Receiver : Vraag over speakers en receiver

Pagina: 1
Acties:

• thesoundofblues
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
hye,

ik ben hier net nieuw op het forum , heb hier uiteraard wel al veel op terechtgekomen via google en ook kom ik af en toe eens terecht op de price watch.
Nu heb ik een vraagje, mijn zus gaat verhuizen dus krijg ik een veel grotere kamer.
nu zou ik hiervoor een nieuwe tv kopen en een receiver.
Ik game regelmatig en ik kijk zeer veel video's
- Ik heb in mijn home studio nog met hopen oude hifi speakers staan (2x B&W,2x Sony, 2x JBL , en nog meer) nu vraag ik mij af of ik deze speakers zou kunnen gebruiken voor een suround system op te bouwen.
ik heb 6 speakers die volgens mij zeker bruikbaar zijn. maar deze hebben natuurlijk allemaal een ander wattage.
zou dit mogelijk zijn, en zou dit een deftig geluid opleveren. en als ik stereo bestanden op een ipod bijvoorbeeld worden dan alle luidsprekers gebruikt?
ook vraag ik mij af naar welke receiver ik dan zou moeten gaan?
en of jullie nog tips hebben ?

groetjes
en al enorm bedankt

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 14:41

FeaR

In GoT we trust

thesoundofblues schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 00:39:
- Ik heb in mijn home studio nog met hopen oude hifi speakers staan (2x B&W,2x Sony, 2x JBL , en nog meer) nu vraag ik mij af of ik deze speakers zou kunnen gebruiken voor een suround system op te bouwen.
Kan, let alleen wel dat een surround-opstelling veelal iets van 4.x, 5.x dan wel 7.x, et cetera is. Er is vroeger wel geëxperimenteerd met een center back kanaal (en dus 6.x), maar dat is nooit echt doorgezet.
ik heb 6 speakers die volgens mij zeker bruikbaar zijn. maar deze hebben natuurlijk allemaal een ander wattage.
Vermogen zal het probleem niet zijn, de gevoeligheid/rendement van de speaker zal je eerder gelijk moeten trekken in de receiver. Maar elke recente receiver kan dat per kanaal regelen. Anders heb je kans dat de ene set speakers harder speelt dan de andere. Grote kans dat het rendement aan staat gegeven op de speaker, veelal iets van xx dB/m of V/m
zou dit mogelijk zijn, en zou dit een deftig geluid opleveren.
Werken zal het zeker, maar een deftig geluid zal het zeker niet worden met drie verschillende soorten speakers. Elke speaker heeft namelijk een eigen klank/sound en als je dat gaat mixen is het alles behalve één geheel. Nu zijn er zeker wel speakers die op elkaar lijken, maar het is heel veel geluk hebben als je precies die hebt (en nu weet ik niet welke speakers je exact hebt, maar B&W en JBL liggen naar mijn oren al ver uit elkaar). Maar als je daar niet wakker van ligt en alleen geluid wilt hebben dan gaat het prima werken.
en als ik stereo bestanden op een ipod bijvoorbeeld worden dan alle luidsprekers gebruikt?
Muziek is 2.0 (SACD en DTS-CD) daargelaten en de receiver zal dat ook zo ten gehore brengen. Er zijn echter instellingen op de receiver waarmee je alle speakers kan gebruiken. Softwarematig heb je dingen als Dolby Pro Logic dan wel DTS Neo:6 welke de muziek een soort van 5.1 effect willen geven. Dat hoeft zeker niet goed uit te pakken. Voor de veilige keuze zet je de receiver op een stand als "All Chanel Stereo", dan wordt de muziek simpelweg over alle speaker gegooid en geen verdere gekke effecten.
ook vraag ik mij af naar welke receiver ik dan zou moeten gaan?
Hangt helemaal af van je verdere eisen (digitale ingangen, HDMI, netwerk, budget, et cetera). Dit is zo niet te zeggen. Als je alleen een analoge bron aan wilt sluiten en een berg speakers dan is er genoeg te vinden.
en of jullie nog tips hebben ?
Zinnen beginnen met een hoofdletter en let ook op je enter-gebruik. De manier van posten is op deze manier niet fijn om te lezen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• thesoundofblues
Ok , alvast enorm bedankt voor de duidelijke uitleg. Excuseer voor het gebrek aan hoofdletters en de vele enters. Het was zo een beetje een late night post :) Om verder te gaan , ik zou sowieso een center speaker bij kopen natuurlijk anders heeft het weinig nut. Dus als ik mij bijvoorbeeld een receiver koop met 7 x110 watt en elke speaker heeft een lager wattage dan 110 , dan zou dit geen problemen mogen opleveren? Ook kan ik per speaker het volume dan afregelen. En hoe zit het met de impedantie? moeten alle speakers dezelfde Ohm hebben of gaat dit geen problemen veroorzaken? Het is een beetje omdat deze speakers nu in de weg staan in mijn home studio en ik vind het zonde om deze weg te smijten aangezien deze nog perfect werken en eerder goed geluid geven ook.
Ik ben niet opzoek naar het ultieme geluid maar wil gewoon een eerder goede (lees degelijke) surround beleving hebben en goed naar muziek kunnen luisteren.

