Vertex 4 werkt niet op P5Q-Pro

Pagina: 1
Acties:

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 17:26

Addict

Het leven is een plak kaas.

Topicstarter
Op het moment dat ik het moederbord op ging halen bij familie heb ik de schijf in combinatie met dat moederbord getest.
Alles ging prima, en al test heb ik er Windows op geinstalleerd.

Eenmaal thuis heb ik alles in mijn kast gebouwd, en de bios gereset (omdat mijn geheugen er niet goed in zat, en ik daar niet direct aan heb gedacht.)

Inmiddels heb ik de bios weer goed ingesteld, AHCI en Raid bijden geprobeerd.

De schijf wordt niet herkend, wanneer ik een tweede HDD aansluit herkent hij hem ineens wel (ook niet altijd), maar als ik de schijf dan wil gebruiken voor bijvoorbeeld het installeren van Windows, heb ik maar 8GB tot mijn beschikking, of soms wel de volledige ruimte, maar dan stopt de installatie plotseling.

Al geprobeerd:

- Bios update mobo
- Firmwareupdate SSD (was al 1.5, maar ik heb de firmware nogmaals erop gezet, voor de zekerheid)
- 7 verschillende SATAkabels
- Alle poorten op het moederbord
- SSD getest op mijn laptop, en een andere pc, werkt probleemloos.
- USB, IDEcontroller, geluid gedisabled in de bios
- geheugen eruit gehaald, en omstebeurt met 1 geheugen getest.

Ik heb dus geen enkel idee wat het kan zijn, aangezien het eerst wel werkte op dat moederbord.
Ik heb er wel een andere processor ingezet en 2GB geheugen toegevoegd, maar het lijkt mij sterk dat dat er iets mee te maken heeft.

Ik hoop dat iemand kan helpen want ik word hier GEK van. ;(

Hier iemand met een vergelijkbaar moederbord, waarbij deze schijf prima werkt:
http://youtu.be/sOYL2fVLHOc

[ Voor 3% gewijzigd door Addict op 04-10-2013 00:31 ]

Addict

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doet die disk het nog wel op een ander systeem/controller? Misschien is die Vertex inmiddels wel overleden.
Afaik heeft die P5Q 2 controllers, probeer de andere eens.

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 04-10-2013 00:29 ]

• Addict

Addict

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 00:28:
Doet die disk het nog wel op een ander systeem? Misschien is die Vertex inmiddels wel overleden.
Bedankt voor je reactie.

Zoals ik mijn startpost aangaf werkt de SSD probleemloos op andere systemen.

Addict

• Addict

Addict

Topicstarter
Helaas niet fixed :( te vroeg gejuichd.

Lijkt hem nu wel vaker te herkennen.

Als ik hem als 2e schijf opstart in Linux ziet hij de SSD, en kan ik er ook bestanden op zetten, en vanaf lezen. (dat is als de bios hem herkent uiteraard.)

In linux is de schijf gewoon bruikbaar, lezen en schrijven.
Wanneer ik Windows wil installeren (2x DVD gebrand, en getest op ander systeem) blijft hij hangen in verschillende fases van de installatie.

[ Voor 147% gewijzigd door Addict op 04-10-2013 16:24 ]

Addict

• Addict

Addict

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/46afcpljd/IMG_20131004_00353802.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/zbz4n77m1/IMG_20131004_16301302.jpg

Addict

Verwijderd

En als je de bios op IDE zet , dat is de default setting waarin die het in eerste instantie bij je familie nog deed . Of je probeert een keer de andere marvell sata controller of die daarin herkend wordt .

• Addict

Addict

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:11:
En als je de bios op IDE zet , dat is de default setting waarin die het in eerste instantie bij je familie nog deed . Of je probeert een keer de andere marvell sata controller of die daarin herkend wordt .
Ik heb alle poorten geprobeerd die op het mobo aanwezig zijn. Bij familie stond hij op RAID, en werkte prima.

Wat er nu anders is sinds hij bij familie werkte is:
- Proc
- Geheugen
- Voeding
- SATAkabel

[ Voor 10% gewijzigd door Addict op 04-10-2013 18:17 ]

Addict

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 11:03
Heb onlangs ook 2 dagen gestoeid met een SSD die dan weer wel en dan weer niet werd herkend door Windows 7. Uiteindelijk na veel gedoe eens geprobeerd de MBR (master boot record) te herschrijven. Het programma dat ik toen heb gebruikt kan ik zo snel niet terug vinden, maar in onderstaande link wordt ook een progje beschreven dat hetzelfde uitvoert:

http://superuser.com/ques...5/ssd-missing-boot-record

Na het overschrijven van de MBR is het natuurlijk wel noodzakelijk Windows 7 opnieuw te installeren. Ik ga er trouwens vanuit dat de Windows versie die je steeds installeert origineel is en niet aangepast oid?

