LED panelen PWM dimmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasjan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-07 09:35
beste medetweakers,

ik ben bezig met het maken van een tweetal panelen met ruim 200 LED'jes van verschillende kleuren verdeeld over 4 kanalen voor boven een aquarium. alles is al klaar en werkt (behalve de voeding want die is overleden en een zwaardere is al besteld)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7305/10069714446_8c2366feb2.jpg
1292285_10151874788772346_1802913622_o by Jobert-Jan, on Flickr

het geheel wordt gevoed door een voeding van 24V en degene die ik heb besteld gaat een max van 60W kunnen leveren. Ik heb alles doorgerekend en gemeten en alles werkt op 24V en 24W wat dus uitkomt op 1A. de afzonderlijke kanalen trekken zo'n 100 tot 500 mA.

het spannende gedeelte komt nu: ik wil het geheel gaan aansturen met een arduino uno en had daarvoor het idee om de voeding met PWM gestuurde transistors te "dimmen". Ik heb absoluut geen kaas gegeten van programmeren en door het grote bos van transistoren kan ik ook niet echt de goede vinden voor mijn projectje.

het arduino gedeelte hoop ik nog hulp mee te krijgen (of hier op GoT of elders) maar gezien de kennis van mensen hier durf ik wel te vragen wat voor transistors ik moet gebruiken voor deze set-up.

de set-up samengevat is:
arduino -> pwm gestuurde transistor -> schakelt 24V voeding (60W) -> laat LED'jes veilig aan en uit gaan.

ik ben niet zo'n held met ingewikkelde schakelingen tekenen anders had ik dat gedaan. iemand ideeen?

[ Voor 9% gewijzigd door Rasjan op 03-10-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelf heb ik BUZ11 transistoren voor zoiets gebruikt (1A ofzo per transistor). Niet de ideale, maar die kon ik nou eenmaal makkelijk krijgen en het werkt prima.

Schema dat je nodig hebt is simpelweg source van transistor aan aarde, drain aan ene kant van je rijtje leds (met bijbehorende weerstand(en)), gate gaat naar arduino, andere kant van je leds gaan naar je voeding. En je moet nog je voeding naar wat lagere waarden voor arduinos krijgen, bijvoorbeeld een 7809/7812 en die op de Vin van je arduino aansluiten.

Ik heb zelf voor de zekerheid nog 100 Ohm weerstanden tussen arduino en gate van de mosfet zitten, om piekstromen wat te beperken, of het nodig is betwijfel ik een beetje. Speciale drivers voor je mosfet zou niet nodig moeten zijn bij deze stromen/mosfets.

Qua transistoren wat je idealiter zoekt zijn: Logic level (power) mosfets. Power tussen haakjes omdat 500mA nou niet schrikbarend hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een Buzz11 is een 10A FET en is ideaal in veel toepassingen. 1 dadeel is misschien dat die met minimaal 6 volt aangestuurd moet worden om volledig open gestuurd te worden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasjan
memphis schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 20:06:
Een Buzz11 is een 10A FET en is ideaal in veel toepassingen. 1 dadeel is misschien dat die met minimaal 6 volt aangestuurd moet worden om volledig open gestuurd te worden.
en een arduino schakelt met +/- 5V xD en dat is misschien gelijk het probleem: er zijn zoveel verschillende transistoren verkrijgbaar maar lang niet alles is inzetbaar.

ik heb even gauw gekeken naar de prijs van de Buzz11 en die komt uit rond de 1 euro.. dat is prima maar dan moet het wel volledig op te zetten zijn met mijn arduino.
Sissors schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:44:
... En je moet nog je voeding naar wat lagere waarden voor arduinos krijgen, bijvoorbeeld een 7809/7812 en die op de Vin van je arduino aansluiten...
ik heb mijn arduino op een losse voeding gezet (9V 600mA) dat scheelt weer een beetje last op de LED voeding.

maar als ik het dus goed begrijp kan ik die buzz11 er tussen zetten maar heb ik niet het volledig bereik om hem open te zetten.. maar is het dan niet handiger om een lichtere transistor te gebruik die niet dimt? het geheel word uiteindelijk toch een PWM blokgolf dimmer dus ik hoef niet de voltage af te knijpen. die moet juist zo blijven want anders gaan de LEDjes niet aan. (die staan namelijk al op 20mA per LED ipv 30mA die als optimaal wordt gegeven).

