Geluid uit speakers beperken

Pagina: 1
Acties:

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
In onze jeugdbeweging zitten we met een probleem in onze leidersbar.
We hebben een oude versterker staan, waar ik een jaar geleden nieuwe luidsprekers voorzien heb (4 autospeakers in het plafond en 2 oude staande 3-weg speakers die we nog hadden staan).
Typenummers heb ik helaas niet bij de hand.

2 vragen:

Nu, een jaar later, zijn 2 van de 4 speakers in het plafond kapot en 1 van de staande speakers. De bassen klinken gewoonweg niet meer goed. In geval van de 3 weg speaker werkt de grootste speaker niet meer.
Ik neem aan dat dit komt omdat de muziek te hard staat? Het is namelijk niet de eerste keer dat ze kapot gaan, en het geluidsniveau verandert wel eens afhankelijk van wie er achter het mengpaneel staat.

2e vraag:
Als hij te hard staat (ongeacht het antwoord op vraag 1, de buurman komt af en toe klagen), dan zou ik het graag dummie-proof willen limiteren. Ik denk aan een stukje elektronica dat het geluidsniveau meet en de versterker limiteert als het geluid boven pakweg 90 dB komt. Bestaat er zoiets kant en klaar en tegen een redelijke prijs? Ik kan hier in ieder geval weinig rond vinden op google.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
1) vraag: Is je versterker wel sterk genoeg voor het volume dat je wil produceren?

Met een te sterke versterker kun je je boxen opblazen, maar het komt vaker voor dat een versterker door het dak gepushed wordt en gewoon alleen nog maar blokgolven kan produceren waar een speaker niets mee kan en zo de spoel doorbrandt (hoop dat ik dit zo goed uitleg...het is me een aantal keer overkomen)
Je kan dit soms zien op de versterker als hij een "clipping" ledje heeft.

2) Dummie proof overlast voorkomen is wat lastig, maar volgens mij wil je alleen voldoen aan de regels.
Je zou dus gewoon een kleine marge op je eindversterker in kunnen bouwen en zorgen dat daar niemand bijkomt, zodat de draaitafeldummies hun schuifjes zo hard kunnen zetten als ze willen.

Er zijn wel (hardware) brickwall limiters maar heb er zelf nog nooit naar gekeken, dus google zelf even of dit binnen je prijsrange valt.
Wikipedia: Dynamic range compression
Brick wall limiting has a very high ratio and a very fast attack time. Ideally, this ensures that an audio signal never exceeds the amplitude of the threshold. Ratios of 20:1 all the way up to ∞:1 are considered to be 'brick wall'.[10] The sonic results of more than momentary and infrequent hard/brick-wall limiting are harsh and unpleasant, thus it is more common as a safety device in live sound and broadcast applications.

Some modern consumer electronics devices incorporate limiters. Sony uses the Automatic Volume limiter System (AVLS), on some audio products and the PlayStation Portable.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als de woofers (basluidsprekers) kapot gaan is dat omdat ze domweg te veel vermogen hebben gekregen. Over het algemeen sloopt clippen alleen de tweeters.

Er bestaan apparaten die precies doen wat je zoekt, maar dat wordt vrij prijzig (> €500). Zoek op horeca limiter. Een voorbeeld is de Dateq SPL3 + microfoon.

De goedkoopste oplossing lijkt me om de volumeknop van de versterker op zodanige manier in te stellen, dat je een redelijk volume krijgt als je het mengpaneel vol open zet. Een wat nettere oplossing is om een normale limiter tussen de versterker en het mengpaneel te zetten. Deze apparatuur moet uiteraard wel achter slot en grendel zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 03-10-2013 18:04 ]

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
TBTL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:57:
Als de woofers (basluidsprekers) kapot gaan is dat omdat ze domweg te veel vermogen hebben gekregen. Over het algemeen sloopt clippen alleen de tweeters.
Is dus echt niet waar... op deze manier al 3 subs gesloopt..spoel brand gewoon door. Ruik je meteen.
Met een eenvoudige thuisversterker Pioneer ofzo (100WRMS zogenaamd) zonder filter, passief 350W subs aansturen en na een wilde avond merken dat er geen geluid meer uitkomt... Versterker was ook al een paar keer in de beveiliging geschoten daarvoor.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat te denken van heel simpel een weerstand in serie met de volumeregelaar? In geval van stereo uiteraard twee stuks. Het lijkt me niet nodig om uit te leggen wat je daarmee bereikt en aan welke kant van de potmeter je het dan moet plaatsen.
Stel je voor dat je dit aan de verkeerde kant doet :).
Aan je profiel te zien moet je dit gemakkelijk zelf kunnen fixen.

Edit:
Zie ook reactie hieronder, een paar weerstanden kosten maar enkele dubbeltjes. Even een soldeerbout hanteren en klaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 05-10-2013 19:31 ]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wat je zoekt, als je het kant en klaar wilt hebben tenminste, is een compressor/limiter. is bij elke muziekzaak te krijgen (feedback, bax etc) hiervoor ben je rond de 100 tot 150 euro kwijt.

• Malantur
Bedankt voor de reacties!

De versterker is een model uit de oertijd, het ding heeft trouwens geen clipping LEDje.
Maar het zou dus kunnen dat de versterker een groter vermogen levert dan wat de boxen aan kunnen? Dan is het misschien slim om boxen met een groter vermogen te kopen zodat we niet jaarlijks de boxen moeten vervangen.

