Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ameland moet grootste zonnepark van Nederland krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
nieuws: Ameland moet grootste zonnepark van Nederland krijgen

Zoals meerdere tweakers al terecht opmerken bij dit artikel: er lijkt weinig van de genoemde waardes te kloppen. Nu kan dit komen doordat het oorspronkelijke artikel ook al vaag is, maar dat moet voor een site als T.net geen reden zijn om het maar vaag over te nemen denk ik :)
Het zonnepark moet volgens de huidige plannen een capaciteit krijgen van 6MWh.
Het zonnepark kan maximaal 6 megawattuur aan elektriciteit opwekken
Is dit per dag? Per jaar? Per uur? Bij een huishouden heb je het ook over een verbruik van 3000KWh per jaar (of over gemiddeld 8KWh per dag), niet over gewoon 3000KWh.

Of wordt eigenlijk het piekvermogen bij de meest gunstige omstandigheden bedoeld? (wat je natuurlijk niet uitdrukt in watturen maar gewoon in vermogens zoals megawatt).

Bij 6 megawattuur per jaar komt je op dit uit zoals tweaker finraziel correct uitrekent:
6 megawattuur... klinkt leuk, maar reken ik nu fout of komt dat meer op...
6.000.000 / 365 /24 = 685 watt gemiddeld?
Het setje bij mijn ouders op het dak (12 panelen) zit op een beetje zonnige dag flink daarboven, dus gevoelsmatig lijkt het mij sterk dat 10 hectare (!) aan panelen gemiddeld gezien niet eens een magnetron aan de praat kan houden.

Zitten tweakers in de reacties en ik in dit topic nou compleet verkeerd te rekenen of klopt er iets niet aan het artikel? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat men een piekvermogen van 6MW bedoelt. Óf het moet gaan om 6000MWh, dan hebben meteen meer huishoudens er wat aan (Met 6MWh help je maximaal 3 huishoudens of zo ).

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-10-2013 09:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Viel me ook al op!

De Leeuwarder Courant heeft het ook over 6 megawattuur per jaar, maar dat is equivalent aan het verbruik van een staafmixer dus dat lijkt me niet geheel correct.

Geen enkele bron op het internet lijkt te begrijpen hoe het zit het met gebruiken van Watts, kWh en Joules. 8)7 Maar de burgemeester lijkt het meest plausibele te stellen: Een vermogen van 6 MegaWatt. (http://www.ameland.nl/act...albert-de-hoop_19461.html)

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Het gaat idd om een maximaal vermogen van 6MW en er was veel verwarring door de tegenstrijdige info uit diverse bronnen. Gecorrigeerd naar 6MW in het artikel. Volgende keer gaan we het nog scherper checken, dank voor jullie scherpte :)

Abort Retry Fail?