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Addict

Addict

Topicstarter
jordy2811 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:26:
Heb onlangs ook 2 dagen gestoeid met een SSD die dan weer wel en dan weer niet werd herkend door Windows 7. Uiteindelijk na veel gedoe eens geprobeerd de MBR (master boot record) te herschrijven. Het programma dat ik toen heb gebruikt kan ik zo snel niet terug vinden, maar in onderstaande link wordt ook een progje beschreven dat hetzelfde uitvoert:

http://superuser.com/ques...5/ssd-missing-boot-record

Na het overschrijven van de MBR is het natuurlijk wel noodzakelijk Windows 7 opnieuw te installeren. Ik ga er trouwens vanuit dat de Windows versie die je steeds installeert origineel is en niet aangepast oid?
Ik gebruik altijd een originele windows, het probleem ligt hem in het detecteren in de Bios, ik denk dat een MBR herschrijven daar geen oplissing voor biedt, ik ga het even zo goed wel probleren.
Bedankt voor het meedenken.

Addict

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 11:03
Hoor graag of het gelukt is!

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Verwijderd

samaarst schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:16:
[...]

Ik heb alle poorten geprobeerd die op het mobo aanwezig zijn. Bij familie stond hij op RAID, en werkte prima.

Wat er nu anders is sinds hij bij familie werkte is:
- Proc
- Geheugen
- Voeding
- SATAkabel
Oke, het blijft raar dat die het eerst wel deed op hetzelfde moederbord, dan kunnen er al een heleboel factoren afvallen ,En IDE mode is niet een andere poort maar de bios instelling veranderen naar IDE , raid en AHCI zit niet veel verschil in terwijl de IDE mode meer compatibel kan zijn met hardware . Heb zelf ook nog een P5Q waarin de raid rom van de matrix is geupgrade naar latere RST 10.8.0.1303 via http://www.win-lite.de/wb...odding-already-extracted/

Zeker de moeite waard dat bordje met ssd maar als die het in IDE mode ook niet doet heeft die rst upgrade denk ik geen nut .

• fireglide
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06-2021
Ik zag je advertentie staan voor je SSD in verkoop. Kan je eens proberen om je bios terug te flashen naar een oude variant. Eens kijken wat er dan gebeurd?

• Addict

Addict

Topicstarter
Ik zal eerst even die raid rom upgraden, daarna even een oudere firmware flashen :)

Die raid rom kan ik daar gewoon de nieuwste pakken?, en met de bios flasher tool updaten?
Heb je misschien een directe link voor mijn bord, het is mij een beetje onduidelijk eerlijk gezegd.

[ Voor 53% gewijzigd door Addict op 04-10-2013 20:43 ]

Addict

• fireglide
dit vond ik ook nog:
This is what happends with this board :
At orange and white sata sockets you can connect the sata HD and BluRay Rom or Media. You must connect into the Red sata sockets to get them work.

If you connect only the Media Rom into the white or the orange one, the bios will not detect the ssd, but the Media rom will be recognized.
If you connect the SSD HD into the Orange or the White one, the bios will not recognize the HD.

Solution, connect the SSD HD in one of the red ones.

Thanks you,
Nin.

http://www.tomshardware.c...cognize-ssd-hhd-sata.html

• Addict

Addict

Topicstarter
fireglide schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 20:42:
dit vond ik ook nog:
This is what happends with this board :
At orange and white sata sockets you can connect the sata HD and BluRay Rom or Media. You must connect into the Red sata sockets to get them work.

If you connect only the Media Rom into the white or the orange one, the bios will not detect the ssd, but the Media rom will be recognized.
If you connect the SSD HD into the Orange or the White one, the bios will not recognize the HD.

Solution, connect the SSD HD in one of the red ones.

Thanks you,
Nin.

http://www.tomshardware.c...cognize-ssd-hhd-sata.html
Dat klopt, daarom gebruik ik de witte en oranje ook niet :)

Addict

• fireglide
argh het is inderdaad BIOS al waar het niet goed gaat.

Andere tip wat je eventueel kan doen is fabriekant een mail sturen met je probleem :)

Verwijderd

samaarst schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 20:41:

Die raid rom kan ik daar gewoon de nieuwste pakken?, en met de bios flasher tool updaten?
Heb je misschien een directe link voor mijn bord, het is mij een beetje onduidelijk eerlijk gezegd.
De nieuwste zou ik niet doen, eerder de Classical RST RAID ROM modules:Intel RST RAID ROM v10.8.0.1303 of eerder , de latere versies gaven problemen met mijn 5Q . Het ligt meer aan asus dat ze de moeite niet nemen die roms te updaten naar nieuwere versies .Er staat een guide hoe je het moet doen en elke bios update heeft bepaalde risico s .Maar denk dat het meevalt , het is een vrij modern bordje wat betrefd bepaaldezekerheid van flashen en terugflashen . Die bios bestaat al een tijdje en is een van de laatste generaties ,dus goed stabiel uitontwikkeld :)

http://www.win-lite.de/wb...n-ami-phoenix-award-bios/

• Addict

Addict

Topicstarter
Bedankt voor je hulp systeemhersel.
Ik heb even een aangepaste bios gemaakt, maar die mocht helaas niet baten.

Ik heb besloten de SSD weg te doen, en er een andere voor in de plaats te nemen.

Bedankt iedereen voor de hulp en het meedenken.

Addict

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 12:48
Dit is een bekend windows probleem. Hiervoor moest ik met linux booten en met Gparted formateren. Vervolgens werd hij wel herkend
Pagina: 1