Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W2008] Client kan niet via Server naar Server pingen

Pagina: 1
Acties:

• NielsjeNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-11 22:30
Ik heb in VMware voor school een opstelling gebouwd die bestaat uit 2 Windows 2008 servers, en een Windows client. Mijn probleem komt erop neer dat de client niet kan communiceren met DC_DHCP. Deze communicatie is nodig om uiteindelijk ervoor te zorgen dat de client een DHCP-lease kan krijgen van DC_DHCP.

DC_DHCP----vmnet 4----Member_DHCP----vmnet 5----Client
( -- staat voor het virtuele netwerk)

DC_DHCP en Member_DHCP zijn de servers.
DC_DHCP is een ADDS, DHCP en DNS server.
Member_DHCP draait Routing and Remote Access, en is een DHCP relay agent. Het is lid van het domein, maar niet een domain controller.

DC_DHCP en Member_DHCP zijn met elkaar verbonden op VMnet 4, en kunnen gewoon met elkaar communiceren.
Member_DHCP en Client zitten op VMnet 5. Deze kunnen ook met elkaar pingen.
Nu zit het zo dat DC_DHCP en de client niet met het andere VMnet kunnen pingen. Hieronder de networkconfig;

Interface DC_DHCP;
IP: 192.168.0.1/ 26
Def. Gateway: 192.168.0.2

Interface Member_DHCP vmnet 4
IP: 192.168.0.2 /26
Def. Gateway: Geen

Interface Member_DHCP vmnet 5
IP: 192.168.0.65 /26
Def. Gateway: Geen

Interface Client:
IP: 192.168.0.75 /26
Def. Gateway: 192.168.0.65

Alle interfaces gebruiken als DNS server 192.168.0.1.

Als ik vanaf de client naar 192.168.0.1 probeer te pingen krijg ik een timeout, ditzelfde geld voor 192.168.0.2, maar deze deed het gisteren nog wel. Misschien dat ik tussen al mijn veranderingen in de interfaces iets ben vergeten?
Pingen naar 192.168.0.65 werkt gewoon.
Als ik vanaf DC_DHCP naar 192.168.0.75 en 0.65 probeer te pingen krijg ik een Reply van 192.168.0.1: Destination Host Unreachable fout. Ik weet het niet zeker maar het kan zijn dat ik gisteren nog wel kon pingen naar .0.65, maar niet naar .0.75.
Pingen naar 192.168.0.2 werkt gewoon.

Ik heb echt van alles al geprobeerd, ik ben zelfs (twee keer!) opnieuw begonnen met dit hele netwerk en ik kan er nog steeds niet uit komen. Ik heb ook een uur lang met mijn docent naar het scherm zitten staren, zelfs tekeningen gemaakt van de situatie, maar ook hij kon er niet uit komen. Ik heb ook geprobeerd dit te configureren op een andere PC, en ook daar kom ik hier vast te zitten.
Het spijt me als de info een beetje onoverzichtelijk is of belangrijke dingen mist, ik heb dit een beetje haastig getypt.

Weten jullie waar ik de fout in ga?

[ Voor 2% gewijzigd door NielsjeNL op 03-10-2013 14:24 . Reden: typfout in ip ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je twee VMNets hebt die niet met elkaar kunnen praten, dan lijkt het me vrij duidelijk waarom het niet werkt he.. twee netwerken waar geen pakketjes over en weer kunnen.

• tabee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-11 11:48
Zet eens windows firewall uit en probeer het dan eens, en waarom heb je de client en MEMBER_DHCP in een apart netwerk zitten ?

Realiteit is een hallucinatie die optreedt bij gebrek aan alcohol.

