[W7/8] Windows 7 erg sloom op een snelle W8 UEFI laptop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 21:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nou sta ik op mijn achterste poten.

Heb gisteren een HP 15 B101SD:
http://h10025.www1.hp.com...oc=true&docname=c03653130

in handen gekregen van een vriend, die vroeg of ik hem sneller kon maken. Windows 8 bevatte zoveel adware, dat ik heb besloten om er een frisse installatie van Windows 7 64 bit erop te zetten.

WIndows 8 startte trouwens wel gewoon snel op, en voelde snel aan.

Dat ging niet makkelijk. Een Bootable USB-drive aan de laptop koppelen ging niet, hij start namelijk niet zomaar op vanaf een USB drive.
Vervolgens ging in naar de BIOS, en activeerde ik de 'Legacy boot": Met deze optie aan kun je ook klassiekere installaties installeren. Met die optie uit kon je namelijk alleen W8 installeren.

Voor zover ik weet had dat te maken met UEFI? Nou, hoe dan ook; nadat ik via USB W7 heb geboot, kreeg ik weer een foutmelding; windows kon niet op de W8 partities worden geinstalleerd, omdat ze in een andere indeling waren geformatteerd. (Iets van GMP). De partities simpel verwijderen en formatteren mocht niets uitmaken. The show must go on.

Via de commando heb ik de hele interne HDD gecleared. Hierna kon ik WIndows 7 wel installeren (ging best langzaam).

Nu staat windows 7 er welliswaar op, maar deze installatie is vele male slomer dan bij een laptop die 5 jaar oud is! Iets zorgt ervoor dat de laptop erg sloom blijft, en ik denk dat het met UEFI/BIOS te maken heeft.

Veel drivers werken niet in WIndows 7; USB 3.0 etc.

Hebben jullie ook dit soort ervaringen?

Ligt het aan de Intel INF-drivers?

Mvg.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Mijn eerste vraag die bij mij opkomt : waarom Windows 8 vervangen door Windows 7, aangezien Windows 8 gewoon snel op wilde starten en ook snel aanvoelde?

Dat de laptop traag functioneert (al verklaart dat het traag installeren niet direct) kan te maken hebben met het feit dat er drivers (controller?) ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Denk niet dat het probleem in de Intel drivers zit aangezien het een AMD laptop is.
Komt vaker voor dat er geen backward-compatible drivers zijn voor laptops.
Beste kun je gewoon Windows 8 weer installeren.
Neem dan een echte iso van Microsoft en zet die een USB.
UEFI wel weer aan, dan wordt de product key automatische weer ingeladen.
Juiste iso is:
nl_windows_8_x64_dvd_915410.iso
SHA1: 5ABBC9B337A2D458461E5FEF32CB7BA042512DF9
Gewoon googlen naar bestandnaam, na download ff de sha1 hash checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik had de windows 8 recovery bestanden niet bij de hand; de herstelpartitie (dus zonder win8 erop?) heb ik inmiddels verwijderd.

Zelf haat ik W8, W7 is gewoon snel en soepel. :) (Geen Metro).

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
SalimRMAF schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:46:
Ik had de windows 8 recovery bestanden niet bij de hand; de herstelpartitie (dus zonder win8 erop?) heb ik inmiddels verwijderd.

Zelf haat ik W8, W7 is gewoon snel en soepel. :) (Geen Metro).
8)7 Dan installeer je Windows 8.1 straks, dan heb je weer je Start knop, gelijk booten naar desktop..etc..etc.. alle voordelen van Windows 7 en Windows 8 in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
}:O De laptop heeft geen DVD-drive, en al mijn USB-sticks van 8GB en groter staan vol met bestanden.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:08
Niet zo slim om de recovery-partitie te verwijderen he? Overigens weet ik niet wat jij verstaat onder "erg sloom draaiende Windows 7" en "snelle W8 laptop" want ik kan me zo voorstellen dat Windows 7 net een tikje langzamer draait dan Windows 8 op die hardware en dat "snelle W8 laptop" ben ik het ook niet zo mee eens aangezien de hardware heel erg low-budget is. Maar mocht je W7 willen behouden zal je dus moeten kijken in het apparaatbeheer of alle drivers zijn geïnstalleerd en ze wellicht handmatig moeten downloaden en installeren, dan zal het geheel ongetwijfeld wel sneller worden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
SalimRMAF schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:08:
}:O De laptop heeft geen DVD-drive, en al mijn USB-sticks van 8GB en groter staan vol met bestanden.
Eh....dan kopieer je de inhoud van die USB stick even tijdelijk naar je laptop, vervolgens maak je een bootable stick en kopieer je die bestanden weer terug (voordat je je pc opnieuw gaat installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 15:27
SalimRMAF schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:08:
Die USB stick waar je Windows 7 mee geïnstalleerd hebt, kan toch weer leeg? ;)
Pagina: 1