Voeding Amp

Pagina: 1
Acties:

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Topicstarter
Ik zit niet echt in de voedingwereld, dus hier mijn kwestie.

Bijv. mijn voeding heeft een max. output van 400W (merk, model doet er even niet toe). Het heeft 2 rails: Amperage 12 V - Rail 1 18 A
Amperage 12 V - Rail 2 18 A
Amperage 12 V - Totaal 36 A
Amperage 5 V 14 A
Amperage 3,3 V 20 A

Snap dat rails geval niet. Is de wattage dan door tweeën gedeeld over de rails?Dus elk kan 12x18=216W leveren? En aan welke zit dan de 6-pin en de cpu?
Kan ik hier een GTX 650 aansluiten, die volgens een aantal websites een psu van min. 400W nodig heeft met 20A. Tdp van de GTX 650 is 64W, maar under load zal vast meer zijn.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

20A = 240W. Als het een degelijk merk is die 400W levert doet hij dat zonder enig probleem.
-> http://www.overclock.net/...l-vs-multi-rail-explained

[ Voor 28% gewijzigd door Thomg op 02-10-2013 21:05 ]

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Topicstarter
Ik heb dat al gelezen, maar snap nog steeds het gedoe met 2 rails niet. ;s

Beide leveren ze 18A, dus 216W. Zit de 6-pin dan aan een enkele rail, zodat het maar max. 216W kan hebben?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Die rails zijn vaak verdeeld over de kabels, helaas zeggen ze niet op welke.
Ik vermoed dat 1 rail voor je processor is ( die 8-pin ) en de andere rail voor de rest van het systeem.

Verwijderd

Is erg afhankelijk van de voeding, maar in 99% van de gevallen klopt het label op de voeding sowieso niet, dus daar schiet je weinig mee op. ;)

In 99,99% van de voedingen komt de 12V rail van één bron af, in sommige voedingen wordt dit gesplitst voor extra veiligheid. Heb je bijvoorbeeld een 1200W voeding welke ook 1200W op de 12V kan leveren dan komt dit dus neer op 100A. Is je 12V dan niet gesplitst in meerdere rails dan heb je bij kortsluiting een groot probleem. Een kortsluitstroom van meer dan 100A krijg je namelijk niet zo snel. Dus in zo'n geval blijft de voeding rustig draaien terwijl alles weg smelt/brand. ;)

Daarom is het handig om bij voedingen van grote vermogens meer dan één 12V rail te hebben. Zodat als er kortsluiting ontstaat de voeding direct uitschakelt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZPmmbi5QUOa5BeTBXZpEcy7z/full.png

Zoiets bijvoorbeeld zou perfect zijn. Zo'n voeding zal nooit ongewenst uitschakelen, ook niet als je dik overklokt, maar wel bij kortsluiting normaal gesproken, omdat de verschillende kabels zijn afgezekerd op 25, 30 of 35A.

Voorbeeld van een single rail voeding tijdens kortsluiting.

Voorbeeld van een voeding met OCP (multi-rail) tijdens kortsluiting.

Wat je ziet is dat de kortsluitstroom in een normale draad van de voeding bij de single rail voeding niet groot genoeg is om de voeding uit te laten schakelen, door de Over Current Protection (OCP) in de multirail voeding is de kortsluitstroom wel hoog genoeg om de voeding uit te schakelen.

Wat betreft jouw voeding ga er maar niet vanuit dat de OCP op 18A staat ingesteld, dit zou ook niet logisch zijn, aangezien het dan heel lastig wordt de voeding maximaal te belasten. Je moet dan namelijk beide 12V rails maximaal belasten en zo goed kun je het natuurlijk nooit over de 12V rail verdelen. Overigens kan het ook goed zijn dat jouw voeding helemaal geen OCP heeft en het dus gewoon een single rail voeding is, zie je ook vaak genoeg.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kijk, daar hoopte ik nou op ;)

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Topicstarter
Ah, oke. Bedankt, dat is best een opheldering.

Dus is het nou wel mogelijk om bijv. een GTX 650 aan te hangen (ongeacht merk)? :X

Verwijderd

Nee. :D Is maar net hoe het intern bij jouw voeding is geregeld, zie de eerste zin van mijn vorige post. In de meeste gevallen klopt het tabel namelijk gewoon niet en weet je eigenlijk nog niks. :p

Dus wat is je voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2013 22:53 ]

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Topicstarter
Huntkey V-Power 400W (LW-6400HGP). Ja, het is een zeer oude pc uit 2009. Daarom ben ik bang dat de hele pc explodeert :+

Huntkey was 'vroeger' volgensmij wel een van de a merken. Maar dat zegt tegenwoordig niets meer, aangezien ze nu alleen blijkbaar OEMs voedingen maken of gewoon weinig verkopen aan consumenten. En ofcourse technologie gaat snel.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris Smoove op 02-10-2013 23:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Huntkey is volgens mij altijd een van de baggermerken geweest. Ik zou daar geen zware videokaart aan durven hangen eigenlijk.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Topicstarter
Daarom twijfelde ik ook zeer erg aan. Maarja, ik had er al eigenlijk van af gekeken. Maar ik wou het toch even vragen. ;)

Dan maar pc weer op zolder leggen :p

[ Voor 14% gewijzigd door Chris Smoove op 02-10-2013 23:05 ]

Verwijderd

Chris Smoove schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:59:
Huntkey V-Power 400W (LW-6400HGP). Ja, het is een zeer oude pc uit 2009. Daarom ben ik bang dat de hele pc explodeert :+
Jouw voeding kan totaal 22A op de 12V leveren, volgens het label op de zijkant.
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY1WDEwMjQ=/$T2eC16FHJHwFG2(Ou9V!BSIiWb0Ngw~~60_84.JPG
22A, komt neer op 264W, wat wel zal kloppen. Huntkey voedingen zijn namelijk vrij slecht en kunnen ongeveer 100W minder leveren dan wordt belooft. Genoemde vermogen is het piekvermogen, echte vermogen ligt bij Huntkey meestal 100W lager.

Overigens lijkt jouw voeding gewoon een single rail voeding te zijn aangezien de IC aan de secundaire kant geen OCP heeft, alleen OVP, OPP, SCP en OPP.
http://www.sg.com.tw/semigp/data/6105/6105-datasheet.pdf

Je hebt dus een 300W voeding welke 22A op de 12V kan leveren en van redelijk slechte/matige kwaliteit is.

Hier een reviewtje van de 550W versie: http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/754/1

Enige goede/redelijke Huntkey voedingen zijn de Jumper en X7 serie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2013 23:21 ]

Pagina: 1