Toon posts:

Welk pick-up systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben beginnende DJ en heb ergens een 2e hands technics platenspeler zonder pick-up systeem op de kop getikt.

Nu heb ik daar natuurlijk niet zo veel aan zonder pick-up systeem.

De vraag is dus: welk pick up systeem moet ik kopen?

Mijn oog is gevallen op de overbekende Tonar Banana. Is dit wat? Of zijn er goedkope alternatieven die ook goed zijn?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

de goedkoopste acceptabele elementen zijn
stanton 500 MK2's
rond de 100 piek + naald

Verwijderd

Iig een mooi begin, een SL1200! Ik zou snel een tweede gaan zoeken...

Voor een beginner is de stanton 500ALmkII de allerbeste keus. Het kost je ongeveer 100 piek (element+naald), gaat lang mee, loopt lekker stabiel, en kan tegen een stootje.

Die banana-naaldjes zijn in het begin niet de beste keus denk ik. Ze zijn veel kwetsbaarder als je er een foutje mee maakt, wat ook slecht voor je platen kan zijn.

Bovendien weet ik niet hoe goed die tonar is. Het is idd wel een bekende naam, maar er zijn ook in banana-naalden vele soorten en maten, waar ik geen verstand van heb...

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 17:02 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Iig een mooi begin, een SL1200! Ik zou snel een tweede gaan zoeken...

Voor een beginner is de stanton 500ALmkII de allerbeste keus. Het kost je ongeveer 100 piek (element+naald), gaat lang mee, loopt lekker stabiel, en kan tegen een stootje.

Die banana-naaldjes zijn in het begin niet de beste keus denk ik. Ze zijn veel kwetsbaarder als je er een foutje mee maakt, wat ook slecht voor je platen kan zijn.

Bovendien weet ik niet hoe goed die tonar is. Het is idd wel een bekende naam, maar er zijn ook in banana-naalden vele soorten en maten, waar ik geen verstand van heb...
hhmmm..ik heb 'm niet zien schrijven dat ie een sl1200 heeft.... :Z

Verwijderd

Topicstarter
Zijn al die complete systemen zonder kapje instabiel en slecht om mee te beginnen?

Het fijne van die Banana is dat je ook het gedeelte van de plaat ziet dat onder het pick up systeem zit, zeg maar.

PS.Als deze uitleg te onduidelijk is, zeg maar. Ik weet ook niet allemaal hoe het heet

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Als je een andere naald gebruikt die niet zo'n "kapje" heeft, dan ligt het natuurlijk wel aan het soort naald, het is niet zo dat zonder "kapje" (headshell!!) altijd slecht en instabiel is.

Die jij bedoeld (banana) is heel goed, en dat zijn de meeste naalden/elementen uit die categorie, maar mocht er iets misgaan, dan gaat het ook echt fout.

Zo'n stanton is minder stabiel, als je die (per ongeluk) een klap geeft, ok, jammer, maar het is nog te overzien.

Doe je dat met zo'n andere naald, die dieper in de groef ligt, dan kan je je plaat weggooien.

Mijn tip is dus: Ben je beginner? Neem die Stanton, mega element, ik hebbemook. :)

Sorry dat deze post zo warrig is, maar ik was even met iemand aan het praten ondertussen, ik hoop dat jehet kan volgen

Verwijderd

[b]Op donderdag 07 juni 2001 13:01 schreef Skate2000 het volgende:

Zo'n stanton is minder stabiel, als je die (per ongeluk) een klap geeft, ok, jammer, maar het is nog te overzien.
hhmm...hier is niet iedereen het met je eens ..met een "gewone" Stanton vliegt de naald bij bv scratchen minder snel uit de groef dan met een "banana"...

Verwijderd

hhmmm..ik heb 'm niet zien schrijven dat ie een sl1200 heeft....
woeps, you're right.... Watvoor TT heb je eigenlijk 3DBlaster???

Verder is alles al gezegd. gewone stantons doen het prima, en maken niets stuk als je ze een tikje geeft. Of ze echt stabieler zijn dan banana's betwijfel ik. Er is volgens mij vast wel een naald banana die stabieler is, gewoon omdat ie dieper in de groef ligt (die shure, die bekend staat om het scratchen, is dat geen banana?). Maar zoals ik al zei, ik heb er geen ervaring mee.
Het fijne van die Banana is dat je ook het gedeelte van de plaat ziet dat onder het pick up systeem zit, zeg maar.
Tja... Die paar vierkante cm's maken voor mij meestal vrij weinig uit, maargoed... Ik kijk altijd iets links van de naald, zodat ik zie "wat eraan komt"...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat deze post zo warrig is, maar ik was even met iemand aan het praten ondertussen, ik hoop dat jehet kan volgen
Maakt niet uit, die van mij was op zijn minst even warrig.

Ik heb die banana bekeken, en aan de onderkant staat in relief de tekst 'ortofon' (!). Hij klonk goed, gleed niet uit de groef en zag er nog leuk uit ook.

Die Stanton hadden ze ook bij Schreeven, alleen zeiden ze dat die minder goed voor scratchen waren

Verwijderd

Ortofon is idd wel een goed merk. En ze blijven ongetwijfeld beter voor scratchen, omdat ze dieper in de groef liggen. Maar dit hefe took een nadeel:

Als je die naald per ongeluk een tikje geeft (en dat gebeurt iedereen, vooral beginners), en hij dus verschuift, kan hij niet makkelijk _uit_ die groef komen. Daardoor trek je OF een kras in je plaat (=weggooien), OF je naald breekt (=nieuwe kopen), of allebei.

Daarom lijkt het me raadzaam om als beginner gewoon stevige naalden te kopen. Ikzelf gebruik ook nog steeds stantons, die al goed mishandelt zijn, maar nog steeds prima klinken, en geen plaat gemolt hebben!

Bovendien vindt ik ze stabiel genoeg om flink te cue-en / backspinnen en een beetje scratchen. Het is misschien zelf wel een goede training om een iets instabieler (maar nogmaals: stabiel genoeg!) naaldje te gebruiken in het begin.

Verwijderd

Topicstarter
Merci beaucoup.

Vanaf morgen kan ik eindelijk spelen!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Oh wat is het toch fijn om een DJ te zijn. *D *D

Neem de stanton 500MKII die kunnen echt overal tegen. Zelfs onder de handen van mijn girlfriend :) bleven ze heel en dat zegt wel wat hoor.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem!

Ziet er op die oude Technics SL-D3 een stuk beter uit dan zo'n banaan

(het is dus geen SL-1200, helaas)

Klinkt een stuk beter dan die PHILIPS van me pa
Pagina: 1