• Armend
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Beste forumleden,

Ik heb sinds begin september een nieuwe PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 172,90€ 172,90
1MSI B85-G43€ 74,95€ 74,95
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 229,-€ 229,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Corsair Carbide 500R White€ 96,-€ 96,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,90€ 63,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,29€ 16,29
1XFX Pro 550W€ 52,50€ 52,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,21€ 86,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 889,20

-Windows 7 Ultimate, 64bits
-Huidige driver gpu: GeForce 326.80 Bèta
-Huidige BIOS: 3.40
-Model mobo: MS-7816
-VGA Bios Version: 80.04.BF.00.30

Nu heb ik eigenlijk sinds ontvangst van Azerty heel veel last van BSOD's gehad.
Steeds als het allemaal eindelijk lijkt te werken komen de problemen toch weer terug :\.

Bij de eerste installatie van Windows kwam al direct een BSOD. Na hulp in een ander topic
de standaard meegeleverde driver (314.22 WHQL) vervangen met de 326.80 Bèta.
Hierna leek alles te werken tot na 11 dagen weer een BSOD kwam.

Bij het uitkomen van de nieuwe 327.23 driver heb ik deze geïnstalleerd. De PC
kreeg constant BSOD's (qua 10) en het bleek een heel gedoe het allemaal weer
werkende te krijgen met de 326.80 Bèta.

Een week (26-9) later kwam weer een BSOD, ditmaal MEMORY_MANAGEMENT.
Deze lijkt nu dagelijks terug te komen (vandaag, gister). Het geheugen heeft
8 Passes in memtest gelopen zonder Error; dit was met 2x4gig.

Op de momenten dat ik tijden geen BSOD's kreeg, liepen games gewoon wel
vloeiend. Crysis 2/3, Bioshock (Infinite) en BF3 gewoon prima kunnen spelen.
De temperaturen van de gpu niet boven de 70ºC en van de cpu niet boven de 45ºC.

-Het Crucial geheugen staat niet bij het compatible geheugen van de B85-G43.
Mailtje met de vraag naar MSI gestuurd, maar nog geen antwoord. Ik kom op het
internet wel meer systemen met deze combinatie tegen die verder niet tegen
problemen aanlopen.
-De 550W XFX voeding is niet 'Haswell-ready'. Mij werd vertelt dat dit verder
geen probleem zou moeten zijn. Ook omdat er niet overclockt wordt.

De BSOD's op een rijtje:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/dfiouu.png

De computer is geassembleerd door Azerty. Ben dus benieuwd of het waarschijnlijk
een hardware- of softwarematig probleem is. Het terugsturen van de PC vind ik nogal
radicaal, als ik niet zeker weet of het een hardware probleem is.

Ben al flink aan het googelen geweest, maar nog niet veel wijzer waar ik nou
precies moet gaan zoeken. Vind het vooral zo vreemd dat het een tijd niet
voorkomt en dan opeens uit het niets het noodlot weer toeslaat. Niet
iets wat je mag verwachten van een nieuwe PC :\.

Ik hoop dat iemand aan de BSOD's kan zien wat hoogstwaarschijnlijk
het probleem is en mij wat advies kan geven over de stappen die ik moet
ondernemen om dit probleem te bevestigen.

Bij voorbaat dank :)

EDIT:
Bij de laatste 3 BSOD's vind ik dit bij de bugcodes:

0x31
The image relocation fix-up table or code stream has been corrupted. This is probably a hardware error.

0x403
The page table and PFNs are out of sync . This is probably a hardware error, especially if parameters 3 & 4 differ by only a single bit.

0x41790
A page table page has been corrupted. On a 64 bit version of Windows, parameter 2 contains the address of the PFN for the corrupted page table page.

[ Voor 4% gewijzigd door Armend op 03-10-2013 15:20 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

memtest al eens gedaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Armend
Ja, 8 Passes zonder Error. Las wel dat Memtest niet altijd 100% betrouwbaar is, wanneer beide modules in het mobo zitten. Misschien dus wel een idee om ze nog even los te laten lopen?

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-01 08:06
Ik heb ook wel eens een dergelijk probleem gehad. Ook met vreemde vastlopers, soms bij belasting, soms ook zonder belasting. Toen lag het aan een slechte voeding. Foutmeldingen waren dan ook vaak Page_fault en memory meldingen. Dat is ook het moeilijke met dit soort dingen. Vooral omdat de meldingen verschillen per keer, verwacht ik niet dat het een echt defect deel geheugen is.