Die Dateq SPL3 lijkt me wat te duur. Maar door hierop verder te zoeken kwam ik inderdaad al bij compressor/limiters uit en die zijn wat meer betaalbaar.
Weerstanden in serie met de volumeregelaar zou ik inderdaad ook nog wel kunnen doen (ik ben op dat vlak wel handig genoeg) maar ja bij voorkeur ga ik niet in het mengpaneel zelf solderen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een flink deel van de oude versterkers persen er behoorlijk wat wattjes uit, 200w is vrij standaard, maar het kan ook wel hoger, als je daar boxjes aanhangt die tot 30w gaan, tja, dan gaan ze eraan als hem op standje 10 zet.

People as things, that’s where it starts.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:19
4-systeembeheer schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:31:
[...]

Is dus echt niet waar... op deze manier al 3 subs gesloopt..spoel brand gewoon door. Ruik je meteen.
Met een eenvoudige thuisversterker Pioneer ofzo (100WRMS zogenaamd) zonder filter, passief 350W subs aansturen en na een wilde avond merken dat er geen geluid meer uitkomt... Versterker was ook al een paar keer in de beveiliging geschoten daarvoor.
Zaten de tweeters ook op die versterker dan?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De versterker is niet het probleem, maar de hufter die hoort dat de zaak overstuurt maar toch doogaat

ontopic

een eenvoudige en juist ingestelde spanningsdeler tussen de eindversterker en mengpaneel moet genoeg zijn zonder de zaak open te breken.

Iperf

• Malantur
Het is een Lenco R50 (80W op 4 ohm).
De 4 autospeakers waren 2 in serie aangesloten en dat parallel aan elkaar, dus bleef 4 ohm.
De 2 waren 8 ohm en door ze parallel aan te sluiten was dit dan ook 4 ohm.

Is het misschien slim om ze niet meer in parallel aan te sluiten maar in serie?

En voor de compressor/limiter: zou Behringer MDX 4600 een oplossing voor het te hard spelen?
Want ik las iets dat het geluid gewoon vervormd als hij te hard gaat, en ja als de DJ al iets te veel gedronken heeft is het vervormen van de muziek niet echt een oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door Malantur op 06-10-2013 11:41 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee een hogere weerstand maakt het juist erger

het probleem met clippen is dat de versterker geen hogere spanning meer kan opbrengen. Als je de boxen in serie zet gaat er relatief minder vermogen naar de boxen (ze kunnen hem dus minder hard zetten) .

Dan willen ze hem harder zetten maar om dat te bereiken staat de versterker nog weer veel harder te clippen.
Als je zie comprossor erbij koopt draaien ze de knopjes gewoon weer harder net zoals ze nu met de volumeknop doen.

Beter stop je dat geld in een betere versterker die minder snel clipt dan. e.g.
Of anders pak je gewoon een spanningsdeler zoals ik je al voorstelde veel goedkoper en je bereikt er hetzelfde mee. als de compressor

Bottom line,
het blijft een balans tussen speaker en versterker die je moet vinden/kennen. Eem versterker die te hard staat en gaat clippen is niet goed. En een versterker die niet clipped en boxen die het vermogen niet aankunnen ook niet echt geweldig.

Je doel van het topic was om het geluid te beperken. Maar is dat ook het doel van de gene die achter de bar staat ? Ik gok van niet, anders waren de bozen niet stuk. Het is een mentaal stuk dat je bij moet brengen. Anders blijven ze shit slopen.

Andere oplossing is gewoon goedkoop gaan knallen. e.g. http://www.maxiaxi.com/sp...C&utm_campaign=1000145918

Zo te horen stellen ze toch al net teveel eisen aan de geluidskwaliteit

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 06-10-2013 14:59 ]

Iperf

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nee, je maakt het juist erger door een zwaardere versterker te pakken. Die zullen ze dan ook weer de clip in drijven ('het moet altijd harder'). Een lichte versterker die clipt is minder schadelijk dan een zware versterker die clipt.
Malantur schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 22:13:
De versterker is een model uit de oertijd, het ding heeft trouwens geen clipping LEDje.
Maar het zou dus kunnen dat de versterker een groter vermogen levert dan wat de boxen aan kunnen? Dan is het misschien slim om boxen met een groter vermogen te kopen zodat we niet jaarlijks de boxen moeten vervangen.
Dat kan ook. Een stel (passieve) PA speakers, eventueel met een beveiliging op de tweeter (passieve limiter). Over het algemeen kunnen zulke PA speakers een groter vermogen aan, en gaan ze bij een gelijk vermogen al harder. Verder zal de eventuele beveiliging ervoor zorgen dat ze beter tegen clippen kunnen. Een voorbeeld van een luidspreker die dit heeft is de DAP K-115, maar deze is niet meer leverbaar.

Maar zorgen dat de versterker überhaupt niet gaat clippen is een nettere oplossing. :)
Malantur schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 11:36:
En voor de compressor/limiter: zou Behringer MDX 4600 een oplossing voor het te hard spelen?
Want ik las iets dat het geluid gewoon vervormd als hij te hard gaat, en ja als de DJ al iets te veel gedronken heeft is het vervormen van de muziek niet echt een oplossing.
Jup, een MDX 1600 is zelfs nog wat goedkoper.

De limiter zal het volume omlaag draaien als de mixer te hard wordt gezet. Hetzelfde effect kan je bereiken door de volumeknop van de versterker wat lager in te stellen.

[ Voor 87% gewijzigd door TBTL op 06-10-2013 17:57 ]

Pagina: 1