Toon posts:

Dual WAN problemen (Cisco RV042)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje ingewikkelde setup hier en ik krijg het dan ook niet aan de praat, wellicht dat iemand kan helpen.
  • Internet Connection A: Livebox op standaard 192.168.1.1
  • Internet Connection B: Sat2Way op 192.168.100.1 (lijkt niet mogelijk om dat te wijzigen)
Om die twee connecties te bundelen gaan ze beide in een Cisco RV042 Dual Wan VPN router (192.168.1.3), om daarna via een kabel naar de standard Cisco domme switch te gaan.

De configuratie van de RV042 is duidelijk het probleem. Direct van de Livebox naar de switch loopt alles prima. Ik heb de RV042 ingesteld als Router (niet als gateway). De WAN1 uitgang (naar livebox) heeft een fixed ip 192.168.1.4 gekregen. WAN2 is voorlopig niet niet in gebruik. Volgens mij zou het nu moeten werken maar de RV042 is het daar duidelijk niet mee eens. Iemand een suggestie waar het mogelijk fout zou kunnen zitten?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Wat is volgens 'Cisco' het verschil tussen een gateway en een router?

Anyway, je hebt nu zowel je WAN-adres als je LAN-adres in hetzelfde subnet. Er zijn routers die dat snappen, maar de meeste kunnen er niet mee overweg.

Als je de Livebox op (bijvoorbeeld) 192.168.2.1/24 zet met de Cisco op die interface op 192.168.2.2/24, of als je de LAN-kant van je Cisco aanpast, gaat het dan beter?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
De handleiding van de RV042 legt uit verschil zo uit:

Working Mode: Choose one of the following options.
- Gateway: Choose this mode if the router is hosting your network's connection to the Internet. This is the default setting.
- Router: Choose this mode if the router exists on a network with other routers, and another router acts as the network gateway to the Internet. In Router mode, Internet connectivity is available only if you have another router that functions as the Gateway. Since firewall protection is provided by the gateway router, disable this router's firewall. See Configuring the General Firewall Settings.

Zal je oplossing testen, alvast dank! Maar wat bedoel je met de /24 in je IP's?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 16:30 ]

• Paul
Ah, wel of geen NAT dus waarschijnlijk :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

/24 == 255.255.255.0 (even heel snel uit mijn hoofd...)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm maar hoe gaan de netwerkmasks dan staan?

Livebox 192.168.2.1 -- 255.255.0.0

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Paul schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:20:
Anyway, je hebt nu zowel je WAN-adres als je LAN-adres in hetzelfde subnet. Er zijn routers die dat snappen, maar de meeste kunnen er niet mee overweg.
Dat is precies het probleem, de Linksys kan daar niet mee overweg.
Houd er overigens rekening mee dat de performance echt zwaar beroerd is wanneer je ook maar iets 'geavanceerds' gaat doen. Een standaard L2L VPN doet al niet meer dan 2Mbit.
Ik zou eerder iets van een Cisco ASA5505 o.i.d. neerzetten.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 03-10-2013 18:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
De RV042 komt alleen tussen de internetverbindingen en het interne netwerk te staan (zeer traag ADSL en matig 2way per satellite). Kan me niet voorstellen dat dat een vertraging gaat zijn.

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:24:
Mmmm maar hoe gaan de netwerkmasks dan staan?

Livebox 192.168.2.1 -- 255.255.0.0
De netwerkmasks voor een standaard /24 subnet is 255.255.255.0!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:31:
De RV042 komt alleen tussen de internetverbindingen en het interne netwerk te staan (zeer traag ADSL en matig 2way per satellite). Kan me niet voorstellen dat dat een vertraging gaat zijn.
Heb ze bij een een aantal 2Mbit lijnen (sdsl) vervangen en spontaan waren alle problemen weg. Je kan nog beter een oude linksys router met DD-WRT neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:46:
[...]

Heb ze bij een een aantal 2Mbit lijnen (sdsl) vervangen en spontaan waren alle problemen weg. Je kan nog beter een oude linksys router met DD-WRT neerzetten.
Aha, dat zal ik zeker in de gaten houden, heb al drie wifi points met DD-WRT lopen hier. Kan DD-WRT wel met een subnet overweg?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2013 08:51 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ieder IPv4 netwerk apparaat kan met een subnet overweg..

• Paul
Het is gewoon niet slim om dat zo in te stellen. Als je dan toch de instellingen van de Livebox aan kunt passen kun je die veel beter gewoon netjes in een ander subnet zetten...

Netwerk Livebox:
Livebox - 192.168.2.1 / 255.255.255.0
Cisco - 192.168.2.2 / 255.255.255.0

Netwerk Sat2Way
Sat2Way - 192.168.100.1 / 255.255.255.0
Cisco - 192.168.100.2 / 255.255.255.0

Lokale netwerk
Cisco - 192.168.1.3 / 255.255.255.0

@Dukebox: Ik zat te twijfelen datzelfde te typen, maar mogelijk bedoelt hij één subnet :P

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 04-10-2013 09:23 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Super Paul, ga dit nu proberen. Als je me niet meer ziet is het fout gegaan, lol.
En inderdaad één subnet maar kon de e met streepje niet vinden op dit vervloekte Franse toetsenbord.

• Paul
En dat terwijl die Fransozen die dingen juist veel meer gebruiken dan wij :+

En als het fout gaat, gewoon weer de config terugzetten van de Livebox. Als het apparaat (beter nog, als ze dat alle drie doen...) dat kan, eerst een backup maken :P Dan de handleiding downloaden zodat je weet hoe je een reset to factory defaults uitvoert + hoe je er dan bij moet komen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Uhhh en hoe gaan de default gateways en DNS settings van de connecties naar de livebox en de sat2way er dan uitzien?

Sorry voor de vele vragen. Ik was eind jaren 80 netwerkbeheerder maar blijkbaar heeft de wijn die kennis reeds lang verzopen.

• Paul
Euh? De gateways op de interfaces op de Cisco zijn het modem van dat netwerk, dus op het netwerk met de Livebox is de gateway je Livebox, op het netwerk met de satellietverbinding is je satellietdoos de gateway.

Qua DNS moet je kijken wat je via DHCP zou krijgen. Ik zou 2 DNS-servers instellen: die van je satellietprovider en die van de provider die le Livebox geleverd heeft. Hangt er wel van af hoe die servers reageren op verzoeken vanaf een 'vreemd' IP-adres, als je nu veel DNS-gerelateerde problemen of vertragingen merkt kun je altijd nog de DNS van Google of OpenDNS invullen, al krijg je (met name bij die laatste) wel spam / zoekresultaten als je een domeinnaam invult die ze niet kennen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1