Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Oldskool 1998 game pc bouwen met Voodoo2 in SLI. Suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Het leek mij leuk om weer eens een oude game pc te bouwen op basis van de voodoo 2 kaart. Vroeger heb ik ongelooflijk veel lol gehad van dit revolutionaire monster, en nu is tijd dit weer eens te herbeleven.

De voodoo 2 kwam in 1998 uit en het doel is dan ook om deze PC op te bouwen met de meest krachtige hardware die in die periode te krijgen was. Uiteindelijk komen 2 stuks Voodoo 2 in SLi te zitten. Iets wat ik vroeger altijd al wou hebben, maar wat er nooit van gekomen. Mijn kennis van de componenten van die tijd is echter ernstig verwaterd en ik hoop dat jullie nog wat suggesties hebben voor hardware uit die tijd.

De belangrijkste keuze is natuurlijk de CPU. Eigenlijk zou ik graag de AMD Athlon Thunderbird willlen gebruiken. Ik denk niet dat ik ooit zoveel plezier heb gehad van een enkele CPU. Toevallig kwam ik vandaag dit oude beestje nog tegen, en het zou wel leuk zijn deze weer tot leven te roepen. Helaas komt deze CPU uit 2000, en is dus 2 jaar jonger dan de Voodoo2. Eigenlijk wil ik echt bij de CPU's uit die tijd blijven, maar welke opties heb ik dan nog? Wordt het dan toch zo'n nare Pentium 2, en welke dan? Of was AMD destijds de betere keus, een zo ja welke? Het doel is om een zo snel mogelijke CPU te vinden als in 1998 verkrijgbaar zou zijn geweest. Daarbij moet het nog wel mogelijk zijn om een goed moederbord te vinden, met voldoende aansluitingen.

Bij de CPU moet vervolgens een moederbord gekozen worden. Dit moederbord moet lekker vlot zijn om de CPU op maximale snelheid te laten lopen. Ook zijn er minimaal 4-5 PCI sloten nodig, en misschien wel een APG. Er moeten namelijk 3 videokaarten in de PC komen (ook een voor 2D) en daarnaast nog audio, en misschien nog meer. Ook moet het board sterk genoeg zijn om de voeding van al die kaarten aan te kunnen.

Bij het moederbord hoort natuurlijk ook geheugen. Het is mijn bedoeling hier zo veel mogelijk snel geheugen in te stoppen. Het type hiervan zal ook afhangen van het moederbord.

Voor 2D beeld zal er een 3e videokaart bij moeten. Ik heb altijd gehoord dat Matrox kaarten hiervoor heel goed waren. Deze kaart heeft bij voorkeur geen 3D mogelijkheden maar wel een mooi 2D beeld (analoog) Met dit soort kaarten ben ik helemala niet bekend. Wat zijn goede modellen uit die periode?

Voor audio denk ik natuurlijk aan een ouderwetse Creative sounblaster. Het wordt alleen even zoeken naar een mooi model uit die tijd.

Het idee is om dit alles met de hardware open en bloot boven op een metalen kastje te bouwen waar ik de voeding en de drives in stop. Ik zit verder nog te twijfelen over DOS met Windos98, of Windows XP. Ik denk dat windows XP de beste ondersteuning heeft voor de hardware en games zoals bijvoorbeeld Half Life.

Ik ben zeer benieuwd of jullie nog tip hebben. Vooral de CPU en moederbord vind ik lastig. Mocht je nog wat hebben liggen, hoor ik dat uiteraard ook graag.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

De S3 videokaart was in die tijd zeer populair.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
Ik ben bang dat xp hem niet gaat worden, er zijn afaik geen officiele drivers voor een voodoo 2 kaart te krijgen die fatsoenlijk werken onder xp. Zou gaan voor ook een OS uit die tijd, 98 dus.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Matroxxen zijn leuk, maar vergeet niet dat je maar weinig hebt aan de goede beeldkwaliteit van die dingen als je ze door moet lussen aan voodookaarten die lang niet altijd even geweldig beeld gaven.

Videokaarten uit die tijd die veel gebruikt zijn zijn de Ati Rage 128 kaartjes, daarnaast kun je er een leuke Sound Blaster 128 of Live inzetten.

Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken of het bord al die kaarten kan voeden. Als je echt een leuk bord wil, probeer er eentje op de kop te tikken met een i440BX chipset erop, dat zijn de beste chipsets uit die tijd, en er zijn gigantisch veel borden mee gemaakt. Als je het helemaal leuk wilt maken pak je een BP6 met 2 Celerons erop, maar er is genoeg s370 en slot1 spul te vinden waar je makkelijk een 1GHz CPU op kan prikken.

Als OS denk ik dat win98 de beste optie is, destijds draaide ik dat, OF windows 2000 (dat draaide wel heel wat stabieler, en met SP4 was daar ook prima op te gamen overigens).

Als je jezelf een boel ellende wilt besparen, blijf weg bij VIA chipsets. Het werkt vast wel, maar ik had er altijd veel meer geklooi mee dan een fatsoenlijke Intel chipset. Tenzij je natuurlijk voor AMD wilt gaan (dan zou ik persoonlijk voor een Irongate chipset gaan, maar dat is meer omdat die mij vroeger nooit in de steek heeft gelaten).

• SuperKris
GoT schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:56:
De S3 videokaart was in die tijd zeer populair.
Ik heb hier nog een PCI S3 virge/DX liggen. complete specs heb ik niet, maar deze heeft ook een 3D chip. Ik ben bang dat deze misschien lastig gaat doen naast de Voodoo's
spNk schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:08:
Ik ben bang dat xp hem niet gaat worden, er zijn afaik geen officiele drivers voor een voodoo 2 kaart te krijgen die fatsoenlijk werken onder xp. Zou gaan voor ook een OS uit die tijd, 98 dus.
Eigenlijk hoort 98 er wel bij ja, maar de ondersteuning voor moderne handigheidjes is natuurlijk nihil. Ik zou niet eens zo snel weten hoe je zo'n ding op internet krijgt. USB ondersteuning is volgens mij ook erg beperkt. maar eigenlijk moet het misschien wel 98 worden ja.
TERW_DAN schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:11:
Matroxxen zijn leuk, maar vergeet niet dat je maar weinig hebt aan de goede beeldkwaliteit van die dingen als je ze door moet lussen aan voodookaarten die lang niet altijd even geweldig beeld gaven.

Videokaarten uit die tijd die veel gebruikt zijn zijn de Ati Rage 128 kaartjes, daarnaast kun je er een leuke Sound Blaster 128 of Live inzetten.

Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken of het bord al die kaarten kan voeden. Als je echt een leuk bord wil, probeer er eentje op de kop te tikken met een i440BX chipset erop, dat zijn de beste chipsets uit die tijd, en er zijn gigantisch veel borden mee gemaakt. Als je het helemaal leuk wilt maken pak je een BP6 met 2 Celerons erop, maar er is genoeg s370 en slot1 spul te vinden waar je makkelijk een 1GHz CPU op kan prikken.

