Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

langere kabel tussen experiabox en isra

Pagina: 1
Acties:

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 16:55
Weet iemand hoe je een experiabox op grotere afstand van het aansluitpunt (ISRA) kunt aansluiten.
Standaard levert KPN een kort kabeltje en komt de experiabox daardoor in de buurt van de meterkast. Niet de meest gunstige plaats voor dit apparaat in verband met Wifi en ook ander apparaten en aansluitingen. Ik was bezig in het (nieuwe) huis van mijn dochter en daar zou de experiabox het beste in de kamer geplaatst kunnen worden, ongeveer 5 meter van het punt waar het ISRA punt van de telefoon zit.

Ik heb de helpdesk van KPN gebeld. Daar werd , na enig aandringen, wel een oplossing genoemd, maar die wordt officieel niet ondersteund.
De oplossing zou zijn, een verloopkabeltje maken van een RJ11 (telefoonstekker) naar een RJ45 (netwerk) stekker. De rode draad van de RJ11 komt dan aan pin 4 en de blauwe draad aan pin 5 van de RJ45. Aan de RJ45 komt een netwerkkabel en deze sluit je aan op de WAN poort van de experiabox.
Helaas, deze optie blijkt niet te werken. Misschien heb ik iets fout gedaan?

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30

SuBBaSS

-has Ryzen

Da's het standaard antwoord van de helpdesk van de KPN als het daarom gaat: houd de afstand zo kort mogelijk. Aan de andere kant meermaals meegemaakt dat gebruikers het modem op zolder hadden staan met hun ISRA in de meterkast.
Als alles goed werkt gewoon zo laten maar als je dan contact met hen opneemt zal het altijd daaraan liggen.

Vind de aangedragen oplossing een vreemde, maar hangt af van de oplevering van de lijn. Heb je niet gewoon een rj11 aansluiting aan het isra die vervolgens de splitter in gaat? Dan is het toch gewoon een kwestie van die rj11 kabel verlengen (eventueel met koppelstukje maar ben ik zelf niet zo'n fan van).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Eén kabel gebruiken met de juiste stekkertjes (ik zou aan beide kanten RJ11 stekkers verwachten), één voor de ISRA kant en één voor het modem kant. De toegevoegde waarde van RJ45 ontgaat mij, verloopjes moet je zo veel mogelijk vermijden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• w4rguy
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Zoals eerder vermeld, KPN hanteert een maximale lengte van de kabel vanaf je ISRA-punt. De kabel moet rond zijn en mag maximaal 3 meter lang zijn. Alles langer dan dat ondersteunen zij niet. Als je dan ooit een storing hebt en er komt een monteur langs mag je de vriendelijke meneer betalen voor het langskomen en is het nog steeds niet opgelost.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo Winus,

Wat ik denk dat KPN bedoelt is:
Maak een netwerk aansluiting in de meterkast en op de plek waar het modem moet komen te staan (2x rj45 connector met minimaal CAT 5e kabel er tussen.)

Maak vervolgens 2 verloop kabels RJ45 naar RJ11 .
Vervolgens plaats je de eerste verloop kabel in de meterkast tussen isra punt en je netwerk aansluiting.
Daarna het modem op de plek waar de andere netwerk aansluiting zit met het verloop kabeltje tussen de netwerk aansluiting en de dsl in van je modem.

Krijg je nu problemen dan verwijder je de 2 verloop kabels en sluit je het modem met korte rj11 kabel in de meterkast aan en gebruik je gewone netwerk kabels om een computer aan te sluiten .

Als het probleem verholpen is kan het modem gewoon weer terug naar de kamer.

In dit geval zijn verloopjes dus handig omdat je zo snel het modem tijdelijk in de meterkast aan kunt sluiten en dan ook nog een computer bedraad aan kunt sluiten.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29
w4rguy schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:10:
Zoals eerder vermeld, KPN hanteert een maximale lengte van de kabel vanaf je ISRA-punt. De kabel moet rond zijn en mag maximaal 3 meter lang zijn. Alles langer dan dat ondersteunen zij niet. Als je dan ooit een storing hebt en er komt een monteur langs mag je de vriendelijke meneer betalen voor het langskomen en is het nog steeds niet opgelost.
Vaag... wij hadden op een vorige locatie (leegstandgebeuren) vanuit het ISRA een cat-5 kabel lopen, die enkele 10tallen meters door het gebouw liep. Over die cat5 gingen 2x een internetlijn (1x KPN VDSL, 1x Online ADSL), op het einde weer een doosje, waarin hij werd opgesplitst in 2x RJ11 die de modems in gingen.
Dat werkte, behalve een foutje in het begin, zonder problemen en we konden eigenlijk gebruik maken van de maximale snelheid die toegestaan werd.