Over de receiver ga ik nu zelf eerst wat opzoekwerk doen en dan dit eens terug (meer gespecificeerd) vragen.

Al enorm bedankt

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

thesoundofblues schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 01:50:
Dus als ik mij bijvoorbeeld een receiver koop met 7 x110 watt en elke speaker heeft een lager wattage dan 110 , dan zou dit geen problemen mogen opleveren?
Vermogen is iets waar je je niet blind op moet staren. Sowieso omdat je voor normaal gebruik slechts een paar Watt nodig hebt (uitzonderingen daargelaten, maar daar zo meer over). Plus dat merken tegenwoordig zo creatief zijn met vermogens dat de ene 100 Watt de andere niet is,
En hoe zit het met de impedantie? moeten alle speakers dezelfde Ohm hebben of gaat dit geen problemen veroorzaken?
Speakers hoeven zeker niet dezelfde impedantie te hebben. Sowieso hebben speakers geen vaste weerstand, dat verschilt over het gehele bereik. Grote kans dat speakers van letterlijk een paar Ohm tot tientallen fluctueren. Het wordt pas een issue als je speakers een lage impedantie hebben (of veel en vaak dippen) en dat in combinatie met een lage gevoeligheid (< 85 dB), Dan wordt het lastig voor een receiver en heb je echt vermogen nodig. Maar grote kans dat het niet het geval is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb dynaudio fronts, een chario centerspeaker en jamo art rearspeakers met daarbij een xtz subwoofer. Allemaal bewust uitgekozen vanwege bepaalde kwaliteiten. en ik kan je vertellen dat het zeker een deftig geluid geeft. De rears zijn niet echt geschikt voor muziek, maar dat speel ik niet 5.1.

Speakers kun je prima combineren en die combinatie kan zelfs beter zijn dan de originele serie combineren (als de centerspeaker van die serie bijvoorbeeld niet zo sterk is).

Of een willekeurige set speakers ook goed klinkt heb ik sterk twijfels bij, maar misschien is het voor jou wel prima. Zolang de fronts en center maar goed klinken, zal het wel redelijk te pruimen zijn.

Overigens kan je niet bepaald iets zeggen over "de sound van B&W vergeleken met de sound van jbl". Dat is een van de vele mythen van de audiowereld die altijd maar in stand zal blijven. Elke speaker kan totaal anders klinken. Maar een is ook sterk afhankelijk van de plek waar die speaker staat. Drie dezelfde speakers, waarvan eentje als centerspeaker in een kast kan slechter samen klinken, dan twee van die speakers met een totaal ander merk centerspeaker...

Oftewel : probeer het gewoon.

[ Voor 42% gewijzigd door JvS op 03-10-2013 08:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

JT

VETAK y0

FeaR schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 01:26:
[...]

Werken zal het zeker, maar een deftig geluid zal het zeker niet worden met drie verschillende soorten speakers. Elke speaker heeft namelijk een eigen klank/sound en als je dat gaat mixen is het alles behalve één geheel. Nu zijn er zeker wel speakers die op elkaar lijken, maar het is heel veel geluk hebben als je precies die hebt (en nu weet ik niet welke speakers je exact hebt, maar B&W en JBL liggen naar mijn oren al ver uit elkaar). Maar als je daar niet wakker van ligt en alleen geluid wilt hebben dan gaat het prima werken.
Kan prima werken hoor ;) Net zoals JvS heb ik hier ook ervaring mee. De DSP's van tegenwoordig trekken de speakers ook al deels gelijk qua frequentiecurve/karakter. Ik ben het daarom eens met JvS, probeer het eens.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:22:
Overigens kan je niet bepaald iets zeggen over "de sound van B&W vergeleken met de sound van jbl". Dat is een van de vele mythen van de audiowereld die altijd maar in stand zal blijven.
Daarom haal ik ook aan dat ik niet weet over welke speakers het gaat en het om die reden wellicht dus niet op gaat. Ter info: de JBL die ik ken is de E/ES serie en van B&W de 600, CM en 800-serie. Dat is nogal een verschil qua sound (en prijsklasse).
JT schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:49:
[...]
Kan prima werken hoor ;) Net zoals JvS heb ik hier ook ervaring mee. De DSP's van tegenwoordig trekken de speakers ook al deels gelijk qua frequentiecurve/karakter. Ik ben het daarom eens met JvS, probeer het eens.
Nogmaals, ik zeg ook nergens dat het niet werkt, ik haal duidelijk aan dat het werkt als je speakers hebt die gelijk zijn van klank.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:25:
[...]

