Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zaken/prive-laptop, ca 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik zoek een vervanging van mijn drie jaar oude HP ProBook 5310. Reden is dat ik steeds meer klachten krijg (traag, maakt steeds meer lawaai, accu (die al een keer vervangen is) wordt steeds slechter, scherm heeft wat beschadigingen, harde schijf wordt te klein, etc).

Ik gebruik de laptop voor een mix van zaken en prive. Niets spectaculairs: Office, Outlook, Spotify, browser, video kijken, etc. Geen games die veel eisen van geheugen of videokaart o.i.d. Heb wel vaak veel programma's tegelijk open staan, en gebruik behoorlijk wat harde schijf ruimte.

Mijn idee is om een laptop te kopen in dezelfde (prijs)klasse als m'n huidige (bandbreedte 700-1000 euro als ik het me goed herinner), met hetzelfde formaat (13,3" scherm, of evt. 14", maar liever 13.3: ik ben veel onderweg, dus klein en licht is fijn), maar dan net wat beter / sneller dan m'n oude. Ik zou immers verwachten dat drie jaar later je voor hetzelfde geld een beter laptop kunt kopen.

Gek genoeg valt dat me tegen. Met name in snelheid: m'n huidige ProBook heeft een snelheid van 2,26GHz, terwijl ik in Pricewatch veel laptops tegenkom die een snelheid hebben van ca 1,7 of 1,8 GHz, soms zelfs lager. Ik ben vooral benieuwd hoe dat kan. Was mijn oude laptop uitzonderlijk snel voor die tijd? Of is er iets veranderd waardoor een 1,7 GHz processor tegenwoordig sneller/beter is dan een 2,26 van een paar jaar terug? :?

Tot nu toe lijken vooral in aanmerking te komen (ik heb even geselecteerd op 13,3", >2,26GHz en minimaal 500 GB harde schijf binnen een prijsrange van 700-1000 euro):

- Sony Vaio SVS1312K3EW - maar ik heb erg slechte ervaringen met een Sony Vaio die ik prive heb, dus ik sta niet te springen om een Sony te kopen...
- HP 5320: de opvolger van m'n huidige laptop, die alleen qua specificaties niet heel veel verschilt (bijv snelheid is 2,4 GHz i.p.v. 2,26, dus de vraag is hoeveel ik ermee opschiet?)
- Fujitsu Lifebook E733, toch wel een stukje beter, maar ook een stukje duurder (tegen de 1000 euro).

Zit hier een aanrader of juist afrader tussen? Of zie ik nog laptops over het hoofd die in aanmerkig komen?

Merci alvast! :)

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Ghz zegt evenveel over een processor als megapixel over een camera. Alleen als de CPU in dezelfde "familie" zit zeggen ghz iets, maar een Core 2 Duo op 2,6ghz is langzamer dan een Haswell op 1,8ghz bijvoorbeeld.

Van de 3 die je aanhaalt is er niet bepaald een aan te raden. Onder de €1000 13,3" en een lange accuduur is de Sony Vaio Pro die je op de website van Sony zelf kunt samenstellen. Verder is er volgens mij momenteel niet echt iets te krijgen met fatsoenlijk scherm en een acceptabele bouwkwaliteit onder de €1000.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
En Ghz zegt ook net zo veel over je snelheid als meagpixel over een camera ;) Wat tegenwoordig de bottleneck is in vrijwel alle gevallen is de HDD. De programma's die jij allemaal gebruikt vereisen echt niks van een processor, dus in dat opzicht kan je gewoon een goedkopere processor kopen.

Omdat je wel veel ruimte wil, zou ik een laptop nemen waar je twee schijven in kan stoppen: een HDD en een SSD. Je stopt de SSD dan gewoon op de plaats waar nu de DVD-drive zit. Een probleem is wellicht dat je een formaat waarin dat niet past. Ik weet dat echter niet zeker dus dat zouden anderen dan moeten zeggen. Maar mocht het mogelijk zijn, dan zou ik een laptop kopen van onder de €850 en dan een 250Gb SSD erbij kopen van zo'n €140. Of van 120Gb, dan kan je iets meer besteden aan de laptop zelf.

