Toon posts:

Cooling guide door Femme - Vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In een artikel over de 2coolpc vond ik een linkje naar een heel oude review over het koel houden van je systeemkast.

In zijn verhaaltje gebruikt hij als voorbeeld zijn kast, die een out-take heeft vlakbij de processor, onder de voeding.

Nou ben ik in bezit van een aopen hx08 kast en, helaas zo'n opening is niet aanwezig.
Ik heb hier 2 plaatjes bijgevoegt, mijn vraag is, hoe zou ik het beste deze kast kunnen koellen.

2 fan's boven in en 1 onder? en welke richting?

Ik hoop dat iemand mij zou willen helpen.

Groet van

Q.

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/nan1/aopenhx08side.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/nan1/aopenhx08back.jpg

(edited 17-06-2000).]

Verwijderd

Ik heb de zelfde kast, je weet dat je het mobo er zo ff uitkunt halen, ik heb in de achterkant (waar die dingetjes zitten die je er zo uitkunt drukken) die dingen er uit, en met een plaatwerkschaar een groot gat naar behoefte er uit geknipt, en daar een outake fan van 9x9 in gemonteerd, peuleschilletje, wel even de braampjes weg vijlen.
Voor onder heb ik een 8x8 intake fan(met extra gaatjes geboord in het plastic front)
een out-take fan van 9x9 bij de processor K6-3-450, en aan de boven kant twe 8x8 fans gemoteerd boven de voeding, een continue, en een PanaFlo met een schakelaar op de massa, waneer ik hem nodig heb, met branden ...

http://go.to/HardwareXpo

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
/me heeft 1 8x8 vooronderin, 1 8x8 op de plek van het onderste hd rekje, daar zitten me hd's tegen aan -> direct in de airflow. Dan heb ik geen zijkant in mijn kast zitten, en daardoor kan je op de plek van de cpu een 12x12 dwars ophangen aan het balkje onder de voeding. Over de voeding gesproken, daaronder, tussen frame en onderkant van voeding kan je nog een 8x8 kwijt, als deze net een beetje te groot is. Dan zit hij klem in het gat en zuigt hier warme lucht van de cpu weg naar boven.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Hangt er ook een beetje vanaf of je gaat o/c en. Normaal gesproken is een 8x8 in het vooronder en 2 maal bovenin genoeg voor een goede airflow. je kunt het eerst zo proberen en in de kast een temp metertje hangen om te zien hoe warm het wordt.

mvg. SeQ_uEnCe

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk naar een oplossing waarbij de kast geheel intact blijft.

Ik zit zelf ook te denken aan de oplossing:

1x onder -> 2x boven en dan boven mijn hd plaatsten zodat deze en passant ook meteen even gekoeld wordt. Overigens zit mijn kast behoorlijk vol met kabels, scsi ide floppy power dus ik vraag mij af of de fan's boven in dan wel veel invloed zullen hebben.

Ik wil dit alles doen omdat ik denk dat mijn kast wat warm is van binnen. 32-34 graden.
Bovendien wordt mijn athlon volgens mij belabberd gekoeld. Als ik aan de kant die niet gekoeld wordt voel, dan verbrand ik net niet mijn vingers. (hij is overigens niet gemodificeerd)

bedankt overigens voor de reacties.

q

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:11
Ik heb dezelfde kast. Bovenin zitten aan de achterkant 2 naar buiten blazende fans. Voor, onder ook een inblazende fan. Verder zit er een harddisk koeler bovenin (2 fans met filter, blaast naar binnen) in de middelste 5,25" bay, want die had ik over. Mijn 7200 rpm disk hangt nu in het rek voor de beide uitblazende fans en blijft zo heerlijk koel :)
De moederbord temperatuur is constant op 29 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik gemonteerd:

2x fan boven in
1x fan onderin
1x hd vlak achter 2x fan boven in
1x fan binnenkant leunend op de gforce

Dat laatste: in mijn kast zitten gaten voor een mobo met onboard sound dus die gebruik ik, mede met een open slot (normaal voor extra usb-aansluiting) om de hete lucht rechtstreeks bij de cpu weg te krijgen.