Als OS denk ik dat win98 de beste optie is, destijds draaide ik dat, OF windows 2000 (dat draaide wel heel wat stabieler, en met SP4 was daar ook prima op te gamen overigens).

Als je jezelf een boel ellende wilt besparen, blijf weg bij VIA chipsets. Het werkt vast wel, maar ik had er altijd veel meer geklooi mee dan een fatsoenlijke Intel chipset. Tenzij je natuurlijk voor AMD wilt gaan (dan zou ik persoonlijk voor een Irongate chipset gaan, maar dat is meer omdat die mij vroeger nooit in de steek heeft gelaten).
Het wordt sowieso een 2x een Voodoo 2. Ik ben bang dat je dan wel eens gelijk kan hebben over dat doorlussen.

Die tip over de i440BX lijkt mij een goede mits ik voor Intel ga, en die Abit lijkt mij ook wel wat. Gaat een board met 2 CPU's echter wel nut hebben binnen games en Win 98? Pas vrij recent begint software een beetje goed op multicore systemen te draaien, en dit wordt een 15 jaar oude computer.

Wat was destijds de sterkste processor? De pentium 2 is een logische optie denk ik. De pentium 3 is eigenlijk net te jong, en de celerons uit dat jaar zijn denk ik een stukje langzamer dan de pentium 2?

AMD had in die tijd de K6-II en net begin 1999 de K6-III. Geen idee hoe deze zich verhouden tot de pentiums.

Ik wil gewoon zoveel mogelijk bruikbare power. Misschien wil ik zelfs wel een beetje kunnen overklokken. Het systeem moet echter rondom de voodoo 2 draaien, en de componenten moeten echt uit die tijd komen. 1998 dus, alhoewel begin 1999 nog net zou kunnen als het verschil echt erg groot is.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11 13:05
Ik heb dit nog een tijd gedraait met een Abit BP6+2x Celeron 466@~550MHz+Win2k. Er zijn (onofficiële) drivers voor de Voodoo2 voor Windows 2000, en je hebt de winst van de dubbele CPU :D En deze twee trage beestjes voelden écht een heel stuk sneller dan mijn 1GHz AMD Duron uit die tijd...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met windows 98 heb je inderdaad weinig aan een multicore, gezien die maar overweg kan met 1 CPU. Als je 98 pakt kun je beter zo'n snel mogelijke singlecore pakken.
Op een i440BX kun je zowel Pentium 2 als Pentium 3s zetten, dus daarmee kun je nog alle kanten op, en het ding komt uit 1998, dus wat dat betreft klopt die wel mooi in de tijd.

Waarschijnlijk hoeft een Pentium 2 of 3 niet veel meer te kosten, dus je kunt altijd nog kijken wat je wilt doen :)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11 02:57
Mijn retro rig is gebaseerd op een Asus XG-DLS moederbord. Kan hem je zeker aanraden. Toen was het onbetaalbaar. Nu staat zo'n dual slot 2 echt dik in een retro-rig.

Zo'n Abit BP6 was toen een poor'mans-workstation. Goede keuze. Met een setje Orbs erg mooi.

Ik zou voor Windows 2000 gaan met nieuwste SP / updates.

Op de SLI kit haalde ik met Quake II een hogere FPS op Win NT4.0 dan win 98SE. Toen getest op een dual Pentium Pro 200MHz. SCheelde niet veel, maar om blind te zeggen dat je voor Win 98 moet gaan omdat toen alle gamers dat deden...... Nu weten we wel beter ;)

In 1998 had ik een Intel DK440LX met 300MHz, 192MB ECC en 1x 4GB 10K SCSI als boot-disk (8GB IDE Data) voor zover ik me kan herinneren.

[ Voor 10% gewijzigd door Hardware Junk op 04-10-2013 00:16 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 16:01

henwy

Meh

Zo spijtig dat ik pas afgelopen maand wat heb gezien van mensen die retrorigs bouwen. Op mijn werk heb ca. 3 maanden terug de wereld aan oude hardware naar de stort gebracht. 19" servers met dual P2s / P3s, workstations met P2/P3/Thunderbirds/Durons, matrox kaarten, rage128, s3 verge, de wereld aan oud SD geheugen, 45 56K modems :P, enz... Zonde! Had graag her en der wat willen weggeven.

• SuperKris
Xudonax schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 23:42:
Ik heb dit nog een tijd gedraait met een Abit BP6+2x Celeron 466@~550MHz+Win2k. Er zijn (onofficiële) drivers voor de Voodoo2 voor Windows 2000, en je hebt de winst van de dubbele CPU :D En deze twee trage beestjes voelden écht een heel stuk sneller dan mijn 1GHz AMD Duron uit die tijd...
Maar dan moet ik dus wel aan Win 2000. Vind ik lastig afwegen. Heeft de dual CPU ook zin bij gamen?
Hardware Junk schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 00:06:
Mijn retro rig is gebaseerd op een Asus XG-DLS moederbord. Kan hem je zeker aanraden. Toen was het onbetaalbaar. Nu staat zo'n dual slot 2 echt dik in een retro-rig.

Zo'n Abit BP6 was toen een poor'mans-workstation. Goede keuze. Met een setje Orbs erg mooi.

Ik zou voor Windows 2000 gaan met nieuwste SP / updates.

Op de SLI kit haalde ik met Quake II een hogere FPS op Win NT4.0 dan win 98SE. Toen getest op een dual Pentium Pro 200MHz. SCheelde niet veel, maar om blind te zeggen dat je voor Win 98 moet gaan omdat toen alle gamers dat deden...... Nu weten we wel beter ;)

In 1998 had ik een Intel DK440LX met 300MHz, 192MB ECC en 1x 4GB 10K SCSI als boot-disk (8GB IDE Data) voor zover ik me kan herinneren.
Die Asus XG-DLS ziet er idd wel erg dik uit. Heb alleen geen idee of je die nog ergens kan vinden voor weinig. Dergelijke bordjes beginnen toch wel beetje verzamelwaarde te krijgen ben ik bang.

Ik heb nog nooit windows NT gebruikt. Is dit een beetje te doen voor een game PC?
henwy schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:00:
Zo spijtig dat ik pas afgelopen maand wat heb gezien van mensen die retrorigs bouwen. Op mijn werk heb ca. 3 maanden terug de wereld aan oude hardware naar de stort gebracht. 19" servers met dual P2s / P3s, workstations met P2/P3/Thunderbirds/Durons, matrox kaarten, rage128, s3 verge, de wereld aan oud SD geheugen, 45 56K modems :P, enz... Zonde! Had graag her en der wat willen weggeven.
Tja, dat is idd zonde. Ik denk dat dergelijke hardware over een paar jaar wel weer een beetje populariteit gaat krijgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SuperKris schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:33:
[...]