Je zou eigenlijk moeten testen met andere onderdelen. Voeding is in dit geval het makkelijkst te doen. Het vermogen van de voeding moet inderdaad genoeg zijn. In tegenstelling tot wat sommige zeggen, hoeft de voeding niet vastgeschroefd te worden aan je kast voor aarde ofzo.

Als je ergens ander geheugen vandaan kan vissen, dan is dat ook nog een goede. Ook makkelijk te verwisselen. productreview: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU review door bandidoloco
Zie die review voor klachten over de kwaliteit van je geheugen.

Als je het geheugen kan omwisselen voor bankjes van de fabrikant die ook in de compatibiliteitslijst staat, dan heeft dat de voorkeur. Vaak pakt de BIOS dan ook meteen de juiste timings en voltages op. Slechte timings zorgen ook vaak voor dit soort vreemde problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door maartenv op 03-10-2013 15:52 ]

• Armend
maartenv schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:49:
Ik heb ook wel eens een dergelijk probleem gehad. Ook met vreemde vastlopers, soms bij belasting, soms ook zonder belasting. Toen lag het aan een slechte voeding. Foutmeldingen waren dan ook vaak Page_fault en memory meldingen. Dat is ook het moeilijke met dit soort dingen. Vooral omdat de meldingen verschillen per keer, verwacht ik niet dat het een echt defect deel geheugen is.

Je zou eigenlijk moeten testen met andere onderdelen. Voeding is in dit geval het makkelijkst te doen. Het vermogen van de voeding moet inderdaad genoeg zijn. In tegenstelling tot wat sommige zeggen, hoeft de voeding niet vastgeschroefd te worden aan je kast voor aarde ofzo.

Als je ergens ander geheugen vandaan kan vissen, dan is dat ook nog een goede. Ook makkelijk te verwisselen. productreview: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU review door bandidoloco
Zie die review voor klachten over de kwaliteit van je geheugen.

Als je het geheugen kan omwisselen voor bankjes van de fabrikant die ook in de compatibiliteitslijst staat, dan heeft dat de voorkeur. Vaak pakt de BIOS dan ook meteen de juiste timings en voltages op. Slechte timings zorgen ook vaak voor dit soort vreemde problemen.
Helaas geen andere onderdelen om mee te testen. Ik had van dit geheugen idd
een aantal reviews/commentaren gelezen. Ik kwam eigenlijk tot de conclusie, dat
het puur pech is als het defect is en zo niet het gewoon prima werkt :P.

Is er geen programma om de voeding mee te testen?
Als het goed is test Azerty na assemblage het hele systeem af.
Mja, wat dat precies inhoud :P..

• Armend
Net memtest laten draaien per module in Dimm slot 2.

1 van de Ram modules gaf 0 errors in 2 passes.
De andere module gaf 31 errors:

Error confidence value 200
Low error adress 0009179a290
High error adress 00093b9afa0
Bits in error mask 00fc0000
Bits in error - total 6 min 1 max 1 avg 1
Max contiguous error 1

Test 3: 28 error
Test 4: 2 error
Test 5: 1 error

Zal dit de aanleiding zijn van de BSOD's? Wijst dit op faulty ram?

Kan ik vanwege de compatibiliteit (met het mobo) het beste beide modules vervangen?

Ben trouwens benieuwd hoe zoiets Azerty is ontgaan tijdens de assemblage:
''Vervolgens testen wij het systeem op incompatibiliteit en met alle mogelijke software.''

Maarja, dat terzijde ^^

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 22:05
Ik heb ook een tijd last gehad van BSOD's en random reboots (ook zonder foutmelding).
Memtest vond geen problemen dus toen heb ik stuk voor stuk de RAM reepjes getest.
Op het laatst had ik alle 3 RAM modules er weer in zitten omdat geen van allen een error aangaf en heb daarna geen random BSOD's of reboots gehad.
Het reseaten van de RAM heeft bij mij dus het probleem opgelost.
Je geeft aan dat 1 van de RAM modules wel errors aangeeft, dus je zou zonder deze module kunnen testen of je dan alsnog problemen ondervind.
Of je plaatst alleen de RAM module in je PC die de errors geeft om te kijken of het dan nog steeds gebeurt.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Armend schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:10:
Net memtest laten draaien per module in Dimm slot 2.