Mocht je alleen maar laptops vinden met een te kleine HDD, dan kan je die zelf ook nog gaan vervangen in de laptop. Dat is in vrijwel elke laptop mogelijk, dus dan koop je gewoon zelf een grotere HDD. Heb je dat probleem ook niet meer (dat kost bijna niks, die dingen zijn best goedkoop).

Edit: heb je trouwens nog een wens voor gewicht? Je zegt dat je veel op reis bent, maar een harde grens maakt het zoeken nog wat makkelijker :)

[ Voor 6% gewijzigd door Beroemdheid op 02-10-2013 17:59 ]

Fractal Design Core 1100 review

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het meedenken tot zo ver. Dat verklaart in ieder geval al iets over die snelheden. Idd, de programma's die ik gebruik zijn niet de meest veeleisende, maar vind het wel zo prettig als de laptop snel en soepel loopt, en wil er wat dat betreft in ieder geval niet op achteruit gaan. Waar zou ik dan op moeten letten?

Veel opslagcapaciteit is inderdaad belangrijk. Een extra SSD is idd een interessante optie, zal ik eens naar kijken. (DVD-drive is volstrekt onbelangrijk, liever niet dan wel eigenlijk). M

M'n huidige laptop is 1,7 kg, veel zwaarder zou de nieuwe niet moeten zijn, dus ik zou zeggen 2 kg max.

@lucash: wat zijn je belangrijkste bezwaren tegen de laptops die ik noemde? Ik zal sowieso eens naar die Vaio Pro kijken, hoewel ik dus niet al te beste ervaringen met Sony Vaio heb.

Andere tips zijn natuurlijk ook nog welkom. Thanks again.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Ze hebben allemaal niet zo'n best scherm.

De Vaio Pro is in ieder geval heel erg licht, heeft een goed scherm en je kan er momenteel voor maar €40 extra een 256GB PCI-e SSD in laten zetten. Hij kost momenteel €899 +€40 voor SSD upgrade + €40 voor RAM update. Weet niet of je studentkorting kunt krijgen op de een of andere manier of (omdat je zei dat het voor zakelijk is) exclusief BTW kan bestellen oid. Je kunt eventueel nog upgraden naar i5, maar denk niet dat jij het nodig zal hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door lucash op 02-10-2013 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
*topic afstoft*

Dank nogmaals voor de reacties. Het heeft even geduurd, maar ik ben verder gaan zoeken. Dankzij de replies in dit draadje ben ik tot de conclusie gekomen dat ik me te veel blind gestaard had op Ghz. Toen ik daar vanaf stapte kwamen er heel wat meer interessante laptops in beeld.

Ik ben tot nu toe vooral gecharmeerd van de Samsung NP540U3C-A01NL. Qua formaat, gewicht, prijs, specificaties past het behoorlijk bij wat ik zoek en hij krijgt behoorlijk goede reviews. En als we dan toch naar Windows 8 gaan vind ik een touchscreen wel een leuke toevoeging (hoewel niet strikt noodzakelijk). Heb 'm ook al even in de MediaMarkt geprobeerd en leek me wel te bevallen. Het scherm is niet super, maar dat is geen al te groot issue (wil voor thuis toch een extern scherm gaan kopen).

Is dit inderdaad een aanrader, of verkijk ik me erop? En mis ik nog vergelijkbare laptops waar ik naar moet kijken?

Verwijderd

De Samsung NP540U3C-A01NL kost €800, heeft geen volwaardige SSD of fatsoenlijk scherm, en is niet bijzonder licht.

Voor €800 verwacht ik eigenlijk wel minstens een van die drie punten. Daar waar je 2 jaar geleden voor €600 al laptops had die eigenlijk hetzelfde presteerden en op precies die 3 punten slecht waren.

Ik zou zelf eerder voor pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSDSMH) gaan. Scherm is net zo brak, gewicht 150gr zwaarder dan de samsung. Een SSD zet je er voor het prijsverschil zelf in. En je krijgt een processor die 20% sneller is maar dat is voor jou waarschijnlijk niet interessant.
Pagina: 1