Maar dan moet ik dus wel aan Win 2000. Vind ik lastig afwegen. Heeft de dual CPU ook zin bij gamen?
Weinig. Het voordeel is alleen dat achtergrondprocessen lekker op de andere CPU kunnen draaien. Ik vond dualCPUsystemen altijd wel prettig werken, maar met gamen werk je er niet extreem veel van. Games waren toen nog neit geoptimaliseerd voor meerdere cores/CPU's zoals dat nu wel is.
Ik heb nog nooit windows NT gebruikt. Is dit een beetje te doen voor een game PC?
Nee, niet aan beginnen. Afaik had NT4.0 niet eens support voor DirectX, waarmee het totaal ongeschikt was om op te gamen. Natuurlijk zullen er altijd wel games zijn die werken, maar zeker in die tijd was NT niet voor games.
Tja, dat is idd zonde. Ik denk dat dergelijke hardware over een paar jaar wel weer een beetje populariteit gaat krijgen.
Ik betwijfel het, het is oude meuk, en het meeste kun je tegenwoordig prima virtualiseren.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49
Over de beeldkwaliteit bij het doorlussen; neem gewoon een LCD scherm met meerdere aansluitingen (DVI/D-Sub). Op die manier kun je de kaarten apart op de monitor aansluiten en heb je dat probleem niet.

Een mooie processor uit 1998 was de Celeron 300A (Mendocino). Lekker overklokken naar 450MHz (wat ze vrijwel allemaal kunnen) en de processor presteerd ongeveer hetzelfde als een Pentium 2 op dezelfde snelheid.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

SuperKris schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 23:37:
[...]

Eigenlijk hoort 98 er wel bij ja, maar de ondersteuning voor moderne handigheidjes is natuurlijk nihil. Ik zou niet eens zo snel weten hoe je zo'n ding op internet krijgt. USB ondersteuning is volgens mij ook erg beperkt. maar eigenlijk moet het misschien wel 98 worden ja.
Het is toch juist de sport om het weer aan de gang te krijgen? Daar kom je vast wel uit :) Je wilt het oldskool maken, daar hoort 98 bij! 8)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

USBsupport onder Win98 is overigens best prima als het aankomt op HIDs en gamecontrollers en dat soort spul. USBstorage werkt alleen met veel 3rd party drivers, en USB2.0 moet je niet verwachten (hoewel dat ook wel werkend te krijgen is hoor).

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52

Nemesizz

Untouchable

Ik heb hier nog een PCI S3 virge/DX liggen. complete specs heb ik niet, maar deze heeft ook een 3D chip. Ik ben bang dat deze misschien lastig gaat doen naast de Voodoo's
S3 Virge is ook wel bekend als de 'media decelerator'. Heb em zelf ook :P en klopt ook deels (dat decelerator). DOS games draaien er geweldig op, maar alles wat Windows based is draait traag.
Maakt verder niet uit als games Glide supporten, dan draait het toch op de VooDoo kaart en draait het wel soepel.

Echter, zou ik wel een 3d kaart gebruiken voor '2d' werk, ik heb zelf een hele tijd met een S3 Trio (dus echt een 2d kaart) gewerkt icm een VooDoo2, maar sommige games deden dan moeilijk.
Met moeilijk bedoel ik dan dat ze niet wilden starten omdat ik geen 3d accelerator had...(veel games hadden wel de optie voor VooDoo support, maar keken alleen maar naar je primaire adapter en die kon geen 3d, dus starte de game gewoon niet |:( ).

Persoonlijke favoriete chipset is ook de Intel 440BX, die chips waren echt geweldig.
Heb vanalles wel gehad, VIA (drama), Opti (ook veel problemen), Ali (ook regelmatig problemen), SIS (don't get me started). AMD chipsets uit die tijd niet zoveel ervaring mee, maar als je een 440BX icm Pentium 2 of 3 neemt kun je haast niet mis gaan.

Operating system vind ik persoonlijk (voor hardware uit die tijd) Win98se het fijnste werken.
Win2000 was misschien wat stabieler, maar qua game support werkte 98 met VooDoo fijner (komt misschien ook omdat mijn retro eigenlijk grotendeels DOS games draait en slechts een paar Windows games met Glide support).

[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 04-10-2013 12:15 ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Qua geluidskaart zou ik eens gaan uitkijken naar een kaartje met een aureal vortex2 chip zoals de diamond monstersound MX300. Stukken beter dan de live range van creative. Veel games rond deze tijd ondersteunen A3D of zelfs A3D 2.0.

Als je nog een AGP videokaart zoekt, zou ik een TNT2 ultra kaartje nemen. Nvidia drivers doen het op dat moment goed met directx 6/7 qua feature ondersteuning en bieden voor de games die geen glide gebruiken betere kwaliteit dan de voodoo kaartjes. vooral die 32bpp rendering ziet er beter uit dan de 16-bit dithering die de voodoos gebruiken. Blijf ver bij de TNT2 M64 kaartjes weg, dit is een kreupele variant van de chip met een 64-bit geheugenbus ipv 128-bit.

Een pentium3 processor is wel de beste en snelste keuze die je hebt in dit tijdvak. Heb hier zelf ook een p3 en een AMD K6-III+ op 600mhz staan, maar de games die geen 3dnow ondersteunen zijn stukken langzamer op de AMD vanwege de zwakke FPU.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 13:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voor Quake 1 of 2 was er een patch beschikbaar die ervoor zorgde dat je het spel daadwerkelijk op 2 CPU cores kon laten draaien.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SuperKris
NitroX infinity schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:49:
Over de beeldkwaliteit bij het doorlussen; neem gewoon een LCD scherm met meerdere aansluitingen (DVI/D-Sub). Op die manier kun je de kaarten apart op de monitor aansluiten en heb je dat probleem niet.

Een mooie processor uit 1998 was de Celeron 300A (Mendocino). Lekker overklokken naar 450MHz (wat ze vrijwel allemaal kunnen) en de processor presteerd ongeveer hetzelfde als een Pentium 2 op dezelfde snelheid.
Ik ben er qua monitor ook nog niet helemaal uit. Het liefst zou ik idd een LCD gebruiken, maar ik ben een beetje bang voor problemen met resoluties. Een LCD moet je natuurlijk altijd op native resolutie draaien, anders krijg je erg naar beeld. De Voodoo2 gaat tot 1024x768, dus daar zou ik een oud scherm voor kunnen zoeken. Ik kan mij echter voorstellen dat er spellen zijn die deze resolutie niet ondersteunen. Ik ben bang dat de meeste oude DOS games dit al helemala niet kunnen. Als die max tot 800x600 gaan krijg je geen fijn beeld op je LCD. Aan de andere kant moet deze retro rig compact blijven, en met de LCD zou ik dan veel meer kunnen. Ik denk dat ik deze dan zou willen strippen, en de hardware in een los framepje bouwen. Helaas hebebn dit soort oude LCD ook verschrikkelijk veel last van hoge reactietijden. Een 16ms zou ik misschien nog mee kunnen leven, maar meer is echt te veel.
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:54:
USBsupport onder Win98 is overigens best prima als het aankomt op HIDs en gamecontrollers en dat soort spul. USBstorage werkt alleen met veel 3rd party drivers, en USB2.0 moet je niet verwachten (hoewel dat ook wel werkend te krijgen is hoor).
Ik zou nog wel graag een USB2 kaart er in hangen misschien. Vooral voor mass storage.
Nemesizz schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:15:
[...]

