Servertje onbereikbaar na netwerk ombouw

Pagina: 1
Acties:

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een Windows 2003 server in mijn thuisnetwerk is niet meer bereikbaar na een herschikking van de infra. Kan iemand hier iets over zeggen?

Oude situatie: Glasvezel modem > Router > de rest van het LAN inclusief Windows server en 2 switches op 2 verdiepingen. Alles werkt.

Nieuwe situatie (ter verbetering van de wireless range) Glasvezel modem > switch1, nu met alle LAN kabels hier ingeprikt ipv de router > router > switch2 voor de huiskamer.

Internet wordt doorgegeven, wifi is ok, de switch2 in de huiskamer werkt ook naar behoren maar de server die aan switch1 hangt is niet meer zichtbaar

Het netwerk naar de Windows server loopt dus via een switch naar de router en dan weer naar dezelfde switch terug.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Switch 1 zit op de verkeerde plek. Vanaf je modem moet eerst naar de router een lijn lopen. De router neemt het WAN-IP (waarmee je op internet identificeerbaar bent) aan op die aansluiting (ook wel bekend onder de WAN-aansluting). Op de LAN-kant van je router (vaak 4 aansluitingen) kun je werkstations/servers/alles in je lokale bereik plaatsen. Deze systemen krijgen een IP-adres van de router welke in het lokale bereik werken.

Je modem kan maar één(!) WAN-adres afgeven. En die heeft je router opgeëist. Dat betekent dat je server geen IP-adres heeft en dus is die niet bereikbaar.

Wat je dus moet doen is switch 1 niet aan je modem aansluiten maar aan je router. En je modem áltijd aan je router.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-12 16:29
Of je gebruikt deze opstelling, dan zou het wel werken (managed switch vereist)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pjyx2e3.png

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dan moet ik de oude situatie dus opnieuw opbouwen. In mijn beleving zou er vanuit de router een dhcp broadcast plaatsvinden, dus terug naar de eerste switch en alle apparaten die hieraan gekoppeld zijn . Hierdoor zou de server dan weer een ip krijgen. Ik geloof jullie direct maar ik zou het dus kunnen controleren door te kijken of andere apparaten aan de eerste switch überhaupt een ip krijgen.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

oef! schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:48:
Dan moet ik de oude situatie dus opnieuw opbouwen. In mijn beleving zou er vanuit de router een dhcp broadcast plaatsvinden, dus terug naar de eerste switch en alle apparaten die hieraan gekoppeld zijn . Hierdoor zou de server dan weer een ip krijgen. Ik geloof jullie direct maar ik zou het dus kunnen controleren door te kijken of andere apparaten aan de eerste switch überhaupt een ip krijgen.
Precies, ik durf er wel een mars op in te zetten dat je die niet krijgt. Tenzij je je modem reset, dan is het (voor zover ik weet) op goed geluk wie de het IP-adres krijgt van de modem..

All-Round nerd | iRacing Profiel