• tabee
http://social.technet.mic...ets-on-vmware-workstation

Kijk hier is even, misschien dat dit je een handje kan helpen. ;)

• NielsjeNL
johnkeates schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:28:
Als je twee VMNets hebt die niet met elkaar kunnen praten, dan lijkt het me vrij duidelijk waarom het niet werkt he.. twee netwerken waar geen pakketjes over en weer kunnen.
Member_DHCP is verbonden met beide VMnets en fungeert als router. Dit zou moeten betekenen dat er communicatie mogelijk zou moeten zijn
tabee schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:45:
Zet eens windows firewall uit en probeer het dan eens, en waarom heb je de client en MEMBER_DHCP in een apart netwerk zitten ?
Heb firewall al overal uit staan. Het is de opdracht van school om de client en een interface van Member_DHCP in een ander netwerk te zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door NielsjeNL op 03-10-2013 14:11 ]

• tabee
NielsjeNL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:09:
[...]

Member_DHCP is verbonden met beide VMnets en fungeert als router. Dit zou moeten betekenen dat er communicatie mogelijk zou moeten zijn

[...]

Heb firewall al overal uit staan. Het is de opdracht van school om de client en een interface van Member_DHCP in een ander netwerk te zetten.
Heb je een static route gemaakt op je Routing and Remote Access Server oftewel je router?

• NielsjeNL
tabee schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:17:
[...]

Heb je een static route gemaakt op je Routing and Remote Access Server?
Ik heb even het schema van je vorige bericht zitten vergelijken, en ik kan eruit halen dat ik eigenlijk alles precies hetzelfde heb staan met eigen IP's. Ik neem aan dat de 2 NIC's in de RRAS server geen default gateway nodig hebben?

Ik weet niet zeker waar ik de static routes naartoe moet laten verwijzen. Moet dat naar 0.0.0.0 of naar het IP van de client/DC?

Ik zie dat ik ben vergeten te melden dat de client uiteindelijk een DHCP-lease moet krijgen, ik zal dat even in m'n first post zetten. Ik verwacht niet dat static routes hier iets mee kunnen?

• tabee
NielsjeNL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:24:
[...]

Ik heb even het schema van je vorige bericht zitten vergelijken, en ik kan eruit halen dat ik eigenlijk alles precies hetzelfde heb staan met eigen IP's. Ik neem aan dat de 2 NIC's in de RRAS server geen default gateway nodig hebben?

Ik weet niet zeker waar ik de static routes naartoe moet laten verwijzen. Moet dat naar 0.0.0.0 of naar het IP van de client/DC?

Ik zie dat ik ben vergeten te melden dat de client uiteindelijk een DHCP-lease moet krijgen, ik zal dat even in m'n first post zetten. Ik verwacht niet dat static routes hier iets mee kunnen?
Probeer deze routes is toe te voegen op je RRAS. En kijk is of je kan pingen.

Destination (Network): 192.168.0.0
Network Mask: 255.255.255.192
Gateway (address): 192.168.0.2

Destination (Network): 192.168.64.0
Gateway (address): 192.168.0.65

• NielsjeNL
tabee schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:35:
[...]

Probeer deze routes is toe te voegen op je RRAS. En kijk is of je kan pingen.

Destination (Network): 192.168.0.0
Gateway (address): 192.168.0.2

Destination (Network): 192.168.64.0
Gateway (address): 192.168.0.65
Voordat ik dit ging proberen had een andere docent mij gevraagd waarom ik zo woedend op mijn laptop zat te tikken en is daarna even mee gaan helpen met troubleshooten. Ook hij heeft met mij een halfuur rond zitten klikken en heeft er niet uit kunnen komen. Zijn laatste redmiddel zou het verwijderen van RRAS zijn en daarna het verwijderen van de NIC's in VMware om dan opnieuw RRAS in te stellen, dit heb ik gedaan maar nog steeds niks.

Nu heb ik 2 docenten die gaan idee hebben waarom ik zoveel problemen heb d:)b

Ik heb de routes daarna toegevoegd, en de client heeft nu de mogelijkheid naar 192.168.0.2 te pingen, maar nog steeds niet naar .0.1. So close :'( Hij krijgt ook nog steeds geen DHCP-lease.
Ik vraag me ook af of het netwerk wat in je quote bold staat wel klopt, zou dit niet 192.168.0.64 moeten zijn? Ik heb hem wel toegevoegd.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 15:37
Het moet inderdaad 192.168.0.64.