Ik mag er dan wel niet zoveel verstand van hebben maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

dus als je dit dan nog kunt uitleggen hoe het dan werkt dan ben ik helemaal gelukkig :)

EDIT:
er staat in de datasheet van de transistor dat de gate threshold voltage 2.1V (min) 3.0V (typ) en 4.0V (max) is.. dit duidt er op dat de schakelspanning 3.0 volt is toch? dan is het prima te fixxen met een arduino en een weerstandje tussen (en een grote weerstand extra naar de GND van de arduino om het geheel netjes te verwerken).

[ Voor 9% gewijzigd door Rasjan op 07-10-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De GND van de arduino moet sowieso ook direct kortgesloten zijn aan de source van de transistoren, en die ook aan de ground van je LED voeding.

Het is niet zo dat als je maar net boven de threshold spanning zit hij vol aan gaat. Maar gezien dat je slechts een fractie van de maximale stroom die hij kan schakelen gebruikt zal dat wel goed gaan met 5V op de gate. En dan gewoon zorgen dat alle LEDjes van een kanaal op de drain van de transistor worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:32:

En dan gewoon zorgen dat alle LEDjes van een kaneel op de drain van de transistor worden gekoppeld.
Kaneel ??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kanaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 21:08
Ik zou een N channel (mos)FET pakken.
bijvoorbeeld een Si3442CDV van vishay. (1e hit die ik heb gevonden).
Deze heeft bijvoorbeeld 0.030 Ohm at VGS = 4.5 V
(als de uitgangs spanning van de arduino 4.5V is, dan heeft de FET een weerstand van 0.030 Ohm)
Misschien is die wat te goed voor deze toepassing.

Je kan ook google gebruiken. ;)
De termen TTL, N channel (mos)FET geeft ook aardig wat hits.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Uit mijn hoofd gebruikte ik iets van de IRFZ34N. Maar er zijn vast nog tientallen FET's met vergelijkbare specs. Wat gaat de arduino doen behalve dimmen? Want dimmen zou je anders ook via 1 van de standaard verkrijgbare modules kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasjan
_ferry_ schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:00:
Uit mijn hoofd gebruikte ik iets van de IRFZ34N. Maar er zijn vast nog tientallen FET's met vergelijkbare specs. Wat gaat de arduino doen behalve dimmen? Want dimmen zou je anders ook via 1 van de standaard verkrijgbare modules kunnen doen.
De arduino gaat een 24 uurs klok draaien en de kanalen moeten door elkaar heen aan en uit dimmen en het moet volledig instelbaar zijn. En waarom arduino? Dit is voor mij de beste combi tussen eenvoud en mogelijkheden. En ik heb mn arduino al liggen en was van plan niet nog weer extra geld uit te geven aan de aanschaf van weer een ander systeem.

Maar ik denk dat ik ga prutsen met die buz11 aangezien die goed betaalbaar en lekker ruime waardes hebben voor wat ik gebruik en nodig heb. Thx voor jullie hulp en tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

_ferry_ schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:00:
ik gok tijdschakelen/dimmen (zons-opondergang, storm en wolkenschaduw simuleren) temperatuur en ph waardes meten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasjan
Crp schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:38:
[...]

ik gok tijdschakelen/dimmen (zons-opondergang, storm en wolkenschaduw simuleren) temperatuur en ph waardes meten :P
uiteindelijk gaat dat wel een keer gebeuren maar voorlopig nog niet :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:10
Mocht je temperatuur van je water ook willen meten: De DS18B20 is een leuke sensor die eenvoudig uit te lezen is met een Arduino :) Op eBay voor 2 dollar te koop, en dan zit hij gelijk in een waterdicht metalen buisje.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2013 20:28 ]

Pagina: 1