Sitecom WLR-4100 geeft 'zwak' signaal

Pagina: 1
Acties:

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:49
Ik heb hier al een aantal jaar een Sweex router van 20 tientjes naar alle tevredenheid draaien. Op alle computers in huis haal ik via de kabel mijn maximale snelheden van 60mbit/s download en 5mbit/s upload. Het draadloos signaal begon echter steeds minder te worden, daarom heb ik vorig weekend besloten een nieuwe router te kopen. De keuze is gevallen op de Sitecom X4 WLR-4100. Deze aangesloten en op alle pc's getest, ik haalde me maximale snelheid en ook draadloos signaal was prima. Na een paar dagen begon ik te merken dat het allemaal niet meer zo soepel liep. Ik heb toen via speedtest.net de snelheid gemeten. Daar bleek dat de ping erg hoog was, zo'n 250ms tegen 20ms normaal. En de download snelheid was gehalveerd (30mbit/s).
Heb toen de router gereset (factory reset) maar zonder resultaat, bleef hetzelfde probleem houden. Dacht me internet zal wel even minder zijn. Maar als ik alles direct op het modem, of via me oude router aansloot had ik gewoon weer de maximale snelheden met een normale ping. Toen tot de conclusie gekomen dat de router een probleem had, en wezen ruilen. Vanmiddag de nieuwe router (zelfde model) aangesloten, op alle computers de snelheid gemeten en die was prima. Nu, een paar uur later, is hetzelfde probleem echter teruggekeerd op de pc's die 'ver' van de router verwijderd zijn (zeg zo'n 20 meter). De laptop bij de router aangesloten op een kabel van een meter doet het wel goed. Ik ben mij ervan bewust dat hoe langer de kabel, hoe minder het signaal. Mijn oude router (van twee tientjes) kon deze afstand echter wel overbruggen, en ook de uploadsnelheid is niet beinvloed. Ook kreeg ik vlak na de aansluiting wel de maximale snelheid.
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat het niet aan mijn bekabeling ligt (me oude router deed het moeiteloos), nog aan een defecte router (wat zijn de odds dat het bij 2 verschillende routers gebeurt). Dus mijn vermoeden gaat dat het om een setting ofzo in de router gaat die problemen geeft?

Kan iemand mij helpen?

Korte samenvatting:
Oude router haalde altijd moeiteloos 60mbit/s download. Nieuwe router (sitecom X4 WLR-4100) deed het eerst prima, maar haalt nu nog maar 30mbit/s met hoge ping, upload onbeinvloed. Router al geruild maar hetzelfde probleem.

EDIT: Ik heb met een andere site gemeten, daar haal ik wel de normale snelheden. Ook een ping via de cmd prompt naar google geeft een goed resultaat. Zou speedtest.net dan onbetrouwbaar zijn? Heeft die een bias tegen sitecom routers? >:)
Hoe dan ook, weet iemand een betrouwbare methode om de snelheid te meten?

[ Voor 6% gewijzigd door Mania-92 op 02-10-2013 22:53 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien het bedraad wel goed loopt, zit het hem dus in het wireless signaal :)
Check even met inSSID'er welke kanalen jouw router gebruikt en welke kanalen er in de buurt gebruikt worden. Evt vergelijken met de oude router.
Kan zomaar zijn dat je nieuwe router van kanalen switch. Als je die vast zet op een redelijk vrij kanaal (zo weinig mogelijk overlap), ben je misschien zomaar van het probleem af.
Noot: de meeste WLAN routers staan af-fabriek ingesteld om dynamisch een kanaal te kiezen. Dat wil nog wel eens misgaan - en ze houden dan ook lang niet altijd stuctureel het zelfde kanaal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mania-92
The Eagle schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:56:
Aangezien het bedraad wel goed loopt, zit het hem dus in het wireless signaal :)
Check even met inSSID'er welke kanalen jouw router gebruikt en welke kanalen er in de buurt gebruikt worden. Evt vergelijken met de oude router.
Kan zomaar zijn dat je nieuwe router van kanalen switch. Als je die vast zet op een redelijk vrij kanaal (zo weinig mogelijk overlap), ben je misschien zomaar van het probleem af.
Noot: de meeste WLAN routers staan af-fabriek ingesteld om dynamisch een kanaal te kiezen. Dat wil nog wel eens misgaan - en ze houden dan ook lang niet altijd stuctureel het zelfde kanaal :)
Nee alles waar ik over praat gaat over de kabel. Mijne oude router haalt via de kabel 60, en mijn nieuwe maar 30 met hoge ping. Wireless heb ik buiten beschouwing gelaten omdat alleen wordt gebruikt voor de tablet en telefoons in huis, daar is de snelheid niet zo van belang.

Ik heb nu echter op een andere site gemeten, en daar krijg ik wel 60mbit/s. Zou dit betekenen dat speedtest.net een bias heeft jegens sitecom routers?

• The Eagle

The Eagle

Ah, dat verandert de zaak :)

Wat je sowieso even kunt doen is speedtest.ziggo.nl en speedtest.upc.nl proberen, kijken hoe die uitkomen. Bij je eigen provider zou je de volle snelheid moeten halen.

Een andere oorzaak kan zijn dat je nu met andere instellingen zit qua netwerk. Wat in dat geval wel eens wil helpen is de DNS cache flushen. Dat doe je als volgt:
- open een command prompt
- type ipconfig /release
- type ipconfig /flushdns
- type ipconfig /renew

En verder wil het ook nog wel eens helpen om in je router in te stellen dat ie als DNS servers de servers van OpenDNS moet pakken. Zie http://www.opendns.com/
Mocht je die in willen stellen, doe dat dan voordat je de DNS flush uitvoert; dan worden die nieuwe settings meteen opgepikt door je werkstations :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mania-92
De ziggo speedtest linkt door naar speedtest.net, dus geeft het 30mbit resultaat. Die van UPC geeft een normaal resultaat, 60mbit met een goede ping. Mijn ISP is ziggo.

Het valt mij overigens op dat als ik verbinding maak met mijn nieuwe router, de DNS settings op 192.168.0.1 worden gezet (als ik ipconfig /all doe), dus het ip van de router. Terwijl mijn oude router gewoon 212.... de dns servers van ziggo nam. Kan het daar aan liggen?

• The Eagle

The Eagle

Ja, dat kan. Je router moet nu ineens al het DNS verkeer zelf afhandelen. Zet in je router maar eens die OpenDNS server, en dan nog eens kijken :)

Pagina: 1