Sample rate Windows 7 groot verschil in geluid

Pagina: 1
Acties:

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een Sennheisser HD - 201 koptelefoon. Echt een budget dingetje maar een stuk beter dan mijn vorige dopjes. Ik heb hem al die tijd gebruikt in combinatie met een EliteBook8560w met een IDT High Definition geluidskaart (standaard ingebouwd).

Nu zat ik net te spelen met de sample rate en bit depth van de geluids output in windows en tot mijn grote verbazing klinken mp3's (320 kb/s) heel veel beter op studio quality dan op de standaard dvd quality.

Ik had verwacht dat Windows standaard een kwaliteit zou selecteren die in combinatie met goedkope koptelefoons al optimaal geluid zou leveren. Heeft iemand hier een verklaring voor, en zijn er meer lotgenoten die jaren lang al met suboptimaal geluid leven?

Groet

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vreemd. Mp3's hebben meestal een sample rate van 44,1kHz. Als de geluidskaart staat ingesteld op dvd quality (48kHz) zal hij de mp3's eerst moeten resamplen, maar dat zou geen hoorbaar verschil moeten geven.

Heb je de SRS geluids'vebeteringen' al uitgeschakeld? Misschien heeft het daar iets mee te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 03-10-2013 18:13 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 18:57

Zorian

What the fox?

Dit klopt wel hoor, ik merk ook een zeer groot verschil tussen de standaardinstelling van Windows en de hoogste studio-instelling.

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mmm, ik heb er nog wat verder naar gekeken. De sample rate en bit depth die je kunt instellen hebben effect op de shared mode. Dit komt er volgens mij op neer dat alle audio streams op een hoop worden geveegd en daarna zoveel keer per seconde worden gesampled en naar je audio uitgang worden gestuurd. Dit zou betekenen dat in shared mode twee musicplayers net out of sync zouden kunnen zijn en dat bij 44.1 kHz een distortion optreed omdat de sample rate van windows (44.1kHz - 192kHz) niet precies gelijk loopt met de aangeboden streams van de music players. Nu treedt er bij 192 kHz natuurlijk minder distortion op dan bij 44.1 kHz.

Tweede punt is de bit-depth. Ik ben op een paar sites tegen gekomen (nu op een andere pc dus kan het helaas niet terug vinden) dat de bit-depth vooral verschil maakt als je het volume in windows niet op maximaal hebt staan. De volume control in windows zou namelijk amplitudes domweg door 10 delen als je je volume op 10/100 zet. Dit betekent dat er verlies optreedt omdat een gemanipuleerd getal door 16 bit floating point precisie slechter wordt weergegeven dan door 24-bit.

Maar ik kan me nog steeds niet helemaal inleven waarom er zo'n verschil tussen DVD-quality en studio-quality zit. En al helemaal niet waarom de standaard in windows de lage kwaliteit is.

Groet.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 09:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Heb die van mij volgens mij al op het hoogst mogelijke ingesteld, maar zal nog eens kijken vanavond. Geluid en opnemen is sowieso niet echt geweldig qua instellen op Windows (7). Ik vind het in ieder geval nog lichtelijk omslachtig en onhandig werken.