Subwoofer valt soms uit

Pagina: 1
Acties:
  • 11.417 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:37

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Ik ben in bezit van een Aiwa TS-W60 actieve subwoofer welke ik van iemand heb overgekocht. Volgens diegene was er nooit iets mis mee en ging hij weg wegens overstap naar een groter model. (Hij maakt muziek)
Nu is dit een fantastisch ding, geeft een geweldig geluid. Er is enkel 1 probleempje mee.

Meestal doet hij het goed, knalt er lekker op los. Echter valt zo af en toe de subwoofer uit.
Het lampje is in dat geval nog aan, dus de subwoofer staat effectief nog aan. Er komt alleen geen geluid uit.
Het gebeurt op geheel willekeurige momenten. Ook tijdens het luisteren van muziek o.i.d.

Op het moment dat het gebeurt lijkt het net alsof de subwoofer 'dooft'. Hij wordt ineens heel zacht en valt weg.
Soms gaat hij na een tijdje (varieert van enkele seconden tot enkele minuten) weer uit zichzelf aan, soms helpt het als ik er 1 of meerdere rammen op geef en soms helpt het als ik de stroom er opnieuw op zet. En soms helpt helemaal niets en doet hij het enkele uren gewoon niet.

Nou heb ik dus de achterkant eraf geschroefd voor een nadere inspectie van de onderdelen binnenin.
Zover ik kan zien is er echter niks mis mee. Geen losse draadjes of bolle elco's. Er is 1 los draadje maar die lijkt nergens heen te gaan en is afgedopt aan de andere zijde.

Hier enkele foto's van de printplaten: http://imgur.com/a/BjY2r

Er zit een functie op de subwoofer welke ervoor zorgt dat de subwoofer automatisch uit gaat na een bepaalde tijd als er geen signaal is en als er weer signaal is gaat hij weer aan. Deze functie staat echter uit.

Weet iemand wellicht wat het probleem zou kunnen wezen? :) Ik ben niet bang om eventueel met een soldeerbout in de weer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10 14:52
Ik heb hier ook wel eens last van, met mijn oude Samsung HTUP30. Het probleem bij mij is dat de receiver op Dolby Digital staat maar de kanalen blijkbaar niet goed herkend worden. De ene minuut werkt hij, de andere minuut niet. Soms is het zelfs zo dat je alleen de subwoofer hoort en niet de kleinere speakers. Na het instellen van de receiver op "stereo" ipv 5.1 is het probleem opgelost. Ergens gaat het niet goed met doorgeven blijkbaar.

Weet niet of je hier wat aan hebt, maar zet hem eens op stereo mocht je dat nog niet hebben geprobeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Echter wanneer ik dat doe gaat hij per definitie meteen uit, wat ook wel kan kloppen. Ik zie namelijk op het display een overzicht van de ingeschakelde speakers en de subwoofer verdwijnt bij stereomodus.

De reden dat ik de subwoofer verdenk is dat hij soms weer aan gaat na er een ram op te geven.

//Toevoeging: De receiver betreft een Sony STR-DE485E.

[ Voor 25% gewijzigd door Zorian op 03-10-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die draadjes / stekkertjes hebben soms de neiging om los te gaan, dat had ik ook bij mijn vorige versterker. Het was opeens over toen ik de draadjes even opnieuw erin had gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het kunnen dat het volume van het apparaat waar de versterker +sub op aangesloten zijn erg hoog staat terwijl het volume van der versterker just erg laag staat? Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt. Heb het opgelost door de versterker wat harder te zetten en de bron (in mijn geval een mediaspeler) wat zachter te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik ga nogsteeds voor de elco's :) Zoveel zitten er niet op, en het kan nooit kwaad.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:54:
Ik ga nogsteeds voor de elco's :) Zoveel zitten er niet op, en het kan nooit kwaad.
Ondanks dat deze er allemaal goed uit lijken te zien? :) Wil best een gokje nemen, zou alleen zonde wezen als ik straks tig elco's heb verwisseld en het nog steeds problemen heeft.
Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:51:
Zou het kunnen dat het volume van het apparaat waar de versterker +sub op aangesloten zijn erg hoog staat terwijl het volume van der versterker just erg laag staat? Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt. Heb het opgelost door de versterker wat harder te zetten en de bron (in mijn geval een mediaspeler) wat zachter te zetten.
Dit heb ik al uitgeprobeerd, heb de receiver heel luid gezet en de subwoofer verlaagd, probleem blijft.

