SSD, ongeveer 500 GB maar welke? MLC of TLC??

Pagina: 1
Acties:

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
Hallo, mijn vraag is voor jullie misschien simpel.

Ik ben op zoek naar een SSD, deze hoeft niet mega snel te zijn maar wel erg betrouwbaar. De SSD wordt gebruikt in een laptop welke vaak verplaatst wordt en waar onderweg in de auto mee gewerkt moet worden. Hierdoor wil ik geen traditionele harddisk maar een SSD.

De SSD moet zijn:
- 500GB ( ongeveer )
- Betrouwbaar, dus geen rommel. Het liefst het "beste merk"
- Moet het wel waard zijn.

Ik heb nu in 2 jaar 3 harddisk versleten op deze manier, elke keer teveel trillingen of schokken. Daarom nu een SSD.

Dus welke moet ik hebben, en vooral waarom die?
Alvast bedankt.

Zelf bekeken:
Crucial SSD M500 480GB SATA3
Samsung SSD 840 EVO 500GB
Samsung SSD 840 Series 500GB
Plextor SSD PX-512M5P Xtreme 512GB

En wat is het verschil met TLC en MLC ( het "praktisch" verschil )

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
Voor als je je even wilt inlezen over TLC - MLC hier een goed artikel op anandtech. Als je wat verder zoekt kan je op anandtech ook goede reviews vinden van de ssd's

• Kaasbroodje
Interesant artikel, maar is TLC dan slechter voor de levernsduur ( een zelfde ruimte moet immers vaker beschreven worden )

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Een kort antwoord: Ja, het is slechter voor de levensduur.

Kijk je echter verder, dan blijkt dit geen enkele issue te zijn. Hardware.info heeft het getest door een aantal maanden lang continu bestanden naar een TLC ssd te schrijven En hier bleek de eerste fout na 707TiB te zijn geweest.

Ter vergelijking: Mijn samsung 830 128GB die ondertussen bijna een jaar als C schijf dient heeft nu 2TiB geschreven.

De kans dat een ander onderdeel van je pc je SSD overleeft is mijns insziens dus niet heel groot ;)

Qua schijfkeuze kun je tussen die schijven niet echt een slechte keuze maken, al zou ik zeggen dat de reguliere Samsung 840 niet echt meer bestaansrecht heeft. De 840 EVO is een stuk sneller voor een kleine meerprijs, en de Crucial M500 extra betrouwbaarheid biedt in de vorm van een supercapacitor, al is er nog discussie over in hoeverre deze daadwerkelijk nut heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door hugoy op 03-10-2013 11:33 ]

• Kaasbroodje
Bedankt voor de link naar hardware.info, erg leuk om te lezen. Ik zal proberen een keuze te maken. Wel leuk om te horen dat je geen slechte keuze kan maken tussen de 4, geeft veel vertrouwen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
Eens met Hugoy. De performance verschillen tussen SSD's gaan zich nu uiten in IOPS. Dwz als je de beschikbare ruimte helemaal volschrijft hoe heeft de garbage collection invloed op de het lezen en schrijven van kleine bestanden. De Corsair Neutron, sandisk extreme pro II en een Intel zijn daar erg goed in.. Ik kan het even zo snel niet vinden op anandtech. Maar goed, volgens mij is het mierenneukerij en alleen belangrijk als je je schijf echt helemaal vol propt (wat je ook niet zou moeten doen bij bijv de neutron)

Persoonlijk vind ik de EVO de meest interessante keuze. Die heeft leuke optimalisaties zoals ingebouwd ram cache.

Het is en blijft een nek aan nek race en als je het verschil vergelijkt met een mechanische is het gigantisch. Terwijl het merkbare verschil bij ssd's onderling minimaal is. Het enige waar ik wel op zou letten is dat je geen oude ocz vertexes of agilities neemt.. of uberhaupt eentje met een sandforce controller.. Maar dat deed je toch al niet..

Dus, neem de goedkoopste of die waar je je het beste bij voelt.

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 03-10-2013 12:14 ]

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-02 08:05
Je kunt wel testen hoeveeel data je naar een TLC disk kan schrijven en weer kunt lezen, maar dat is niet hetzelfde als een TLC disk jarenlang gebruiken en dezelfde hoeveelheid data heen en weer pompen. Er bestaat ook nog zoiets als data retentie. Dat is hoelang de data bewaard blijft op een disc. De data retentie neemt enorm af (tot veel minder dan een jaar) als een SSD op het eind van zijn leven is.

Maw: als je SSD bijna versleten is, dan kun je nog wel data wegschrijven en direct teruglezen, maar je kunt niet een paar maanden wachten met het teruglezen. De data is verdwenen... :o

Dus de hardware.info test is leuk, maar simuleert niet stevig gebruik over de duur van jaren.

Je moet zelf afwegen of je dit risico wilt nemen. Ik koop zelf alleen MLC momenteel. Ook omdat het vaak nog goedkoper is ook en je het eventuele snelheidsverschil toch niet merkt.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:58
Cipher heeft wel een mooie bbg voor ssd's geschreven: CiPHER's Storageblog
Pagina: 1