Download ik illegaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.084 views

• timeswa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-11 13:09
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraagje. Ik woon in Duitsland en in tegenstelling tot in Nederland is hier het downloaden illegaal. Nu is dit in Nederland nog een grijzer gebied zal ik maar zeggen dus wilde ik hier nog gebruik van maken. Mijn idee is het volgende ik wil een Synology 112j aanschaffen en dan extern vanaf Duitsland hier torrents op downloaden. Zo download ik niets hier en alleen direct op de NAS in Nederland. Vervolgens wil ik dan video streamen dan wel bekijken via laptop en ipad in Duitsland. Nu is mijn eenvoudige vraag mag dit? Of loop ik hier ook risico's?

Alvast heel erg bedankt voor jullie professionele advies/mening!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:19
Dan download je nog steeds illegaal. Alleen omdat het niet via torrent is zal niemand er ooit achter komen.
En dan upload je ook nog eens illegaal, want dat mag in Nederland ook niet.

TheS4ndm4n#1919

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
streamen is uiteraard ook vermenigvuldigen. Maar ook in duitsland mag je (onder bepaalde voorwaarden) voor eigengebruik vermenigvuldigen.

[ Voor 52% gewijzigd door begintmeta op 03-10-2013 18:47 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad is het niet legaal. Om drie redenen:
* je upload ivm Bittorrent past niet binnen NL wetgeving
* je upload naar Duitsland past niet binnen NL wetgeving
* je stream in Duitsland past niet binnen DLD wetgeving

Pakkans van punten 2 en 3 is een andere vraag.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• timeswa
Ik weet dat uploaden illegaal is in NL. Maar downloaden is dit niet voor zo ver ik weet. Maar stel ik heb mp3 op een nas in NL staan welke ik via bittorrent gedownload heb (zonder te uploaden ik weet dit gaat niet maar theoretisch) Als ik deze dan in Duitsland via ftp afspeel is dat dan illegaal of na te wijzen en dus straf/pakbaar?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

F_J_K schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:49:
Inderdaad is het niet legaal. Om drie redenen:
* je upload ivm Bittorrent past niet binnen NL wetgeving
Is dat al 's getest in een rechtszaal eigenlijk? Bij bittorrent is 't uploaden namelijk iets wat automatisch gebeurt bij het downloaden, en niet iets wat je specifiek doet met het doel te uploaden.
* je upload naar Duitsland past niet binnen NL wetgeving
Jawel. Hij verplaatst data tussen zijn eigen systemen. Dat mag ongeacht welke data dat is.
* je stream in Duitsland past niet binnen DLD wetgeving
Waarschijnlijk waar maar pakkans is nul komma nul omdat je niet publiek bezig bent.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

Volgens mij is het zeer lastig om te downloaden zonder te uploaden.
Zolang alles binnen Nederland blijft, zou dit nog legaal kunnen. Maar zodra je vanuit Duitsland op jouw server (nas) in Nederland inlogt en de bestanden binnenhaalt, ben je wel illegaal bezig.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Encyptie er overheen. een ipsec of een open vpnnetje ofzo, of ftps, niemand die kan zien wat er heen en weer gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 03-10-2013 20:03 ]

Iperf

Verwijderd

Hoi, je kan beter een tunnel maken van Duitsland met je router naar een Nederlandse tunnel leverancier, dan heb je een Nederlands IP via de tunnel, en zul je nooit problemen krijgen, en hoef je ook niet zo moeilijk te gaan lopen streamen!

Via de tunnel zie je in bittorrent het Nederlandse IP en daar doet Duitsland niks mee ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Zolang je geen geld verdient met je illegale praktijken is er niemand die achter je aan komt en hoef je je geen zorgen te maken imho. Of is dit in Duitsland anders? Kan het me niet voorstellen eigenlijk....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ik zou een VPN pakken (geen Duitse, gewoon een Nederlandse of een andere die ervoor geschikt is).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22

D4NG3R

kiwi

:)

Ik ken iemand met een vergelijkbaar systeem. Oud laptopje bij zijn ouders thuis download files en host een FTP servertje. Vervolgens download hij ze in Duitsland weer van deze FTP server.

Hij claimed nu al ruim 3 jaar niet gepakt te zijn.

Ik heb me zelf ook al een tijdje afgevraagd of dit legaal is ja/nee, en zie deze discussie dan ook graag wat verder gaan :) .

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2013 22:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:15:
Ik zou een VPN pakken (geen Duitse, gewoon een Nederlandse of een andere die ervoor geschikt is).
Als 'ie toch al een NAS heeft staan.. Die kan ongetwijfeld ook de VPN wel serveren ;)

• timeswa
Heb nog niets staan maar die ik op het oog heb kan ook vpn draaien
dus dan wordt het de combi vpn en ftp denk ik :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En als je in Nederland legaal wil downloaden: gewoon via usenet. SABnzbd draait AFAIK op vele NAS-en prima.

Wil je beetje goeie retentie, zit je wel weer vast aan een klein maandelijks bedrag voor een fatsoenlijke server, maar ach, je moet wat voor je principes overhebben ;)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:12
Ik heb wel eens verhalen van een nichtje van mij in Duitsland gehoord die vanwege een paar nummers in een of ander download programma in Duitsland een schikkingsvoorstel van enkele honderden euro's in de bus kreeg.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een Abmahnung zal dat wel geweest zijn. Het gemak waarmee dat in Duitsland gaat heeft negatieve maar toch ook wel wat positieve gevolgen denk ik.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is allemaal een beetje twijfelachtig en als ze je toch pakken denk ik dat er weinig sympathie is voor je uitleg. Van de andere kant, als ik wat (legaal verkregen) mp3'tjes op mijn laptop heb staan dan mag ik daar toch ook gewoon de grens mee over? Volgens het verdrag van Schengen is dat gewoon vrij verkeer van personen en goederen. Ik doe ook niks commercieels. Waarom zou het dan anders zijn als ik niet zelf de grens over wandel maar het digitaal doe? Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er een antwoord is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

Het gaat erom dat je weet dat je expres in Nederland een nas neerzet om zo de Duitse wetgeving te omzeilen.
In de praktijk zal het zeer lastig zijn om te bewijzen dat je (in Duitsland) mp3's legaal of illegaal hebt verkregen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoewel het een interessante discussie is ga ik toch een slot op het topic hangen.

Wij - Tweakers - gaan niet helpen met het mogelijk omzeilen van de wetten in Duitsland. Als jij onzuivere content download dan maak je je in Duitsland blijkbaar schuldig en kan je daarvoor beboet worden. Natuurlijk zijn er mogelijkheden om da pakkans te verkleinen, maar die gaan we niet bespreken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.