S3 Virge is ook wel bekend als de 'media decelerator'. Heb em zelf ook :P en klopt ook deels (dat decelerator). DOS games draaien er geweldig op, maar alles wat Windows based is draait traag.
Maakt verder niet uit als games Glide supporten, dan draait het toch op de VooDoo kaart en draait het wel soepel.

Echter, zou ik wel een 3d kaart gebruiken voor '2d' werk, ik heb zelf een hele tijd met een S3 Trio (dus echt een 2d kaart) gewerkt icm een VooDoo2, maar sommige games deden dan moeilijk.
Met moeilijk bedoel ik dan dat ze niet wilden starten omdat ik geen 3d accelerator had...(veel games hadden wel de optie voor VooDoo support, maar keken alleen maar naar je primaire adapter en die kon geen 3d, dus starte de game gewoon niet |:( ).
Goede tip, ga ik doen, maar zoveel kaarten met 3d support zijn er niet uit die tijd. nog suggesties?
gravitone schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:16:
Qua geluidskaart zou ik eens gaan uitkijken naar een kaartje met een aureal vortex2 chip zoals de diamond monstersound MX300. Stukken beter dan de live range van creative. Veel games rond deze tijd ondersteunen A3D of zelfs A3D 2.0.

Als je nog een AGP videokaart zoekt, zou ik een TNT2 ultra kaartje nemen. Nvidia drivers doen het op dat moment goed met directx 6/7 qua feature ondersteuning en bieden voor de games die geen glide gebruiken betere kwaliteit dan de voodoo kaartjes. vooral die 32bpp rendering ziet er beter uit dan de 16-bit dithering die de voodoos gebruiken. Blijf ver bij de TNT2 M64 kaartjes weg, dit is een kreupele variant van de chip met een 64-bit geheugenbus ipv 128-bit.

Een pentium3 processor is wel de beste en snelste keuze die je hebt in dit tijdvak. Heb hier zelf ook een p3 en een AMD K6-III+ op 600mhz staan, maar de games die geen 3dnow ondersteunen zijn stukken langzamer op de AMD vanwege de zwakke FPU.
Thanks, ik zal er eens naar die audio kaart kijken!

Een TNT2 kaart is denk ik te modern voor deze setup. Die kwam volgens mij echt een stkje later dan de voodoo 2.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SuperKris schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:29:

Ik zou nog wel graag een USB2 kaart er in hangen misschien. Vooral voor mass storage.
Dan wens ik je onder Win98 heel veel succes. NEC USB2.0 kaartjes hadden wel Windows 98 drivers maar mass storage is niet zomaar aan de praat te krijgen. Het gaat vast wel werken, maar zal je veel tijd kosten (hang het ding dan liever in een netwerk, let er alleen wel op dat het nog best tricky kan zijn om Win98 te laten communiceren met een Vista/7/8systeem, dat wil nog wel eens geëmmer geven met het vinden van netwerkshares
Een TNT2 kaart is denk ik te modern voor deze setup. Die kwam volgens mij echt een stkje later dan de voodoo 2.
Een TNT2 kwam inderdaad na de voodoo2 pas op de markt, ik geloof ergens in 1999.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

gravitone schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:16:
SuperKris schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:29:

Thanks, ik zal er eens naar die audio kaart kijken!
Als we het hebben over geluidskaarten en Aureal Vortex chips, dan is een Turtle beach Montego A3D (Xtream) zeker ook waard om naar te kijken. Met Aureal Vortex1, zeker ook niet slecht, maar de MX300 is een echt beest...

In elk geval zoveel mogelijk opties open houden, des te makkelijker loop je iets tegen het lijf.

* Swordlord kijkt in zijn rommel/retro kast en aait even over zijn Montega A3D Xtream... Soon my precious soon....

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2013 13:36 ]

• SuperKris
Ik kwam deze tegen op marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/690562842

Op zich wel een leuke basis, maar die CPU is van begin 1999. Ben wel fan van abit bordjes. Alleen zijn 5 PCI sloten misschien net te weinig als er ook nog een netwerkkaart en SCSI bij moet. Dan zit ik namelijk op totaal 6 sloten.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Met een TNT2 is het hele nut van een VooDoo setup al weg vind ik. Die kaart is beter en sneller dan VooDoo, maar is niet zo fun (weinig nostalgie factor zeg maar :P ). Zelfs een M64 is al sneller dan een VooDoo2, where's the fun in that?

Zag ook wel van die filmpjes op Youtube van een Dual Xeon met GeForce 4MX (geloof ik) en dan een VooDoo2 sli ernaast, "everythings runs smoothly" ja duh! die GeForce doet al het renderen en die VooDoo2 SLI zat er voor Piet Snot in (had die gast zelf geloof ik niet eens door).

Wat wel te gebruiken voor 3d kaart? tja, zo'n S3 Virge wil prima icm VooDoo2 (3d games laat je toch draaien op die VooDoo's), Ati Rage (al had Ati nog wel eens crappy drivers), TNT (TNT1) , S3 Savage 4.
Leukste zijn denk ik toch de 4 of 8MB kaartjes, die 16MB (zoals TNT of Savage) maken het nut van een SLI setup een beetje nutteloos, TNT2 en beter al helemaal (persoonlijke mening).

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

In mijn schimmige herinnering waren de Matrox kaarten de bom voordat de Voodoo (1) serie gelanceerd werd. De Voodoo kaarten lieten dan ook helemaal niets over van de voorgangers. Misschien dat je eens kan kijken naar een Matrox Mistique 220 of Matrox Millenium. Nadat de Voodoo het daglicht zag was de keuze destijds eerder voor een S3/Voodoo combinatie in plaats van een Matrox/Voodoo combinatie, aangezien de Matrox kaarten nog erg duur waren.

Ook ik hen een half jaar geleden de zolder geruimd. 3x Voodoo2, 1x Voodoo1, Riva TNT2, Matrox Mistique en nog een S3 Trio meen ik. Heb enkel nog een P233-MMX bord en processor liggen meen ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Oyster op 04-10-2013 13:35 ]

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42
Voor windows 98 zou ik ook windows 98 SE (second edition) gebruiken.
Dat was één van de stabielere van die tijd en had flink wat updates te pakken met betrekking tot modernere hardware (grote van de harddisk, usb, etc).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sowieso 98SE, tenzij je heel erg van de zelfpijniging bent natuurlijk.

