Verschil in prestaties actief en passief gekoelde videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Razgrim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09-2020
Hallo,

Ik wil mijn HD4800 gaan vervangen voor een nieuwere budgetkaart en dacht zelf aan de HD6570. Ik twijfel echter tussen de passief gekoelde versie (lekker stil, maar heeft maar 1gb) en de actief gekoelde versie (heeft 2gb).

Mijn vraag is: heeft deze 1gb verschil in videogeheugen een enorme invloed in prestaties? Of is dit verschil verwaarloosbaar? Ik speel op 1920x1080 op een 24" scherm.

Alvast bedankt voor de info!

[ Voor 30% gewijzigd door Razgrim op 03-10-2013 14:58 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

Nemesizz

Untouchable

Een passief gekoelde kaart klinkt voor veel mensen als muziek in de oren (pun intended :P ), maar wat vergeten word is dat ze wel degelijk een goede airflow nodig zijn (casefans, die mogelijk dus weer niet stil zijn).

Want als je airflow in je kast niet optimaal is willen die passieve kaarten nog wel eens oververhitten (bij gamen althans, gewoon voor filmpjes kijken enzo wil het vaak wel).

1GB en 2GB, maakt bij die kaarten niet veel uit, ze zijn vaak toch te zwak om het geheugen vol te krijgen (je kan bij die kaarten alle toeters en bellen zoals Anti Alliasing toch niet aanzetten).
Kaarten met 2GB of meer hebben eigenlijk alleen nut bij mid/end en high/end videokaarten, bij budget kaarten is het puur marketing en boven 1GB eigenlijk totaal nutteloos.

Ik twijfel er ook zeer aan of een Radeon 65xx uberhaubt wel een upgrade is, de 6500 serie is echt budget klasse. Als je een beetje games wil draaien moet je toch echt aan x7xx gaan denken (zij het 6700 of 7700 serie). Helemaal als je op 1920x1080 wil gamen kun je veel beter voor die 7750 gaan.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
De upgrade van een Hd48XX --> Hd65XX is niet een upgrade te noemen qua performance. Beter gezegd is je huidige kaart waarschijnlijk sneller ongeacht welke HD48xx kaart het is. Het TDP van de Hd6570 is wel lager dan je huidige kaart maar een upgrade zal het zeker niet zijn.

Daarnaast is een passief gekoelde kaart leuk voor wat simpel gebruik (Internet/filmpjes kijken etc.). Maar aangezien je aangeeft dat je "speelt op 1920x1080" ben je opzoek naar iets wat meer biedt.

Hier zit vast iets tussen dat binnen je budget valt ;):

pricewatch: Club3D Radeon HD 7750 1GB DDR3
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7790 1GB GDDR5
pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 royalKing
pricewatch: Club3D Radeon HD 7950 '13Series
pricewatch: Asus GTX660-DC2OCPH-2GD5

• Razgrim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09-2020
Hardstikke bedankt voor de reacties en de suggesties. De koeling van mijn kast is prima, aangezien mijn huidige kaart ook passief gekoeld is. Maar ik ga nog maar eens even verder kijken en sparen om een kaartje te nemen dat daadwerkelijk een upgrade is van mijn huidige kaart. :)