Game systeem inclusief NAS (Raid)

Pagina: 1
Acties:

• TimGeerts
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-02 16:56
Hey,

Ik ben volop bezig om een nieuw systeem samen te stellen ter vervanging van m'n huidige mac mini (die niet echt uitblinkt op het gebied van gamen =D).
Nu, gamen is eigenlijk veel gezegd aangezien ik normaalgezien enkel consolegames speel. Op m'n pc zou ik vooral World of Warcraft spelen, en waarschijnlijk hier en daar eens een andere mmo (vb. Guild Wars II of zo).
Het gamen op de pc zal dus vooral beperkt worden tot MMO's.

Naast gamen zou deze pc vooral dienst doen als downloadpc (zou dus bijna 24/7 op staan) en NAS. Ik heb namelijk een Raspberry Pi's die ik gebruik als mediacenter (hangen gewoon achter m'n TV), en die nu via XBMC (openelec) rechstreeks connecteert naar m'n Synology DS410j.
Deze NAS is echter stilaan aan het verouderen en ik zou willen upgraden naar iets met betere CPU kracht zodat ik het downloaden en zo ook op de NAS kan doen in plaats van daar een andere computer te voor gebruiken. Nu moet namelijk mijn Mac mini dienst doen als downloader, dan doorsturen over het netwerk naar de NAS, en dan kan ik het via de Pi afspelen.

Het samengestelde systeem zou dus de downloadmachine + NAS in één moeten hebben, en tevens ineens dienst doen als meer dan degelijk game systeem.

Budget: ongeveer 900 euro lijkt me toch het maximum

Het systeem dat ik heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 92,-€ 92,-
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 231,50€ 231,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Corsair Carbide 300R€ 60,50€ 60,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,12€ 30,12
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,41

Ik heb gekozen voor een SSD als bootschijf en een gewone schijf er nog bij als data schijf.
Dan zou ik nog 4 SATA aansluitingen over moeten hebben waarop ik mijn huidige NAS schijven op kan aansluiten om zo de RAID te vormen.

Zijn er hier zaken waar ik volledig de bal missla, want, zoals gezegd, het is al zeker 5 jaar geleden dat ik nog eens een PC gehad heb...

EDIT: misschien ook belangrijk, ik ben van plan om de RAID via een softwareoplossing te doen, zodanig dat ik ze makkelijk schijf per schijf kan uitbreiden, misschien dat dit een invloed kan hebben op de keuze van het moederbord.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
Je woont nog thuis begrijp ik? Ik zou zo'n pc niet 24/7 aan laten staan ivm het stroomverbruik..

• TimGeerts
Ik woon niet meer thuis nee, al een tijdje niet meer ;-)
Stroomverbruik is nu inderdaad iets waar ik niet mee in m'n achterhoofd heb gezeten, is dit bij zulke systemen zo'n zware kost?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meestal kan een echte NAS het een stuk voordeliger doen dan een PC.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58
TimGeerts schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:30:
Ik woon niet meer thuis nee, al een tijdje niet meer ;-)
Stroomverbruik is nu inderdaad iets waar ik niet mee in m'n achterhoofd heb gezeten, is dit bij zulke systemen zo'n zware kost?
Zo'n pc kan inderdaad flink slurpen als je hem 24/7 aan laat staan, ik zou toch kijken of je het niet kunt combineren met een nieuwe NAS

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-04 18:09
Je kunt met de DS410J uit nieuwsgroepen, Torrent, Rapidshare en eMule downloaden of werkt dit niet naar wens???

[ Voor 6% gewijzigd door Jonathan-458 op 02-10-2013 17:51 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 11:24
Prima pc, zoals hierboven aangegeven zou je misschien rekening kunnen houden met je stoomverbruik, hiervoor is een echte NAS dus prima maar daar moet ook budget voor zijn.

Ik zou de extra CPU cooler achterwege laten, de stock cooler gaat het prima doen. Daarnaast kun je ook een wat goedkopere CPU uitzoeken (zonder K iig) want ik denk dat je toch niet gaat overclocken, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed

(ik heb zelf een ivy bridge 3330 die mij nog nooit gebottleneckt heeft met een game)

Daarnaast zou je ook nog voor een 120GB ssd kunnen gaan in plaats van 250, zonde als je er van alles opzet waar je toch geen baat bij hebt.

• TimGeerts
Jonathan-458 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:49:
Je kunt met de DS410J uit nieuwsgroepen, Torrent, Rapidshare en eMule downloaden of werkt dit niet naar wens???
De DS410J heeft zo'n kleine processor dat het downloaden van newsgroups heel slecht werkt, of toch, het post-processen er van.
En vooral omdat ik met Sickbeard + SabNZBD werk, komt er toch wel een beetje rekenkracht bij kijken, en dat kan die NAS gewoon niet aan spijtig genoeg. Daarom dat ik dacht aan een "geïntegreerde" pc, maar de opmerkingen omtrent stroomverbruik zijn uiteraard wel correct...

Skipe, bedankt voor de tips!
Het is zeker handig om hier en daar nog wat eurootjes te besparen, en ik had al een gevoel dat de processor misschien net iets te krachtig zou zijn (en had vaag iets gelezen van het overclocken van de "K"'s)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
Als je een kleinere ssd en goedkopere cpu neemt en even doorspaart, kan je een synology ds214 halen. Dan spaar je een hoop geld uit aan energie

• TimGeerts
Ben inderdaad eens aan het zien hoe ik de prijs van deze pc wat meer kan drukken, en daarbij dan een nieuwe NAS kopen die meer processorkracht heeft zodanig dat die als "download-bak" kan fungeren.

Processor downgraden - check
Kleinere SSD - check

Zou ik veel kunnen uitsparen door een ander moederbord te nemen?
Aangezien ik dan geen 6 of 8 SATA aansluitingen nodig heb (game pc: 2 aansluitingen is genoeg).
Pagina: 1