Onbekend apparaat in Netwerk omgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44
Sinds een paar dagen merk ik dat ik onbekende apparaten zie (k2ul) in in mijn Windows8 netwerk omgeving. Ik weet zeker dat ik zelf geen apparaten heb die zo heten, of zelfs maar eendezelfde model. Ik kan niet ontdekken hoe deze apparaten op mijn netwerk komen. Ik me best wel zorgen dat er iemand toegang heeft tot mijn informatie.

Dit is hoe mijn netwerk er thuis uitziet:
Een Ziggo modem met daaraan via ethernet een TV (dat is het COM-MID1 apparaat), mijn PC en een mediabox. Verder heb ik een Surface RT tablet, en een Nokia Lumia 800 die via wifi verbinden.

Hieronder de zaken die ik heb kunnen ontdekken/bedenken:

-Heb geen bluetooth op mijn PC
-SSID wordt gebroadcast, maar heb een WPA2-PSK als beveiliging. Ook zie ik wanneer het apparaat zichbaar is vanaf mijn pc,er geen extra apparaten in de router-interface.
-Ziggo Hotspot staat aan, maar ook daar staan 0 gebruikers bij (zou ook raar zijn als ik die in mijn netwerk zie)
-Apparaten lijken te wisselen: soms is het een Nexus 7, soms een HTC One, etc. De namen van de apparaten zelf veranderen ook
-In device manager zijn de apparaten niet te vinden.

Hebben mensen nog ideeen hoe dit kan, en vooral: kan ik hier iets aan doen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D2zeJN8.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 22:47

TommieW

Numa numa.

Dat de apparaten niet in device manager staan, is logisch. In device manager staan namelijk geen netwerkapparaten (behalve een netwerkprinter bijvoorbeeld, maar dat is een ander verhaal).

Is het MAC adres steeds hetzelfde? Zo ja, kan je dat MAC adres niet gewoon blokkeren in de router? Als het dan toch een apparaat is wat je gebruikt, kan je dat apparaat weer deblokkeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ik heb nog niet gekeken of de MAC adressen elke keer hetzelfde zijn. Maar ik zal ze in iedergeval laten blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:41

Speedmaster

Make my day...

Zet je Ziggo hotspot maar een paar dagen uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Eerste vraag is natuurlijk: "heb je er last van?"

Verklaring: 't Is een mobile telefoon die - in afwachting van een IP-adres - alvast z'n MAC registreert bij UPNP. Vervolgens gaat-ie heeel lang wachten op dat IP-adres. Of de eigenaar van de telefoon is al doorgelopen...

Wat je er tegen kunt doen: UPNP uitzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
Had ziggo hotspot niet soms last dan ingelogde gebruikers van de hotspot soms ook in het lokale netwerk te zien waren?

Edit:
Heb dit ooit ergens gelezen, maar kan er geen berichten meer over terugvinden, waarschijnlijk klopt het dus niet en is het wel veilig.

[ Voor 38% gewijzigd door pickboy op 02-10-2013 23:26 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:42
Speedmaster schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:51:
Zet je Ziggo hotspot maar een paar dagen uit
Dat zou de oplossing niet moeten zijn. Zo ver als ik weet is het WiFispots netwerk een gescheiden netwerk, en kan die nooit in verbinding komen met je eigen netwerk.

Je kunt trouwens aan de hand van een MAC adres achterhalen wat de fabrikant is. http://www.coffer.com/mac_find/

Bij het E8-99-C4 adres kom ik bij HTC uit..

De hostname van Android apparaten is hier trouwens "android-<hoop tekens" (android-s23s0d9323 bijv).

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Prefix Vendor
E899C4 HTC Corporation

Wat is je netwerk naam?

Als het gezien wordt als een bekend netwerk bij de telefoons proberen ze te verbinden.

[ Voor 60% gewijzigd door Whatson op 02-10-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Proberen idd maar als Windows ze al ziet zijn ze al verbonden lijkt mij.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Vind het erg raar dat ziggohotspot gebruikers via deze manier in mijn netwerk komen ja. Ik ga vanavond thuis even mijn eigen telefoon via ziggohotspot verbinden, en kijken wat er dan gebeurt.

@Brahiewahiewa: Tja ik vind het lastig in de manier van dat ik niet weet waarom er vreemde apparaten in mijn netwerk hangen + ik weet niet hoeveel informatie ze van mij zien. Je verklaring zou best kunnen; mn SSID is gewoon open. Misschien moet ik die ook maar even hidden maken.

@Whatson: De naam van mijn netwerk is "The Force", dus de kans dat het een bekend SSID is, lijkt mij zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je SSID hidden maken, is struisvogelpolitiek. Jij "ziet" geen indringers meer, maar een beetje skilled hackz0r kan nog steeds bij de hardware table van uPNP. Dat kan vervolgens een aanvalsvector zijn op alle apparaten die uPNP ondersteunen. Alhoewel d'r vziw nog geen bekende vulnerabilities zijn; maar die gaan zeker komen.

Als je ècht veilig wilt zijn, moet je uPNP uitzetten. Maar je moet je wel realiseren dat dat ten koste gaat van functionaliteit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pickboy schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:21:
Had ziggo hotspot niet soms last dan ingelogde gebruikers van de hotspot soms ook in het lokale netwerk te zien waren?

Edit:
Heb dit ooit ergens gelezen, maar kan er geen berichten meer over terugvinden, waarschijnlijk klopt het dus niet en is het wel veilig.
Het klopt wel, ik heb dergelijke berichten ook gelezen hier op GoT, maar kan die zowel met de lokale zoekmachine als met Google niet terugvinden :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:30
Ben je niet toevallig met je laptop ook (soms) verbonden met je Ziggo Hotspot? Als je op dat moment ook een UPNP device op dat netwerk had zitten kan dit gebeuren. Ik geloof dat die upnp apparaten redelijk lang in windows blijven hangen ook al zijn ze er niet meer.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Heb jij toevallig een bluetooth ontvangertje in je PC?
Bluetooth gebruikt ook MAC adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Nee heb geen bluetooth op mijn PC, dus dat zal het niet zijn.

Hoe bedoel je laurens? Enige apparaat dat ik wel eens aan Ziggo HS heb verbonden is mijn telefoon. Mijn hoofdpc (waar ik dus de andere aparaten in het netwerk zie hangen) is een vaste PC met alleen een lankabel.
Pagina: 1