Toon posts:

Het lukt me niet om 5.1 geluid uit de XBOX 360 te krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me helpen?

Ik heb gisteren een XBOX 360 E (250gb) gekocht en wil graag mijn Logitech Z-5500 5.1 systeem erop aansluiten. Tot op heden is het me niet gelukt omdat ik dacht dat er op de 360 een optical in mogelijkheid zat net als in mijn PS3 Slim (de PS3 is met 1 kabel te connecten met de Z-5500).

Kan iemand me uitleggen hoe ik het voor elkaar krijg om de Z-5500 aan te sluiten op deze nieuwe xbox 360? Ik moet er volgens mij een kabeltje bij kopen, maar weet niet welke.

Wat ik dus heb aan hardware:

Logitech Z-5500 surround set.

Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/36-121-120-17.jpg

XBOX 360 E (250gb)

Afbeeldingslocatie: http://www.geek.com/wp-content/uploads/2013/06/xbox360e_teardown_01.jpg

Philips 46PFL5605H

Afbeeldingslocatie: http://www.plazmadiszkont.hu/kepek/kiskepek/3861nagy-2.jpg

Ik heb mijn PS3 al jaren verbonden met de Z-5500 via een optische kabel, alleen deze ingang ontbreekt op de nieuwe xbox console. Nu heb ik dus de xbox via HDMI aangesloten op mijn hdtv alleen krijg ik het niet voor elkaar om de Z-5500 aan de tv OF de XBOX aan te sluiten. Ik ben alles behalve een expert op dit gebied, maar volgens mij moet dit toch gewoon kunnen? Of heeft Microsoft geen zin meer om mensen te voorzien van 5.1 geluid door het weglaten van die aansluiting?

Dank alvast! :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:53

FeaR

In GoT we trust

Weer wat geleerd, er is blijkbaar een nieuwere versie van de XBox 360 Slim, de 360E. Als ik daar op Google kom ik inderdaad het volgende tegen:
The A/V and S/PDIF ports are gone, and Microsoft has cut the number of USB ports on the 360 E to just 4, with one disappearing from the back panel.
De S/PDIF die je zoekt/mist zat wel op de 360 S en alle modellen daarvoor (desnoods met een hack met de eerste generatie XBox 360). De E is dus een uitgeklede versie om kosten te besparen.

Wat je kan doen is de XBox 360 met HDMI naar de TV verbinden op één van de drie ingangen. De Z-5500 sluit je dan weer op de TV aan via de Digital Audio Out van de Philips. Zo te zien is dit een Digitale Coax en die heb je nog vrij op de Z-5500. Het kan ook een mini-toslink (3,5mm jack) zijn, zou je even na moeten kijken. Als je dan op de Xbox speelt zet je de Z-5500 op die input. Dit heeft echter wel een nadeel: ik kan niet garanderen dat de TV 5.1 signalen door laat. DTS 5.1 durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het niet doorkomt (doet bijna geen enkele TV vanaf externe bron), Dolby Digital 5.1 wil nog wel eens lukken. Maar je kan het zo testen: de XBox geeft altijd 5.1 weer, ook in het Dasboard. Als de Z-5500 aangeeft Dolby Digital binnen te krijgen dan ben je er eigenlijk.

Mocht het niet werken dan zijn er kastjes die HDMI kunnen splitten. Dan stuur je HDMI met beeld en geluid het kastje in en vanaf het kastje heb je dan HDMI Uit voor beeld en S//PDIF voor geluid. Alleen zijn dat niet de goedkoopste oplossingen. Dus ik zou eerst via de TV proberen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:18:
Weer wat geleerd, er is blijkbaar een nieuwere versie van de XBox 360 Slim, de 360E. Als ik daar op Google kom ik inderdaad het volgende tegen:

[...]

De S/PDIF die je zoekt/mist zat wel op de 360 S en alle modellen daarvoor (desnoods met een hack met de eerste generatie XBox 360). De E is dus een uitgeklede versie om kosten te besparen.

Wat je kan doen is de XBox 360 met HDMI naar de TV verbinden op één van de drie ingangen. De Z-5500 sluit je dan weer op de TV aan via de Digital Audio Out van de Philips. Zo te zien is dit een Digitale Coax en die heb je nog vrij op de Z-5500. Het kan ook een mini-toslink (3,5mm jack) zijn, zou je even na moeten kijken. Als je dan op de Xbox speelt zet je de Z-5500 op die input. Dit heeft echter wel een nadeel: ik kan niet garanderen dat de TV 5.1 signalen door laat. DTS 5.1 durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het niet doorkomt (doet bijna geen enkele TV vanaf externe bron), Dolby Digital 5.1 wil nog wel eens lukken. Maar je kan het zo testen: de XBox geeft altijd 5.1 weer, ook in het Dasboard. Als de Z-5500 aangeeft Dolby Digital binnen te krijgen dan ben je er eigenlijk.

Mocht het niet werken dan zijn er kastjes die HDMI kunnen splitten. Dan stuur je HDMI met beeld en geluid het kastje in en vanaf het kastje heb je dan HDMI Uit voor beeld en S//PDIF voor geluid. Alleen zijn dat niet de goedkoopste oplossingen. Dus ik zou eerst via de TV proberen.
Dank voor je reactie. Ik heb een digital coax kabel gekocht en die aangesloten op de tv en de 5500 receiver. De tv op 'surround' gezet en nu zend de setup 2.1 geluid uit via de center en front speakers van de 5500 home cinema. Helaas geen 5.1 maar dat had ik ook niet verwacht. Nu klinkt het in ieder geval 10 keer beter dan via de ingebouwde geluidsboxen van de televisie.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 22:42

Mikayu

.srt

Is er niet een simpel split kabeltje? Spdif over hdmi is volgens mij precies hetzelfde als coax.

Verwijderd

Mikayu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:10:
Is er niet een simpel split kabeltje? Spdif over hdmi is volgens mij precies hetzelfde als coax.
Toevallig vroeg me dit vanmiddag ook af, ben benieuwd of het werkt.

xbox -> hdmi y splitter -> hdmi -> tv
.................................-> hdmi naar optical -> logitech setje

Als het zou werken zou het enorm schele in de koste zo'n audio extractor kastje kost rond de 100euro en een splitter en hdmi naar optical kabel max 25euro

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 17:42 ]