Daarom haal ik ook aan dat ik niet weet over welke speakers het gaat en het om die reden wellicht dus niet op gaat. Ter info: de JBL die ik ken is de E/ES serie en van B&W de 600, CM en 800-serie. Dat is nogal een verschil qua sound (en prijsklasse).

[...]

Nogmaals, ik zeg ook nergens dat het niet werkt, ik haal duidelijk aan dat het werkt als je speakers hebt die gelijk zijn van klank.
En ik zeg dat het ook goed kan klinken als de speakers niet gelijk zijn aan klank.

Deze opmerking ben ik het alleen niet mee eens:
Werken zal het zeker, maar een deftig geluid zal het zeker niet worden met drie verschillende soorten speakers.
Alleen al het feit dat de front speakers op pootjes of vrij staan, de center in een kast ligt en de rears meestal ergens hoger aan een muur hangen zorgt al voor zo een extreem verschil in geluid. Toch klinkt het (mits goed opgesteld en kwalitatief verder goede speakers) vaak wel behoorlijk 'deftig', ook met verschillend (klinkende!) speakers.

Wat ik lees in jouw advies van het niet werken", is "Niet werken" voor de grootste audio-ultrapurist. Die heeft vijf gelijke speakers op vijf gelijke manieren op gelijke afstanden neergezet rondom zijn luisterplek, het liefst met vijf gelijke obstructies. Dat zijn zeker niet de maatstafen die voor iedereen zouden moeten gelden denk ik.

Je zou trouwens voor de grap op jouw gecalibreerde set met 5 speakers van hetzelfde merk eens een ruisje moeten laten rondgaan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Grote kans dat mijn eisen anders liggen (anders had ik ook niet rondom de Special Editions gekocht). Maar je bent nu gewoon selectief aan het quoten: als je verder leest geef ik duidelijk aan dat het wel kan met speakers van diverse merken en series. Ik ga verder ook de discussie niet meer aan, want hier gaan we toch niet uitkomen door het verschil in definitie van "deftig". Punt is dat wat TS wil gewoon kan: alle speakers op één receiver klappen en muziek rondom hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 03-10-2013 10:05 ]

• thesoundofblues
ok alvast enorm bedankt voor de vele antwoorden. Het kan goed zijn dat ik later nog andere speakers koop maar het is vooral doordat ik deze nog staan heb en het mij toch wel de moeite waar lijkt.
De receiver zou ik graag wel direct een goede kopen zodat ik deze niet te snel hoef te vervangen.
Voorlopig was ik op deze receivers uitgekomen:
- Denon AVR X2000
- Yamaha RX-V575
- Pioneer VSX-828
- ONKYO TX-NR626
Ik ben op deze uitgekomen voor verschillende redenen , het zijn 7.1 receivers en dit zoek ik. ook hebben ze allemaal de 2K 4K pass trough functie waardoor ik als dit op punt staat deze receivers nog kan blijven gebruiken. Ook ondersteunen ze allemaal Airplay wat ik wel handig vind. Voor mij komen deze dus op hetzelfde neer. Nu heb ik nog een vraag , welke van deze 3 zouden jullie verkiezen (en waarom) of zouden jullie nog eerder naar een andere kijken?
De speakers die ik heb staan :
- B&W DM110i
- Celestion Ditton 110
- Sony SS-A107
- JBL (staan hier niet dus weet ik niet direct)
Ook nog iets anders, hoeveel inch/watt/.. subwoofer zou een goede aanvulling zijn voor de home cinema?
en Dolby Pro Logic IIz: Betekent dit dan letterlijk: Als ik bijvoorbeeld de Denon AVR-X2000 koop dan kan ik hiervan een 9.1 systeem maken via de direct outs? Of zie ik dit verkeerd? Normaal zou ik werken met 2 Fronts, 2 surounds , en 2 back surround . door dit systeme kan je er als het ware 2 front heights bij hangen via je direct out?
Of moet je dan de rears weglaten?

Alvast enorm bedankt

[ Voor 26% gewijzigd door thesoundofblues op 09-10-2013 01:43 ]

• thesoundofblues
een schopje :)

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 09:16
Het blijft 7.1, maar wel met 9 mogelijke posities (waarvan je dus slechts 7 kan gebruiken; of front height, of front wide, of surround back).

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• thesoundofblues
ok , alvast bedankt. Dus het is niet zo dat je de zone 2 outputs kan gebruiken? By expanding the soundfield vertically Dolby Pro Logic IIz lets you create a 7.1-channel playback system from your 5.1 surround system, or a 9.1 system from your 7.1-channel setup . Want hier staat zoiets alsof je extra speakers kan gebruiken?
Niet dat het echt belangrijk is maar het is wel handig om te weten.
Nog iemand over de sub en de receivers?

alvast enorm bedankt aan iedereen

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 09:16
Dat zal dan wel virtueel zijn, aangezien het dolby pro logic is.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Pagina: 1