backup op afstand

Pagina: 1
Acties:

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09-2025
Hallo,

Op dit moment heb ik alleen een desktop computer, waarop inmiddels al behoorlijk wat data staat, met name foto's van de afgelopen 10-15 jaar. Ik zou het jammer vinden als dit verloren zou gaan (crash, diefstal of brand). Ok, je kunt het risico nemen, maar ik zit er over na te denken om toch een en ander te backup-en. Het volgende heb ik in gedachten en met name met punt 2 heb ik jullie hulp nodig. Mijn idee:
1. externe harde schijf met backup elders in huis (voor dagelijkse backup)
2. backup op afstand bij mn zusje via internet (voor maandelijkse backup)

1 lukt mij wel, alleen 2 weet ik niet zo goed aan te pakken. Wat is hiervoor een mooie makkelijke methode? Belangrijk vind ik hierbij: kan dit draadloos (met andere woorden: kan ik een harde schijf met wifi bij haar neerzetten, aansluiten op haar netwerk en vanuit hier (bij mij thuis) bedienen?) of moet ik daar een server oid voor neerzetten die het een en ander verwerkt. Kan ik de data encrypten, zodat zij niet gemakkelijk de data kan inzien. Hoeveel kost zoiets? Backup-en is het enige doel.

hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Dank.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 21:39
Nummer 2 kan in principe via FTP bijvoorbeeld. Meeste routers hebben wel een USB poortje om dat te doen.
Of je brengt maandelijks een bezoekje aan je zus ;)

Maar Tweakers.net is geen helpdesk, dus bij deze ook maar even de vraag: wat heb je zelf al geprobeerd op te zoeken? Er is genoeg informatie over dit onderwerp te vinden namelijk.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12-2025

Midas.e

Is handig met dinges

Je kan crashplan hiervoor pakken, zonder abbo doet dat exact wat jij wilt.

Hacktheplanet / PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
Crashplan of BuddyBackup kan dat.

Gebruik zelf al een hele tijd CrashPlan, en dat werkt prima. BuddyBackup lijkt mij ook wel interessant, maar aangezien ik een NAS ga neerzetten is dat geen optie, Crashplan kan je wel op een NAS draaien (Synology iig).

Wel even opletten met poorten openzetten in de routers aan beide kanten.