Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aankoop lichte stevige laptop met lange batterijduur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen

Ik sta op het punt een laptop aan te schaffen om urenlang lessen over te typen.
Vermits ik Rechten studeer, moet er niet meer met die laptop gebeuren behalve een hele bak typwerk.

Aangezien Lenovo laptops nogal geprezen zijn om hun uberkeyboard, ben ik wat in die richting gaan zoeken naar het juiste model.
Daarbij belandde ik bij zowel de Lenovo E130, als de E330 en zelfs de L430.

Mijn budget ligt in feite rond de 700-750 euro, maar ik overweeg om er ruimschoots boven te gaan met die L430, mits ik het dan ook terugkrijg in stevige bouwkwaliteit die me jarenlang dienst zal doen.
Het ouwbollige uiterlijk van de L430 is ergens echter wel een afknapper.

Gezien ik deze laptops met Azerty toetsenbord-indeling wens te bestellen, is de prijs meteen een stuk hoger en het aantal winkels dat deze aanbieden een stuk een kleiner.

Om u een beeld te geven van wat het zo zou kosten:
Ik zou bij deze laptops 90 euro garantieuitbreiding (3 jaar garantie on site) bijkopen.
De Lenovo E130 kost 655,82 euro
http://www.centralpoint.b...-art-nzuawmb-num-1372799/

De Lenovo E330 komt ongeveer 30 euro goedkoper uit, maar is natuurlijk weer wat groter en heeft een minder zuinige cpu. Wel een beter scherm.
http://www.centralpoint.b...-art-nzse8mb-num-1554117/

De Lenovo L430 is al meteen het begin van de business klasse en is dus steviger gebouwd, maar is ook groter en logger. Daarbij is de batterijduur ook korter, maar rond de 7 uur blijft acceptabel. De i5 is ook wat overdreven eerlijk gezegd, maar aangezien de x230i niet verkrijgbaar is in België in azerty-indeling, is dit mijn enige optie om een betaalbare business Thinkpad te verkrijgen.
http://www.centralpoint.b...lick&utm_content=default3

Wat is jullie opinie hierover?
Alsook, wat zijn volgens jullie eventuele alternatieven, rekening houdende met deze criteria?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 17:07 ]

Verwijderd

De L430 heeft 6 uur accuduur?
http://www.notebookcheck....430-Notebook.82941.0.html
Notebookcheck meet 3½ onder surfen.

De E130 haalt wel ze 6 uur, de E330 net niet.

De dell latitude's hebben ook een vrij goed toetsenbord, maar zijn niet echt goedkoper tenzij je naar de 2e-hands markt gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat in Idle 7h 11min toch? Moet ik daar een uur van aftrekken als ik van plan ben Word te gaan gebruiken?
De E130 haalt boven de 10u en de E330 boven de 9u?

http://www.notebookcheck....XMB-Notebook.92125.0.html
http://www.notebookcheck....330-Notebook.83754.0.html

De 2e hands markt is niet meteen een optie... Mijn ervaringen met Dell zijn nu nie bepaald super te noemen (De Dell xps 15 l521x Wifi catastrofe zit nog vrij recent in het achterhoofd). Maar ik vermoed dat dit met de business lijn beter is... Welk model zou je dan nieuw aanraden?

Verwijderd

Notebookcheck test idle met de laagste helderheid en wifi uit. Dat haal je in de praktijk nooit.

De L521x is inderdaad catastrofaal, de meeste (niet alle) latitudes zijn goed. Ik raad ze met name aan omdat ze 2e-hands vaak minder dan de helft van de prijs van 2e-hands thinkpads zijn. Om welke reden ik er ook een heb. (E6520).

Verwijderd

Topicstarter
Uw tweedehands Latitude is er duidelijk wel één om 'u' tegen te zeggen.

Waar raad je mij aan dergelijke laptop te kopen (liefst wel één met een lange batterijduur, de cpu hoeft zeker niet zo zwaar, ook liefst met schermgrootte 11 tot max 14 inch, preferabel 13 inch)?
Ik zie niet meteen één of andere outlet optie voor Belgische kopers (of toch zeker niet met Azerty varianten).
Kan ik die Azerty overigens laten inbouwen?