@Oyster, Matroxkaarten waren destijds zeker de bom, zolang je maar niet hoefde te gamen. Heel veel oude PC's waren uitgerust met 2, 4 of 8MB Matroxkaartjes, puur omdat ze gewoon erg goed waren in beeldkwaliteit. Nu zijn we verwend met digitale aansluitingen, in de tijd dat alles nog analoog ging maakte het echt een wereld van verschil wat voor soort kaart je gebruikte, zeker als je op hogere resoluties ging werken.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb nog allerlei spul uit dit era liggen. Waaronder een werkende Abit BE6-II en een scala aan P3 processoren. Ik kwam zojuist bij de kringloop hier een Celeron 333/66 proc tegen, mocht je daar interesse hebben stuur me dan even een email of DM. Op zich kan ik ook best mijn BE6-II van de hand doen, die ligt toch maar stof te vangen. Is nu een retro systeem waar ik eigenlijk nooit gebruik van maak...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een andere plek waar je ook kunt kijken is het ruiltopic: Het grote hardware ruiltopic - deel 16 / XVI / 10000

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b7mJusl.jpg

Deze heb ik nog in de aanbieding :P
(heb je al geDM'd)

Hier stond een dode link.

• SuperKris
Oyster schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:33:
In mijn schimmige herinnering waren de Matrox kaarten de bom voordat de Voodoo (1) serie gelanceerd werd. De Voodoo kaarten lieten dan ook helemaal niets over van de voorgangers. Misschien dat je eens kan kijken naar een Matrox Mistique 220 of Matrox Millenium. Nadat de Voodoo het daglicht zag was de keuze destijds eerder voor een S3/Voodoo combinatie in plaats van een Matrox/Voodoo combinatie, aangezien de Matrox kaarten nog erg duur waren.
Ik zit momenteel naar een Matrox G200 of G400 te kijken. De G200 is een kaart die qua leeftijd beter bij de Voodoo2 past, maar met de G400 heb je net weer wat meer opties. Overigens moet het denk ik wel een APG kaart worden. Zou een van deze kaarten goed gaan samen met de Voodoo en windows 98SE / DOS?
Ultraman schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 12:28:
Ik heb nog allerlei spul uit dit era liggen. Waaronder een werkende Abit BE6-II en een scala aan P3 processoren. Ik kwam zojuist bij de kringloop hier een Celeron 333/66 proc tegen, mocht je daar interesse hebben stuur me dan even een email of DM. Op zich kan ik ook best mijn BE6-II van de hand doen, die ligt toch maar stof te vangen. Is nu een retro systeem waar ik eigenlijk nooit gebruik van maak...
Thanks voor het aanbod! Mijn voorkeur gaat inmiddels ook uit naar de Abit BE6-II dus dat komt mooi uit. Zal je later ff een DM sturen. Deze bordjes zijn echter ruim te vinden overal. Staat ook wel het ea op martkplaats voor nauwelijks geld.
strandbal schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 17:28:
[afbeelding]

Deze heb ik nog in de aanbieding :P
(heb je al geDM'd)
Helemaal top man. Bedankt! ik stuur je zo even een berichtje. Wel balen dat ik mijn oude Voodoo zelf nergens meer kan terugvinden. Ik was overtuigt dat ik deze nog ergens had liggen.

• SuperKris
Overigens heb ik inmiddels het meeste al uitgewerkt.

- De 3d kaarten worden 2x Voodoo2, maar dat was al duidelijk

- Het moederbord wordt de Abit BE6, en dan waarschijnlijk de -II versie omdat deze een uitgebreidere bios heeft en een UMDA66 chip. Die komt niet uit 1998, maar de techniek wel, dus daarom vind ik dat nog wel kunnen.

- De processor wordt dan automatisch een Pentium 3. De vraag is alleen welke. Opzich zou dit een Katmai moeten worden vanwege de leeftijd, maar misschien wil ik nog wel uitwijken naar een Coppermine. Hoeveel daadwerkelijk verschil zit er tussen deze chips? Iemand tips hier? Ik wil ook nog wel een stukje gaan overklokken.

- De 2e videokaart moet een AGP worden om voldoende sloten over te houden. Momenteel denk ik aan de Matrox G200 of G400. Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar ik denk dat her er wel een moet zijn die een hoge AGP frequentie aan kan (heb zoiets ergens gelezen). Dit zou ik nodig hebben om het bord een beetje leuk te overklokken. Ook moet de kaart goed zijn in windows 98SE en DOS. Iemand tips hierin?

- Qua geluidskaart kijk ik gewoon wat er op mijn pad komt. Ik heb al een paar tips hier gekregen

- Heb hier nog een oude CD-ROm speler en floppy drive liggen.

- De voeding maakt volgens mij niet echt uit. Elke nieuwe of oude ATX will do right? heb hier nog een 380w antec liggen. Volgens mij moet dat wel voldoende zijn.

- Dan zit ik alleen nog met de HD's. Ik heb geen idee meer wat gangbaar was in die tijd. heb hier nog een Quantum 20,5 gb schijf liggen een LM20A011. Zou een UMDA100 moeten zijn, dus ik weet niet of dat gaat werken het uitgezochte moederbord.

Eigenlijk wou ik voor de lol dus een SCSI schijf(en) inbouwen. Deze hoeven niet uit 1998 te zijn (al is dat natuurlijk wel leuk). De controller en schijven moeten natuurlijk wel goed worden ondersteund door de bios win98, en zelfs DOS. Wat voor opties heb ik dan? En welke limieten leggen windows 98 en DOS aan de HD's? Deze zullen sowiezo op FAT32 moeten staan ben ik bang. Maar wat voor limieten loop ik nog meer tegenaan?

- Verder moet ik natuurlijk nog een snelle NIC hebben. Ik gok dat gigabit geen zin heeft met een dergelijke PC? Maar wat is een goede 100mbps kaart voor windows 98? Dan bedoel ik dus ook een die goed ondersteund wordt.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Coppermine vond ik beter overklokken dan Katmai. Katmai werkt op hetzelfde idee als de Pentium II, met half-speed L2 cache, Coppermine werkt met full-speed L2 cache (zit in de chip zelf).

• SuperKris
Dit wil ik trouwens als kast gebruiken. Zo'n box als die in bankkluisjes zit

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lbU5i4r.jpg

Ik moet de voeding dan even aanpassen (platter maken) zodat deze in de kast kan komen. De CD-rom en floppy komen dan aan de voorkant. Ik kan dan ook nog wel ruimte vinden voor 1 HD, en heel misschien nog wel 2 stuks.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rlyIfSl.jpg

Het moederbord schroef ik dan open en bloot bovenop de behuizing.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt ook prima een Pentium II op de BE6 zetten hoor.
Natuurlijk is een coppermine interessanter, maar dan hebben we het al weer over een CPU uit eind 1999.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
je beseft toch dat een matrox G400 sneller is dan een voodoo2 en ook nog eens betere beeldkwaliteit biedt én mooiere grafische effecten...
een G400 is overigens veel "te nieuw" als je voor 1998 kiest
waarom maak je je overigens druk om de 2D kaart?
mijn Voodoo2 heeft altijd gewerkt met een matrox mystique, nooit problemen mee gehad

voor het gemak zou ik eerder kiezen voor een voodoo 3000 of zo, die zijn iets nieuwer, bieden Glide en D3D support, werken op Win2000 (indien gewenst),...