De issues in het begin zijn ook zonder problemen gefixed door de KPN monteur

• w4rguy
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Vaag... wij hadden op een vorige locatie (leegstandgebeuren) vanuit het ISRA een cat-5 kabel lopen, die enkele 10tallen meters door het gebouw liep. Over die cat5 gingen 2x een internetlijn (1x KPN VDSL, 1x Online ADSL), op het einde weer een doosje, waarin hij werd opgesplitst in 2x RJ11 die de modems in gingen.
Dat werkte, behalve een foutje in het begin, zonder problemen en we konden eigenlijk gebruik maken van de maximale snelheid die toegestaan werd.

De issues in het begin zijn ook zonder problemen gefixed door de KPN monteur
Ik heb bij mijn ouders thuis een vergelijkbare situatie gehad. Alles werke. Bij een storing hielp extern niets dus moest een monteur langs komen. De medewerker van KPN attendeerde mij er op dat als ik het niet aan zou passen zij een rekening zouden sturen. Ik heb ze gevraagd of ik ze ook een rekening mocht sturen als mijn tijd en werk niet tot een oplossing zou leiden. Daar konden ze vooraf niks over zeggen. Ik de kabel verlegd en router verplaatst, lostte het probleem niet op dus alsnog een monteur langs. Ik ben persoonlijk ook niet te spreken over de service van deze provider maar goed. Mogelijk verschil tussen zakelijk/particulier?

All-Round nerd | iRacing Profiel

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29
Beide waren particuliere lijnen... dus daar kon het niet aan liggen.

Overigens nu weer een vergelijkbare situatie, zitten in een ander kantoor, ISRA in een lompe meterkast beneden, via lange kabel naar serverhok boven waar modems staan. Alles werkt weer zonder problemen bij ons... ook tijdje geleden een KPN monteur over de vloer gehad die ook nergens moeilijk over deed.

Zou misschien nog kunnen zijn dat het wel particuliere lijn is, maar zakelijke omgeving?

[ Voor 79% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 02-10-2013 17:10 ]

Verwijderd

Een IS/RA punt verlengen kan wel. De kabel die van de telefooncentrale komt en bij jouw naar binnen gaat is CAT 3.

Als jij gaat verlengen met CAT 5 of hoger is er niets aan de hand.

Als de modem "kaduuk" is of "raar" doet, is het beter te zeggen dat er maar één groen lampje brand (power) en niets meer. Binnen no time sturen ze een nieuw modem op. Helemaal als je zegt dat het met een Zyxel modem alles perfect werkt (behalve telefonie). Ik had het bij een klant gedaan, en tijdelijk aan hem mijn oude Zyxel modem gegeven. Werkt perfect. Hij was blij, want bij KPN duurde het 7 dagen eer de Experia box binnen kwam.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Op het werk beheren wij het netwerk van een landelijke winkelketen, en je kunt je isra gerust verlengen, mits je maar een goede kabel gebruikt.

Denk je nou echt dat wij (lees: de klant) de patchkast (met router, telefooncentrale, NT1... Etc.) gaan plaatsen daar waar het isra zich bevindt? Hell no, die komt gewoon te staan waar de bouwafdeling dat wil. Er wordt gewoon een koppelkabel geplaatst en afgemonteerd op een 24 poorts patchpaneel.

Poort 1 is DA1 en Poort 14 is DA14. Etc..

Ik weet 1 locatie waar het Isra zelfs is ingemetseld omdat deze zich in het winkelgebied bevond en er een muur gepland was door de bouwafdeling, en die wijken niet voor een in hun ogen lullig KPN 'kastje'. Bovendien waren allen 20DA's toch aanwezig in de patchkast. :D

www.google.nl

• Winus
Hartelijk dank voor alle reacties. Het lijkt me het beste dat ik op zoek ga naar een goede (ronde) kabel en daar twee RJ11 stekkers aan maak. Daar ga ik het dan in eerste instantie mee proberen.

Verwijderd

Dat doet KPN zelf ook. Bij menig bedrijf is de ISRA punt ergens in de kelder of de parkeergarage. Vandaaruit gaat een 50 x 2 kabel naar de MER (Main Equipment Room) = serverruimte. En deze wordt daar afgemonteerd op een KPN kastje met LSA stroken, of rechtstreeks op de patchpaneel in de 19"kast gezet.

En dat wordt door KPN zelf gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 09:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er even rekening mee dat het hier om DSL gaat, en dat meer kabel onherroepelijk leidt tot tragere verbinding .Exact hoeveel trager hangt af van de situatie en kwaliteit van de gebruikte kabels, maar om een indicatie te geven: bij mij haal ik met ADSL2+ modem in de meterkast 16Mbps, maar in de woonkamer (ongeveer 10m kabel verderop) 11Mbps. Dat is - zeker bij zulke lage snelheden - een significalt verschil :o

EIgenlijk is het probleem vrij simpel: de ideale locatie voor een modem is vrijwel per definitie waardeloos voor WiFi, en de ideale locatie voor WiFi is verre van ideaal voor een modem. Beide functies in één kastje stoppen is vragen om problemen en is in het beste geval een middelmatige compromis.