Heb inmiddels de kast zelf open gehad, de connectie naar de conus toe zit ook goed vast zo te zien. Ik heb tevens alle draadjes opnieuw erin gestoken. En helaas, na een half uurtje kapte hij er weer mee. Om vervolgens na een uur weer aan te gaan voor een half uur en er al gauw weer mee te kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan het zijn dat dat ding toevallih automatisch in zijn standby gaat als ie geen signaal krijgt? Zal in voorkomend geval misschien een knopje op zitten om die auto standby aan en uit te schakelen. If so: zet hem eens op always on, kijken of dat helpt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:24:
Kan het zijn dat dat ding toevallih automatisch in zijn standby gaat als ie geen signaal krijgt? Zal in voorkomend geval misschien een knopje op zitten om die auto standby aan en uit te schakelen. If so: zet hem eens op always on, kijken of dat helpt :)
Dat knopje is er inderdaad en ik heb beide modes uitgeprobeerd, er zit helaas geen verschil tussen. Zelfs tijdens het spelen van muziek dooft hij plotseling uit. Soms komt hij later ineens weer tot leven, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:35

TommieW

Numa numa.

Zorean schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:25:
[...]

Dat knopje is er inderdaad en ik heb beide modes uitgeprobeerd, er zit helaas geen verschil tussen. Zelfs tijdens het spelen van muziek dooft hij plotseling uit. Soms komt hij later ineens weer tot leven, soms niet.
Misschien erg voor de hand liggend, maar zou het niet kunnen dat dat knopje gaar is?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
TommieW schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:25:
[...]

Misschien erg voor de hand liggend, maar zou het niet kunnen dat dat knopje gaar is?
Is er een manier om dat te checken? Ik heb een multimeter liggen mocht dat benodigd zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:35

TommieW

Numa numa.

Je zou de draadjes die de schakelaar met elkaar verbindt aan elkaar kunnen verbinden zodat je de schakelaar uitsluit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
TommieW schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:42:
Je zou de draadjes die de schakelaar met elkaar verbindt aan elkaar kunnen verbinden zodat je de schakelaar uitsluit.
Dat wordt lastig, het zijn metalen pinnen welke door de printplaat heen steken en daar vastgesoldeerd zijn.

//Kleine toevoeging; De woofer is inmiddels al anderhalf uur 'uit', maar als ik heel dichtbij de woofer ga staan hoor ik hem enorm zachtjes nog wel brommen en/of bass geven.

//Toevoeging 2: Na het omdraaien van RCA kabels springt hij ineens weer aan, al varieert hij af en toe regelmatig in volume en hoorde ik zelfs gepruttel alsof je een a4'tje voor de baspoort houdt.

[ Voor 36% gewijzigd door Zorian op 03-10-2013 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-10 01:00
Wat je kan doen is met een soldeerbout de connecties van de Power AMP opnieuw solderen, door de trillingen kunnen deze nog wel eens barsten, zo heb ik een REL Subwoofer weer een nieuw leven in geblazen.
Gewoon even alle connecties opnieuw solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn subwoofer in mijn auto. Soms werkt ie heel de week perfect, en soms werkt ie na 5min al niet meer.
ik heb wel ontdekt dat als ik mijn volume extreem hoog zet voor enkele seconden, de subwoofer plots wel aanschiet. Maar als ik het volume dan zacht zet valt ie weer terug uit. Precies of ie te weinig stoom van de versterker doorkrijgt.

Heb alle kabels nagekeken en daar ligt het probleem niet aan. Dus als iemand er een antwoord op weet hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:45
Massapunt opschuren en een eigen topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met name dat aanmaken van een topic is een goed idee. Oude topics uit de sloot trekken en proberen over te nemen is niet de bedoeling. Op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.