De andere module gaf 31 errors:
Zal dit de aanleiding zijn van de BSOD's? Wijst dit op faulty ram?
Ja. 1 fout betekend al dat de RAM stuk is.
Je kan het best met azerty contact opnemen of ze het hele setje terug willen, of dat ze gewoon 1 module willen omruilen.

• Armend
AdmiralSnipe schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:25:
Ik heb ook een tijd last gehad van BSOD's en random reboots (ook zonder foutmelding).
Memtest vond geen problemen dus toen heb ik stuk voor stuk de RAM reepjes getest.
Op het laatst had ik alle 3 RAM modules er weer in zitten omdat geen van allen een error aangaf en heb daarna geen random BSOD's of reboots gehad.
Het reseaten van de RAM heeft bij mij dus het probleem opgelost.
Je geeft aan dat 1 van de RAM modules wel errors aangeeft, dus je zou zonder deze module kunnen testen of je dan alsnog problemen ondervind.
Of je plaatst alleen de RAM module in je PC die de errors geeft om te kijken of het dan nog steeds gebeurt.
Memtest vond geen errors toen beide modules tegelijk werden getest.
De 1e module in het dimm2 slot gaf 0 errors, dus aan het slot zou het niet liggen.
Helaas kan ik dimm 1/3 slots niet gebruiken, omdat de tranquillo rev. in de weg zit.
Ik heb nu de goede module erin zitten en nog geen bsod gehad oid, maar dit gebeurd
maar 1 keer per 6/7 dagen tot dusver, daarom is testen met 1 foutieve module geen optie
denk ik.

In ieder geval weet ik voor de toekomst dat het tegelijk testen van de modules geen
garantie is de RAM uit te sluiten als probleem :D.
Reepje schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:37:
[...]

Ja. 1 fout betekend al dat de RAM stuk is.
Je kan het best met azerty contact opnemen of ze het hele setje terug willen, of dat ze gewoon 1 module willen omruilen.
Dit ga ik doen :D. Thnx

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:18

Thomg

Aww yiss

Armend schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:02:
[...]
Helaas kan ik dimm 1/3 slots niet gebruiken, omdat de tranquillo rev. in de weg zit.
Gewoon fan loskoppelen en aan de andere kant zetten, als je dat nog niet geprobeerd had.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
je kan best de memtest nog een aantal keer opnieuw doen:
indien het altijd op hetzelfde adres fout gaat = ram is defect
indien het altijd andere adressen zijn = ram is niet compatibel of probleem met de mem controller (maar in principe zou het andere bankje dan ook problemen moeten geven)

komen de errors enkel voor als je beide bankjes apart test, maar wel beide in het mobo zitten?
in dat geval kan het een probleem zijn met de mem controller z'n 2de (of 1ste kanaal)
dat kan je dan testen door beide bankjes zo te plaatsen dat ze single channel werken

• Armend
Ik heb eerst de memtest laten lopen met beide bankjes in het mobo, na 8 passes waren er toen geen errors. Het bankje dat nu de errors geeft zat toen in het 4e slot). Daarna beide bankjes individueel getest in het 2e slot. 1 gaf geen errors de 2e gaf 31 errors (2 passes).
De errors komen dus enkel voor bij 1 bankje. Ik laat memtest nog wel even 1 keer op het 2e (defecte) bankje laten draaien in een ander slot.

EDIT:

Net memtest nog eens laten lopen (1 pass).

Het 'defecte' geheugen gaf in het 4e slot 721 errors.
De andere module gaf er wederom geen.

Low Error adress 0009179a290
High Error adress 00093b9afa0

De adressen zijn wel 'anders'? Test 6+7 geven nu ook errors.

[ Voor 25% gewijzigd door Armend op 13-10-2013 23:09 ]

• Armend
De defecte RAM module geretourneerd. Helaas moest Azerty ook de goede module erbij hebben, waardoor ik de PC tijdelijk niet kan gebruiken. Volgende reactie gekregen:

''We hebben uw geretourneerde product(en) getest. Uit onze test blijkt dat uw product inderdaad
defect is.
Onze vervolgstap is dat wij hetzelfde product voor u besteld hebben, dit product heeft een
verwachte levertijd van 2-3 werkdagen.''

Hoop dat ik hierna bsod-vrij ben :).
Bedankt voor de hulp allen!
Pagina: 1