Oplossing is IMHO dan ook om dat Experia-gedrocht enkel als modem te gebruiken; als het kan in bridged mode zetten en een router 'in de kamer' plaatsen voor de rest. Is bridged mode niet mogelijk, dan de ingebouwde router van de Experia wel gebruiken, maar niet de WiFi, daarvoor een AP met ingebouwde Gb switch in de woonkamer plaatsen. En dus Cat5E/Cat6 UTP voor data tussen meterkast en woonkamer trekken.

Ander voordeel: mocht je ooit op kabel of glas willen overstappen, dan kun je die datakabel gelijk hergebruiken, terwijl een telefoonkabeltje naar de woonkamer nutteloos is als je geen DSL meer hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Winus schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:28:
Hartelijk dank voor alle reacties. Het lijkt me het beste dat ik op zoek ga naar een goede (ronde) kabel en daar twee RJ11 stekkers aan maak. Daar ga ik het dan in eerste instantie mee proberen.
Zou ik niet doen, gebruik gewoon goede contactdoosjes of een pachpaneeltje en een contactdoosje.

• Winus
Nog even een technisch vraagje. Ik heb nog een cat5 flex utp 4x2awg26 kabel liggen. Welke draden kan ik het beste gebruiken. Twee draden die om elkaar getwist zijn, bijvoorbeeld groen en groen-wit of bijvoorbeeld de groene en de blauwe?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

De aders welke getwist zijn, blauw/blauw-wit gebruik ik meestal omdat dit het middelste aderpaar is bij normale patchkabel.

www.google.nl

• Winus
KillerAce_NL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:38:
[...]

Zou ik niet doen, gebruik gewoon goede contactdoosjes of een pachpaneeltje en een contactdoosje.
Aan de ISRA zit een aansluitkastje met een RJ11 en de Experiabox moet ook gewoon met een RJ11 aangesloten worden. Kan het anders dan?? Aan de ISRA kant misschien wel, maar aan de andere kant beslist niet.
Bovendien is het om uit te proberen en later eventueel terug te kunnen naar de "originele" toestand handiger om dit met stekkertjes uit te voern.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Winus schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:46:
[...]

Aan de ISRA zit een aansluitkastje met een RJ11 en de Experiabox moet ook gewoon met een RJ11 aangesloten worden. Kan het anders dan?? Aan de ISRA kant misschien wel, maar aan de andere kant beslist niet.
Bovendien is het om uit te proberen en later eventueel terug te kunnen naar de "originele" toestand handiger om dit met stekkertjes uit te voern.
Natuurlijk kan het anders:

Isra RJ11--RJ45 (verloop kabel ) RJ45 doos in meterkast ---> vaste bekabeling naar woonkamer (volledig bedraden en geschikte doos gebruiken ) --> Rj45 in woon kamer Rj45---RJ11 (Verloop kabel cat 5 1 aderpaar) --> RJ11 van je modem.

P.S voor "cat5 flex utp" moet je GEEN LSA aansluit doozen gebruiken (solderen of schroeven dus of stugge kabel gebruiken )!!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 21:42
Maakt het uit welk paar of kleur je gebruikt als je Isra punt door trekt met een CAT 5 E kabel?

Verwijderd

Nee, een elektrisch signaaltje gaat echt niet kijken welke kleur jij gebruikt. Als ze maar "gekoppeld" zijn (dus kleur met kleur / wit).

Neem blauw / blauw wit. Wordt ook veel bij telefonie gebruikt, en zit in het midden van de RJ stekkertjes.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 12:01
dion_b schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:23:
Hou er even rekening mee dat het hier om DSL gaat, en dat meer kabel onherroepelijk leidt tot tragere verbinding .Exact hoeveel trager hangt af van de situatie en kwaliteit van de gebruikte kabels, maar om een indicatie te geven: bij mij haal ik met ADSL2+ modem in de meterkast 16Mbps, maar in de woonkamer (ongeveer 10m kabel verderop) 11Mbps. Dat is - zeker bij zulke lage snelheden - een significalt verschil :o
Met alle respect, maar dan is er toch iets met je kabel of verbindingen aan de hand. Ik heb vaak genoeg grotere afstanden als dat met UTP of goede ronde telefoonkabel overbrugd. Heb dan ook gekeken of er verschil was in verbindingssnelheid, hooguit een paar honderd Kb.

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:39
Het topic is inmiddels al wat ouder, maar ik zit met een soortgelijk probleem. Ik ben overgestapt naar NLEx en ben volledig vergeten dat dan uiteraard internet weer over de telefoonlijn (AOP meterkast) komt i.p.v. over de kabel (AOP woonkamer). Nu is bij mij het probleem dat ik in de meterkast zelf geen stopcontact heb zitten en derhalve de experiabox niet aan kan sluiten in de meterkast, dit moet in een kamer verderop (ca. 5-10m kabel). Ik wil dit doen door middel van een kwalitatief goede RJ11-RJ11 kabel (OFC, geen CCA), echter hieronder wordt RJ11-RJ45-RJ11 aangeraden, ik vroeg mij af waarom. Is het koper in een RJ45 kabel kwalitatief beter? Ik neem aan dat het signaal zelf niet veranderd?
Pagina: 1