Momenteel heb ik vooral die E130 op het oog, omdat deze prijs/kwaliteit wel nog, tja, denderend lijkt. Die lange batterijduur en het lichte gewicht/kleine form factor zijn ook mooi meegenomen.

:edit:
Blijkbaar is het dus niet mogelijk om een Azerty laptop te kopen via de outlet, noch om er door Dell een azerty keyboard te laten insteken.
Wat een nutteloze outlet voor Belgen zeg :(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu dit allemaal gezegd zijnde, ik wil wel degelijk een Azerty keyboardlayout, dus ik zit terug met dezelfde keuze.

Zou ik het batterijleven een beetje laten varen, in ruil voor een stevigere laptop die wat langer meegaat (onder andere metalen ipv plastic hinges). Of zou ik de kleinere laptop kiezen met een langere batterijduur die tevens een stuk goedkoper is, maar die wel een Edge model is en dus oa plastic hinges heeft en een goedkopere bouw?

Mijn vraag is dus vooral, is deze Edge zijn prijs waard? Vooral die plastic hinges baren mij zorgen (vandaar dat ik 3j garantie zou nemen).

Verwijderd

Ja dat is de vraag. Maar volgens mij zit wat jij zoekt niet echt in dit prijssegment. Een L430 is volgens mij niet echt high-end. Misschien kan je als je goed zoekt voor die prijs ook een X220, X230 of T lijn halen. (al heeft de T lijn zonder 9-cel accu niet echt geweldige accuduur). Bij lenovo zelf begint de T530 bij €909. In de pricewatch staat een wat oudere X220 voor dezelfde prijs als de L430: pricewatch: Lenovo Thinkpad X220 (4291-ULU)

De E130 vind ik ook vrij duur, ik zie een versie van ongeveer €500 in nederland: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E130 (NZUBEMH). Lijkt mij niet dat je die dan met een azerty toetsenbord voor €150 meer wilt halen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2013 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het is intriest dat Azerty-klanten zo veel mogelijk afgezet worden omwille van het 'bijzondere keyboard' dat voor bedrijven in feite maar een kleintje is om als alternatief aan te bieden.
Echter zijn er twee redenen waarom ik toch een Azerty laptop wil: 1) ik ben het gewend 2) de komende jaren zal het aantal Franse teksten dat ik moet typen wellicht wat stijgen (Belgische wetgeving vindt zijn oorsprong grotendeels in de wetgeving van Napoleon), met als gevolg dat Azerty keyboards zich daartoe beter lenen.

Mocht je een deftig model vinden met Azerty keyboard, ben ik meteen verkocht :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die X220 nog eens wat beter bekeken, en dat is inderdaad waar voor zijn geld.
Nu blijkt dat ik voor 90 euro een Azerty keyboard kan kopen bij replacedirect, om het daarna zelf erin te steken... Alleen wil ik mijn garantie niet verliezen.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Centralpoint in hoeverre zij, of lenovo, het keyboard kunnen veranderen naar een Azerty exemplaar.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:55
Het fijne aan laptoptoetsen is dat ze meestal allemaal dezelfde vorm hebben (op de F en J na, die hebben zo'n ribbeltje). Wellicht is het een optie om de software in te stellen op azerty, en een aantal essentiele toetsen los te halen en te verwisselen? Ik heb zo mijn vorige laptop van qwerty naar dvorak veranderd. Inmiddels type ik al jarenlang blind dvorak op qwerty toetsenborden, dus ik betwijfel of je zo'n fysieke layout echt nodig hebt.

offtopic:
Ik heb trouwens hier nog een azerty typemachine staan. Batterij gaat nooit leeg, en je hoeft toch niet te schrijven.

