbevoegden" in hetzelfde netwerk? En is dit netwerk anders dan je eigen netwerk?

• Saab900
quote:
DiedX schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:10:
Zitten alle "onbevoegden" in hetzelfde netwerk? En is dit netwerk anders dan je eigen netwerk?
Het netwerk van de "onbevoegden" is hetzelfde als mijn netwerk. Zelfde IP-leases etc.

Maar ik rij Saab...

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dan lijkt het me (niet alleen vanwege die printer) handig om inderdaad eens te kijken naar mogelijkheden om scheiding tussen die gezinnen aan te brengen (daar gaat het je uiteindelijk om toch?). Ben jij zelf de beheerder van dit netwerk? Of enkel een lid van een van de gezinnen dat er gebruik van maakt?

En kijk even of je iets van een tekening van het netwerk kan maken. Dat maakt het wat makkelijker om mee te denken op welke plek je het beste iets kan aanpassen.

Orion84 wijzigde deze reactie 04-10-2013 13:18 (3%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

Nakebod

Nope.

Printer fysiek uitzetten indien je hem niet gebruikt ook een optie? :+

Maar misschien dat je wat met Secure Print kan proberen als dat ondersteund wordt, als je de default printfunctie dan kan uitzetten tenminste, http://welcome.solutions....&lang=en&prod=hl7050n_all
Kan je alleen met een password printopdrachten naar de printer sturen.

Blog items | Last song played: The Last Internationale - I'll Be Alright

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:05

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Via USB aansluiten i.p.v. netwerk? Praten met de mensen die bij jou printen? Waarom een netwerkprinter als je als enige de printer gebruikt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Saab900
quote:
Orion84 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:18:
Dan lijkt het me (niet alleen vanwege die printer) handig om inderdaad eens te kijken naar mogelijkheden om scheiding tussen die gezinnen aan te brengen (daar gaat het je uiteindelijk om toch?). Ben jij zelf de beheerder van dit netwerk? Of enkel een lid van een van de gezinnen dat er gebruik van maakt?

En kijk even of je iets van een tekening van het netwerk kan maken. Dat maakt het wat makkelijker om mee te denken op welke plek je het beste iets kan aanpassen.
Ik ben zelf inderdaad de beheerder van het netwerk. Op de lange termijn wil ik het netwerk sowieso gaan opsplitsen, maar voor nu is het beveiligen van de printer Prio nr 1.

Ik probeer dit weekend even een schematische tekening te plaatsen.

Maar ik rij Saab...

• Saab900
quote:
Nakebod schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:20:
Printer fysiek uitzetten indien je hem niet gebruikt ook een optie? :+

Maar misschien dat je wat met Secure Print kan proberen als dat ondersteund wordt, als je de default printfunctie dan kan uitzetten tenminste, http://welcome.solutions....&lang=en&prod=hl7050n_all
Kan je alleen met een password printopdrachten naar de printer sturen.
Uitzetten is inderdaad de laatste uitweg. :*)
Secure printing zal ik eens naar kijken.

Maar ik rij Saab...

• Saab900
quote:
Senor Sjon schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:20:
Via USB aansluiten i.p.v. netwerk? Praten met de mensen die bij jou printen? Waarom een netwerkprinter als je als enige de printer gebruikt?
Ik ben niet de enige die met deze printer print ..

Maar ik rij Saab...

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Secure printing zorgt er volgens mij enkel voor dat printjes er niet direct uitkomen en je niet andermans printjes / printqueue kan inzien. Het voorkomt niet dat iemand print.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik weet alleen dat ik bij mijn Lexmark printer eventueel autorisatie via Kerberos of LDAP zou kunnen laten doen. Wellicht kan zoiets bij Brother ook.

• Saab900
quote:
Orion84 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:16:
Secure printing zorgt er volgens mij enkel voor dat printjes er niet direct uitkomen en je niet andermans printjes / printqueue kan inzien. Het voorkomt niet dat iemand print.
Dat vermoeden had ik al, gezien het feit dat het echt ingesteld moet worden op de client zelf.

Maar ik rij Saab...

• begintmeta
  • Niet online
Eventueel kan je ook een VPN binnen je lan opzetten met alleen toegan voor bevoegden (en de printer alleen daarin).

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:28
Tja als dat ding geen beveiligingsfeatures heeft dan moet je er toch iets tussen stoppen. Een firewall is inderdaad een optie of een (print)server.

Andere security oplossing aka Security through obscurity zijn (het gaa maar op een particuliere printer):
- De printer in een afwijkend subnet plaatsen. Je computer een 2e ip geven die ook bij dit afwijkende subnet kan. Zolang je geen ITers in je familie hebt zullen de meeste denken dat de printer weg is.
- Auto discovery op de printer uitzetten en de printer een (ander) vast ip geven. Dan moeten de mensen ook gaan scannen om hem toe te voegen.
- Je printer achter een andere WiFi netwerk stoppen. Dus een dedicated AP neerzetten. Wil je printen? Dan moet je eerst verbinding maken met het andere WiFi netwerk (let wel even op met de kanalen om storing te voorkomen).

CISSP! Drop your encryption keys!

• begintmeta
  • Niet online
Kan je niets met 'Secure Function Lock 2.0'?

• Saab900
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik wilde zojuist de oplossing van Lourens0619 toepassen o.b.v. ander subnet gebruiken en toen vond ik toevallig ergens in een submenu via de webinterface een mogelijkheid om het IP4 verkeer te filteren waarbij het mogelijk is om op basis van IPadres uit te sluiten of op IPadres toe te staan. (niet goed gekeken blijkbaar .... )

Vervolgens blijkt de printer voor "onbevoegden" niet meer bereikbaar te zijn. Voor mij is het "probleem" hiermee opgelost. De volgende stap zal worden het netwerk op te splitsen.

Wederom dank voor jullie input!

Maar ik rij Saab...

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:28
haha nice! Die was ik ook niet tegengekomen in de handleiding nee
Mooi dat het opgelost is en gelukkig dat je de andere "smerige" oplossing niet nodig hebt gehad ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Saab900
Ha Lourens, inderdaad. Ben blij dat het nu zonder "workaround" mogelijk is. :)
Fijn weekend!

Saab900 wijzigde deze reactie 04-10-2013 16:30 (5%)

Maar ik rij Saab...

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True