Volgens mij heb je twee problemen
- je routering werkt niet (of werkt wel maar wordt door firewalling tegen gehouden)
- je DHCP Relay werkt niet.

Als de Member_DHCP server zowel de server als de client kan benaderen, zou deze gewoon DHCP Relay kunnen doen en zou je een IP adres moeten krijgen op je client. Is de DHCP relay functie wel geactiveerd binnen RRAS?

Wat betreft routering, probeer eens een tracert vanaf de client naar de DC_DHCP server en een traceroute vanaf de DC_DHCP server naar de client. Stopt dit bij de Member_DHCP server?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• tabee
NielsjeNL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:15:
[...]

Voordat ik dit ging proberen had een andere docent mij gevraagd waarom ik zo woedend op mijn laptop zat te tikken en is daarna even mee gaan helpen met troubleshooten. Ook hij heeft met mij een halfuur rond zitten klikken en heeft er niet uit kunnen komen. Zijn laatste redmiddel zou het verwijderen van RRAS zijn en daarna het verwijderen van de NIC's in VMware om dan opnieuw RRAS in te stellen, dit heb ik gedaan maar nog steeds niks.

Nu heb ik 2 docenten die gaan idee hebben waarom ik zoveel problemen heb d:)b

Ik heb de routes daarna toegevoegd, en de client heeft nu de mogelijkheid naar 192.168.0.2 te pingen, maar nog steeds niet naar .0.1. So close :'( Hij krijgt ook nog steeds geen DHCP-lease.
Ik vraag me ook af of het netwerk wat in je quote bold staat wel klopt, zou dit niet 192.168.0.64 moeten zijn? Ik heb hem wel toegevoegd.
Oops, moet inderdaad 192.168.0.64 zijn :P my bad, typo :/

• NielsjeNL
mbaltus schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:59:
Het moet inderdaad 192.168.0.64.

Volgens mij heb je twee problemen
- je routering werkt niet (of werkt wel maar wordt door firewalling tegen gehouden)
- je DHCP Relay werkt niet.

Als de Member_DHCP server zowel de server als de client kan benaderen, zou deze gewoon DHCP Relay kunnen doen en zou je een IP adres moeten krijgen op je client. Is de DHCP relay functie wel geactiveerd binnen RRAS?

Wat betreft routering, probeer eens een tracert vanaf de client naar de DC_DHCP server en een traceroute vanaf de DC_DHCP server naar de client. Stopt dit bij de Member_DHCP server?
Ik ben ondertussen zover gekomen dat ik 2 nieuwe NIC's heb toegevoegd in VMware en precies hetzelfde heb ingesteld. De andere 2 interfaces zijn nu disabled en IP-loos. Ik heb daarna RRAS gedisabled, rol verwijderd en opnieuw geinstalleerd en geconfigureerd. Nog steeds niks.

Lijkt me sterk dat Firewall het tegenhoud als het uit staat. Ik zal dat eens even controleren.

Als ik een tracert doe op DC_DHCP krijg ik het volgende;
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2239638/TraceDC_DHCP.PNG
Op Client:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2239638/TraceClient.PNG

Ik heb zelf niet al te veel ervaring met tracert, maar het ziet er naar uit dat DC_DHCP de machine is waar het fout gaat.

• mbaltus
Weet je zeker dat je het juiste subnetmasker hebt toegepast op de verschillende interfaces. Het lijkt erop dat de server niet eens ziet dat de client in een apart subnet zitten.

hmm plaatje opnieuw bekeken en dat lijkt niet juist. Het lijkt mis te gaan met de routering op de RRAS. Is de routeringsfunctie goed ingeschakeld.