• SuperKris
TERW_DAN schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:03:
Je kunt ook prima een Pentium II op de BE6 zetten hoor.
Natuurlijk is een coppermine interessanter, maar dan hebben we het al weer over een CPU uit eind 1999.
Pentium 2 is natuurlijk ook best een optie. Volgens mij had ik destijds een pentium II 350mhz bij mijn oude Voodoo. maar het mag natuurlijk ook best een beetje sneller.

Wellicht houd ik het qua leeftijd van de onderdelen meer op 1998-1999. Dat geeft wat meer opties en is nog steeds pre 2000. De Voodoo2 in SLI blijft echter absoluut. De processor mag dan best iets sneller zijn om er nog zoveel mogelijk mee te kunnen.
catfish schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 11:19:
je beseft toch dat een matrox G400 sneller is dan een voodoo2 en ook nog eens betere beeldkwaliteit biedt én mooiere grafische effecten...
een G400 is overigens veel "te nieuw" als je voor 1998 kiest
waarom maak je je overigens druk om de 2D kaart?
mijn Voodoo2 heeft altijd gewerkt met een matrox mystique, nooit problemen mee gehad

voor het gemak zou ik eerder kiezen voor een voodoo 3000 of zo, die zijn iets nieuwer, bieden Glide en D3D support, werken op Win2000 (indien gewenst),...
Ik heb geen idee of de G400 sneller is dan de Voodoo2. De G400 komt uit 1999, en de Voodoo2 uit 1998. Ik zou dan niet verwachten dat het een mega verschil is.

Misschien is de G200 dan echter wel een betere optie gezien de leeftijd. Ik vind een goede 2D kaart belangrijk omdat het sowieso de computer moet worden die ik vroeger had willen hebben. Daar past ook een dikke 2D kaart bij. Verder ben ik bang dat ik voor een CRT moet gaan omdat ik nog wel eens in verschillende resoluties zal moeten spelen. Dat betekend dat alles analoog gaat, en dan heb ik een goede analoge uitgang nodig.

Een Voodoo 300 is echter geen optie. De Voodoo2 in SLI is echt de basis voor deze pc.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nemesizz schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:27:
Met een TNT2 is het hele nut van een VooDoo setup al weg vind ik. Die kaart is beter en sneller dan VooDoo, maar is niet zo fun (weinig nostalgie factor zeg maar :P ). Zelfs een M64 is al sneller dan een VooDoo2, where's the fun in that?
Is niet geheel waar. In die tijd hadden wij hier op een gegeven moment een P3 450MHz machine, die mijn broer en ik aan alle kanten geupgrade hadden en gedaan. Hij zette een TNT2 ultra (32MB) er in, maar later kwam alsnog de VooDoo 2 (16MB) kaart erin, want Glide ging zoveel beter bij Counter-Strike. ;)

* CH4OS zucht, wat mis ik die lanparties van toen

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 02:04
Ik had in die tijd een AMD k6 300 met voodoo 2 kaart, een maat van me kocht een maand later een k6-2 300 met voodoo banshee dat ding vloog rondjes om de mijne. wel veel lol aan de k6 gehad maar na 2 jaar was het al hopeloos verouderd mijn phenom2 gaat nu al 4 jaar mee wel een beetje getweakt natuurlijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk topic, maar op de verkeerde plek. Dit is overduidelijk een compleet systeem, dus hoort het in Complete Systemen & Laptops.

Move PMG->CSL

Verder inhoudelijk:
SuperKris schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 19:34:
Overigens heb ik inmiddels het meeste al uitgewerkt.

- De 3d kaarten worden 2x Voodoo2, maar dat was al duidelijk

- Het moederbord wordt de Abit BE6, en dan waarschijnlijk de -II versie omdat deze een uitgebreidere bios heeft en een UMDA66 chip. Die komt niet uit 1998, maar de techniek wel, dus daarom vind ik dat nog wel kunnen.
Hou er rekening mee dat:
- UDMA66 chip is niet de primaire controller op het bord, dat is de PIIX4 southbridge met UDMA-33. Booten vanaf PIIX4 is aan te raden. Sowieso is winst UDMA-66 op een HDD uit 1998/9 verwaarloosbaar. Of je zo authentiek wilt doen is een tweede, oude harde schijven zijn TRAAAAG.
- Abit borden uit die tijd werden geleverd met beroerde condensatoren. Goede kans dat ze al geploft zijn of dat na korte tijd gaan doen. Gelukkig is het makkelijk nieuwe erop te solderen, maar wel iets om mee te nemen.
- De processor wordt dan automatisch een Pentium 3. De vraag is alleen welke. Opzich zou dit een Katmai moeten worden vanwege de leeftijd, maar misschien wil ik nog wel uitwijken naar een Coppermine. Hoeveel daadwerkelijk verschil zit er tussen deze chips? Iemand tips hier? Ik wil ook nog wel een stukje gaan overklokken.
Katmai is voor geen meter te overclocken, zat helemaal tegen limieten van CPU maar vooral ook cache chips aan. CuMine is veel beter te OCen, of als je bij 1998 wil blijven zou je een Mendocino Celeron kunnen nemen - een Celeron 333A @ 500MHz was zonder meer sneller dan een Katmai P3-500 ;)
- De 2e videokaart moet een AGP worden om voldoende sloten over te houden. Momenteel denk ik aan de Matrox G200 of G400. Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar ik denk dat her er wel een moet zijn die een hoge AGP frequentie aan kan (heb zoiets ergens gelezen). Dit zou ik nodig hebben om het bord een beetje leuk te overklokken. Ook moet de kaart goed zijn in windows 98SE en DOS. Iemand tips hierin?
Hogere AGP frequentie blijft een issue aangezien de i440BX geen aparte dividers heeft voor AGP boven de 2/3, dus op 133MHz FSB draait hij op 88MHz. Natuurlijk voorkom je dit als je een Mendocino gaat OCen van 66MHz naar 100MHz.
- Qua geluidskaart kijk ik gewoon wat er op mijn pad komt. Ik heb al een paar tips hier gekregen
Toch handig om hier langer bij stil te staan. Creative kaarten zij resource hogs, vooral de SBLive. Gelukkig heeft de i440BX geen last van de PCI-bug van de SBLive, maar hij wil wel een eigen interruptlijn hebben, en dat is een PITA. Veel beter kijk je naar een Terratec-kaart met CMI-chip. Ironisch genoeg zijn die beter Soundblaster-compatible dan de SBLives, ze zijn veel 'liever' qua resources en kwaliteit is even goed.
- Heb hier nog een oude CD-ROm speler en floppy drive liggen.