Alleen met dit rotweer wordt mijn kast wel

38 !!! graden. Kan dit veel kwaad of zal dit nog wel gaan. Mijn cpu wordt niet al te best gekoeld en moet dus veeeel warmer worden... (hoe warm weet ik niet)

Q.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:11
Ik haal met dezelfde kast een kast temp van 34 graden. Apparaat staat op een kamer op 't zuiden. Alle slots (2x isa, 4x pci en 1x agp) zijn gevuld en er zitten twee HD's in waarvan eentje 7200 rpm. Als koeling heb ik onderin vooraan een case fan, bovenin een hard diskkoeler (zonder hard disk erachter) en bovenin 2 fans. Dit werkt redelijk goed.
Misschien heb je teveel fans gemonteerd waardoor de airflow :r wordt.

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 20:36
Ik heb dezelfde kast en ik heb het zo gedaan:

http://users.pandora.be/vanbelle/Orbit/Dinkskes/kast.jpg

De onderste fans en de p op de processor zuigen verse lucht naar binnen en de 2 boven-achter zuigen de lucht weer naar buiten, zeer koele kast, ook de HD die boven is gemonteerd is lekker koel. (mijn vorige is gecrached wegens te warm)

ik hoop dat dit kan helpen.

BTW, sorry voor de groote pic voor de modemaars onder ons.

Verwijderd

Topicstarter
- De fan onderin zuigt lucht aan.
- De fan achter mijn processor tegen de achterwand blaast lucht naar buiten
- de bovenste 2 fans blazen lucht naar buiten

Ik zou zeggen dat de aiflow wel redelijk is. Misschien produceerd die athlon gewoon veel warmte...

Zo te zien heeft Orbit van de behuizing van de onderste fan ook al die vage strip weggebroken die normaal voor de fan zit.

Ik heb in principe dus de zelfde opstelling als Orbit, alleen dan nog een fan achter de cpu, die dus op mijn videokaart staat.
Helaas heb ik mijn hd meer naar onderen moeten monteren -> 80 pins kabel tekort (GRR)

Verwijderd

ik heb dezelfde kast en heb

2 x 8x8 vanboven aan dat "gaas" outtake
1x 8x8 vanvoor beneden intake
2x een setje van 2 fans in mijn cd slots (5nogwat ") intake
2 van die zuigers die je in zo'n gat van een pci slot kan zetten outtake

en een grote 12x12 heb ik met houtjes ed boven op dat rekje van de hd's gemakt omdat ik hem had en ik er toch iets mee moest doen, om de circulatie bij mijn hd's en cdromcdrw's te versnellen (het werkt btw zeer goed)

en natuurlijk een schakelaar om ze allemaal uit te zetten zodat ik niet naast een straaljager moet slapen

natuurlijk heb ik ook al mijn cables geround voor de air flow

(edited 22-06-2000).]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik ben aan de slag gegaan:

2x boven in + hd bovenin
1x onderin
1x vlak achter de cpu -> beetje lopen zagen..
1x 120 mm in linker flankplaat gemonteerd -> nog meer zaagplezier

Door die 120 mm fan blijft in iedergeval mijn mobo en kast temp nu op kamer temp..

Bedankt iedereen voor de tips.

Q.

Verwijderd

Ik heb dus ook deze kast, en heb zoals de meeste een 1 2 combi. wua fans.

Toch viel het mij op de er te weinig airflow was, ik heb dan ook al dat "gaas" waar je de drie fans tegen aan doet er uit geknipt, dit gaas houd veel te veel tegen, voel maar eens hoe weinig airflow er is bij zo'n fan.

Bij mij scheelde het 6/7 gr. kast temp. en 3 gr. CPU temp!!

(K7-700@805 KA7 MOBO)
Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Goed id. Nog meer zagen...

Q.

Verwijderd

TennMax TT900 case cooler, verkrijgbaar bij informatique

Verwijderd

Hier de goeie naam

JustCooler TT-900 Twin Turbo (TT900)
F 59.00 (bij http://www.informatique.nl/inhoud/home.htm )

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kast gewoon open laten staan scheeld ook enorm !!!

Verwijderd

Gefeliciteerd -Q-

Het is even een rot klus, maar als het klaar is, heb je er en hele tijd plezier van..

dit.is/HardwareXpo
Pagina: 1