[ Voor 14% gewijzigd door T_knoop op 09-10-2013 19:07 . Reden: flauwe toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Welja maar dan nog, waar vindt je Azerty toetsen van dezelfde maat? + Hoe gemakkelijk zijn die eruit te halen?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Je kan zelf een toetsenbordje kopen en inbouwen
http://www.replacedirect....laptop-toetsenborden.html
Deze shop heeft vast wel wat je zoekt, maar is een beetje prijzig. Als je het keyboard nummer weet kun je het vast wel ergens goedkoper vinden.

Een keyboard vervangen is niet zo moeilijk mits je weet hoe het moet.
Op internet zijn hiervoor wel handleidingen of video's te vinden.

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Wat Ploink zegt. Als je van je laatste paar keuzes even youtube filmpje opzoekt over hoe makkelijk ze uit elkaar te halen zijn kan dat wellicht een beslissende factor zijn en het geeft je meer keuzemogelijkheid. Voor mijn Acer laptop heb ik voor 30,- een keyboard thuisgestuurd gekregen. Google is your friend here.

Terugkomend op het topic. Voor ubergoed batterijgebruik en lichtgewicht kom je op een VAIO pro terecht. Moet je wel bereid zijn om over je budget heen te gaan. Goedkoopste is volgens mij met studentenkorting 890,-. Als je dan nog voor een extra 90,- het batterijdock erbij neemt voor 16u batterijtijd (real time 13u uit mijn hoofd), kom je op ca. 1000 eurotjes terecht.

Edit: net even gekeken. Met studentenkorting heb je een basic vaio pro zonder touchscreen voor 879,- met studentenkorting. Via cashback gaat daar dan nog ~5% af., kom je op ~830,- uit.

Als je het geld kan ophoesten en evt. later die 90 euro in een batterijdock stopt, heb je wel een echte typemachine.

Anderzijds komen er ook multi-flips van Sony volgende maand op de markt. Prijs daarvan begint bij 770 uit mijn hoofd. Koop een digitizer pen erbij en je hebt direct geen schrift meer nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Chrotenise op 19-10-2013 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eerlijk gezegd de X220 aan het overwegen met gewoon AZERTY stickers erop. Vrij stom dat ik voortdurend met mijn hoofd bij het vervangen van het toetsenbord zat en eigenlijk de meest eenvoudige optie gewoon over het hoofd zag.

Ik heb snel even gekeken, deze lijken mij deftige keuzes:

Laptop:
X220
X230i
X230i

Azerty stickers:
http://www.toetsenbordsti...rt-speciaal-belgisch.html

Garantie via lenovo is voor mij een belangrijk punt, van die X220 ben ik zeker dat ik ze 3 jaar kan verlengen voor om en bij de 85 euro, van die andere weet ik het niet zeker (hoewel die ene lange garantie biedt, maar geen idee of dat ook voor België geldt).
Iemand meer info hierover?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die Sony Vaio pro even bekeken, en het ziet er idd een nette laptop uit. Alleen ja, goedkoop is hij niet :)

Sony is niet echt gekend om de beste garantie te leveren, dus koop je deze dan bij Sony zelf of bij een reseller?

:edit: Zeer aanlokkelijk: http://www.laptopshop.be/.../sony-vaio-pro-13-i3.html
Maarja, geen azerty. En hierop plakkers plakken, dat zou'k echt spijtig vinden van het knappe design ;)
Dat batterijdock wordt er precies wel gratis bijgegeven!

:edit2: Nog eens wat rondgekeken en gebeld.
Dit is de Azerty versie van de Sony Vaio Pro: http://www.laptopshop.be/...y-vaio-pro-13-azerty.html
Ik begin meer en meer daar deze te neigen eerlijk gezegd. Toegeven, upgraden zal er niet meteen inzitten, maar dat zou bij de x230 ook niet snel gebeuren gezien ik de bedoeling heb om deze te gebruiken als typmachine. Wat mij enigzins wel stoort is dat er slechts 4GB ram inzit en dat deze niet kan geüpgrade worden. Zou dit te weinig zijn voor mijn doeleinden, of niet?

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 11:47 ]

Pagina: 1