- De voeding maakt volgens mij niet echt uit. Elke nieuwe of oude ATX will do right? heb hier nog een 380w antec liggen. Volgens mij moet dat wel voldoende zijn.
"Iedere voeding" was toen net zo'n slecht idee als nu, maar een 5-jaar oude degelijke mid-range voeding als die Antec zou prima moeten zijn. Enige aandachtspunt is serieel: een seriele poort wil -12VDC hebben, nieuwere ATX-voedingen leveren dat niet. Als je serieel wilt gebruiken moet je een oudere voeding vinden die het wel nog doet. Zo niet boeit het weinig.
- Dan zit ik alleen nog met de HD's. Ik heb geen idee meer wat gangbaar was in die tijd. heb hier nog een Quantum 20,5 gb schijf liggen een LM20A011. Zou een UMDA100 moeten zijn, dus ik weet niet of dat gaat werken het uitgezochte moederbord.
Die meuk is allemaal backwards compatible. Enige aandachtspunt is 127GB-limiet, maar daar kom je lang niet aan.
Eigenlijk wou ik voor de lol dus een SCSI schijf(en) inbouwen. Deze hoeven niet uit 1998 te zijn (al is dat natuurlijk wel leuk). De controller en schijven moeten natuurlijk wel goed worden ondersteund door de bios win98, en zelfs DOS. Wat voor opties heb ik dan? En welke limieten leggen windows 98 en DOS aan de HD's? Deze zullen sowiezo op FAT32 moeten staan ben ik bang. Maar wat voor limieten loop ik nog meer tegenaan?
Bij SCSI loop je nauwelijks tegen limieten aan, en zolang de controller een eigen BIOS heeft heb je ook geen last van mobo BIOSbeperkingen. Adaptec-kaarten zijn IMHO beetje overrated maar iig goed ondersteund qua drivers in Windows enzo.

FS staat los van hardware, maar FAT32 is inderdaad je limiet voor Win98SE tenzij je heel interessante dingen gaat doen (ext2/ext3 support enzo :P ). Ik heb ooit een vergelijkbare gamebak (P3, Matrox G400, 2x Voodoo2) met 4 of 5 SCSI schijven eraan. Ging prima.
- Verder moet ik natuurlijk nog een snelle NIC hebben. Ik gok dat gigabit geen zin heeft met een dergelijke PC? Maar wat is een goede 100mbps kaart voor windows 98? Dan bedoel ik dus ook een die goed ondersteund wordt.
NIC is juist erg belangrijk, je CPU is namelijk niet krachtig genoeg om veel NIC-taken over te nemen. Absoluut geen Realtek RTL-8139 nemen. Komt bij dat de meeste RTL-8139 NICs die je tegenkomt de -C versie zijn die PCI 2.2 vereisen, en deze i440BX heeft maar PCI 2.1.

Wat je wilt is een NIC met weinig CPU load. Dat mag prima Gb zijn. Verwacht geen 1000Mbps aan throughput, maar hoger dan 100Mbps is alleszins haalbaar. Beste NICs zijn IMHO die met Intel controller, met 3Com, AMD en DEC als tweede keus. Realtek is dus bagger, SiS is interessant, de drivers voor de SiS 900 hebben een leuke bug waardoor alle NICs met de default Windows driver dezelfde MAC-adres doorgeven ipv de correcte unieke per NIC. Feest als je meerdere op één LAN hebt :+

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:54:
- Abit borden uit die tijd werden geleverd met beroerde condensatoren. Goede kans dat ze al geploft zijn of dat na korte tijd gaan doen. Gelukkig is het makkelijk nieuwe erop te solderen, maar wel iets om mee te nemen.
Nog even als aanvulling daarop, dat was niet alleen bij Abit zo, vrijwel ieder merk dat toen borden geproduceerd heeft kan er last van hebben (die plaag heeft nog tot ergens in 2005 geduurd ofzo, tenminste, toen had ik nog plankjes met rotte elco's).

Maar zoals dion_b al zegt, vervangen is niet moeilijk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:04:
[...]

Nog even als aanvulling daarop, dat was niet alleen bij Abit zo, vrijwel ieder merk dat toen borden geproduceerd heeft kan er last van hebben (die plaag heeft nog tot ergens in 2005 geduurd ofzo, tenminste, toen had ik nog plankjes met rotte elco's).

Maar zoals dion_b al zegt, vervangen is niet moeilijk.
Abit was wel (samen met Epox en AOpen) een stuk zwaarder getroffen dan bijv Asus (die toen daadwerkelijk kwalitatief betere borden afleverde - leve de P3B-F en CUSL2-C). Helaas zijn de rollen nu omgedraaid, meest recente stuk hardware wat ik heb dat barst van de bolle condensatoren is juist een Asus EN7600GT-Silent videokaart uit - inderdaad - 2006.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:39:
[...]

Abit was wel (samen met Epox en AOpen) een stuk zwaarder getroffen dan bijv Asus (die toen daadwerkelijk kwalitatief betere borden afleverde - leve de P3B-F en CUSL2-C). Helaas zijn de rollen nu omgedraaid, meest recente stuk hardware wat ik heb dat barst van de bolle condensatoren is juist een Asus EN7600GT-Silent videokaart uit - inderdaad - 2006.
En vergeet MSI niet (of nog erger, Chaintech :X)

Maar je hebt gelijk, bij Abit had je ze wel veel. De Asussen die ik uit die tijd heb hadden voornamelijk andere mankementen. Hoewel ik ze ook wel met dooie elco's heb gehad.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hogere AGP frequentie blijft een issue aangezien de i440BX geen aparte dividers heeft voor AGP boven de 2/3, dus op 133MHz FSB draait hij op 88MHz. Natuurlijk voorkom je dit als je een Mendocino gaat OCen van 66MHz naar 100MHz.
Kan de 440BX prima mee overweg, heb een aantal 440BX'jes, en met een 133Mhz FSB CPU (AGP liep dan op ~89Mhz) geen problemen* (* tenzij je er een Ati Radeon in deed, die hielden niet van de hogere AGP snelheid, andere videokaarten geen problemen mee gehad).

Betreft die elco's, daar hadden veel borden in die tijd last van. Zelf heb ik een aantal borden met een 440BX (Abit BH6, een Chaintech, en nog een paar waar ik het merk niet zo snel van herinner) maar allemaal hebben ze nog puntgave elco's (geen één bol, geen één geploft).

Qua hardeschijf grootte, bij een aantal borden was een BIOS update nodig voordat ze grotere schijven aankonden. Sommige konden niet meer dan 8 of 10GB aan zonder update (na update iig 40GB+).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:51:
[...]