Kun je sowieso eens een ipconfig /all van de machines posten?

[ Voor 27% gewijzigd door mbaltus op 04-10-2013 12:43 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• NielsjeNL
mbaltus schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:40:
Weet je zeker dat je het juiste subnetmasker hebt toegepast op de verschillende interfaces. Het lijkt erop dat de server niet eens ziet dat de client in een apart subnet zitten.

hmm plaatje opnieuw bekeken en dat lijkt niet juist. Het lijkt mis te gaan met de routering op de RRAS. Is de routeringsfunctie goed ingeschakeld.

Kun je sowieso eens een ipconfig /all van de machines posten?
Wat bedoel je precies met de routeringsfunctie goed ingeschakeld?
Ik heb tijdens de config gekozen voor een custom configuratie en daar LAN Routing aangevinkt, als je dat bedoeld. Daarna DHCP Relay Agent geinstalleerd. Heb de RRAS service ook al een paar keer opnieuw opgestart.

IPconfig DC:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2239638/OBI/ipconfig%20DC.PNG

IPconfig Member (heb ergens in de opdracht hostname moeten veranderen naar Relay maar heb hier continu Member_DHCP gezegd, ben de oude naam iets teveel gewend :P)
Ethernet adapter WAN2 staat op VMnet 4 ingesteld, ethernet adapter LAN2 staat op VMnet 5
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2239638/OBI/ipconfig%20Member.PNG

Ipconfig client:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2239638/OBI/ipconfig%20Client.PNG

Het valt me op dat DC_DHCP een def. gateway heeft van 0.0.0.0, maar ik kan die in de interface properties nergens vinden? Ook niet in advanced :?

EDIT: Ik heb ping!
Ik heb op DC de netwerkadapter ook verwijderd voor de grap en een nieuwe toegevoegd, en wonderbaarlijk krijg ik een reactie van de client op 192.168.0.75! Nu heb ik ook geprobeerd een DHCP-lease te verkrijgen maar dat lukt nog steeds niet.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsjeNL op 04-10-2013 13:11 ]

• mbaltus
Mooi, daar lag dus inderdaad je probleem.
Is DHCP Relay goed geconfigureerd op de RRAS server?

• NielsjeNL
mbaltus schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:46:
Mooi, daar lag dus inderdaad je probleem.
Is DHCP Relay goed geconfigureerd op de RRAS server?
Als het goed is wel, ik heb de interface toegevoegd die met de client verbonden is, en ik heb in de properties van de DHCP Relay Agent de DC als server toegevoegd.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Op de DHCP server ook een scope aangemaakt voor het andere subnet en deze ook geactiveerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Linke Loe op 04-10-2013 16:07 ]

• NielsjeNL
Linke Loe schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:07:
Op de DHCP server ook een scope aangemaakt voor het andere subnet en deze ook geactiveerd?
Neem aan van wel, de naam van de scope is;
'Scope [192.168.0.64] Boxtel'
Dat geeft aan in welk subnet de scope zit dacht ik.
Default Gateway van de scope is ook 192.168.0.65 (Member_DHCP), dus dat zou ook wel moeten kloppen

[ Voor 13% gewijzigd door NielsjeNL op 04-10-2013 17:53 . Reden: extra info ]

• mbaltus
Dan misschien toch even Wireshark installeren en het verkeer sniffen. Dan kun je zien of de DHCP requests aankomen en doorgezet worden.

• NielsjeNL
mbaltus schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:56:
Dan misschien toch even Wireshark installeren en het verkeer sniffen. Dan kun je zien of de DHCP requests aankomen en doorgezet worden.
Dat zal ik dan wel even doen.

Als ik er niet uit kom stop ik ermee en laat ik deze opdracht zitten, heb hier morgen en vrijdag toets van samen met andere opdrachten maar dit is nog maar klein vergeleken met de rest.

Hartstikke bedankt voor de hulp jongens, stel het zeer op prijs.
Pagina: 1