Kan de 440BX prima mee overweg, heb een aantal 440BX'jes, en met een 133Mhz FSB CPU (AGP liep dan op ~89Mhz) geen problemen* (* tenzij je er een Ati Radeon in deed, die hielden niet van de hogere AGP snelheid, andere videokaarten geen problemen mee gehad).
De BX kan er prima mee overweg, het is inderdaad de kaart die er evt vn over z'n nek gaat.
Betreft die elco's, daar hadden veel borden in die tijd last van. Zelf heb ik een aantal borden met een 440BX (Abit BH6, een Chaintech, en nog een paar waar ik het merk niet zo snel van herinner) maar allemaal hebben ze nog puntgave elco's (geen één bol, geen één geploft).
Abit en Chaintech gebruikten beroerde elco's, maar als je voeding erg goed was en een buitengewoon stabiele spanning leverde kan het idd zijn dat ze nog heel gebleven zijn. Nog...
Qua hardeschijf grootte, bij een aantal borden was een BIOS update nodig voordat ze grotere schijven aankonden. Sommige konden niet meer dan 8 of 10GB aan zonder update (na update iig 40GB+).
Het waren oneven machten van 2, dus 2, 8, 32 en 128Gb waar je tegen limieten aan liep. Anno 1998 waren de 32GB en (later) 128GB limieten actueel, de oudere limieten kwam je niet meer tegen. LBA was nodig voor meer, maar iedere vendor leverde tooltjes mee om de boel te patchen. Ik heb nog voor m'n enorme 13GB HDD op een 1995 SiS 501-based mobo "Maxblast" van Maxtor moeten draaien. Werkte prima :z

Oslik blyat! Oslik!

• SuperKris
Zou dit niet een leuk setje zijn? http://link.marktplaats.nl/724676471

Is niet erg veel opslag, maar voorlopig wel even voldoende, en deze lijkt op zich wel lekker snel en goed ondersteund. Overigens zie ik ook 15k rpm HD's te koop staan voor weinig. Dit is misschien alleen een beetje overkill voor een game pc?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zeker in die tijd was SCSI best interessant, omdat IDE gewoon een stuk trager was, maar ook meer op de CPU leunde. Waar je wel rekening mee moet houden is dat die disks een t*ringherrie maken, zeker de 15k RPM dingen.
Maar je kunt er wel een leuke set storage mee neerzetten in ieder geval.

• SuperKris
dion_b schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:54:
Leuk topic, maar op de verkeerde plek. Dit is overduidelijk een compleet systeem, dus hoort het in Complete Systemen & Laptops.

Move PMG->CSL

Verder inhoudelijk:

[...]

Hou er rekening mee dat:
- UDMA66 chip is niet de primaire controller op het bord, dat is de PIIX4 southbridge met UDMA-33. Booten vanaf PIIX4 is aan te raden. Sowieso is winst UDMA-66 op een HDD uit 1998/9 verwaarloosbaar. Of je zo authentiek wilt doen is een tweede, oude harde schijven zijn TRAAAAG.

[...]

Katmai is voor geen meter te overclocken, zat helemaal tegen limieten van CPU maar vooral ook cache chips aan. CuMine is veel beter te OCen, of als je bij 1998 wil blijven zou je een Mendocino Celeron kunnen nemen - een Celeron 333A @ 500MHz was zonder meer sneller dan een Katmai P3-500 ;)

[...]

[...]

Toch handig om hier langer bij stil te staan. Creative kaarten zij resource hogs, vooral de SBLive. Gelukkig heeft de i440BX geen last van de PCI-bug van de SBLive, maar hij wil wel een eigen interruptlijn hebben, en dat is een PITA. Veel beter kijk je naar een Terratec-kaart met CMI-chip. Ironisch genoeg zijn die beter Soundblaster-compatible dan de SBLives, ze zijn veel 'liever' qua resources en kwaliteit is even goed.

[...]

"Iedere voeding" was toen net zo'n slecht idee als nu, maar een 5-jaar oude degelijke mid-range voeding als die Antec zou prima moeten zijn. Enige aandachtspunt is serieel: een seriele poort wil -12VDC hebben, nieuwere ATX-voedingen leveren dat niet. Als je serieel wilt gebruiken moet je een oudere voeding vinden die het wel nog doet. Zo niet boeit het weinig.

[...]

Die meuk is allemaal backwards compatible. Enige aandachtspunt is 127GB-limiet, maar daar kom je lang niet aan.

[...]

Bij SCSI loop je nauwelijks tegen limieten aan, en zolang de controller een eigen BIOS heeft heb je ook geen last van mobo BIOSbeperkingen. Adaptec-kaarten zijn IMHO beetje overrated maar iig goed ondersteund qua drivers in Windows enzo.

FS staat los van hardware, maar FAT32 is inderdaad je limiet voor Win98SE tenzij je heel interessante dingen gaat doen (ext2/ext3 support enzo :P ). Ik heb ooit een vergelijkbare gamebak (P3, Matrox G400, 2x Voodoo2) met 4 of 5 SCSI schijven eraan. Ging prima.

[...]

NIC is juist erg belangrijk, je CPU is namelijk niet krachtig genoeg om veel NIC-taken over te nemen. Absoluut geen Realtek RTL-8139 nemen. Komt bij dat de meeste RTL-8139 NICs die je tegenkomt de -C versie zijn die PCI 2.2 vereisen, en deze i440BX heeft maar PCI 2.1.

Wat je wilt is een NIC met weinig CPU load. Dat mag prima Gb zijn. Verwacht geen 1000Mbps aan throughput, maar hoger dan 100Mbps is alleszins haalbaar. Beste NICs zijn IMHO die met Intel controller, met 3Com, AMD en DEC als tweede keus. Realtek is dus bagger, SiS is interessant, de drivers voor de SiS 900 hebben een leuke bug waardoor alle NICs met de default Windows driver dezelfde MAC-adres doorgeven ipv de correcte unieke per NIC. Feest als je meerdere op één LAN hebt :+
Ik was mijn topic al even kwijt, maar hij is weer terecht. Thanks voor alle tips. Misschien toch maar een coppermine van de 1e generatie doen dan. Dan is het nog steeds pre 2000 en allemaal toch wat vlotter.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Abit en Chaintech gebruikten beroerde elco's, maar als je voeding erg goed was en een buitengewoon stabiele spanning leverde kan het idd zijn dat ze nog heel gebleven zijn. Nog...
Valt ook nog wel mee, een van die moederborden (merkloos) kwam met een 'Chinese plofvoeding', het Abit bord kwam met een Pro-V voeding (merk zegt me niks, voeding is overigens wel kapot gegaan).

Het klopt opzich wel dat veel moederborden in die tijd erge last hadden van lekkende elco's (meeste wat ik zag waren MSI's) maar zijn ook zeker modellen (ook van de genoemde merken) die het jaren later gewoon bleven werken...zelfs met plof-voedingen.
Pagina: 1